Gå til innhold

Fra bunn til topp: Model Y får vesentlig høyere nyttelast


Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (1 minutt siden):

Kanskje *du* skal lese hva som skrives? Påstanden var at de fleste bruktbilkjøpere ikke tenker på at nyttelasten kan være lav. 

Ja, og så vil de plutselig tenke på det når bilen vinkes inn for kontroll. Men nå er jeg lei av å sitere fra det som nettopp er skrevet bare fordi du ikke kan lese, så da får jeg si stopp. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (36 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva den whataboutismen har med saken å gjøre. Du prøvde å fremstille det som om minimal nyttelast var uten konsekvenser og ikkeno å bry seg om. Men det tar altså brått slutt når kontrollørene plukker ut Y'er i påskeutfarten.

Jeg skrev ikke at det var ikke noe å bry seg om eller uten konsekvenser. Jeg skrev at det høyst sannsynlig ikke vil påvirke bruktbilprisene av betydning. Nettopp fordi de aller fleste ikke har noe forhold til personbilers nyttelast. 

Om de tenker på det etter kjøp så vil da det ikke påvirke salgsprisen på noen som helst måte. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (13 minutter siden):

Jeg skrev ikke at det var ikke noe å bry seg om eller uten konsekvenser. Jeg skrev at det høyst sannsynlig ikke vil påvirke bruktbilprisene av betydning. Nettopp fordi de aller fleste ikke har noe forhold til personbilers nyttelast. 

Om de tenker på det etter kjøp så vil da det ikke påvirke salgsprisen på noen som helst måte. 

Så om du kjøper en brukt Tesla så vil du ikke sjekke hvorvidt den versjonen lovlig kan ha med bagasje eller ikke. OK.

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar
tow skrev (7 timer siden):

Så lenge det er samme delenummer på bremsene kan det ikke være noe problem å føre inn i vognkortet. Det er nok som det står i artikkelen; Tesla er redd for å få klager på at rekkevidden synker. 

Tesla er ikke redd for klager 😂 de bryter kjøpsloven støtt. 

Jeg kjenner ikke regler rundt typegodkjenning her, men tipper slikt er mer omstendelig enn du og jeg tror. For jeg også tipper det er snakk om en bagatell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (5 timer siden):

Så om du kjøper en brukt Tesla så vil du ikke sjekke hvorvidt den versjonen lovlig kan ha med bagasje eller ikke. OK.

Personlig vil jeg ikke bry meg om det nei, da vi aldri er mer enn to personer i bilen når vi har med mye bagasje (som da stort sett består av bagger med klær, altså lav vekt).

Hengervekt derimot, det er svært viktig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (51 minutter siden):

Personlig vil jeg ikke bry meg om det nei, da vi aldri er mer enn to personer i bilen når vi har med mye bagasje (som da stort sett består av bagger med klær, altså lav vekt).

Hengervekt derimot, det er svært viktig. 

Vel min neste tur er med 4 voksne og full oppakning for helgetur. Godt å vite at ingen må stå igjen i øsregn og snødrev om vi blir stoppet og kontrollert. Hva skal man med en modell y om man kun kjører 2 stk i bilen?

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Vel min neste tur er med 4 voksne og full oppakning for helgetur. Godt å vite at ingen må stå igjen i øsregn og snødrev om vi blir stoppet og kontrollert. Hva skal man med en modell y om man kun kjører 2 stk i bilen?

Model Y er nok for liten for oss. Vi bruker Model X. Har med mye bagasje, hundebur osv. Klarer fint å fylle opp bilen. Må dessuten ha bedre bakkeklaring enn Model Y tilbyr. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (20 timer siden):

Det tror ikke jeg. Spør den jevne bruktbilkjøper om han sjekket nyttelasten på bilen han kjøpte sist før den ble kjøpt. Jeg tipper svaret er "nei" i langt over 90% av tilfellene. 

Så lenge det omtales diverse steder på nettet skal du ikke se bort fra at noen får det med seg allikevel, og tenker at de heller kjøper en nyere modell. 

Det er da heller ikke første gang det kommenteres lav nyttelast.

Endret av tow
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (16 timer siden):

Tesla er ikke redd for klager 😂 de bryter kjøpsloven støtt. 

Jeg kjenner ikke regler rundt typegodkjenning her, men tipper slikt er mer omstendelig enn du og jeg tror. For jeg også tipper det er snakk om en bagatell.

Jeg har fått skrevet inn endringer i vognkortet noen ganger. Det er svært enkelt, nok med et brev fra importøren der det står at dette er en endring importøren tillater. 

Lenke til kommentar
36 minutes ago, tow said:

Jeg har fått skrevet inn endringer i vognkortet noen ganger. Det er svært enkelt, nok med et brev fra importøren der det står at dette er en endring importøren tillater. 

Typegodkjenning er ikke det samme som et endret vognkort. Det gjelder kun din bil, ikke bilTYPEN.

Lenke til kommentar

Finnes det eksempler på noen som har fått vekten kontrollert i en helt vanlig personbil som ikke har hatt synlig indikasjon på mulig overvekt?

Så lenge bilen lastes med en normal mengde bagasje, er ikke dette noe annet en en teoretisk problemstilling.

Vegvesenet bruker ikke tid på å veie biler uten et snev av mistanke om overvekt. En vanlig personbil med helt vanlig bagasje er ikke av Vegvesenets interesse. Så vidt meg bekjent er det heller ingen bot for moderat overvekt, kun en pekefinger.

Om du skulle være ute for en ulykke eller noe, så når ikke forsikringsselskapet frem med et regresskrav med mindre de kan bevise at du har vært grovt uaktsomt. I praksis vil vel det si 1+ tonn overvekt. Sier seg selv at det ikke er grovt uaktsomt å fylle en bil med normal bagasje, som attpåtil ville vært godkjent i annen identisk biltype. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (15 timer siden):

Vel min neste tur er med 4 voksne og full oppakning for helgetur. Godt å vite at ingen må stå igjen i øsregn og snødrev om vi blir stoppet og kontrollert. Hva skal man med en modell y om man kun kjører 2 stk i bilen?

Hvis Teslaer ikke kom med "revers" så ville det vært innlegg om at det ikke spilte noen rolle fordi revers var noe den personen aldri brukte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...