Gå til innhold

Hvorfor diskuteres i det heletatt om det skal være lov med Ukrainske flagg på 17 mai?


Anbefalte innlegg

Haha, takk for det bildet Snikpellik. For en tosk...

Flaggregler er ganske strenge, grunnen er nettopp at man skal ha respekt for flagget og dets betydning, greit å ha med dette i tråden nå som 17.mai nærmer seg: 

  • Man skal behandle et flagg med respekt
  • Et flagg skal aldri berøre bakken
  • Privatpersoner skal flagge med handelsflagget, mens staten skal flagge med statsflagget som har splitt og tunge
  • Flaggets lengde skal være 1/3 av lengden av flaggstangen når flaggstang står på bakke
  • Flagg som står vannrett, eller fra bygning skal være 1/2 av lengden av stangens lengde
  • Ved flaggheising skal man ikke heise to flagg på samme flaggstang
  • Dersom et flagg brukes til dekorasjon, skal det henge fritt, og ikke spikres eller kunne tråkkes på
  • Et ødelagt eller slitt  flagg skal enten brennes eller sprettes opp slik at fargene skilles fra hverandre
  • Flaggets proporsjoner: Lengde: 6-1-2-1-12 med henholdsvis rød, hvit, blå, hvit og rød farge. Høyde: 6-1-2-1-6 med henholdsvis rød, hvit, blå, hvit og rød farge
  • Flaggets farger skal være norsk rød (pantone 200) og norsk blå (pantone 281).
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å tillate andre flagg den 17 mai er en fin måte å vise stolthet og takknemlighet for det sitt land og nasjon har oppnådd, samtidig som man viser ydmykhet over hvor heldig man er i forhold til andre steder i verden. Det sistenevnte er en fin verdi jeg synes mange i Norge er flinke til å demonstrere, det er tross alt noe av det som gjør Norge til Norge, ifølge min mening. Jeg registrerer oppgitthet over dette, en slags inbitt nasjonalisme og frykt over at Norge vil miste sin identitet som følge av at det ikke er kun norske flagg under 17 mai.

Vil bare minne folk på at det er nettopp den type innbitt nasjonalisme mennesker som herr P. i øst, og altfor mange andre såkalte "sterke menn" ernærer seg på. Jo flere folk som klarer å kvitte seg med denne usunne attituden, jo bedre kan vi vise verden hvor stor avstand vi tar fra de avskyelige holdninger som disse autokratene forfekter. Da kan vi være et slags fyrtårn for menneskeverd og aksept. Og det er hva Norge er for meg.

Vær stolt av landet ditt, men samtidig tenk mindre landegrenser og mer planet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Egentlig enig med folk som synes det blir litt rart å flagge for andre land når det er vårt som feirer, men har heller ikke noe imot at folk vil være stolt over hvor de originalt er fra. Og spesielt nå med Ukraina-situasjonen synes jeg de skal få lov til det, om ikke annet enn for å trosse Russland som mener de ikke har rett til å eksistere.

Lenke til kommentar
20 hours ago, Mannen med ljåen said:

Du skrev at vi feirer frigjøring fra nazistene "på disse datoene". Slik du fremstilte det, så var "Mag ne" sin kommetar riktig. 17 mai er grunnlovsdagen. Da feirer vi den norske grunnloven av 1814. 8 mai er "Frigjøringsdagen" (fra nazistene) og er offisell flaggdag i Norge. Med andre ord to forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (20 timer siden):

Hvert år. Selv på barneskolen på nittitallet.
En medelev født i et annet land tegnet norsk flagg på den ene siden av A4-arket, og hjemlandets flagg på den andre siden, i samråd med klasseforstander. Disse flaggene ble brukt i barnetoget den 8.mai, der vi sang for eldrehjemmet. En generalprøve for 17.mai. Aner ikke hvilket flagg min medelev brukte på den faktiske nasjonaldagen.

Men det vi feirer på disse datoene er jo Norges frigjøring fra nazistene i 1945, og norges grunnlov av 1814.
Vi feirer ikke at du er homofil same fra Somalia. Du har andre nasjonaldager for disse feiringene. 

Les HELE innlegget, ikke nederste paragraf isolert. Jeg nevnte to datoer i mai, og hva vi feirer på disse datoene. Slutt å spamme diskusjonen. Du misforstår med vilje.

 

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...