Gå til innhold

Ukrainske flyktninger i Norge


Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (2 timer siden):

Jeg lurer mer på hvorfor du mener vi ikke bør gi ukrainske flyktninger beskyttelse?

Har ikke Norge et medansvar for å hjelpe mennesker i nød, ikke minst fra vårt nærområde?

Bør ikke Norge bidra til å hjelpe så andre land ikke sitter igjen med en helt unødvendig stor byrde, som igjen gjør situasjonen enda verre for flyktningene?

Har jeg overhodet en eneste gang sagt at vi IKKE skal ta imot Ukrainske flyktninger?

Nei og atter nei

Jeg vil ha slutt på den sinnsyke politikken hvor dem bruker enorme summer pr person som kommer og at det ender opp med statsborgerskap.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 hours ago, Mr.Duklain said:

At asylanter får midler i Norge er ikke det samme som at alle stiller likt. Hvilke midler man har med seg både økonomisk og kunnskap vil nok ha mye å si om man kommer i arbeid og dermed gjøre det lettere å bli integrert. 

Ja, alle får penger, men det de får er ikke så mye at de stiller på lik fot med nordmenn. 

Hvor lett det er for dem å få arbeid og bli integrert i Norge, er ikke hva vi prater om.

Den opprinnelige påstanden var at de ikke burde komme fordi Norge er blant verdens dyreste land å bo.

Da overser han fullstendig at nordmenns kjøpekraft også er blant de høyeste i verden.

Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (38 minutter siden):

Hvor lett det er for dem å få arbeid og bli integrert i Norge, er ikke hva vi prater om.

Den opprinnelige påstanden var at de ikke burde komme fordi Norge er blant verdens dyreste land å bo.

Da overser han fullstendig at nordmenns kjøpekraft også er blant de høyeste i verden.

Jo, det er relevant.  Nordmenns kjøpekraft er blant de høyeste i verden, det er riktig, men kjøpekraften til utlendinger er ikke like sterk. Jo, ambassadøren til Ukraina har rett, med de økonomiske ressursene den jevne ukrainer har så er Norge for dyrt. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
58 minutes ago, Mr.Duklain said:

Jo, det er relevant.  Nordmenns kjøpekraft er blant de høyeste i verden, det er riktig, men kjøpekraften til utlendinger er ikke like sterk. Jo, ambassadøren til Ukraina har rett, med de økonomiske ressursene den jevne ukrainer har så er Norge for dyrt. 

Inntektene til ukrainerne som kommer til Norge (kjøpekraften) vil stå akkurat like mye i forhold til hva det koster å leve her som alle andre i tilsvarende situasjon. At én ukrainsk hryvnja stiller seg annerledes i forhold til den norske kronen enn f.eks. én afghansk afghani, er en annen sak. De kommer til å tjene sine penger i Norge.

(den ukrainske hryvnjaen er for øvrig sterkere enn den afghanske.)

Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (57 minutter siden):

Jo, det er relevant.  Nordmenns kjøpekraft er blant de høyeste i verden, det er riktig, men kjøpekraften til utlendinger er ikke like sterk. Jo, ambassadøren til Ukraina har rett, med de økonomiske ressursene den jevne ukrainer har så er Norge for dyrt. 

Hvordan i det huleste er det relevant all den tid at flyktninger får penger av staten til livetets opphold? Forklar meg det.

 

Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (1 time siden):

Hvordan i det huleste er det relevant all den tid at flyktninger får penger av staten til livetets opphold? Forklar meg det.

 

Flyktninger med lav inntekt som kommer til Norge fortsetter som oftest å ha lav inntekt etter flere år i Norge. 

De får sjeldent dekket alt, men ja flere hadde nok hatt mer å rutte med hadde de sendt mindre til hjemlandet, som for eksempel somaliere gjør. 

image.gif.ce99c1978ebc1913922bf6e3d596de14.gif

image.gif

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (5 timer siden):

Inntektene til ukrainerne som kommer til Norge (kjøpekraften) vil stå akkurat like mye i forhold til hva det koster å leve her som alle andre i tilsvarende situasjon. At én ukrainsk hryvnja stiller seg annerledes i forhold til den norske kronen enn f.eks. én afghansk afghani, er en annen sak. De kommer til å tjene sine penger i Norge.

(den ukrainske hryvnjaen er for øvrig sterkere enn den afghanske.)

De som kommer har sin opptjente formue fra hjemlandet. De har ikke en jobb som venter på dem i Norge så formuen ukrainerne har fra Ukraina er deres utgangspunkt. Ja, ukrainske flyktninger kan leve som grever i Afghanistan, men tviler på at de flykter til et land med hungersnød. 

Som jeg skrev i mitt tidligere innlegg så har mange flyktninger (spesielt fra land med lav-kjøpekraft) vedvarende lav inntekt i Norge etter å ha vært flere år i landet. Hvordan det blir med ukrainere er umulig å si. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 3/11/2022 at 11:42 AM, Theo343 said:

Helt ærlig, selv om det kanskje er kontroversielt så tenker jeg at hva om de som kan og har mulighet kan åpne hjemmene sine for barnefamilier slik at de raskest mulig får et godt sted å være. Jeg tenker som en provisorisk løsning inntil man finner bedre løsninger. De aller fleste flyktning og asyl mottak i Norge ble lagt ned av regjeringen for noen år siden og det kan ta tid å få det på plass igjen.

Jeg sier ikke at det er trivielt og ukomplisert å gjøre dette men hadde jeg hatt barn og vært flyktning så hadde jeg satt enorm pris på om borgere i landet jeg flyktet til hadde gitt husrom.

Er jo en del kommuner som sier de vil leie fra private til slike formål.

Ellers får de som vil det gjøre slik de vil, men det er ikke noe man bare kan forvente av folk. Personlig kunne jeg ikke engang tenke meg å ha en norsk barnefamilie boende hos meg, så for min del, nei...

Lenke til kommentar
2 hours ago, Visningsnavnet er i bruk said:

Er jo en del kommuner som sier de vil leie fra private til slike formål.

Ellers får de som vil det gjøre slik de vil, men det er ikke noe man bare kan forvente av folk. Personlig kunne jeg ikke engang tenke meg å ha en norsk barnefamilie boende hos meg, så for min del, nei...

Privat inkvartering er vel veldig viktig (og det mest realistiske) for de fleste flyktningene fra Ukraina, så dette burde en vel satse mer bevisst på. I Storbritannia annonserer en at det offentlige dekker over 4000 kr/mnd (per person?) for slik inkvarering og en antar for enkelhet skyld at ingen ukrainerne har råd til å betale selv - selv om det sikkert finnes millionærer blant dem (gjerne i dollar).

Endret av lada1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Mr.Duklain said:

De som kommer har sin opptjente formue fra hjemlandet. De har ikke en jobb som venter på dem i Norge så formuen ukrainerne har fra Ukraina er deres utgangspunkt. Ja, ukrainske flyktninger kan leve som grever i Afghanistan, men tviler på at de flykter til et land med hungersnød. 

Som jeg skrev i mitt tidligere innlegg så har mange flyktninger (spesielt fra land med lav-kjøpekraft) vedvarende lav inntekt i Norge etter å ha vært flere år i landet. Hvordan det blir med ukrainere er umulig å si. 

Pengene de har med seg til Norge, er ikke deres hele utgangspunkt. De vil motta ytelser ifra det offentlige.

Poenget mitt var heller ikke at de kunne "leve som grever" i Afghanistan, men at de kommer lenger med pengene de har med seg til Norge, enn hva f.eks. afghanerne med sine. Og det norske prisnivået har aldri stoppet dem. De kommer ikke som turister.

Vjatsjeslav Jatsjuk tenkte nok heller ikke på situasjonen til lavinntektsfamilier, da han advarte dem mot å komme.

Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (1 time siden):

Pengene de har med seg til Norge, er ikke deres hele utgangspunkt. De vil motta ytelser ifra det offentlige.

Poenget mitt var heller ikke at de kunne "leve som grever" i Afghanistan, men at de kommer lenger med pengene de har med seg til Norge, enn hva f.eks. afghanerne med sine. Og det norske prisnivået har aldri stoppet dem. De kommer ikke som turister.

Vjatsjeslav Jatsjuk tenkte nok heller ikke på situasjonen til lavinntektsfamilier, da han advarte dem mot å komme.

Det er riktig at de ikke er turister, men de er flyktninger som forhåpentligvis skal ha kort tid i Norge før de reiser tilbake til sitt hjemland. De vil nok derfor ikke være en like stor byrde på det norske økonomien/norske samfunnet slik som flere andre flyktinggrupper er. Men siden det er tiltenkt at de ikke skal være på flukt lenge er det bedre for ukrainske flyktningers økonomi at de blir i nærområder. Dette tror jeg at ambassøderen mente  når han sa "Norge er dyrt".

Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (31 minutter siden):

Det er riktig at de ikke er turister, men de er flyktninger som forhåpentligvis skal ha kort tid i Norge før de reiser tilbake til sitt hjemland. De vil nok derfor ikke være en like stor byrde på det norske økonomien/norske samfunnet slik som flere andre flyktinggrupper er. Men siden det er tiltenkt at de ikke skal være på flukt lenge er det bedre for ukrainske flyktningers økonomi at de blir i nærområder. Dette tror jeg at ambassøderen mente  når han sa "Norge er dyrt".

Jeg kjenner ikke intensjonen for hans påstander, men jeg mistenker av en eller annen  grunn at han ikke ønsker at flykntingskrisen skal spre seg for langt unna nærområdene.

Siden han er i Norge så er han mest sannsynlig også klar over de sjenerøse ordninge, trenger ikke å bevege seg langt i Oslo før at man skjønner at vi har tatt imot helt enormt mange flyktninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (7 timer siden):

Jeg kjenner ikke intensjonen for hans påstander, men jeg mistenker av en eller annen  grunn at han ikke ønsker at flykntingskrisen skal spre seg for langt unna nærområdene.

Siden han er i Norge så er han mest sannsynlig også klar over de sjenerøse ordninge, trenger ikke å bevege seg langt i Oslo før at man skjønner at vi har tatt imot helt enormt mange flyktninger.

Her er vi enige.  Det er dog en del forskjeller mellom flyktninger fra Ukraina og den tredje verden. Den største er at ukrainske flyktninger er flyktninger slik som faktisk  det opprinnelige formålet med internasjonal flyktningpolitikk var, altså midlertidig. 

Jeg er enig at vi har tatt imot for mange tidligere, men det er en diskusjon for en annen tråd. 

 

 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

https://www.independent.co.uk/news/uk/politics/priti-patel-russia-ukraine-refugees-b2039561.html
Hvor sannsynlig er dette? Og er ikke det ekstremt hyklersk å påstå siden man kunne blitt bøtelagt for tilsvarende påstand i Stortbritannia for noen år siden?

"Putin could use women refugees from Ukraine to launch terror attack on UK, Priti Patel warns"

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (19 minutter siden):

Hvor sannsynlig er dette?

Ukraina har vært politisk svært splittet mellom pro-vestlige og pro-russiske separatister. Det er ingen hemmelighet at både vesten og Russland har forsøkt å påvirke landet massivt i sin favør. Derfor er det heller ikke overraskende om noen av flyktningene er pro-putin og at noen av de igjen er ekstremister. Så jeg er helt enig i at man ikke bør oppheve sikkerhetssjekker og være årvåken for at et lite mindretall kan ha onde hensikter.

Lenke til kommentar

Danmark slipper heller ikke inn folk i landet hvis dem ikke har biometrisk pass, de uten må søka asyl på grensen slik at det blir foretatt en identitskontroll.

Finner ikke igjen siden, men trur det var expressen eller svt som hadde en artikkel om at flere partier i Sverige nå faktisk tro det eller ei ønsker å slutte å ta imot kvoteflyktninger, men det sto også at hvordan man registrerer flyktninger fra Ukraina skilte seg fra norge slik at antallet flyktninger  som har ankommet landet ikke direkte kunne sammenlignes.

Uten at dette var spesifisert noe nærmere

Er rundt 4000 som ankommer Sverige daglig, men kun 1000 velger å søke asyl.. Er ingen logisk grunn til å ikke registrere seg så da må jo de resterende 3000 enten reise videre til Finland, eller men mest sannsynlig Norge.

Mye tyder på at Sverige ikke er så ekstremt attraktivt land for mange ukrainerne å reise til heller:
https://www.expressen.se/nyheter/de-flyr-men-vill-inte-till-sverige-maffialand/

 

Antallet som kommer til Norge og Sverige er også i stor grad begrenset av kapasiteten på ferjene fra polen og tyskland, men man vil nok se at antallet som kommer med fly vil øke fremover. Samt hvis danmark begynner å tillate gjennomreise også for de uten biometrisk pass.

 

I polen så  blir flykningene stua inn i gymsaler, dem gir dem heller ikke penger. Så ukrainerne vil ikke bli værende i polen lenge før de velger å reise videre.

 

 

Edit, litt ironisk å kalle Sverige et mafialand når Ukraina er en verdens mest fattige og korrupte land. Men dem tenker vel mest på alle den gjengkriminaliteten, utenforskapet osv osv.

Endret av bruker-540634
Lenke til kommentar
23 hours ago, Mr.Duklain said:

Det er riktig at de ikke er turister, men de er flyktninger som forhåpentligvis skal ha kort tid i Norge før de reiser tilbake til sitt hjemland. De vil nok derfor ikke være en like stor byrde på det norske økonomien/norske samfunnet slik som flere andre flyktinggrupper er. Men siden det er tiltenkt at de ikke skal være på flukt lenge er det bedre for ukrainske flyktningers økonomi at de blir i nærområder. Dette tror jeg at ambassøderen mente  når han sa "Norge er dyrt".

Hvorvidt det rent faktisk er bedre for dem å være i nærområdene, sånn rent pengemessig, kommer jo helt an på hvilke støtteordninger disse landene har for mennesker som er på flukt. Flyktninger som kommer til Norge, derimot, trenger ikke å bruke én eneste krone av sine egne penger når de kommer til landet. Mange har heller ikke et rødt øre med seg når de kommer.

Hvis jeg skal spekulere i hvorfor Jatsjuk sa det han sa, så vil jeg tro at det er fordi det nok vil være lettere å få ukrainere på flukt i utlandet til å vende hjem igjen, hvis de oppholder seg i land som Polen, Ungarn eller Slovakia, enn hvis de oppholder seg i Norge, Sverige eller Danmark. Regjeringen i Kiev ønsker helt sikkert å ha så mange av sine egne så nærme som mulig for tiden etter krigen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...