Gå til innhold

Kvinne spiller på sin sexappeal for å forføre eldre mann, men angrer senere og skylder på mannen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, Pettersenper said:

Burde det være ulovlig å ha et forhold av seksuell eller romantisk art med det motsatte kjønn, om man har en egenskap eller jobb som det motsatte kjønn finner attraktivt eller liker? Hva ville resultatet vært om det var en middelaldrende eller oppover kvinnelig politiker som hadde forhold med en yngre og politisk interessert mann?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/a2Wp1M/han-var-17-skei-grande-var-38-naa-forteller-han-sin-historie

Slik jeg ser det, så har det ikke skjedd noe ulovelig i denne saken. Ikke som har kommet frem enda iallefall.

50 åring hadde et forrhold til en 18-19 år gammel dame. Hun var myndig fordi om aldersforskjellen er stor. For at dette skulle vært ulovelig så må hun vel være mentalt tilbakestående og ikke visst sitt eget beste. Hun har jo selv tatt kontakt mange ganger. 

Man kan jo lure på om det er et større spill i kulissene når forsvarsministeren velger å gå av uten kamp nå som Russland herjer i Ukraina..

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg lest alt som har kommet opp i denne saken, men fra det jeg så langt har fått med meg er dette et noe tynt grunnlag å sparke ham på. 
Så lenge kvinnen var 18 år, ser jeg ingen problemer med at det er en til dels stor aldersforskjell. 

Det som evt. er kritikkverdig er hvis man på en eller annen måte har brukt sin makt som politiker. At kvinnen bare synes det var fascinerende med en mann med makt, eller på annen måte synes det er stas, får i så fall stå for kvinnens regning, og ikke noe Enoksen bør lastes for.
 

Sitat

– En statsråd har også et privatliv, og en statsråd kan ha et forhold utenfor ekteskapet, sier Enoksen.

– Det var ikke en situasjon der jeg hadde en maktposisjon overfor henne.


Jeg ser ikke helt problemet. At forholdet så gikk over i noe hun ikke likte, er i utgangspuktet irrellevant. At forhold surner er noe som kan skje i alle forhold. 
At han var gift eller ikke på tidspunktet er også irrellevant. (Det hadde kanskje vært relevant hvis han var KrF-politiker)

 

Edit:
Og for å svare på om hvordan det hadde vært hvis rollene var motsatt.
Det har vi vel fått i denne saken, selv om ikke aldersforskjellen var like stor. Men her var gutten 17, dvs ikke myndig:
https://www.nettavisen.no/nyheter/apen-om-intim-hendelse-i-intervju-na-angrer-trine-skei-grande/s/12-95-3424042460
Dette fikk ingen umiddelbare konsekvenser for Trine S. Grande.

Endret av KalleKanin
  • Liker 5
Lenke til kommentar

En relasjon mellom en 18 åring og 50 åring er da helt lovlig. En 18 åring må stå for egne valg, her kommer det bare fram en haug av sutring at hun har blitt tiltrukket menn med makt, hadde dårlig selvkontroll også skal han straffes for det.

Latterlig å miste jobben for dette.

 

 

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Litt merkelig sak.. Skal man øke myndighetsalderen tro? Når slutter man å være ung og naiv?

Det må være mer til saken enn hva som er kommet frem.

edit. Men jævlig ekkel er han, og måten han skriver/snakker med henne på er veldig klassisk gubbe med dårlig moral.

Endret av Kakeshoma
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om en gubbe på rundt 50 ikke forstår at det både ser og ER feil (uavhengig om det er ulovlig eller ikke) å innlede seksuelt forhold til en 18 - åring, ja da bør personen kanskje finne seg en annen jobb enn tillitsstilling (som politikk er). Ellers virker det som mange her ikke forstår hvor sårbare en del unge mennesker er, og hvordan disse kan formes av manipulative mennesker i maktposisjoner. Det er faktisk sprøtt å se dere forsvare en fyr som VG har dokumentasjon på hvor han blir omtalt som «seksuell mentor» for 18-åringen.

Endret av The Very End
  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Han har ikke gjort noe ulovlig, kommer heller ikke til å bli dømt for noe ulovlig, og har ei heller ikke blitt sparket fra sin jobb. 
Han har trukket seg, fordi det her er flaut for han, og ikke noe som er en bra greie for en slik stilling som han hadde. 

De aller fleste ville syntes det var pinlig om detaljer fra seksuelle forhold kom ut, dette kjennes ekstra godt dersom man feks er forsvarsminister.... Jeg skjønner godt at han trekker seg, men jeg skjønner ikke hvordan en person med så dårlig vurderingsevne, faktisk klarer å bli forsvarsminister i det hele tatt...

Endret av Baranladion
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (26 minutter siden):

Om en gubbe på rundt 50 ikke forstår at det både ser og ER feil (uavhengig om det er ulovlig eller ikke) å innlede seksuelt forhold til en 18 - åring,

Og hvilke subjektive moralske forestillinger baserer du det på?

 

The Very End skrev (27 minutter siden):

Ellers virker det som mange her ikke forstår hvor sårbare en del unge mennesker er, og hvordan disse kan formes av manipulative mennesker i maktposisjoner.

Disse såkalte sårbare unge menneskene har myndighet til å melde seg som soldat, og ikke lenge etter bli sendt ut i krig hvor det bokstavelig talt handler om liv og død. Noen blir tvunget, Men her kommer du og snakker om hvor ille det er at voksne mennesker som kan krige, bruke rusmidler som alkohol og tobakk, kjøre i 100km/t med fartøy som veier flere tonn og kan drepe noen på et øyeblikk... hvor ille det er at noen oppretter den typen forhold til dem som det snakkes om her som de frivillig har gått inn i. Burde vi øke myndighetsalderen til 40? Eller burde du tenke deg litt bedre om før du kommer med neste oppkast?

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Helt riktig at han måtte gå, og bra Støre tok raskt affære. Det positive er at Enoksen virker å ha forstått dette selv raskt nå og ikke latt saken dra ut i mediene over tid og påføre varsleren enda mer press.

Dette ville ikke vært akseptabelt på noen seriøs arbeidsplass, ei heller på Stortinget.

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Pettersenper skrev (1 time siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0GAP9o/forsvarsministeren-beklager-seksuell-relasjon-med-ung-kvinne-jeg-gikk-over-grensa?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1

Forsvarsminister går av etter at kvinne klager i ettertid på godene hun fikk ved å flørte med og utnytte ham. Kvinnen mener mannen burde gitt henne fordelene for henne uten at han burde få noe ut av forholdet

Burde det være ulovlig å ha et forhold av seksuell eller romantisk art med det motsatte kjønn, om man har en egenskap eller jobb som det motsatte kjønn finner attraktivt eller liker? Hva ville resultatet vært om det var en middelaldrende eller oppover kvinnelig politiker som hadde forhold med en yngre og politisk interessert mann?

Men er ikke dette grunnen til at menn og kvinner blir politikere? 

I Tyskland har vi eksempelvis Gerhard Schröder som bedro hele det tyske folket på det groveste da han etter å ha blitt valgt til statsminister som sosialdemokratisk politiker fremmet den mest usosiale, høyrevridde, nyliberal-kapitalistisk-globalistiske og arbeidstaker- for ikke å si: folkefiendtlige politikk noensinne i tysk etterkrigstid. Det er han som betegnet Putin som "lupenren demokrat" (skjønt alle også i den tid visste hva slags fyr Putler egentlig er) og det er også han som etter å ha blitt fyret som statsminister gikk av og trossig erklærte at han nå endelig skulle tjene skikkelige penger. Noe han også gjorde som medlem av Putin's forkomne vennekrets i funksjonen som styremedlem i diverse russiske oljeselskaper. Etter at han - så beleilig - som statsminister hadde gjennomsatt Tysklands gassforsyning av Russland og byggingen av svære gassledninger fra Russland til Tyskland. 

Og denne type mann utbytter sine kvinnelige partnere i snitt alle 10 år. Og hver gang er den nye minst 10 år yngre enn den første. 

Det er sånne folk som blir toppolitikere. 

Det er forresten mange flere sånne Gerhard Schrödere i Tyskland. Skjønt han var en av de verste. Hans første hustru advarte oss forresten offentlig mot hans karakter. Men folk flest hørte jo ikke på henne. Dessverre... 

Og det er sikkert også mange sånne i Norge. Dette er bare spissen av isberget. Hva forresten med hun "åkerkvinnen" forresten (kommer ikke på hennes riktige navn på farten)? 

Der har du jo ditt eksempel med gammel kvinne som elger seg inn på en mannlig tenåring... 

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Pettersenper skrev (37 minutter siden):

Disse såkalte sårbare unge menneskene har myndighet til å melde seg som soldat, og ikke lenge etter bli sendt ut i krig hvor det bokstavelig talt handler om liv og død. Noen blir tvunget, Men her kommer du og snakker om hvor ille det er at voksne mennesker som kan krige, bruke rusmidler som alkohol og tobakk, kjøre i 100km/t med fartøy som veier flere tonn og kan drepe noen på et øyeblikk... hvor ille det er at noen oppretter den typen forhold til dem som det snakkes om her som de frivillig har gått inn i. Burde vi øke myndighetsalderen til 40? Eller burde du tenke deg litt bedre om før du kommer med neste oppkast?

Dersom det etterhvert skulle komme frem at denne jenta bevisst har brukt Enoksen seksuelt for å komme seg opp og frem i norsk politikk, og Enoksen har blitt lurt trill rundt, så er det fremdeles riktig av Enoksen å gå. Om begge har vært enige om et slikt spill, der det byttes seksuelle tjenester for å få henne opp og frem, så er det fortsatt riktig av Enoksen å gå. Dersom Enoksen har manipulert og lurt denne jenta til å være sin seksuelle elev kun for egen forlystelse, så er det fortsatt riktig av Enoksen å gå. 

Uansett hvem som er 50 år gammel, og minister eller stortingsrepresentant av noe slag, som har seksuelle relasjoner til en 18. åring, så er det riktig å gå. 

Ikke fordi det er ulovlig, "feil" eller spekulasjoner om baktanker, men kun fordi det er veldig vanskelig for folk å applaudere en 50 åring som innleder seksuelle forhold med russejenter... Det oser ikke trygghet, godt lederskap og god vurderingsevne av noe slikt, uansett hvor flink man måtte være i jobben. 

 

 

Endret av Baranladion
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (8 minutter siden):

Ikke fordi det er ulovlig, "feil" eller spekulasjoner om baktanker, men kun fordi det er veldig vanskelig for folk å applaudere en 50 åring som innleder seksuelle forhold med russejenter... Det oser ikke trygghet, godt lederskap og god vurderingsevne av noe slikt, uansett hvor flink man måtte være i jobben. 

Så aldersgrensen for at det oser trygghet osv ... er?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (4 minutter siden):

Ikke fordi det er ulovlig, "feil" eller spekulasjoner om baktanker, men kun fordi det er veldig vanskelig for folk å applaudere en 50 åring som innleder seksuelle forhold med russejenter... Det oser ikke trygghet, godt lederskap og god vurderingsevne av noe slikt, uansett hvor flink man måtte være i jobben. 

Det er viden kjent at menn utseendemessig foretrekker jenter rundt 20 år, og at jenter liker menn med makt. Jeg synes vi heller enn å shame for det snart burde akseptere livets realiteter. Enoksen var inntil nå en modig mann som gikk for det han ville. Før han feiget ut og gikk av. Evt muligens  presset ut bak kulissene. Han kunne vært et forbilde for et nytt og opplyst norge, men i stedet skjedde dette. Det var på ingen måte riktig av han å gå. Og argumentene for at han burde det oser av fordommer av typen som vi hadde om homofile for ikke så lenge siden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (2 minutter siden):

Så aldersgrensen for at det oser trygghet osv ... er?

Ingen aldersgrense, men adferd og inntrykk du gir andre. En 22 årgammel stortingsrepresentant som går rundt med Rolex og kjører Lambo, vil også slite med å bli godt likt av folket ( som er grunnen til at de har fått jobben) 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pettersenper skrev (13 minutter siden):

Det er viden kjent at menn utseendemessig foretrekker jenter rundt 20 år, og at jenter liker menn med makt. Jeg synes vi heller enn å shame for det snart burde akseptere livets realiteter. Enoksen var inntil nå en modig mann som gikk for det han ville. Før han feiget ut og gikk av. Evt muligens  presset ut bak kulissene. Han kunne vært et forbilde for et nytt og opplyst norge, men i stedet skjedde dette. Det var på ingen måte riktig av han å gå. Og argumentene for at han burde det oser av fordommer av typen som vi hadde om homofile for ikke så lenge siden.

Jeg er helt enig med deg, men det er også viden kjent at folk flest ikke synes det er passende med et forhold mellom en på 50 og en på 18, her må man også akseptere livets realiteter.

Jeg hadde gjerne tatt noen runder med en russejente jeg, men selvom jeg fikk sjansen ville jeg ikke innledet noe forhold til en slik, ene og alene fordi folk rundt meg ville syntes det var merkelig. Sannsynligvis ville og min eneste grunn vært at jeg ville ha det seksuelle. 

Jeg tror ikke Enoksens forhold til denne jenta var av særlig "kjærlighet", det var andre motiver, og det passer seg dårlig når man er minister. 

Endret av Baranladion
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...