Gå til innhold

Fortsatt lov med påske i Norge eller bare med "vårfest"?


Anbefalte innlegg

Norolf skrev (1 time siden):

Ja, det kan gå veldig fort at det ikke lenger heter det likevel. Da kan det være for sent å gni seg i øyene. Jeg tenker bare på alle disse teite kjønns- og hen-greiene.

Ja det kan gå veldig fort, og månen kan være en gul ost. Men pr. i dag heter jul jul og påske påske. Stikk motsatt av det du påstår. Og disse teite hen-greiene, er det "musslima" som har innført det også eller?

Jeg gikk en tur på stien
og søkte skogens ro,
da hørte jeg fra lien ...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
quantum skrev (Akkurat nå):

Og disse teite hen-greiene, er det "musslima" som har innført det også eller?

De samme kreftene i samfunnet som står bak masseimporteringen fra primitive land - ja. Men ikke muslimene selvsagt. Disse rister bare på hodet

Lenke til kommentar
Norolf skrev (Akkurat nå):

De samme kreftene i samfunnet som står bak masseimporteringen fra primitive land - ja. Men ikke muslimene selvsagt. Disse rister bare på hodet

Akk disse kreftene i samfunnet, assa! Jævla irriterende å bo i et sånt demmokrati som styres av flertallet, altså sauene. Huff. Unnskyld, bæ, mente jeg. Eller koko? Hvem legger disse vår-eggene forresten, er det påske-henen? I feel your pain, dette må være veldig forvirrende. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 hours ago, Norolf said:

Det er en religion som truet totalitære maktstrukturer og det er ikke så rart de første kristne ble forfulgt på død og liv av styresmaktene.

At pengeadelskapet, de mektige i senere tid misbrukte, uthulet, underminerte, infiltrerte kristendommen til det ugjenkjennelige er et faktum som det ikke kan benektes. Det samme skjer i våre dagers såkalte demokratier. Folket danner et nytt parti. Og så blir toppolitikerne i dette partiet korrumpert, manipulert av (penge-)adelen. Eller ødelagt om ikke de lar seg kjøpe eller presse.

De ortodokse kristne blandt de forskjellige tidligkristne retningene må vel allerede ha stått i ledtog med romerne når de turte å kalle gnostikerne for antikrist og påføre dem forfølgelse og skriftrulle-brenning?

Dette er den kristendomstypen som du liker å slå deg på brystet av. Fordi det er den kristendomsgrenen som overlevde og som er opphav til hva du bekjenner deg til i dag.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, OlavEH said:

Og i nesten 2000 år så har kristendommen dreid seg om alt mulig annet. Det ble for øvrig ikke bare gjort av pengeadelskapet, men av de religiøse selv. Det ble brukt mer som et middel for å skaffe seg makt og penger enn noe annet. Og endringene kom først og fremst som følge av eksternt press etter at resten av samfunnet ble mer liberalt.

Og igjen; religion er fundamentalt irrasjonelt. Det gjelder også kristendommen.

Lurer på om trådstarter tror på djevelen også da? @Norolf

 Fordi djevelen kom først til som en følge av bibeltolkninger gjort rundt det Nye testamentet. Spesiellt utover middelalderen så var djevelen en ekstremt popular skikkelse.

Da er det litt rart at motskikkelsen i fra det Gamle testament, Satan kun framstår som er nyttig verktøy for Yahweh. For å teste menneskers trofasthet til guden. Var det ikke Job elns. som ble testet av guden på denne måten?

Djevelen i middelalderen ble brukt for å undertrykke og i øyemed for kirken å stjele landjord i fra bønder. Og er i så måte en nyskapelse.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, knutinh said:

Kongen vår er på nesten alle måter en galeonsfigur med bare seremoniell makt. Den ene gangen kongen i nyere tid har kommet med et slags veto, og brøt med stortingsflertallet som ville endre grunnloven slik at kongen fikk religionsfrihet.

Det er altså utelukkende kongens fortjeneste at kongen må bekjenne seg til den Lutherske kirke.

https://www.nrk.no/norge/xl/_-kongen-hindret-et-reelt-skille-mellom-kirke-og-stat-1.12748098

Arbeiderpartiet er svært kongehusfiendtlige blant partiene på Stortinget og er nok det partiet med tilstrekkelig antall seter som utgjør noe særlig fare for at kongen etterhvert kanskje må fjernes. Det er helt klart andre røster på Stortinget som vil stemme i om republikk.

Men sannheten er vel at vi i Norge fint klarer oss med en statsleder som statsminister og at Kongen er en varig stabil og god representant som virker å samtidig være partinøytral. Kongen gjøre nok mye bra representasjon for nasjonen, via alle sine statsbesøk. Som noen politiker ikke kan måle seg med.

En kan synes at det er så gammeldags eller corny en bare måtte ønske. Kongen er ikke lett å erstatte fullt ut. Tror alle andre løsninger blir mye dyrere også en gasje til monarken.

Republikker med president eller president pluss statsminister må jo også ut å representere. Men ihvertfall jeg tror at kongene vi har hatt til nå inkludert kronprinsen vår går politikerne en høy gang hva angår respekt og ydmykhet for sine borgere.

Kongen får fast gasje og kan ikke gå over i nye verv, ergo så vil det være lite motiver igjen for å krafse til seg flere goder via korrupsjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Norolf said:

Ja, men klokkeringingen i like måte som den skumle muezzin-hylingen er ment som innkalling til gudstjeneste, misjonering. Ikke som en slags ur- og vekketjeneste...

Vær du trygg på at jeg hadde klaget høylytt dersom det kom bønnetårn. Er nok av slikt i Norge allerede. Det har jo heller ingen hensikt disse bønnetårnene i Norge, da brorparten av folket ikke er muslimer og det er så enkelt for disse å ta seg fem minutter på er teppe og bøye seg i retning Mekka likevel. Alt de behøver å ha med seg er et kompass for ikke å bøye seg i "feil" retning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (Akkurat nå):

Vær du trygg på at jeg hadde klaget høylytt dersom det kom bønnetårn. Er nok av slikt i Norge allerede. Det har jo heller ingen hensikt disse bønnetårnene i Norge, da brorparten av folket ikke er muslimer og det er så enkelt for disse å ta seg fem minutter på er teppe og bøye seg i retning Mekka likevel. Alt de behøver å ha med seg er et kompass for ikke å bøye seg i "feil" retning.

Det kommer uansett... Dessverre.

Den som hadde krevd kirker med klokker i Tyrkia hadde nok blitt lynsjet av en opprakt tyrkisk mobb.

Men omvendt skal vi tillate at en ideologi sprer seg som er uforenlig med våre verdier....

Lenke til kommentar
2 hours ago, Norolf said:

Ja, men klokkeringingen i like måte som den skumle muezzin-hylingen er ment som innkalling til gudstjeneste, misjonering. Ikke som en slags ur- og vekketjeneste...

Jeg tolker klokkeringing for å være rester av gamledager. Da var det viktigere å bli varslet fordi armbåndsur eller mobiltelefoner ikke fantes enda. I tillegg så hadde det en dobbeltrolle å vise bygda at de behøver å gå i kirken. Makten med innflytelse..

Er det ikke imamens hyling som skjer i et bønnerop da, gjort av hyklersk skuespill om hvor sterkt religiøse og fromme de selv måtte være. Nokså likt dagens influensere egentlig. Se på meg, se på meg.

Men kanskje jeg har misforstått, iom. at jeg ikke har røtter i muslimsk kultur?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

Jeg tolker klokkeringing for å være rester av gamledager. Da var det viktigere å bli varslet fordi armbåndsur eller mobiltelefoner ikke fantes enda. I tillegg så hadde det en dobbeltrolle å vise bygda at de behøver å gå i kirken. Makten med innflytelse..

Er det ikke imamens hyling som skjer i et bønnerop da, gjort av hyklersk skuespill om hvor sterkt religiøse og fromme de selv måtte være. Nokså likt dagens influensere egentlig. Se på meg, se på meg.

Men kanskje jeg har misforstått, iom. at jeg ikke har røtter i muslimsk kultur?

https://de-m-wikipedia-org.translate.goog/wiki/Muezzin?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=no&_x_tr_hl=de&_x_tr_pto=wapp

Lenke til kommentar
Norolf skrev (2 minutter siden):

Den som hadde krevd kirker med klokker i Tyrkia hadde nok blitt lynsjet av en opprakt tyrkisk mobb.

Hva er dette for noe tull? Det er mange hundre kirker i Tyrkia, og noen av de mest kjente kirkebyggene i verden finner du i Istanbul. Kristendommen er forøvrig også en voksende religion i Tyrkia.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Norolf said:

Når skjedde dette sist? Forresten så har jeg sterke tvil om at bannlysning er det samme som fredløshet.

https://snl.no/ekskommunikasjon

Det kan hende at du har et poeng der.

Men i svært mange år så hadde man inkvisisjonen, som torturerte og drepte folk som ikke underkastet seg. Ergo så ville ekskommunikasjon på denne tiden nok ha vært rimelig fatalt for deg. Siden så fikk man vel "inkvisisjonen light" som også førte til mye mannlige og kvinnelige hekseprosesser som inkluderte tortur for å framtvinge erkjennelser om ditt ledtog med djevelen.

En ekskommunikasjon gjort i dag ville nok begrenset ditt familie of slektsliv i svært katolske land, samt gjort det utfordrende for deg å finne seg arbeid.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Norolf said:

Ja, det kan gå veldig fort at det ikke lenger heter det likevel. Da kan det være for sent å gni seg i øyene. Jeg tenker bare på alle disse teite kjønns- og hen-greiene.

Også i Tyskland har de begynt med denne bullshitten som "(m/f/d)". (maskulin, feminin, divers)

Om man hadde fortalt dette for en bare 3 år siden ville alle skrattledd høylydt. Så utrolig sykt er det. Det strutter av dekadanse. Men så vipps - over natt - skjedde det bare...

Og alle er med. Som en saueflokk.

Nja. Kan man ikke la være å kalle det hen da? Kanskje ikke om du er lærer da eller noe annet. Disse få får bare bli fornærmet da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Norolf said:

https://www-tichyseinblick-de.translate.goog/kolumnen/aus-aller-welt/schweden-muslime-protestieren-mit-brutaler-gewalt-gegen-koran-verbrennung/?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=no&_x_tr_hl=de&_x_tr_pto=wapp

Jeg siterer fra denne tyske bloggen til en alfa-journalist i Tyskland:

"Paludan og hans tilhengere ønsker å bevise at islam ikke er forenlig med verdiene i det svenske samfunnet, spesielt menings- og ytringsfrihet. Først av alt: Provokasjonen var vellykket. Brutale konfrontasjoner med muslimer viser hvem som egentlig eier Sverige i dag og hvor maktesløst politiet er."

Bare ta det innover deg (eller hva det nå heter på norsk):

"...viser hvem som egentlig eier Sverige i dag og hvor maktesløst politiet er"

Fortsatt har jeg sett få slike saker hvor militæret tilkalles fordi politi ikke lengre evner. Men jeg synes svenskene burde ta seg i sammen snart.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Norolf said:

Minner litt for mye om en sammensauset sammensvergelsesteori, synes jeg. Goebbels, Vespasian, Josefus. Vespasian ble keiser 69 år etter Jesu fødsel og dermed omtrent 40 år etter Jesu henrettelse.

Det er vel lite som taler imot at Jesu eksisterte. Det er mere sannsynlig enn omvendt. Om Jesu var guds sønn eller bare en benådet sektfører som så mange andre før og etter han - det må enhver bestemme for seg selv.

Bibelen var ikke skrevet ned enda iår 69.

Goebbels ble kun tatt med for å vektlegge hvilken propagandakunst det bibelskriveriet var.

Dette behøvde Titus en skriftlærd til som hadde snudd jødene ryggen. Men som kjente det Gamle testamentet som sin egen lomme. Romerne hadde ikke den type jødisk skriftinnsikt. Men Josefus kunne dra paralleller til mye fra det Gamle testamentet slik at folk vant med jødedom kunne tildels kjenne seg igjen i mye av stoffet. Det ma ha truffet deres hjerter for hvis ikke så hadde ikke kristendommen vokst seg så voldsomt stort. Husk at annerledestroende ble forfulgt slik Putin forfølger ukrainske nazister i dag.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (5 minutter siden):

Fortsatt har jeg sett få slike saker hvor militæret tilkalles fordi politi ikke lengre evner. Men jeg synes svenskene burde ta seg i sammen snart.

Skal det bli så ille først? Forresten så er jo dette bare toppen av isberget eller isfjellet. Mye verre er den dagligdagse trakasseringen, ydmykelsen og tortureringen av innfødte ungdommer begått av berikelsene. Det finnes et fagbegrep på dette som jeg lærte på Resett, men jeg kommer ikke på det nå....

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Norolf said:

Skal det bli så ille først? Forresten så er jo dette bare toppen av isberget eller isfjellet. Mye verre er den dagligdagse trakasseringen, ydmykelsen og tortureringen av innfødte ungdommer begått av berikelsene. Det finnes et fagbegrep på dette som jeg lærte på Resett, men jeg kommer ikke på det nå....

Huff du er en av de som logrer av det som skrives på Resett altså?

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...