Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

En kjøkkenvifte som ikke er godt for noe?


Anbefalte innlegg

Hei!

Sikkert et teit spørsmål, men jeg er helt idiot på praktiske ting. La merke til at kjøkkenvifta vår ikke har noe rør opp til taket. Fair enough, for jeg har forstått at det også finnes vifter uten noe mer ventilasjon, eller hva man skal si.

Men sett ovenfra (se bilde), så er det bare et sylinderforma hull i kjøkkenskapet. Så lufta går ..bare rett opp i taket? Er dette et dusteopplegg, noe uferdig jallagreier som ikke er godt for noe, eller er det faktisk slik det skal være? For ordens skyld, så er det ikke noen merker i taket over, så virker ikke helt som at stekeosen bare går går ubehandla opp i taket? 

Noen som vil hjelpe en dum jævel? :) På forhånd takk!

Edit: vet ikke om det kan være til hjelp, men den ser ut til å være av merket Røros hetta. Er det som står på delen over ovnen som man trekker ut.

Edit2: det er kanskje akkurat dette som er en kjøkkenvifte med kullfilter, hehe?

275604320_987327245249232_9137109922831553696_n.thumb.jpg.66b0299b3ce26f13ad3bf9e70868e2fe.jpg

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har en ventilator med kullfilter, er det ikke nødvendig å blåse luften ut av huset. Dette er blitt ganske vanlig, og er nok for å unngå unødig varmetap i boligene. Det forstyrrer da heller ikke øvrig ventilasjon på samme måte.

Endret av Verm
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Me har hatt det i nokre år og det fungerer heilt greit. Blir fuktig i rommet ved mykje koking utan lok sidan dampen blir inni rommet, og blir litt røyk i rommet ved biff-steiking, men stort sett kurant.

Det finnes ulike type filter der ute. Meiner det er nokre som kan stå i 1-2 år før skifte. Finn ut av kva filter vifta di skal ha så ser du det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Verm skrev (På 15.3.2022 den 18.42):

Hvis du har en ventilator med kullfilter, er det ikke nødvendig å blåse luften ut av huset. Dette er blitt ganske vanlig, og er nok for å unngå unødig varmetap i boligene.

problemet her blir jo ikke matfett, men damp. Kok en kjele poteter eller spagetti og se mengden vanndamp det avgir (matlaging generelt, og damp fra bad/dusj)) Og, hvorvidt du hat et kullfilter eller stålfilter, etc. har jo ingen betydning vedr. varmetap. Ei avtrekksvifte suger en gitt menge luft ut av kjøkken/bad uansett, ergo blir det nødvendigvis endel varmetap.

Hvis man kun har en lettvint jalla-løsning og bare lar dampen fra bad og kjøkken gå opp på loft, tar det vel ikke langt tid før du får mugg på loftet.

g2gFrLf.png

jeg kjenner ikke byggeforskriftene, men vil tro denne løsningen med å bare føre avtrekket opp på loftet (og ikke helt ut, enten gjennom ventil tak eller ventil i gavlvegg) ikke er etter boka? :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kullfilter er noe dritt, og er langt fra miljøvennlig.
Bare bra å bytte ut luften innimellom, og da får en dytte lukten ut av huset samtidig.

Ble kjøpt vifte med kullfilter for min leilighet, men det er ingen som selger kullfilteret.
Eier vet ikke hvor viften ble kjøpt.
Har lenge vært snakk om å bygge om, så det har ikke blitt kjøpt nytt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Mr.M said:

jeg kjenner ikke byggeforskriftene, men vil tro denne løsningen med å bare føre avtrekket opp på loftet (og ikke helt ut, enten gjennom ventil tak eller ventil i gavlvegg) ikke er etter boka? :roll:

Opp på kaldloft høres katastrofalt ut, ja. Det var vel ikke tilfelle hos trådstarter.

 

25 minutes ago, Dubious said:

Kullfilter er noe dritt, og er langt fra miljøvennlig.
Bare bra å bytte ut luften innimellom, og da får en dytte lukten ut av huset samtidig.

Jeg har ikke kunnskap om produksjonen av kullfiltere, så det får bli et forbehold der, men dette med ventilasjon bør håndteres på en annen måte slik at man får gjenvunnet varmen.

Vil forøvrig legge til at det kan installeres en spesiell måler (eller hva det egentlig er) dersom man vil føre avtrekket ut uten å forstyrre ventliasjonsanlegget i boligen. Jeg antar at den brukes til å regulere de andre avtrekkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (12 minutter siden):

Er det så mykje varmetap av å ha ei avtrekksvifte surrande 20-60 minutt kvar dag?

Hvis det stemmer at kjøkkenvifter har typisk kapasitet på 250-600m3 i timen så kan man sikkert regne ut hva det koster å varme opp 250m3 med luft fra 0 grader (uteluft) til 30 grader (antatt temp på lufta over grytene, kanskje mere).

I et hus uten ventilasjon med varmegjenvinning spiller dette ikke så stor rolle da man uansett skal bytte ut en del luft og man slipper da å lufte tilsvarende med vinduer. Har man derimot balansert ventilasjon med varmegjenvinning så er all varmluft man sender ut direkte tap. Tipper det kan sammenlignes med å ha en 3kW vifteovn stående på verandaen på fullt mens man lager mat...

I tillegg er ikke fukt noe problem for de med ventilasjon da de bytter ut mye luft og er heller plaget med for tørr luft.

Endret av RJohannesen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Verm skrev (56 minutter siden):

Opp på kaldloft høres katastrofalt ut, ja. Det var vel ikke tilfelle hos trådstarter.

nei, ser det nå.

hos ham så stopper altså det hele inne i overskapet. Det er jo om mulig enda mer meningsløst.

blir vel mottrykk inne i skapet, så hvor mye damp/mat-os suger egentlig vifta opp? Med mindre man setter skapdøra på gløtt, det vil hjelpe litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 minutt siden):

nei, ser det nå.

hos ham så stopper altså det hele inne i overskapet. Det er jo om mulig enda mer meningsløst.

blir vel mottrykk inne i skapet, så hvor mye damp/mat-os suger egentlig vifta opp? Med mindre man setter skapdøra på gløtt, det vil hjelpe litt.

Ikkje inni skapet. Det er laga hol i toppen så vifta kan sende lufta ut i rommet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (8 minutter siden):

Ikkje inni skapet. Det er laga hol i toppen så vifta kan sende lufta ut i rommet.

javel, jeg slet visst med det bildet.

I grunn så bare blåser dette opplegget damp rundt i kjøkkenet. Selve filteret tar bort litt fett og støv.

Ikke veldig optimalt men kanskje bedre enn ikke noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjarnemann skrev (På 3/15/2022 den 18.27):

Hei!

Sikkert et teit spørsmål, men jeg er helt idiot på praktiske ting. La merke til at kjøkkenvifta vår ikke har noe rør opp til taket. Fair enough, for jeg har forstått at det også finnes vifter uten noe mer ventilasjon, eller hva man skal si.

Men sett ovenfra (se bilde), så er det bare et sylinderforma hull i kjøkkenskapet. Så lufta går ..bare rett opp i taket? Er dette et dusteopplegg, noe uferdig jallagreier som ikke er godt for noe, eller er det faktisk slik det skal være? For ordens skyld, så er det ikke noen merker i taket over, så virker ikke helt som at stekeosen bare går går ubehandla opp i taket? 

Noen som vil hjelpe en dum jævel? :) På forhånd takk!

Edit: vet ikke om det kan være til hjelp, men den ser ut til å være av merket Røros hetta. Er det som står på delen over ovnen som man trekker ut.

Edit2: det er kanskje akkurat dette som er en kjøkkenvifte med kullfilter, hehe?

275604320_987327245249232_9137109922831553696_n.thumb.jpg.66b0299b3ce26f13ad3bf9e70868e2fe.jpg

Hvis den har såkalt kullfilter eller hva det heter det som filterer os osv veldig  godt trenger den ikke slange ut...   men er jo ubrukelig sånn med vanlig standard filter for kjøkken vifter... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Bjarnemann Har du noen gode muligheter for å føre lufta ut av huset? F.eks føring over kjøkkenskap til en yttervegg. I så fall er det bare å kjøpe de kanalbitene du trenger, gjennomføring i veggen, ventil med regn-skjerm og montere det.

Hvis du ikke ser noen gode muligheter er det mulig og det ikke hjelper med hyppigere utskiftning av kullfilteret så går det an å kjøpe og montere et plasmafilter i tillegg. Da får man fjernet mer os og lukt enn det kullet klarer.

Inntil videre ville jeg hatt et gitter foran røråpninga så du ikke mister noe ned der ved et uhell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
pilsner1985 skrev (3 timer siden):

Hvis den har såkalt kullfilter eller hva det heter det som filterer os osv veldig  godt trenger den ikke slange ut...   men er jo ubrukelig sånn med vanlig standard filter for kjøkken vifter... 

På min vifte er det 2 utganger, i front, og i toppen.
Sikkert det samme her, og de gikk lei av å få luften i trynet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for flotte svar, folkens! Diskusjon.no leverer ALLTID. Da er det nok nettopp kullfilter det er - og jeg slår meg til ro :) Googla mer i etterkant (var litt lat her - skal medgi det), og skjønte at kullfilter i kombinasjon med balansert ventilasjonssystem (som boligen har), er en fin kombinasjon? Filteret tar bort fett og faenskap, ventilasjonsssystemet løser en del (/helt?) luftfuktighetsproblematikken?

Både latskap, og mangelfull åpningspost. Masse selvkritikk! Svarene har uansett vært til god hjelp (har null tillit til egne, praktiske vurderinger), så de er jeg veldig glad for :)

Men, ja, ting er antageligvis gudd?

Lenke til kommentar
Bjarnemann skrev (56 minutter siden):

Takk for flotte svar, folkens! Diskusjon.no leverer ALLTID. Da er det nok nettopp kullfilter det er - og jeg slår meg til ro :) Googla mer i etterkant (var litt lat her - skal medgi det), og skjønte at kullfilter i kombinasjon med balansert ventilasjonssystem (som boligen har), er en fin kombinasjon? Filteret tar bort fett og faenskap, ventilasjonsssystemet løser en del (/helt?) luftfuktighetsproblematikken?

Både latskap, og mangelfull åpningspost. Masse selvkritikk! Svarene har uansett vært til god hjelp (har null tillit til egne, praktiske vurderinger), så de er jeg veldig glad for :)

Men, ja, ting er antageligvis gudd?

Helt grei løsning med kullfilter i kjøkkenviften, og at du i tillegg har balansert ventilasjon som bytter ut luften i leiligheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...