Gå til innhold

Hvorfor diskuteres i det heletatt om det skal være lov med Ukrainske flagg på 17 mai?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Frp, hvert eneste år. Brukes som ragebait for folk som utrolig nok lar seg provosere av noe sånt.

Nåja, MdG hadde et forslag om å oppfordre alle til å bruke Ukrainske flagg i barnetogene i Oslo... Forslaget ble trukket tilbake, et kompromiss var at man opplyste om at flaggreglene sier at det ikke er ulovlig å bruke andre flagg i togene. 

 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

Jeg synes også det blir rart med ukrainsk flagg på Norges nasjonaldag. I hvert fall om det skulle ta noen stor rolle eller gjøres noe spesielt ut av det akkurat den dagen. Samme med samisk flagg. Det har hovedrollen sin 6 februar, på samefolkets dag. Det blir bare rart å prøve å konkurrere med det norske flagget på den norske nasjonaldagen.

Ukraina har visst nasjonaldag 24. august. Den markerer uavhengigheten fra Russland i 1990. Feiringen er visst ikke helt ulikt Norge, med folkemengder som veiver med det ukrainske flagget, militærparader, kranser ved minnesmerker, nasjonaldrakter, taler og god mat.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Så lenge det også er tillatt med russiske flagg må også ukrainere kunne gå med sitt lands flagg.

Men jeg synes ikke at nordmenn skal bruke dagen til politisk markering, bruke ukrainisk/norsk pin eller lignende. Det er et barnetog og fredstog.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (34 minutter siden):

Frp, hvert eneste år. Brukes som ragebait for folk som utrolig nok lar seg provosere av noe sånt.

TS snakker om at det "diskuteres" om folk bør kunne vifte med det ukrainske flagget på 17 mai.
Det er premisset. Derfor jeg spurte om hvem som diskuterer dette, da jeg ikke har hørt noen som har foreslått noe slikt.

 

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (10 minutter siden):

TS snakker om at det "diskuteres" om folk bør kunne vifte med det ukrainske flagget på 17 mai.
Det er premisset. Derfor jeg spurte om hvem som diskuterer dette, da jeg ikke har hørt noen som har foreslått noe slikt.

 

https://www.nettavisen.no/norsk-politikk/17-mai/barnetog/konklusjon-i-flaggdebatten-dette-har-de-bestemt-seg-for/s/5-95-444291

Byrådet i Oslo har diskutert dette, me har nå konkludert, så saken er riktig nok ferdig diskutert,

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (10 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/norsk-politikk/17-mai/barnetog/konklusjon-i-flaggdebatten-dette-har-de-bestemt-seg-for/s/5-95-444291

Byrådet i Oslo har diskutert dette, me har nå konkludert, så saken er riktig nok ferdig diskutert,

Case closed.

Jeg har dog ingenting i mot at det flagges med Ukraina sitt flagg, 24 august, i solidaritet med det ukrainske folk. Men på 17.mai hører det ikke hjemme, og jeg er enig med byrådet sin beslutning.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nasjonaldag er en markering og feiring av nasjonen man bor i.

Å feire egen nasjon en gang i året gjør mange land. 

Syntes Norge feirer egen nasjonaldag på en god måte. Vi har ikke parader med fremvisning av militære, våpen og en haug med bilder av vår leder.

Å bruke et lands nasjonaldag med å ha stor andel andre flagg enn landets flagg, blir feil.

Overskriften på tråden er også misvisende, det har ikke vært tema at ukrainske flagg ikke skal være lov.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (2 timer siden):

Hvem diskuterer dette?

Trolig ingen. Bare en påstand så langt. 

Trådstarter får vise til hvor i landet noen har tatt opp dette tema. Finnes kanskje en skole, bygd eller lignende som har tatt opp å forby andre flagg. Det blir uansett ikke noe man kan si diskuteres på større nivå. Den skolen, eller stedet som vil forby andre flagg, får nok ikke gjennomslag for det. 

Å oppfordre til at det er norske flagg i fokus er noe annet.

Byrådet i Oslo er nevnt, det har aldri vært tema å forby andre flagg der heller...

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Jeg synes vi kan la barna gjøre som de vil, for barnas 17. mai er noe eget, men vi voksne bør skjønne at 17. mai er Norges nasjonaldag, og da er det eventuelt det norske flagg og/eller dets farger som gjelder. Ellers kan man gjøre akkurat som man vil!

Jeg kan ikke si jeg har registrert noen diskusjon om Ukrainske flagg i denne sammenheng. Det er da ennå et stykke til mai også.

Lenke til kommentar

Ser ikke problemet, og har aldri skjønt diskusjonen. Spiller da ingen rolle om noen andre flagg er med på feiringen av Norges nasjonaldag. Det er en invitasjon til alle for å feire en dag som skal være for alle. Skal vi begynne å begrense folks frihet til å velge hvordan de ønsker å feire denne dagen går man i helt feil retning. Jeg synes det bare er fint jeg med andre flagg på nasjonaldagen. Flott tenker jeg, andre nasjonalflagg er med på feiringen av Norges nasjonaldag.

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (2 timer siden):

TS snakker om at det "diskuteres" om folk bør kunne vifte med det ukrainske flagget på 17 mai.
Det er premisset. Derfor jeg spurte om hvem som diskuterer dette, da jeg ikke har hørt noen som har foreslått noe slikt.

Jeg svarte på "hvem diskuterer dette", og svaret mitt på det er at Frp ofte løfter forslag om å inkludere andre nasjoners flagg i 17. mai-tog til en populistisk, nærmest nasjonalistisk debatt de tenker de kan dra nytte av. Derfor blir den offentlige debatten hvert år preget av et eller annet forslag om flagg, og Frps kunstig sterke motstand mot dette, og årsaken til at det i det hele tatt blir en diskusjon.

Min mening er at de gjør en langt større greie ut av en liten problemstilling som de aller fleste av oss har sånn ca. null problemer med. Nesten ingen har en gang tenkt tanken på at noen samiske flagg utgjør noe problem for noen på 17. mai, og jeg tror veldig få hever et øyenbryn eller to av en skoleklasse som går med et par-tre ukrainske flagg sammen med de norske for å vise støtte på nasjonaldagen.

Det er et ikke-eksisterende problem som går utover sånn omtrent null mennesker, men som utnyttes politisk og heves til en nasjonal debatt hvert år for å score politiske poeng.

På tettstedet jeg vokste opp har vi bygdebøker, og i disse bøkene er det mange bilder fra 17. mai-feiringer opp gjennom tiårene. Før i tida var det helt vanlig å pryde togene med flagg fra mange nasjoner. På et bilde fra 60-tallet ser man i fronten av toget et amerikansk, svensk, dansk og fransk flagg, som eksempel. Ingen tenkte noe over dette da, 17. mai har alltid vært inkluderende og selv om det er Norges nasjonaldag og vi feirer vår egen grunnlov så er dette også en dag for inkludering og toleranse. En del av det å være norsk, tenker jeg at det er.

Kron skrev (1 minutt siden):

Ser ikke problemet, og har aldri skjønt diskusjonen. Spiller da ingen rolle om noen andre flagg er med på feiringen av Norges nasjonaldag. Det er en invitasjon til alle for å feire en dag som skal være for alle. Skal vi begynne å begrense folks frihet til å velge hvordan de ønsker å feire denne dagen går man i helt feil retning. Jeg synes det bare er fint jeg med andre flagg på nasjonaldagen. Flott tenker jeg, andre nasjonalflagg er med på feiringen av Norges nasjonaldag.

Kunne ikke vært mer enig.

Endret av Snikpellik
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nokia1803 skrev (12 timer siden):

Syns det er en uting.  Vår nasjonaldag har ingenting med ukraina og gjøre og skal vi begynne slik så må alle verdens lands flagg som har krig i landet sitt får lov mener jeg. Jeg vil kun ha norske flagg (til nød, samisk flagg) på nasjonaldagen. Huff syns nordmenn skal finne på så mye rart... dette er jo bare tull. 

Er det forbudt med andre flagg? Det visste jeg ikke. Hva skjer om man flagger eksempelvis dansk da? 

Lenke til kommentar
10 hours ago, Milhouse85 said:


Jau, det er Norges nasjonaldag. En nasjonaldag - i Norge.

Du mener Norges nasjonaldag betyr det samme som feiring av samtlige eller vilkårlige nasjoner innenfor Norges grenser? For det er ikke det det betyr. Det betyr at vi feirer nasjonen Norge på dens nasjonaldag. Men nice try.

Personlig syns jeg man enten går med norsk flagg eller både norsk og sin egen nasjons flagg. Men ikke noe jeg klarer å bry meg særlig om. IS og Nazi-flagg er greit å nekte.

Lenke til kommentar

Opprinnelsen til det meste av debatten er denne tweeten fra lederen av komiteen i Oslo:

Noen lot seg visst provosere av dette, da spesielt Frps kommunikasjonssjef Espen Teigen som mener sterke ting om flagg, og vips så var man i gang med flaggdebatt i år også. Debatten har vært ganske barnslig, og for det meste på Twitter.

Bilde av Espen Teigen forresten, litt artig at det finnes et bilde av ham der han både sitter på og tråkker på det norske flagget:

20d7cc66-49b0-46b0-bc11-cf0feac799a3?fit

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8yGAW/frp-teigen-beklager-flaggbruk-kritiseres-av-veteran-i-forsvaret

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...