Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor dårlig er det normalt å bli av søvnmangel? Etter bare en dag


Anbefalte innlegg

Jeg er en person som blir utrolig dårlig av bare en natt uten søvn. Jeg blir kvalm og noe ganger spy, samtidig som jeg blir mentalt fortvilet. Jeg går frem og tilbake og får lyst til å ringe om hjelp, en utrolig ekkel følelse. Føler meg psykisk skadet. Når dette skjer, vanligvis måneder med mellombrom, må jeg få legevakt til å skrive ut en sovetabelett fordi jeg er så utrolig redd for å ikke få sovet to dager på rad.

Kan noen av dere fortelle meg om dette er normalt? Eller er det tegn på underliggende sykdom at man blir så dårlig? Er det noen av dere her som blir like dårlig av bare en natt uten søvn? For det jeg beskriver virker som noe som bare skal skje etter flere dager eller en uke.

Spør ikke om en kur, skal snakke med lege. Men vil høre deres erfaringer

Tusen takk.

Endret av Letterboxd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 91357...3b9

Jeg blir kvalm, uvell, svimmel, nedfor og noen ganger angstanfall ved for lite søvn. Ikke unormalt 😊 Mange reagerer sterkt på for lite søvn. 

Anonymous poster hash: 91357...3b9

Lenke til kommentar

I forhold til hva du har skrevet før på forumet så tror jeg nok du har såpass mye stress at en søvnløs natt er ganske mye ekstra for deg enn en gjennomsnittlig person. Det er ikke spesielt bra for noen å ikke få en god natts søvn uansett.

Hvis du har mulighet til å bli fysisk sliten noen timer før du skal sove så pleier det å hjelpe ganske bra om du helst vil unngå sovetabletter. Naturlig søvn er alltid å foretrekke. Bare pass på å få minimum 1 time hvile etter treningen før du legger deg, ellers blir en fort for oppgiret.

Lenke til kommentar

Blir trøtt og føler meg uvel, men det går helt fint.. Det skjer en gang iblandt, ikke ta til sovetabletter. Det er en dårlig vei å gå.

 

En gang på Grønland på loddefiske var vi oppe i 3,5 døgn med hardt fysisk arbeid.. Da var det godt med 4 døgn seilas til Danmark med sjøvakter for lossing. Jeg hadde selvfølgelig vakt rett etter vi fikk last.. husker det var tungt å holde øynene åpne i skoddehavet med isfjell 

Lenke til kommentar

Man blir dum i hodet av noen netter med  dårlig/lite søvn eller gjennomsnittlig hvis man har mer i topplokket i utgangspunktet. Dårligere prestasjon, dårligere avgjørelser og når man er sliten så tar man snarveier man må betale for senere.
 

Quote

Objective: To investigate the effects of sleep deprivation on intelligence development in primary school students.

Methods: Between June 2009 and April 2010, 316 grade 5 students aged 10-11 years were selected from four primary schools in four administrative districts of Changsha, China by stratified random sampling. The intelligence characteristics of children with varying degrees of sleep deprivation were investigated using the Chinese Wechsler Intelligence Scale for Children.

Results: A total of 286 valid questionnaires were received, with a response rate of 90.5%. The survey was comprised of a sleep deprivation group (sleep time <8 hours per night; n=180) and a control group (sleep time ≥8 hours per night; n=106). The sleep deprivation group had significantly lower subtest scores, verbal intelligence quotient (IQ) (VIQ), performance IQ (PIQ) and full scale IQ (P<0.05) and significantly lower verbal comprehension factor score and memory/attention factor score compared with the control group (P<0.05). Compared with the control group, the moderate sleep deprivation subgroup had significantly decreased VIQ and full scale IQ as well as verbal comprehension factor score and memory/attention factor score (P<0.05), and the severe sleep deprivation subgroup showed decreases in all scores (P<0.05). The sleep deprivation group and moderate and severe sleep deprivation subgroups had significantly higher proportions of children with VIQ-PIQ imbalance than the control group.

Conclusions: Sleep deprivation adversely affects intelligence development, especially VIQ, in primary school students, and the adverse effects of sleep deprivation are mainly seen in students with moderate and severe sleep deprivation.

Quote

In humans, fatal familial insomnia, a degenerative brain disease, leads to death after several months. While this disease is extremely rare, lack of sleep can cause health problems and dramatically affect the quality of life.

To achieve optimum performance, people need good quality sleep. Impaired sleep reduces performance on many mental tasks.

Quote

According to Coren, scores on intelligence tests decline cumulatively on each successive day you sleep less than you usually sleep. The daily decline is approximately one IQ point for the first hour of sleep loss, two for the next, and four for the next. After five successive days of sleeping less than you need, your IQ can be lowered by up to 15 points.

This means that a person of average intelligence could have an effective IQ of only 85, the level at which you would need special education to learn. Even a very ‘bright’ person (IQ of 120 plus) can be reduced to robotic thinking, as though on automatic pilot.

Det er også større sjanse for å havne i ulykker og generelt sett dårlig for helsa. Folk tar for lett på å miste eller få dårlig søvn. Mange er for sene med å avslutte daglige gjøremål og forberede å komme seg til sengs.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At man tyr til å få skrevet ut sovetabletter PER LEGEVAKT er et stort rødt flag. 
Høres ut som for lav søvnkvalitet over tid, og derav total kollaps av livskvalitet når man da får en dårligere natt på toppen av dette. Det går ann å bli utredet for f.eks UARS/søvnapne, forskyvet søvnfase.

Lenke til kommentar

Som mange andre er inne på; en rekke ting. Svimmel, sulten på bare drittmat, engstelig / nervøs («angster»), dårlig konsentrasjon, «stive» øyner, hodepine, vanskelig å lære noe nytt (forståelsen blir redusert og ikke kun grunn konsentrasjon) overordnet svekket allmenntilstand og en dårligere versjon av meg selv (kan føle meg syk). Alt forverrer seg jo mindre søvn det er (forsterkende). Det positive er at om jeg så sover godt etter en dårlig dag så føler jeg meg som et supermenneske 😅

Endret av The Very End
Lenke til kommentar

Jeg våkner så lett at jeg vokner av lyder selv med ørepropper, sovemaske og blackout gardiner. Så jeg tror det er noe slags hypervigilance eller fra trauma. Så ser ikke ut som det finnes kur eller løsning. Skal snakke med lege om man kan ta zopiclone på langt sikt.

Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (20 timer siden):

Jeg våkner så lett at jeg vokner av lyder selv med ørepropper, sovemaske og blackout gardiner. Så jeg tror det er noe slags hypervigilance eller fra trauma. Så ser ikke ut som det finnes kur eller løsning. Skal snakke med lege om man kan ta zopiclone på langt sikt.

Men det er unødvendig med innsovningsmedisin når du så sjelden sliter med søvnen. Du kan heller ha en tablett i bakhånd til dagene hvor det skjer.

Ellers er det uproblemtatisk å bruke zopiclone over tid da det er en mild innsovningstablett som er raskt ute av kroppen uten vesentlig tilvenning.

Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (På 26.5.2024 den 8:49 PM):

Jeg er en person som blir utrolig dårlig av bare en natt uten søvn. Jeg blir kvalm og noe ganger spy, samtidig som jeg blir mentalt fortvilet. Jeg går frem og tilbake og får lyst til å ringe om hjelp, en utrolig ekkel følelse. Føler meg psykisk skadet. Når dette skjer, vanligvis måneder med mellombrom, må jeg få legevakt til å skrive ut en sovetabelett fordi jeg er så utrolig redd for å ikke få sovet to dager på rad.

Kan noen av dere fortelle meg om dette er normalt? Eller er det tegn på underliggende sykdom at man blir så dårlig? Er det noen av dere her som blir like dårlig av bare en natt uten søvn? For det jeg beskriver virker som noe som bare skal skje etter flere dager eller en uke.

Spør ikke om en kur, skal snakke med lege. Men vil høre deres erfaringer

Tusen takk.

Svimmel,nedstemt,kroppsverk, utmattelse og at det går utover fordøyelsen kan jeg skrive under på. Det kan også være få betennelsestilstander til å blusse opp. At man blir så kvalm at man spyr etter bare en natt har jeg ikke vært borti.

Lenke til kommentar
Investigator224 skrev (På 28.5.2024 den 10:33 PM):

En natt uten søvn reduserer IQen betraktelig.   Tror det var snakk om 10 talls ned i forhold til normal IQ for en person.  Det tar ca. 14 dager med regelmessig søvn for å komme tilbake til normalen.

Åja det er derfor jeg er så dum😂😂, er jo aldri i nærheten av normalen da😂😅😅

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ble under 4 timer i natt, flere dager med kun 4-6 timer søvn nå. 

Prøver å presse meg til å stå opp til samme tid hver dag, men det øker jo bare problemet. 

Er helt umulig å sovne til samme tid om kvelden, uansett hva jeg gjør. 

Er svimmel og dårlig nå, verden snurra rundt når jeg sto opp. Men gikk heldigvis over etter noen min, orker ikke vertigo/krystallsyke igjen.. 

Føler meg faktisk bedre etter å vært våken i over 24timer, blir mer avslappet og klarer å fokusere mer. Men varer ikke mange timene da. 

Screenshot_20240531-135812_Sleep.jpg

Lenke til kommentar
Curuion skrev (2 timer siden):

Ble under 4 timer i natt, flere dager med kun 4-6 timer søvn nå. 

Prøver å presse meg til å stå opp til samme tid hver dag, men det øker jo bare problemet. 

Er helt umulig å sovne til samme tid om kvelden, uansett hva jeg gjør. 

Er svimmel og dårlig nå, verden snurra rundt når jeg sto opp. Men gikk heldigvis over etter noen min, orker ikke vertigo/krystallsyke igjen.. 

Føler meg faktisk bedre etter å vært våken i over 24timer, blir mer avslappet og klarer å fokusere mer. Men varer ikke mange timene da. 

Screenshot_20240531-135812_Sleep.jpg

Du har tydeligvis et stort søvnbehov. Sover jeg over 5 timer så har jeg hatt en veldig god natts søvn. Er uhyre skjelden at jeg får det da, har som regel rundt 4 timer sammenlagt, sover aldri mer enn 2-3timer sammenhengende. Forskningen sier jo at under 6 timer er for lite uansett individuellt søvnbehov, så skulle nok hatt 2-3 timer mer pr.natt.

Lenke til kommentar

Kroppen tilpasser seg jo slik at du får den viktigste søvnen tidligere, når det blir mindre av den.

Det er jo det samme med mat om en spiser mindre av den. Da blir det viktigste kroppsfunksjonene prioritert.

Generelt tror jeg nok det er relativt mange som legger seg for sent i forhold til hvor tidlig de må stå opp.

Tapt søvn får man som regel ikke hentet inn igjen og det fører gjerne til at en spiser mer junk enn man ville gjort ellers, så gjør det du kan for å få sove nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...