Gå til innhold

Fortsatt lov med påske i Norge eller bare med "vårfest"?


Anbefalte innlegg

Norolf skrev (1 minutt siden):

Vi skal ikke tilpasse oss dem. Det er alt. Vi skal ikke ha noe "vinterfest" her oss. Det er Jul. Punktum. Og påske. Og ikke "vårfest".

Det er en stor feil at disse folkene er her hos oss allerede i utgangspunktet. Det er ekstremt ødeleggende for Ola N. Økonomisk,. sosialt.

Men at de i tillegg skal gjennomsette sine seder, riter - det går altfor langt.

Skjønner, men jeg tror nok ikke det er det som skjer, selvom noen er redd for det.

Det første man må begynne å tenke på er hvordan vi over tid har endret disse tradisjonene i tråd med tiden vi lever i. For min egen del, så feirer ikke jeg jul og påske av samme grunn som mine norske forfedre gjorde for 200 år siden, våre tradisjoner er hele tiden i utvikling, der man tar med seg noe av det gamle, og legger til noe nytt. Den julen vi ser i disse dager, har utviklet seg til et helt absurd gilde, som ikke ligner grisen, sterkt drevet av de som tjener penger på det. Skal man ikke godta at de ønsker å tjene mer penger på å selge til andre som ikke har samme tradisjoner, så bør man vel først og fremst være fly forbanna på at man har latt det utvikle seg dit vi har kommet nå.  

https://forskning.no/historie-jul/hvor-mye-har-den-norske-julen-forandret-seg-pa-200-ar/1612733

Jeg tror det er håpløst å holde fast ved noe, og ikke utvikle det, så også tradisjoner. Så tror ikke jeg at ordet Jul og Påske blir borte med det første, men måten vi feirer det på kommer til å endre seg, det er helt opplagt. 

Så tror jeg muslimer, jøder, hinduer eller tibetanske munker i Norge gir faen i jul, påske, vinterfest eller vårfest, de feirer sine egne tradisjoner, på sin måte, samtidig som kommer de som er glad i jul, feks meg, feire jul i all overskuelig fremtid, dette kommer jeg også å videreføre til mine avkom når den tid kommer. 

Når det gjelder å endre navn på slike feiringer i skole og arbeidsliv, så er jeg enig med deg, det er tullete og det finnes noe som funker bedre, og er enda mer inkluderende, og det er å ønske folk god jul, selvom de er muslimer, og så  ønske de god eid når den tid kommer. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
32 minutes ago, Baranladion said:

Nå betyr nødvendigvis ikke dette at man ønsker å fjerne begrepet jul, men heller få solgt vinterpynt til hele befolkningen, altså, tjene mer penger. 

Så enkelt er det nok, de ønsker å lage produkter som alle kjøper, også de som har motforestillinger mot å feire jul. 

Bare man slipper at vinter blir assosiert for sterkt med jul, og at vinter plutselig blir politisk ukorrekt i framtiden :p

Lenke til kommentar
G skrev (8 minutter siden):

Bare man slipper at vinter blir assosiert for sterkt med jul, og at vinter plutselig blir politisk ukorrekt i framtiden :p

Tror det er en stund til noen av delene blir politisk ukorrekt :) Og dersom det skulle bli det, så tror jeg det heller er fordi vi så tilbake på disse årene her og tenkte hva i helvete drev vi med? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Norolf skrev (1 time siden):

Dessverre så er det ingen løgn. Selvsagt sletter ikke IKEA med engang ordet jul fra alle steder i sitt imperium. Detter er en snikende prosess. Det første året blir det bare byttet ut noen få steder. Så blir "vinterfest" neste år enda mer populær, i det tredje året er det enda flere produkter i "vinterfest"-delen av katalogen, osv...

Det er sånn dette her foregår...snikende, men bestandig

Det var en løgn. Påstanden var at IKEA hadde fjernet ordet Jul i sin helhet.

Hva dine vrangforestillinger spår om hva IKEA kan finne på å gjøre i fremtiden er for meg rivende likegyldig. 

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
knutinh skrev (7 minutter siden):

Enig. Respekt for hverandres høytider burde være mulig å få til.

-k

Nå har jeg lært at det finnes mange overbeviste, nesten radikale ateister i Norge som synes ingenting - mildt sagt - om kristendommen og enda mindre om Islam.

Skal også disse måtte tvinges til å vise respekt overfor en fremmed religion de synes er primitiv, tilbakestående, forkastelig, kanskje tilmed av det onde?

 

Lenke til kommentar
Psykake skrev (29 minutter siden):

Det var en løgn. Påstanden var at IKEA hadde fjernet ordet Jul i sin helhet.

Hva dine vrangforestillinger spår om hva IKEA kan finne på å gjøre i fremtiden er for meg rivende likegyldig. 

 

 

Så hva gjør du i denne tråden da?

Lenke til kommentar
Norolf skrev (9 minutter siden):

Nå har jeg lært at det finnes mange overbeviste, nesten radikale ateister i Norge som synes ingenting - mildt sagt - om kristendommen og enda mindre om Islam.

Skal også disse måtte tvinges til å vise respekt overfor en fremmed religion de synes er primitiv, tilbakestående, forkastelig, kanskje tilmed av det onde?

Det er vanskelig å tvinge noen til å vise respekt.

Jeg synes at respekt for de rundt meg er en viktig del av å være et sivilisert menneske. Jeg kan respektere din feiring av din høytid uten å dermed mene noe fra eller til om tankegodset bak din religion.

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Norolf said:

Så hva gjør du i denne tråden da?

Synes du det er riktig at løgn eller påstander bygd på luft skal stå uten å bli motsagt? Vi har jo allerede kommet fram til at de har hatt bildeegg i flere tiår og hele premisset i førsteposten er bygd på ting som ikke stemmer, men er designet for å gjøre folk sinte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (13 minutter siden):

Synes du det er riktig at løgn eller påstander bygd på luft skal stå uten å bli motsagt? Vi har jo allerede kommet fram til at de har hatt bildeegg i flere tiår og hele premisset i førsteposten er bygd på ting som ikke stemmer, men er designet for å gjøre folk sinte.

Nei, vi er ikke kommet dit hen som du påstår. Det er bare deg som vil ha det slik.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Norolf said:

Hva så? Det har aldri vært noe idiomatisk ved "bildeegg".

Tja, det var jo bare det første av påstandene i førsteposten som ble fullstendig motbevist. Slik har det fortsatt siden da. Du har så kommet med en del påstander som har vært bygd på luft eller falske nyheter, før de så blir motbevist ganske så grundig. Deretter spør du en som korrekterer deg om hvorfor han i det hele tatt poster i tråden. Svaret på det burde være helt åpenbart. Og nå tar jeg ikke en gang med den delen av tråden der du kaller de som er uenige med deg muslimer.

Denne tråden ble bygd som en luftslott på falske nyheter og påstander på svakt grunnlag, da bør du ikke bli overrasket når folk ikke vil la deg hoppe i det ubegrenset.

Endret av shockorshot
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (4 minutter siden):

Jeg poengterte at denne tråden minnet meg om IKEA-løgnen til Amundsen. 

 

"Vinterfest" og "Winterfest" er realiteter, ikke løgner. Et ord "Winterfest" eksisterer ikke engang på tysk. Likevel forsøker de å snikinnføre det. 

Lenke til kommentar
Norolf skrev (18 minutter siden):

"Vinterfest" og "Winterfest" er realiteter, ikke løgner. Et ord "Winterfest" eksisterer ikke engang på tysk. Likevel forsøker de å snikinnføre det. 

Det jeg skrev var at Amundsen påsto IKEA hadde fjernet ordet Jul fra alle sine produkter.  Noe som var en løgn basert på et falsk narrativ, åpenbart for å spre fremmedfrykt. 

 

 

Endret av Psykake
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Norolf skrev (10 timer siden):

Vi skal ikke tilpasse oss dem. Det er alt. Vi skal ikke ha noe "vinterfest" her oss. Det er Jul. Punktum. Og påske. Og ikke "vårfest".

Det er en stor feil at disse folkene er her hos oss allerede i utgangspunktet. Det er ekstremt ødeleggende for Ola N. Økonomisk,. sosialt.

Men at de i tillegg skal gjennomsette sine seder, riter - det går altfor langt.

Har du litt tungt for det? Vinterfest er betegnelse på ulike arrangementer her i landet, som foregår om vinteren uten å ha noe med påske og jul å gjøre. I Narvik har man for eksempel vinterfest med jernbanehistorisk ramme i mars. Tror du man har valgt jernbane som tema fordi det er religiøst nøytralt eller fordi temaet har tilknytning til Narvik? Du fikk eksempler på hva vinterfest er for noe i et tidligere innlegg, men fortsetter å tyte og sutre som et paranoid persilleblad. Patetisk, tror du norsk kultur er like skjør som deg?

 

Endret av quantum
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (24 minutter siden):

Du liker det tyske ordet for jul, Weihnachten? https://en.wiktionary.org/wiki/Weihnachten

Hmmm...om jeg liker det? Det når det det heter på tysk. Skal i hvert fall ikke ha noe "Winterfest" - som ikke er et eksisterende tysk ord - i stedet for Weihnachten bare fordi noen lettkrenkede fremmedkulturelle som aldri burde være i Tyskland (fastboende) ikke skal bli minnet på at det er et kristelig fest....

Jeg mener det er ikke vi som skal underkaste oss de fremmedartede seder som vi ikke synes noenting som helst om. Men omvendt! Hadde jeg flyttet til Noreg ville jeg da heller ikke veivet med et tysk flagg på 17. mai - !

Jeg ville tannknirkende måttet akseptere de perverse og fra mitt tysk ståsted klart lovstridige bøtene i trafikken for null og niks, osv.

Sånn er det bare. Norge er et sekulært land. Og det passer ikke med folk som er fanatisk troende.

 

Endret av Norolf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...