Gå til innhold

AMD Zen 4 7000 serie.


Jarmo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ola Norman skrev (På 15.2.2023 den 16.09):

Contrary to popular belief, ser faktisk  ut som om Zen4 scaler bedre med minneytelse enn Raptor lake

image.thumb.png.7138ee96bc2fbcf3094aca1b9702ef35.png

 

 

Nåja, det er noe som skurrer med den testen når settet med minnet som yter best på 7700X har tregere timinger enn det nest-beste settet. Mest sannsynlig kjører "AMD-kittet" noen spesielle timinger i EXPO som ikke blir satt på Intel (godt mulig det er tRRDS, tRRDL, og tFAW).

I tillegg er det vanskelig å si om de tester scenarioer som er tilstrekkelig CPU-begrenset, A Plague Tale har for eksempel et område som kjører godt under 100 fps på alle prosessorer i dag. Horizon Zero Dawn, Shadow of the Tomb Raider, og The Riftbreaker er også mulige tilfeller der et 4090 ikke er godt nok for å demonstrere forskjellene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (19 timer siden):

 

Nåja, det er noe som skurrer med den testen når settet med minnet som yter best på 7700X har tregere timinger enn det nest-beste settet. Mest sannsynlig kjører "AMD-kittet" noen spesielle timinger i EXPO som ikke blir satt på Intel (godt mulig det er tRRDS, tRRDL, og tFAW).

I tillegg er det vanskelig å si om de tester scenarioer som er tilstrekkelig CPU-begrenset, A Plague Tale har for eksempel et område som kjører godt under 100 fps på alle prosessorer i dag. Horizon Zero Dawn, Shadow of the Tomb Raider, og The Riftbreaker er også mulige tilfeller der et 4090 ikke er godt nok for å demonstrere forskjellene.

HU fikk hjelp av Buildzoid og gjorde en oppfølging med bedre timings på minnet.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Rotenon skrev (1 time siden):

HU fikk hjelp av Buildzoid og gjorde en oppfølging med bedre timings på minnet.

 

Ja endel spill viser ganske så god scaling med tighere timings.. Dette er nok også hoved årsaken til forskjellige media outlets som viser veldig sprikende ytelse tall :)

image.thumb.png.4803da5526cace282fd1fdad27e1bf20.png

Kan også sier at manuelle "preset timings'a" dem fikk ifra buildzoid er ganske slappe i utgangspunktet. Jeg kjører endel strammere CL26 på 6200MT/s atm

image.thumb.png.c8feab365181caf50b177c3ec8ddfe62.png

Endret av Ola Norman
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ola Norman skrev (1 time siden):

Ja endel spill viser ganske så god scaling med tighere timings.. Dette er nok også hoved årsaken til forskjellige media outlets som viser veldig sprikende ytelse tall :)

image.thumb.png.4803da5526cace282fd1fdad27e1bf20.png

Kan også sier at manuelle "preset timings'a" dem fikk ifra buildzoid er ganske slappe i utgangspunktet. Jeg kjører endel strammere CL26 på 6200MT/s atm

image.thumb.png.c8feab365181caf50b177c3ec8ddfe62.png

Skru av SMT i PYprime, så får du noen ekstra hundredeler.

Maxmem og copywaza hjelper også littegrann

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Ola Norman said:

Kan også sier at manuelle "preset timings'a" dem fikk ifra buildzoid er ganske slappe i utgangspunktet. Jeg kjører endel strammere CL26 på 6200MT/s atm

Det var inspirerende, blir spennende å se hvor nærme jeg kommer med 64 GB og  x3D. Men det er usikker på om jeg orker - hvor ille er det egentlig å tune på AM5? Vet ikke om jeg har tålmodighet til å vente 100 ganger på treg memory training.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg er skeptisk til om X3D kommer til å levere. Nå har jeg allerede skaffet noen hovedkort. Hvis resultatet blir +10% ytelse i spesielt utvalgte spill kan det være vel så greit å kjøpe 7950X og tweake minnet. Intel kommer med HEDT ganske snart, så det kan tenkes at det kan lønne seg å putte eggene i flere kurver enn denne ene merket Zen4/AM5.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (2 timer siden):

Jeg er skeptisk til om X3D kommer til å levere. Nå har jeg allerede skaffet noen hovedkort. Hvis resultatet blir +10% ytelse i spesielt utvalgte spill kan det være vel så greit å kjøpe 7950X og tweake minnet. Intel kommer med HEDT ganske snart, så det kan tenkes at det kan lønne seg å putte eggene i flere kurver enn denne ene merket Zen4/AM5.

My 2 cents: I snitt 15% over tilsvarende CPU uten 3D, men avhengig av spill vil det variere fra 0 til 50%.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Slaps said:

 

Blir spennende å se hvordan dette utarter seg. Er dette valg kun tilgjengelig i beta for reviewers før Windows har fått dette på plass selv? Vil alle valgene være tilgjengelig fra alle produsenter sine hovedkort, eller blir det opp til de hva de gjør med dette og hva og hvordan de eksponerer det til forbrukerne?

I utgangspunktet ser det iallfall ut til at man har mer kontroll selv og er mindre avhengig av scheduler i Windows enn fryktet. Men jeg er litt tvilende til at sluttbrukere vil få alle disse parametrene tilgjengelig for å leke med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...