Gå til innhold

Ukrainske flyktninger i Norge


Anbefalte innlegg

Et tillegg: Vi må ikke glemme at det vil være psykologer osv blant flyktningene. De vil kunne hjelpe andre flyktninger på sitt eget språk.

I følge Wikipedia snakker 67,5% ukrainsk og 29,6% russisk som primærspråk, men det er få som snakker engelsk siden det ikke er en vanlig del av undervisninga. De få som prater engelsk er hovedsaklig byfolk under 30 år.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (57 minutter siden):

@bruker-540634 Whatever om påståtte kostnader og europeisk fordeling.. Bli heller konstruktiv. Hvordan mener DU vi kan og bør hjelpe de Ukrainske flyktningene i Norge? Søndag 6. mars var det ankommet 700 i følge UDI.

Jeg godtar ikke "ikke hjelpe de" som svar på spørsmålet.

Det har kommet 1500-2000, ikke 700.

25000? Har du fullstendig mistet bakkekontakt? Hvis krigen fortsetter så kan du gange det med 4, minst.

Jeg har allerede skrevet hva jeg ønsker, at dem får hjelp og utdanning. Men at de må vende hjem når krigen er over.

Lenke til kommentar
1 hour ago, bruker-540634 said:

EU har ikke lagt opp til solidarisk fordeling, det er godt kjent nå.

25000, vil ha en årlig kostnad på 33 000 000 000kr, da ikke tatt høyde for andre ting som sosial dumping, kostnader med høyere boligpriser og kapasitet på sykehus og skoler.

Det er rart at norske myndigheter tillater slik kostnader, men å ta i bruk livreddende medisiner til noen få millioner og som er i bruk i andre land ikke er aktuelt. 

Kan gi dem et godt liv og utdannelse, men ikke trygd, pensjon osv.. deretter så må de reise hjem når forholdene tilsier det. Det er standard verden rundt.

Aldri I verden at denne konflikten vil vedvare i tiår fremover. 

I følge min kalkulator: 33.000.000.000/25000 = 1320000 (1.32 mill årlig).  En enslig mor med 2 barn ville da utgjøre: 1.32 mill x 3 = 3.96 mill (pr år).

Hva slags tulle-kalkulator har du?

(husk at her trenger en ikke regne med plass på gamlehjem etc da de fleste av dem vil returnere tilsvarende nordmenn returnerte fra Sverige etter krigen - dette er ikke 100 prosent migrering)


 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
lada1 skrev (1 minutt siden):

I følge min kalkulator: 33.000.000.000/25000 = 1320000 (1.32 mill årlig).  En enslig mor med 2 barn ville da utgjøre: 1.32 mill x 3 = 3.96 mill (pr år).

Hva slags tulle-kalkulator har du?

(husk at her trenger en ikke regne med plass på gamlehjem etc da de fleste av dem vil returnere tilsvarende nordmenn returnerte fra Sverige etter krigen - dette er ikke 100 prosent migrering)


 

Ja det er korrekt, rundt 1.3 mill årlig de første 5 årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, bruker-540634 said:

Ja det er korrekt, rundt 1.3 mill årlig de første 5 årene.

Ikke med fleksible kriseløsninger med utgangspunkt i at de returnerer når det roer seg i Ukraina. Hva betalte Sverige for norske flyktninger i sin tid (1940-1945)?

Og hva må studenter i Norge klare seg med?  130.000 kr/år ?

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (10 minutter siden):

Ikke med fleksible kriseløsninger med utgangspunkt i at de returnerer når det roer seg i Ukraina. Hva betalte Sverige for norske flyktninger i sin tid (1940-1945)?

Ja det er mitt utgangspunkt at de må returnere, derfor må flyktningpolitikken legges om.
De vil ikke flytte frivillig tilbake så lenge det er et så stort økonomisk gap

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (34 minutter siden):
Simen1 skrev (1 time siden):

@bruker-540634 Whatever om påståtte kostnader og europeisk fordeling.. Bli heller konstruktiv. Hvordan mener DU vi kan og bør hjelpe de Ukrainske flyktningene i Norge? Søndag 6. mars var det ankommet 700 i følge UDI.

Jeg godtar ikke "ikke hjelpe de" som svar på spørsmålet.

Det har kommet 1500-2000, ikke 700.

25000? Har du fullstendig mistet bakkekontakt? Hvis krigen fortsetter så kan du gange det med 4, minst.

Jeg har allerede skrevet hva jeg ønsker, at dem får hjelp og utdanning. Men at de må vende hjem når krigen er over.

Beklager at jeg glemte å legge ved dokumentasjon på at det var 700 per søndag 6 mars. Her er dokumentasjon på det.

1500-2000 kan sikkert stemme bra nå, men legg gjerne ved daterte kilder.

25 000 forutsetter som jeg skrev en flyktningefordeling etter folketallet i Europa* og tallet gjelder som jeg skrev kun de flyktningene som allerede har strømmet over grensene: 2,5 millioner, i følge VG. Det husket jeg å dokumentere med kilde, men kan godt repetere den her. Som jeg også skrev så har ikke flyktningestrømmen stoppet så tallet vil fortsette å øke. Din påstand om å gange med fire kan jeg ikke se er dokumentert eller underbygget på noe vis, så jeg tar det som en vill gjetning.

*Om forutsetningen om fordeling etter folketall faktisk vil stemme i praksis aner jeg ikke, men det er i hvert fall et første estimat ettersom kapasitet til å hjelpe til en viss grad følger folketallet. Når jeg teller Europas folketall til ca 550 millioner, så ser jeg bort fra Russland, Hviterussland og Ukraina, da de av åpenbare grunner ikke er destinasjon for flyktninger.

Sitat

Jeg har allerede skrevet hva jeg ønsker, at dem får hjelp og utdanning. Men at de må vende hjem når krigen er over.

Det tror jeg de aller fleste skjønner og er enig i. Det er jo det begrepet flyktning handler om.

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, bruker-540634 said:

Ja det er mitt utgangspunkt at de må returnere, derfor må flyktningpolitikken legges om.
De vil ikke flytte frivillig tilbake så lenge det er et så stort økonomisk gap

Igjen kommer du bare med vås. Om de velger å returnere eller ikke handler ikke om penger, men om tilhørighet. Om konflikten varer så lenge at de har fått seg et nettverk her så er det selvsagt vanskeligere å vende tilbake. Om konflikten mot formodning går over fort vil de fleste venne hjem igjen. Dette er veldig enkelt. De som ønsker å bli er selvsagt velkommen til det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (10 minutter siden):

Ja det er mitt utgangspunkt at de må returnere, derfor må flyktningpolitikken legges om.

Flyktningepolitikken har aldri vært noe annet enn at de må returnere når krigen er over, så jeg skjønner ikke helt hva du mener må legges om. Dessuten mangler innlegget konstruktive forslag til hvordan flyktningene kan og bør hjelpes i Norge, som er temaet i tråden. Kom gjerne med flere forslag og dropp vridningene til å gjøre menneskeskjebner til tall med negativt fortegn.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Beklager at jeg glemte å legge ved dokumentasjon på at det var 700 per søndag 6 mars. Her er dokumentasjon på det.

1500-2000 kan sikkert stemme bra nå, men legg gjerne ved daterte kilder.

25 000 forutsetter som jeg skrev en flyktningefordeling etter folketallet i Europa* og tallet gjelder som jeg skrev kun de flyktningene som allerede har strømmet over grensene: 2,5 millioner, i følge VG. Det husket jeg å dokumentere med kilde, men kan godt repetere den her. Som jeg også skrev så har ikke flyktningestrømmen stoppet så tallet vil fortsette å øke. Din påstand om å gange med fire kan jeg ikke se er dokumentert eller underbygget på noe vis, så jeg tar det som en vill gjetning.

*Om forutsetningen om fordeling etter folketall faktisk vil stemme i praksis aner jeg ikke, men det er i hvert fall et første estimat ettersom kapasitet til å hjelpe til en viss grad følger folketallet. Når jeg teller Europas folketall til ca 550 millioner, så ser jeg bort fra Russland, Hviterussland og Ukraina, da de av åpenbare grunner ikke er destinasjon for flyktninger.

Det tror jeg de aller fleste skjønner og er enig i. Det er jo det begrepet flyktning handler om.

 

25000 tilsier en fordeling på bakgrunn av befolkningsstørrelse, men det er ikke det eu legger  opp til.

Da er det naturlig at det kommer flere til land som Norge med liberal innvandringspolitikk og generøse ordninger.

Simen1 skrev (10 minutter siden):

Flyktningepolitikken har aldri vært noe annet enn at de må returnere når krigen er over, så jeg skjønner ikke helt hva du mener må legges om. Dessuten mangler innlegget konstruktive forslag til hvordan flyktningene kan og bør hjelpes i Norge, som er temaet i tråden. Kom gjerne med flere forslag og dropp vridningene til å gjøre menneskeskjebner til tall med negativt fortegn.

 

ism_InnleggNO skrev (15 minutter siden):

Igjen kommer du bare med vås. Om de velger å returnere eller ikke handler ikke om penger, men om tilhørighet. Om konflikten varer så lenge at de har fått seg et nettverk her så er det selvsagt vanskeligere å vende tilbake. Om konflikten mot formodning går over fort vil de fleste venne hjem igjen. Dette er veldig enkelt. De som ønsker å bli er selvsagt velkommen til det.

 

Ja flyktninger som kommer til Norge har som vane å vende hjem igjen, takk for det konstruktive bidraget. Noen flere løgner dere har tenkt å lire av dere mens dere først er i gang? 
 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, bruker-540634 said:

Ja flyktninger som kommer til Norge har som vane å vende hjem igjen, takk for det konstruktive bidraget. Noen flere løgner dere har tenkt å lire av dere mens dere først er i gang?

De fleste flyktningene som kommer til Norge kommer fra områder med langvarige konflikter. Min påstand står seg selv om du ikke skjønner noe om mennesker eller økonomi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Et tillegg: Vi må ikke glemme at det vil være psykologer osv blant flyktningene. De vil kunne hjelpe andre flyktninger på sitt eget språk.

I følge Wikipedia snakker 67,5% ukrainsk og 29,6% russisk som primærspråk, men det er få som snakker engelsk siden det ikke er en vanlig del av undervisninga. De få som prater engelsk er hovedsaklig byfolk under 30 år.

Et godt poeng. Det er gjerne meget stort behov for tolk i flyktningsituasjoner.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

  • 13:21 

    Sverige: 4000 ukrainske flyktningar i døgnet

     

    Migrationsverket i Sverige meiner det kjem 4000 ukrainske flyktningar i døgnet til Sverige no, melder SVT. Dei reknar med at det vil kome minst 27.000 personar det første halvåret, men eit meir sannsynleg scenario er at det kjem rundt 76.000 ukrainarar, ifølge Migrationsverket. Dei har også laga eit øvre scenario der det kan kome opp mot 212.000 flyktningar frå Ukraina det neste halve året."

     

    https://www.nrk.no/nyheter/sverige-1.14892471

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (35 minutter siden):

25000 tilsier en fordeling på bakgrunn av befolkningsstørrelse, men det er ikke det eu legger  opp til.

Dokumentasjon takk!

bruker-540634 skrev (36 minutter siden):

Ja flyktninger som kommer til Norge har som vane å vende hjem igjen, takk for det konstruktive bidraget. Noen flere løgner dere har tenkt å lire av dere mens dere først er i gang? 

Vennligst velg mellom 1. Dokumentere hvor jeg har snakket om vane eller 2. trekke påstanden om hva jeg har sagt.

Ellers så mangler innlegget ditt totalt det emnet handler om. Konstruktive forslag til hvordan Ukrainske flyktninger kan og bør hjelpes i Norge. Tråden var aldri ment som ekkokammer for fremmedfrykt eller fremmedhat.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (32 minutter siden):

Dokumentasjon takk!

Vennligst velg mellom 1. Dokumentere hvor jeg har snakket om vane eller 2. trekke påstanden om hva jeg har sagt.

Ellers så mangler innlegget ditt totalt det emnet handler om. Konstruktive forslag til hvordan Ukrainske flyktninger kan og bør hjelpes i Norge. Tråden var aldri ment som ekkokammer for fremmedfrykt eller fremmedhat.

Simen1 skrev (1 time siden):

Flyktningepolitikken har aldri vært noe annet enn at de må returnere når krigen er over, så jeg skjønner ikke helt hva du mener må legges om.

 

Det var sarkastisk ment og ikke en direkte sitering, er nærmet null flyktninger som kommer til norge som drar hjem igjen og det trenger jeg virkelig ikke å dokumentere.

 

Har du link hvor jeg kan lese mer om denne fordelingsordningen til eu?

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Min påstand: Flyktningepolitikken handler om å beskytte folk fram til de kan og må reise hjem.

Din påstand var altså flyktninger har for vane å gjøre noe annet. Det kan godt hende vi har rett begge to. En ting er hva flyktningepolitikken går ut på og en annen ting er hvilken "vane" flyktningene har.

Det sagt så blir det litt feil å anklage flykninger for å være en homogen gruppe. Ukrainere skiller seg nok vesentlig fra andre flyktningegrupper.

Jeg har ingen link til noe fordelingsordning. Det var du som påsto det fantes en slik fordelingsordning. Ikke jeg. Jeg tok bare utgangspunkt i, helt på privat og eget initiativ, å anta at de fordeles etter folketall, med den begrunnelsen at hjelpeevne som har en viss sammenheng med folketall. Om du kan dokumentere hvilken flyktningefordeling som gjelder så er jeg altså helt åpen for å endre på estimatene. Dokumenterte fakta knuser alltid antagelser, selvsagt også når jeg fremsetter antagelsene. Derfor ber jeg om dokumentasjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Min påstand: Flyktningepolitikken handler om å beskytte folk fram til de kan og må reise hjem.

Din påstand var altså flyktninger har for vane å gjøre noe annet. Det kan godt hende vi har rett begge to. En ting er hva flyktningepolitikken går ut på og en annen ting er hvilken "vane" flyktningene har.

Det sagt så blir det litt feil å anklage flykninger for å være en homogen gruppe. Ukrainere skiller seg nok vesentlig fra andre flyktningegrupper.

Jeg har ingen link til noe fordelingsordning. Det var du som påsto det fantes en slik fordelingsordning. Ikke jeg. Jeg tok bare utgangspunkt i, helt på privat og eget initiativ, å anta at de fordeles etter folketall, med den begrunnelsen at hjelpeevne som har en viss sammenheng med folketall. Om du kan dokumentere hvilken flyktningefordeling som gjelder så er jeg altså helt åpen for å endre på estimatene. Dokumenterte fakta knuser alltid antagelser, selvsagt også når jeg fremsetter antagelsene. Derfor ber jeg om dokumentasjon.

Da er vi i det minst enige om at de må reise hjem igjen når forholdene tilsier det.

Jeg aldri påstått at det finnes noen fordelingsordning, jeg har alltid ment det stikk motsatte.

 

Jeg har virkelig ikke noe imot å ta imot flyktninger, jeg har noe imot å gi bort statsborgerskap til alle og enhver som om det var godteri. 
Derfor jeg vil at vi skal harmonisere innvandringspolitikken med Danmark, dette hindrer ikke oss i å hjelpe flyktninger overhode.

 

Om å ta imot ukrainske flyktninger på en best mulig måte, for det første så er det sabla dumt å sende dem på voksenopplæring slik vi gjør med innvandrere/flyktninger fra afrika og midtøsten. Deretter så må vi ansette ukrainsk talende lærere slik at barna får utdanning, vokse kan få midlertidig arbeidstillatelse. Eldre må få pensjon på lik linje med norske borgere, men trygd må holdes på et minimum.

Endret av bruker-540634
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...