Gå til innhold

Fortsatt lov med påske i Norge eller bare med "vårfest"?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Norolf skrev (22 timer siden):

Vi skal ikke ha noe "vinterfest" her oss. Det er Jul. Punktum. Og påske. Og ikke "vårfest".

Det er en stor feil at disse folkene er her hos oss allerede i utgangspunktet. Det er ekstremt ødeleggende for Ola N. Økonomisk,. sosialt.

Sjarmerende at du bryr deg så mye om forholdene i Norge når du bor i Tyskland med Ola N.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 4/18/2022 at 11:56 PM, Norolf said:

Nå har jeg lært at det finnes mange overbeviste, nesten radikale ateister i Norge som synes ingenting - mildt sagt - om kristendommen og enda mindre om Islam.

Skal også disse måtte tvinges til å vise respekt overfor en fremmed religion de synes er primitiv, tilbakestående, forkastelig, kanskje tilmed av det onde?

Jeg synes ikke at ateister trenger å vise respekt for andre religioner. Men, de kan behandle andre mennesker slik de ønsker å bli behandlet selv. Kanskje det er en grei løsning?

Lenke til kommentar
G skrev (5 timer siden):

Jeg synes ikke at ateister trenger å vise respekt for andre religioner. Men, de kan behandle andre mennesker slik de ønsker å bli behandlet selv. Kanskje det er en grei løsning?

Det er opplagt bra å behandle andre mennesker på en ok måte. Å kalle det «respekt» har kanskje et litt gammelmodig preg, som om man er ærbødig, men essensen er å ikke være en dritt.

Ut over det så har jeg generelt ikke noe behov for å provosere andre folks sensibilitet mhp egen religion. Jeg kunne ha kappet mark i to foran en Buddhist, eller revet ark ut av Toraen og tørket meg bak foran en synagoge, men hvorfor skulle jeg det, de har jo ikke gjort meg noe?

-k

Lenke til kommentar
G skrev (5 timer siden):

Jeg synes ikke at ateister trenger å vise respekt for andre religioner. Men, de kan behandle andre mennesker slik de ønsker å bli behandlet selv. Kanskje det er en grei løsning?

Og det betyr i praksis at de skal vise respekt og ikke avsky for religioner likevel? 

Men da er vi jo like langt? 

Lenke til kommentar
Norolf skrev (7 timer siden):

Og det betyr i praksis at de skal vise respekt og ikke avsky for religioner likevel? 

Du blander religion og mennesker, de er ikke det samme, det går an og behandle et menneske med respekt, men likevel ha null respekt for religion, selv om det viser seg vanskelig for mange å se det skillet, spesielt på ytre høyre der alle brune mennesker gjerne er muslimer, det stemmer ikke. Ikke alle oss blekansikter er kristne heller, selv om det er et vanvittig høyt medlemstall i den norske kirke er flertallet av dem faktisk ikke kristne i den forstand at de tror på satan å jebus og de andre kristne gudene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Husk at kristendommen faktisk tok hedenske høytider og gjorde de kristen i utgangspunktet. 
 

At en del forsøker å gjeninnføre et nøytralt tema for det som virkelig feires, altså tidsepoker som vårjevndøgn og vinterjevndøgn, o.l. burde da ikke være noe problem. 

Det tyske navnet på den hedniske feiringen er Ostern, og kommer fra gudinnen Ostara, eller Ēostre. På gammelt engelsk het hun Ēastre. Hun var vårgudinnen. Kjenner dere igjen navnet?

Endret av .,.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
.,. skrev (7 minutter siden):

Husk at kristendommen faktisk tok hedenske høytider og gjorde de kristen i utgangspunktet. 
 

At en del forsøker å gjeninnføre et nøytralt tema for det som virkelig feires, altså tidsepoker som vårjevndøgn og vinterjevndøgn, o.l. burde da ikke være noe problem. 

Det tyske navnet på den hedniske feiringen er Oster, og kommer fra gudinnen Ostara, eller Ēostre. På gammelt engelsk het hun Ēastre. Hun var vårgudinnen. Kjenner dere igjen navnet?

Ostern - https://de.wikipedia.org/wiki/Ostern

ikke Oster

Legg merke til at det også på gammelnorsk (islandsk) - besynderlig nok - skal hete Ostern

Endret av Norolf
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Men når du er ferdig med å spikke de flisene så ser du poenget ikke sant ? 

Nei, jeg gjør faktisk ikke det. For det handler om kulturell ødeleggelse med "Winterfest" - samme hvor ordet opprinnelig for 10.000 år kom fra og hvilke avguder til de i datiden tilba.

Men har ikke tid til å fordype nå.

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (7 minutter siden):

Men når du er ferdig med å spikke de flisene så ser du poenget ikke sant ? 

Både oster (adjektiv) og ostern (substantiv) er korrekte. Han flisespikket nokså dumt vil jeg si.

Og det andre er ikke så relevant som han ønsker at det er. 

Endret av .,.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Norolf skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg gjør faktisk ikke det. For det handler om kulturell ødeleggelse med "Winterfest" - samme hvor ordet opprinnelig for 10.000 år kom fra og hvilke avguder til de i datiden tilba.

Selve dette ordet winterfest eller vinterfest om du vil, det er det du som sprer, før deg så var det faktisk helt ukjent for meg, ikke i bruk i Norge, om dette er et "problem" i Tyskland vet jeg ingenting om, men man skal være litt sprø for og anse det som et problem i utgangspunktet. First world problems indeed, har man ikke et problem så kan et konstrueres. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
.,. skrev (35 minutter siden):

Både oster (adjektiv) og ostern (substantiv) er korrekte. Han flisespikket nokså dumt vil jeg si.

Et adjektiv "oster" finnes ikke på tysk. Ei heller et ord som heter "oster" eller "Oster".

Det du kanskje tenker på er sammensatte ord. For riktignok heter det ikke "Osternei", men Osterei eller Osterurlaub eller Osterputz. Også die Osterinsel eller die Ostersee. Når Ostern settes sammen med andre substantiver så slyøfes "n"'en. Ikke vet jeg hvorfor, men sånn er det bare....

Så du skal ha et lite poeng der :-). Men et "aleneord" Oster eller oster eksisterer likefremt ikke.

Jeg sku ikke irettesette deg forøvrig. Men det må da være lov å rette på småfeil. En Tysker ville aldri sagt "Oster".

P.S.:
Skulle vært glad om noen rettet på mine mange feil i Norsk *sukk*

Endret av Norolf
Lenke til kommentar
Norolf skrev (2 minutter siden):

Men det må da være lov å rette på småfeil. En Tysker ville aldri sagt "Oster".

Men som alle normale tyskere så gir du vel din hyllest til vårgudinnen Eostre i form av en vårfest ? Du tror vel ikke at dette har noe med kristendommen å gjøre ? Det har det ikke vettø, så vi prøver bare å holde på gode nordlige tradisjoner, og prøver og kvitte oss med disse onde kristne tradisjonene å kjipe onde ørkengudene fra midtøsten, som er blitt trykket ned halsen vår av onde ørkengud prester i århundrer nå.  

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Norolf skrev (23 minutter siden):

Et adjektiv "oster" finnes ikke på tysk. Ei heller et ord som heter "oster" eller "Oster".

Det du kanskje tenker på er sammensatte ord. For riktignok heter det ikke "Osternei", men Osterei eller Osterurlaub eller Osterputz. Også die Osterinsel eller die Ostersee. Når Ostern settes sammen med andre substantiver så slyøfes "n"'en. Ikke vet jeg hvorfor, men sånn er det bare....

Så du skal ha et lite poeng der :-). Men et "aleneord" Oster eller oster eksisterer likefremt ikke.

Jeg sku ikke irettesette deg forøvrig. Men det må da være lov å rette på småfeil. En Tysker ville aldri sagt "Oster".

 


Oster (adjektiv) bindes med n og blir Ostern (substantiv), eller Osterhase. Så ja, sammensatte ord. Oster er fremdeles betegnet som et adjektiv i ordbøker. 
 

Den lille glemselen med ‘Ostern’ er forresten irettesatt. Så takk der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
.,. skrev (2 minutter siden):


Oster (adjektiv) bindes med n og blir Ostern (substantiv), eller Osterhase. Så ja, sammensatte ord. Oster er fremdeles betegnet som et adjektiv i ordbøker. 
 

Den lille glemselen med ‘Ostern’ er forresten irettesatt. Så takk der. 

Alles gut 😉 Skulle ønsket noen rettet på mine mange feil i Norsk som sagt... Til selve argumentet skal skrive noe når jeg har mer tid....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...