Gå til innhold

Ukrainske flyktninger i Norge


Anbefalte innlegg

3 minutes ago, bruker-540634 said:

Derfor jeg vil at vi skal harmonisere innvandringspolitikken med Danmark, dette hindrer ikke oss i å hjelpe flyktninger overhode.

Danmark sin innvandringspolitikk er noe av det mest motbydelige makkverk et demokratisk land har kokt i hop. I Norge er heldigvis rasistene såpass tannløse at vi aldri kommer til å nærme oss den vederstyggeligheten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, Dudeliduu said:

Hva er det spesifikt som er motbydelig med det?

Spesifikt "smykkeloven". Danmark viser for alvor sin rasisme når de nå desperat forsøker å ikke klassifisere flyktningene fra Ukraina for asylsøkere så de slipper å stjele alle eiendelene deres når de ankommer Danmark. https://nyheder.tv2.dk/politik/2022-03-03-smykkeloven-skal-annulleres-for-ukrainske-flygtninge-siger-to-partier

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (11 minutter siden):

Spesifikt "smykkeloven". Danmark viser for alvor sin rasisme når de nå desperat forsøker å ikke klassifisere flyktningene fra Ukraina for asylsøkere så de slipper å stjele alle eiendelene deres når de ankommer Danmark. https://nyheder.tv2.dk/politik/2022-03-03-smykkeloven-skal-annulleres-for-ukrainske-flygtninge-siger-to-partier

Er det rasisme når man stopper at rike folk prøver å snylte på et system? Med tanke på den forskellige avstanden og økonomien burde i hvert fall smykkeloven økes til en høyere sum, men å la den stå ville i hvert fall blitt for dumt.
Men alt er rasisme i dine øyne. At jeg svarer deg i det hele tatt er vel også det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det spesielle med flykninger fra Ukraina er at de flykter fra kampene som er der nå og kan komme i store antall. Avhengig hvordan det går med kampene så kan det være at de kan returnere etter noen måneder, men det vet vi ikke ennå. Det er også spesielt at de kommer fra Europa noe som gjør at Europa må ta vare på de.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hørt om smykkeloven før nå. Den er i praksis å ikke respektere flyktningers eiendsomsrett, som er en menneskerett. Det er absurd at flyktninger skal fratas eiendeler for å få asyl i Danmark. Asylsøknader skal uansett vurderes individuelt. Beskyttelsesbehovet for rikinger som har null problemer med å betale opphold på hotell eller yacht har nok ikke et beskyttelsesbehov som innebærer kost og losji akkurat. Men de må gjerne få utvidet turistvisum så lenge de har beskyttelsesbehov i form av å ikke være i hjemlandet. Hvor grensa bør gå aner jeg ikke, men en eller annen formuegrense bør finnes. Kost og losji er til de som har dårlige muligheter for å skaffe det selv.

Edit: Enig med @Svein M om at vi bør styre tråden tilbake til Ukrainere og Norge.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (48 minutter siden):

Jeg har ikke hørt om smykkeloven før nå. Den er i praksis å ikke respektere flyktningers eiendsomsrett, som er en menneskerett. Det er absurd at flyktninger skal fratas eiendeler for å få asyl i Danmark. Asylsøknader skal uansett vurderes individuelt. Beskyttelsesbehovet for rikinger som har null problemer med å betale opphold på hotell eller yacht har nok ikke et beskyttelsesbehov som innebærer kost og losji akkurat. Men de må gjerne få utvidet turistvisum så lenge de har beskyttelsesbehov i form av å ikke være i hjemlandet. Hvor grensa bør gå aner jeg ikke, men en eller annen formuegrense bør finnes. Kost og losji er til de som har dårlige muligheter for å skaffe det selv.

Edit: Enig med @Svein M om at vi bør styre tråden tilbake til Ukrainere og Norge.

Norge har enda strengere regler enn den danske "smykkeloven". Lovene gjelder også ukrainere som nå flykter, uansett om det er Danmark eller Norge de flykter til.

https://www.nrk.no/norge/_-norske-regler-strengere-enn-dansk-_smykkelov_-1.12772464

Liten forskjell er at danskene tar verdiene verdt over 10.000kr i Norge får du ikke sosiale ytelser hvis du har samlede verdier over 5000kr. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Den er i praksis å ikke respektere flyktningers eiendsomsrett, som er en menneskerett.

Hva med eiendomsretten til skattebetalerne i landet flyktningene ankommer? Selv er jeg lite interessert i at mine skattepenger skal brukes til å fø på flyktninger som egentlig har midler til å klare seg selv. Helt greit at de kommer, men dette må selvfølgelig fungere på samme måte som med sosialhjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gjorde tabben å se på debatt med Fredrik Solvang og registrerer at hele Norge blir kalt rasister fordi vi ønsker å hjelpe Ukrainere når vi ikke hjelper alle de millioner med flyktninger rundt om i verden.

Jeg synes det er ganske smålig og sterkt smakløst å ytre noe slikt på TV midt i krisen til Ukraina. Hvor er de ressursterke nabolandene til alle andre rammede land? 

Endret av Theo343
  • Liker 5
Lenke til kommentar

@ITtraktor "Dine" skattepenger er ikke dine, men statens. Hvis du betviler statens juridiske grunnlag for å kreve skatt så får du spørre skatteetaten. Staten står ansvarlig for å fordele skattepengene som staten har overtatt. Du må gjerne bruke stemmeretten din for å gjøre ditt for å endre på fordelingen. Det er så langt man kommer med den saken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, Dudeliduu said:

Er det rasisme når man stopper at rike folk prøver å snylte på et system? Med tanke på den forskellige avstanden og økonomien burde i hvert fall smykkeloven økes til en høyere sum, men å la den stå ville i hvert fall blitt for dumt.
Men alt er rasisme i dine øyne. At jeg svarer deg i det hele tatt er vel også det.

Det er rasisme når det åpenbart bare gjelder for folk som er anderledes - fortrinnsvis muslimer. Det er rasisme fordi smykker er det folk bruker for å frakte de få verdiene de har klart å ta med seg før de flyktet. Det er som regel alt de eier og har her i verden. At du kaller en flyktning med et smykker til ti tusen for rik forteller egentlig det meste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mener at flyktningene fra Ukraina bør behandles i henhold til en viss (akutt-)krise-forståelse og ikke inngå i en slags kostbar flyktninge-/migrerings-industri der en bruker masse penger på norske ansatte som skal styre og integrere dem og slik ta fra dem initiativet. En bør ikke sammenligne flukten fra Ukraina med den vedvarende strømmen av  flyktninger/migranter fra fjerne land og heller ikke bruke situasjonen til å leter etter bevis for at man er rassistisk. De fleste ukrainerne har bare vest-europa og nord-amerika å flykte til. 

Ukrainerne må kunne støttes direkte økonomisk så de ikke lider direkte materiell nød, men jeg tror intil videre at de fleste av dem kan finne seg til rette på egen hånd. Og så må en gjerne få engasjert frivillige som en kompletterende støtte og ellers helst få brukt ukrainere som er etablert i Norge fra før. Skal ukrainerne i Norge bli underlagt et slags kostbart NAV-regime så kan vel det fungere kontra-produktivt og politisk uheldig. Da kan de etter en tid lett bli sett på som spesielt priveligerte NAV-ere som får mer enn mange norske sosial-klienter. Jeg håper en unngår dette. En bør utnytte at dette er folk som kan gli lett inn i samfunnet på egen hånd forutsatt at de har et minimum av sosial/økonomisk sikkerhet.

Det er et poeng at spørsmål vedrørende flyktningene fra Ukraina ikke inngår i en diskusjon om generelt åpne grenser - slik som en nylig la opp til på "Debatten" (med Fredrik Solvang) på TV for et par dager siden. Det gir bare unødvendige og skadelige kontroverser som vil fungere negativt for ukrainerne. Deres sak bør ikke tenkes og presenteres som å inngå i et praktisk/politisk umulig regime med generelt åpne grenser der liksom hundrevis av millioner venter på å ankomme og ukrainerne bli beskrevet som snikere i *denne* køen. Veldig uheldig.

Endret av lada1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

NRK

Ukrainske asylsøkere kan registrere seg flere steder 

På grunn av mengden av ukrainske flyktninger i Europa, sørger nå regjeringen for at asylsøkere kan registrere seg flere steder i landet.

– Vi rigger Norge klart for en flyktningkrise som kan bli svært stor og krevende. Derfor sørger nå regjeringen for at asylsøkere kan registrere seg flere steder i Norge. Det vil redusere presset på det nasjonale ankomstsenteret i Råde og gjøre det lettere for de ukrainerne som allerede oppholder seg andre steder enn på Østlandet, å få registrert seg, sier justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl (Sp) i en pressemelding.

 

 

 

Med dagens ordninger så blir dette så sinnsykt dyrt, trur rett å slett ikke folk forstår konsekvensene.
Å nei jeg snakker ikke om at man ikke skal ta imot.

 

Man kan rett å slett ikke klage høye bensinpriser, matpriser, kapasitet på sykehus, lønninger, kvalitet på skolene, kronekursen, kjøpekraften til pensjonistene, kjøpekraft generelt osv osv.

Vi beveger oss mot situasjon der mannen i gata har en velferd som ligner sentraleuropeisk land, vi har allerede før flyktningkrisen beveg oss i den retningen.

Vi legger ikke opp til å ta imot flyktninger, men å ta imot innvandrere som kommer til å bo her fast. Derfor norskkurs, pensjon og trygd fra dag en og hele sulamitten.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

NTB:

Tsjekkia ønsker primært å være et transittland

– Vår kapasitet til å ta imot flyktninger er nesten uttømt. Vi ber EU anse oss først og fremst som et transittland ved at flyktninger gis asyl i andre land, sier talskvinne for det tsjekkiske brannvesenet, Pavla Jakoubkova.

Over 102.000 ukrainske flyktninger er registrert i Tsjekkia siden den russiske invasjonen 24. februar

Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (20 timer siden):

NTB:

Tsjekkia ønsker primært å være et transittland

– Vår kapasitet til å ta imot flyktninger er nesten uttømt. Vi ber EU anse oss først og fremst som et transittland ved at flyktninger gis asyl i andre land, sier talskvinne for det tsjekkiske brannvesenet, Pavla Jakoubkova.

Over 102.000 ukrainske flyktninger er registrert i Tsjekkia siden den russiske invasjonen 24. februar

Veldig spesielt at brannvesenet skal uttale seg om slikt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (22 timer siden):

NTB:

Tsjekkia ønsker primært å være et transittland

Tipper dette bare er begynnelsen for øst-europeiske land å frasi seg ansvaret. Tror vi vil høre mye fra disse landene slik som: "Nei, vi har ikke plass til flyktninger" eller "Nei, vi har ikke råd til flyktninger". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"– Nå er det den sittende regjering som styrer. Det er flere dager siden Høyre fremmet dette med et eget hurtigspor for flyktningene fra Ukraina, svarer Solberg som minner om at utgangspunktet nå er at flyktningene etter en stund skal tilbake til Ukraina."

skulle ønske at Erna, frp og gjerne demokratene kunne styre i sammen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8QKGgw/erna-solberg-norge-trenger-tydeligere-flyktningplan

Endret av bruker-540634
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...