Gå til innhold

Fra bunn til topp: Model Y får vesentlig høyere nyttelast


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Endelig! Nå kan jeg endelig ta ut min Model Y. Jeg har ventet på denne oppgraderingen lenge nok. Hadde egentlig håpet å få bilen fra Berlin-fabrikken, men ser jo at tyskerne trenerer den åpningen i det uendelige. Proteksjonistiske sweinhunde. 😉 Heldigvis så har det vist seg at de bilene som kommer fra Tesla sin fabrikk i Kina er god kvalitet, så da blir det en slik. Med HØY nyttelast.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (34 minutter siden):

Endelig! Nå kan jeg endelig ta ut min Model Y. Jeg har ventet på denne oppgraderingen lenge nok. Hadde egentlig håpet å få bilen fra Berlin-fabrikken, men ser jo at tyskerne trenerer den åpningen i det uendelige. Proteksjonistiske sweinhunde. 😉 Heldigvis så har det vist seg at de bilene som kommer fra Tesla sin fabrikk i Kina er god kvalitet, så da blir det en slik. Med HØY nyttelast.

Har du NOEN SOM HELST fakta som tilsier at Tyskland har trenert Tesla?
Fabrikken i Berlin har kommet opp fortere enn de fleste store bygg.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
-Birger- skrev (1 minutt siden):

Har du NOEN SOM HELST fakta som tilsier at Tyskland har trenert Tesla?
Fabrikken i Berlin har kommet opp fortere enn de fleste store bygg.

Da tenker han kanskje på det tyske byråkratiet og/eller miljøbevegelser i nærområdet? 

Siste jeg leste var at det var bekymring rundt vannforbruket i området. Det er for så vidt en ærlig sak men sånt burde ha vært kjent lenge allerede og da burde Teslas fabrikk blitt stoppet før første spadetak og ikke når fabrikken i praksis er ferdig.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Endelig! Nå kan jeg endelig ta ut min Model Y. Jeg har ventet på denne oppgraderingen lenge nok. Hadde egentlig håpet å få bilen fra Berlin-fabrikken, men ser jo at tyskerne trenerer den åpningen i det uendelige. Proteksjonistiske sweinhunde. 😉 Heldigvis så har det vist seg at de bilene som kommer fra Tesla sin fabrikk i Kina er god kvalitet, så da blir det en slik. Med HØY nyttelast.

Grattis. Det tok sin tid. Men regner med du blir kjemefornøyd. 🙂

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (36 minutter siden):

Da tenker han kanskje på det tyske byråkratiet og/eller miljøbevegelser i nærområdet? 

Siste jeg leste var at det var bekymring rundt vannforbruket i området. Det er for så vidt en ærlig sak men sånt burde ha vært kjent lenge allerede og da burde Teslas fabrikk blitt stoppet før første spadetak og ikke når fabrikken i praksis er ferdig.

 

Det jeg har fått med meg er at Tesla ikke hadde noen klar plan fra dag én, men har endret hele tiden underveis. Da vil godkjenningen nødendigvis ta litt tid.

Ingenting som tyder på at forsinkelsene er noen andre enn Teslas feil. Og mye tyder på at taktikken bare har vært å kjøre på og regne med at myndighetene føler seg presset til å godkjenne for noe annet vil se veldig dårlig ut. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
tow skrev (7 minutter siden):

Og derr!! mistet nåværende eiere av MY noen titalls tusen over natta...

På hvilken måte? De bilene som kommer fra Kina har god kvalitet og finnish, og har høyere standing hod ihvertfall meg, sammenlignet med US made.

Ser ingen grunn til at de skal droppe i pris på bruktmarkedet, ihvertfall ikke før vi ser at Tesla setter ned prisene ut. Og da pga 4680-cellene som gir kostnadsreduksjon i produksjonen. Er faktisk større sjanse for at de går opp i pris, pga innføring av mva etterhvert gir dyrere sluttsum.

Klar over at innslagspunktet i 2023 sikkert blir 600 K, og da kommer det an på hvordan man spekker bilen. Med vinterhjul, standardfelger og standardfarge, kommer prisen på rett over 574 og man i 2023 slipper å skatte noe på bilen.

Legg på annen farge, de "kulere" sommerdekkene og Enhanced AP, så er prisen ca 641 og man må i 2023 skatte av de ca 41 K, som øker prisen med ca 10 K. Tenker dog at det er sannsynlig at AP vil raskt senke denne terskelsummen, og i 2024 er den terskelverdien er kanskje 500 K, og rammer TMY med dagens priser.

Så er det bare for tyskerne å bevise at de kan bygge Teslaer av minst samme kvalitet som kineserne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Endelig! Nå kan jeg endelig ta ut min Model Y. Jeg har ventet på denne oppgraderingen lenge nok. Hadde egentlig håpet å få bilen fra Berlin-fabrikken, men ser jo at tyskerne trenerer den åpningen i det uendelige. Proteksjonistiske sweinhunde. 😉 Heldigvis så har det vist seg at de bilene som kommer fra Tesla sin fabrikk i Kina er god kvalitet, så da blir det en slik. Med HØY nyttelast.

https://www.elbil24.no/nyttig/tesla-model-y-dette-er-norske-eiere-mest-og-minst-fornoyd-med/75451434

Her en en kjekk sak ang kvaliteten fra Kina, om du lurte :) Flere har gitt tilbakemelding, kun 30% har vært på verksted på 1-4mnd gamle biler. Ser ut til å være en forbedring, men fortsatt verst i klassen med god margin. 

Hva som skjer i Tyskland er vanskelig å si for meg, jeg kan ikke noe om byggetillatelser - men det kan sikkert du langt bedre enn de fleste andre her inne. Konspi opplegget kan du ihvertfall legge frem kilder på? Slik jeg har tolket det handler det om miljøvern, noe Tesla er ekstremt dårlige på. Lite gjenvinning, høyt forbruk av kobolt og andre kjipe materialer fra barnearbeidgruver +++. Dette går ut i vannet, og var noe Tesla ikke la frem opprinnelig. Det fører til forurensing av nærmiljøet. Langt, langt unna de mest miljøvennlige i gamet. Hvem var sweinhunde? Tyskland såklart. Sekt ass.

Audi har hatt produksjonstans pga myndigheter, BMW, Mercedes. Kommer sikkert dårlig frem i ekkokammerne.

 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

På hvilken måte? De bilene som kommer fra Kina har god kvalitet og finnish, og har høyere standing hod ihvertfall meg, sammenlignet med US made.

Gamle bilar har mindre nyttelast enn nye. Det å lovleg kunne fylle alle seter og bagasjerommet er for mange verdt nokre tusen kroner. Difor taper bruktbilar med låg nyttelast verdi på bruktmarknaden.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Så er det bare for tyskerne å bevise at de kan bygge Teslaer av minst samme kvalitet som kineserne.

I kjent stil så har Musk funnet noen som er villig til å jobbe for 20-30% under tyske lønninger. Så da blir spørsmålet om polakker klarer å bygge med like stor kvalitet som kineserne. Time will show.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

I kjent stil så har Musk funnet noen som er villig til å jobbe for 20-30% under tyske lønninger. Så da blir spørsmålet om polakker klarer å bygge med like stor kvalitet som kineserne. Time will show.

Det er ingen sannhet i at bilene fra Kina er noe bedre enn de fra USA, de har rettere paneler. Et kjent utsagn er at bilene er blitt så mye bedre med tiden, men det er like mange feil på nye Tesla som 1.gen S. Det er også de samme problemene, hjuloppheng, lekkasje i kupe, elektriske problemer.

Det er noe Teslagjengen har fortalt seg selv, og når fabrikken blir i Tyskland blir det TYSK KVALITET ifølge videoen. De kan legge fabrikken på månen , det vil ikke løse utfordringen de har - som er at de lager biler med de billigste og mest flimsy komponentene i bilindustrien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (41 minutter siden):

Det er noe Teslagjengen har fortalt seg selv, og når fabrikken blir i Tyskland blir det TYSK KVALITET ifølge videoen. De kan legge fabrikken på månen , det vil ikke løse utfordringen de har - som er at de lager biler med de billigste og mest flimsy komponentene i bilindustrien.

Ja, enig. Det er noen som går rundt og tror at hvis en fabrikk plassereres i Tyskland så vil man automatisk produsere biler med tysk kvalitet(hva nå enn det er), men det som til slutt teller er kvalitetskulturen i selskapet.

Toyota har massevis av fabrikker i USA og de amerikanskproduserte modellene befinner seg på topp i statistikken i likhet med andre steder Toyota produseres. 

Lenke til kommentar

Etter resonomentet her gir jo dette påskudd for eksisterende model Y eiere til å tenkte at nyttelast i praksis ikke har noen verdens ting å si? Forbasket at det skal være så mye hemmelighold og stillhet fra Tesla. Umulig å vite om det faktisk er vesentlige fysiske endringer som er primærårsaken her.

Hadde pent signert en NDA mot Tesla for å redusere WLTP på bilen mot at jeg hadde fått økt nyttelasten, om det er bare papirsvada som skal til her.

Hvilken ironi




 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
59 minutes ago, mogie said:

Etter resonomentet her gir jo dette påskudd for eksisterende model Y eiere til å tenkte at nyttelast i praksis ikke har noen verdens ting å si? Forbasket at det skal være så mye hemmelighold og stillhet fra Tesla. Umulig å vite om det faktisk er vesentlige fysiske endringer som er primærårsaken her.

Hadde pent signert en NDA mot Tesla for å redusere WLTP på bilen mot at jeg hadde fått økt nyttelasten, om det er bare papirsvada som skal til her.

Hvilken ironi




 

Delekatalog avslører kanksje om det er ulike deler. Om då ikkje Tesla har ulikt delenummer avhengig av produksjonsland.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...