Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bojangles skrev (2 timer siden):

Ja dette omfanget og ikke minst hastigheten var overraskende. Ikke engang media er oppdatert og det skjer neppe i helga.

En må håpe at den russiske kollapsen blir total, det er likevel usikkert hva putin kan finne på nå.

Ryktes at russerne har forsvarslinjer i Donetsk de kan falle tilbake på, og jeg betviler ukrainernes evne til å forfølge dem flere titalls mil i ett strekk. De reelle kamptroppene som Ukrainere har tilsvarer visstnok 3 divisjoner i vestlig målestokk. Disse vil jo nødvendigvis utmattes ettersom de rykker frem. Men om det man har sett til nå er fasiten, så er det jo allerede vunnet en kjempeseier. Putin klarte på et vis å bortforklare nederlaget utenfor Kyiv i våres med denne tvilsomme seieren i tvillingbyene og ødeleggingen av ATO hæren til ukrainerne. Dette man ser nå er noe helt annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om Russern'e har stillinger å falle tilbake på i Donetsk, og logistikk og omrokkering under angrep/fremmarsj er en kjempeutfordring over så store avstander både i bredde og dybde, så er det også et faktum at russerne faller tilbake i kaos og sjokk. 

Her vil etteretning og evne til å observere og reagere dynamisk bli svært viktig. Hvor er disse befestningene, hvilke er bemannet med eksisterende styrker, hvilke befestes av styrker "på rømmen", hvor kan man få inn artilleri til å treffe stillingene. 

Det blir svært viktig å ikke bli for selvgode og løpe inn i en vegg av bly, men samtidig utnytte momentum der det er mulig så lenge det er kaos på russisk side. Klarer de å få til et gjennombrudd inn bak fronten ett eller flere steder i Donbas og begynner å flanke kan kaoset fortsette og ting rakne enda mer. 

Men hvor disse grensene faktisk går er umilig å si med så lite informasjon. Håper de finner balansegangen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (1 time siden):

Ukrainerne har gått inn i konsolideringsfasen; de har tatt den viktige grensebyen Vovchansk via vestbredden av Donets, formodentlig med armerte båter, og er i full gang med å rulle opp hele landskapet mellom Donets og Oskil. Ennå er det ikke sett om Oskilelven har blitt krysset, men det er sett store styrker i Kupyansk, sannsynlig med broleggingsutstyr for å ta seg over, og det ser ut at det bare er et skinnforsvar i Lyman mot de fremrykkende ukrainske styrkene som har tatt skogene nord for Slovjansk og sannsynlig åpnet opp vegene mot Kreminna og Lysytsjansk. Hele landskapet mellom Oskil og elven Krasna virker forlatt, og det er egentlig ikke rart; det finnes ikke geografiske flaskehalser der - da ukrainerne retirerte derfra, var det fordi flankeposisjonene erobres av russerne fra nordvest og nordøst, nå er hele den russiske flanken mot vest helt åpent. 

Det finnes ikke egnede logistikk for omgruppering og forflytting over lange avstander, for ikke bare vil det ta mange dager å flytte tilstrekkelige styrker, avhengigheten av jernbane betyr nemlig at beltedrevne kjøretøyer kan ikke transporteres på vegene, ettersom dette forutså trailertransport, som ukrainerne i kontrast har tatt i bruk i stor stil. Det er sett at det er for lite med trailertransport og enda verre med ekspertise for kjøretøystransport med spesielle tunge kjøretøyer. Mens vestlige land montere "veivennlige" ekstrautstyr som gummimatter på beltekjøretøyer, finnes det ikke på russisk side - som vil få sine beltene raskere utslitt i møte med asfalt, og motorene i både stridsvognene og stormpanservognene har en levetid på 1,000 timer på flat lend, det er sett at det er for lite nytt materiell på russisk side.

Det er for lite med menn og materiell på russisk side, så det vil være logisk å retirere ut fra Kharkivfronten som med ett er blitt militært bruksløst fordi formålet var å hindre et ukrainsk angrep mot øst - dette mislykket. Det var en stor feil å ikke trekke seg helt ut i juni og forskanse seg langs Donets, istedenfor har store styrker blitt bundet ned i en strategisk blindsone der disse desimeres av ukrainerne som opprettholde presset på dem. Likedan med reservestyrkene vest for Belgorod rettet mot Sumyregionen; de bare kastet bort tid og ressurser. Disse frontene vest for Donets er bare sløsing av ressurser, og må oppgis. 

I Popasnafronten har ukrainerne sannsynlig brutt gjennom; de er ved å når Lysytsjansk - men det er ikke selve byen som er målet, ettersom det settes inn store styrker på noe som er en veldig kort strekning mellom Bilohorivka-Zolotarivka området og byområdet, ukrainerne hadde brukt mye tid da de holdt stand i dette området, for å åpne opp veger. Vestre omegn av Lysytsjansk er full av småveger i et relativt stort område som ikke kunne forsvares. Jeg tror bestemt at endemålet er Hirske-Zolote 30 km sør for Bilohorivka, Lysytsjansk vil være en gevinst. I møte med dette hadde russerne derimot valgt å fortsette angrepene mot Soledar og Bakhmut, uten å realisere at deres ankerpunkt/akse er i byen Popasna. Dette tyder på sterk treghet i den russiske ledelsen, for de later ikke til å realisere at dette er en trussel som ikke kan ignoreres. 

I Donetskfronten har det i flere dager vært sett at russiske frontstillinger av liten taktisk verdi var oppgitt, og at det skje en gradvis retirering fra mindre vitale områder som kan holdes, hvilken tyder på en omgruppering for å lette byrdene for sine troppene som i over et halvt år hadde prøvd å bryte gjennom uten hell. I Søndre Donbass-fronten hadde ukrainerne vunnet viktig terreng omkring Petrivka som gjør at de kan når skogparken bare et par kilometer fra den strategiske viktige Volnovakha - som gav russerne nøkkelen til Mariupol i februar-mars. Dette sette kommunikasjonene mellom Sør-Ukraina og Donetsk under direkte ildtrussel. Det var hvorfor russerne angrepet Marjinka i august-september, men istedenfor blir de bundet ned. Ubekreftede meldinger om Donetsk flyplass skulle ha blitt tatt tilbake. Om dette stemmer, betyr det at ukrainerne vil legge press på senteret, og det hadde russerne sett på lang avstand. Dette er voksende tegn på at de er blitt kraftig overstrekket også der. 

Russerne bare økte trykket i Khersonfronten. Dette er i ferd med å bli en ufattelig militær katastrofe der, selv om de skulle bli stående der til "evig tid", har man konsentrert for mange menn, for mye våpen og for mye ressurser på bare en eneste front, ignorerte de andre fronter, og der er den russiske nihilismen til meget stor ulykke for dem; TB-2 er ikke mye aktiv - men det er de ukrainske flyene som så langt har ikke lidd dokumenterte tap, og tungt artilleri deriblant HIMARS "arbeidet" på dem. Selve kremen av den russiske hæren desimeres i en dødelig felle - i en front som er strategisk ubetydelig for Ukraina, ettersom Odessa er for lengst sikret og forsvaret for nedgravd. 

Du skriver at:

Disse frontene vest for Donets er bare sløsing av ressurser, og må oppgis. 

Det spørs hva som er russernes egentlige mål med denne krigen. I det siste hevdes det litt klarere at krigen er iverksatt for å sikre de to fylkene Luhansk og Donbass, dette i tillegg til å beholde Krim. Men det var neppe målet den 24. februar, da skulle Kyiv tas på noen dager, Zelenskyz skulle få sin "ride" til Polen, og en marionett skulle settes inn, og vi var alle venner.

Har Putin gitt opp målet med å omdanne Ukraina til et nytt Belarus? Der det langsiktige er å først å danne en union mellom Russland, Belarus og Ukraina, for så å slå sammen de tre statene til en. 

Jeg tror at den kollapsen og feildisponeringen av styrkene en bl.a. har sett i Kharkiv er et utslag av at de russiske militære ledere ikke vet hva som er planen og målet, de tør ikke omgruppere, eller trekke seg tilbake i ordnede former av frykt for at Putin ikke liker "omgrupperinger," og at "omgrupperingen" blir gjort fordi de er nødt, og ikke som et taktisk eller strategisk valg. Hadde det vært det siste, hadde de neppe satt igjen så mye høyverdig militært utstyr. 

Hvis målet var å sikre Luhansk og Donbass Oblast, hvorfor har russerne brukt så mye ressurser i Kharkiv Oblast? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

The much-publicised Ukrainian southern offensive was a disinformation campaign to distract Russia from the real one being prepared in the Kharkiv region, Ukraine’s special forces have said.

Sitat

“[It] was a big special disinformation operation,” said Taras Berezovets, a former national security adviser turned press officer for the Bohun brigade of Ukraine’s special forces.

 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (1 minutt siden):

 

Ja, men ser ikke bort ifra at informasjonskampanjen om disinformasjonskampanjen er usann. Om de planla to offensiver samtidig, som jo ofte er noe man gjør, og den ene ikke har gått så veldig bra, så gir det jo mening å si at den som funket var den "ekte" offensiven. De får i alle fall støtte av russerne i narrativet sitt...

Lenke til kommentar
39 minutes ago, Windfarmer said:

Og her er en til:

(20) IgorGirkin på Twitter: "Изюм, 2х https://t.co/wLm1afPl4Z" / Twitter

Det er muligens den samme samlingen pansrede kjøretøyer av ulikt slag, hovedsakelig MTB's, men der er flere enn 10, litt vanskelig å telle da en lett kan telle en to ganger, men jeg kommer til 12 - 14 stk.

For det første vil Oryx få det travelt de neste dagene, men viktigere er det at dette viser en aldeles sjokkerende inkompetanse hos russerne. Prisen på en MTB etter russisk standard har jeg ikke oversikt over, men vi snakker vel om par mill. USD pr. stk. I så fall tapte de utsyr for 200 mill. NOK i denne ene hendelsen, og den er neppe enestående.

Og dette skule være en regruppering? En liten omskrivning her;

This must have been the mother of all regroupings!

 

Shit, ja jeg hadde ikke sett den. Jeg tror den mest imponerende så langt jeg har sett er dette depoet (skrives det depotet eller depoet?) visstnok i Izium:

Men har ikke hørt noe mer om dette enn denne enslige kilden med det som ser ut som sivile fra opptaket.

Lenke til kommentar

Et kart publisert av det russiske forsvarsdepartementet viser at de har flyktet ut av nesten hele Kharkiv-oblastet. Ingenting gjenværende vest for Oskil-elva.

Dette betyr at Ukraina har frigjort 8370 km2.

Forhåpentligvis har de også flyktet langt nok nord til at de nærmest daglige artilleri-angrepene mot sivile mål i Kharkiv by kan stoppe opp.

FcX1XTeWQAIlbYr?format=jpg&name=large

Spoiler

FcTS-ijWIAEN9Me?format=jpg&name=medium

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (6 minutter siden):

Ja, men ser ikke bort ifra at informasjonskampanjen om disinformasjonskampanjen er usann. Om de planla to offensiver samtidig, som jo ofte er noe man gjør, og den ene ikke har gått så veldig bra, så gir det jo mening å si at den som funket var den "ekte" offensiven. De får i alle fall støtte av russerne i narrativet sitt...

Jeg tror ikke de mener at offensiven i sør ikke er en offensiv, for den virker på alle måter å vedvare. 

Men, som jeg skrev når denne sørlige offensiven begynte, før de satte i gang i nord, så hadde det vært og det ble kjørt en betydelig og spesiell informasjonskampanje fra både ukrainsk og vestlig side. Og, denne har nok strukket seg godt ut over det som kan observeres av oss også. 

De ville ha mest mulig Russisk utstyr og pedonel flyttet sørover, og om de lyktes med dette betyr det naturligvis at dette befinner seg i sør. 

Så der de legger opp til en seigere offensiv i sør, godt hjulpet av at de har forhindret russiske styrker fra å operere effektivt pga elva, så kjører de en blitzkrieg i nord. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (2 minutter siden):

Jeg tror ikke de mener at offensiven i sør ikke er en offensiv, for den virker på alle måter å vedvare. 

Men, som jeg skrev når denne sørlige offensiven begynte, før de satte i gang i nord, så hadde det vært og det ble kjørt en betydelig og spesiell informasjonskampanje fra både ukrainsk og vestlig side. Og, denne har nok strukket seg godt ut over det som kan observeres av oss også. 

De ville ha mest mulig Russisk utstyr og pedonel flyttet sørover, og om de lyktes med dette betyr det naturligvis at dette befinner seg i sør. 

Så der de legger opp til en seigere offensiv i sør, godt hjulpet av at de har forhindret russiske styrker fra å operere effektivt pga elva, så kjører de en blitzkrieg i nord. 

 

Det spekuleres i om Melitopol skal knipes en eller annen gang i oktober. Og at krigen da i realiteten er verloren. Tror ikke Bunkerøyeblikket kommer for Putin før Ukrainerne sprenger Kerchbrua og tar seg inn i Krim (til neste år?).

Lenke til kommentar
33 minutes ago, Regenburg said:

Ja, men ser ikke bort ifra at informasjonskampanjen om disinformasjonskampanjen er usann. Om de planla to offensiver samtidig, som jo ofte er noe man gjør, og den ene ikke har gått så veldig bra, så gir det jo mening å si at den som funket var den "ekte" offensiven. De får i alle fall støtte av russerne i narrativet sitt...

Nja... det blir for mye omvendt omvendt psykologi til at jeg helt tror på det haha. På meg virker dette som den opprinnelige planen; å lure russiske styrker inn i en felle i Kherson som jeg tidligere har skrevet. Men så klart har de nok rollespilt dette ovenfor vestlige parter og så kommet opp med flere mulige scenarier, og hvis plan A ikke går helt på skinner så har de flere muligheter til å endre underveis. (Men jeg er ingen strateg foruten for at jeg liker strategispill, og selv der improviserer jeg uten egentlig kunne noe som helst om skikkelig millitær strategi :p) JK22 virker å ha mye mer peil her enn noen andre jeg har sett så langt.

Men det er interessant!

Uansett så får vi vel fasiten i en hel horv med dokumentarer osv når krigen er over.

Edit:

Det sagt, jeg sier heller ikke at offensiven i sør ikke er en offensiv. Den kan godt være en offensiv men også en sleip felle på en og samme gang.

Edit 2:

Litt sånn på siden her så vil jeg anbefale spillet Shadow Empire hvis en har sansen for militær strategi, logistikk er veldig viktig der.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (9 timer siden):

Kineserne håner Russland på SoMe. De forakter kun svakhet i Kina. Noen av vitsene er morsomme også.

Snip

"according to certain sources, russians in izium negotiaded for a peaceful retreat
tho they need to disarm themselves first
>riding on buses back to russian teritoies
lmao.jpg"

I tillegg til morsomme var noen interessante. Lurer på om dette er fakta. I mitt hode er det ikke usannsynlig.

Lenke til kommentar
toreae skrev (2 minutter siden):

I tillegg til morsomme var noen interessante. Lurer på om dette er fakta. I mitt hode er det ikke usannsynlig.

Om man bare forhandler med de første rekognoseringstopper som har lett utstyr og hum-veer, så er det klart at de lar deg få stikke i busser dersom du legger igjen det tunge utstyret ditt. Hvordan skal de ellers stoppe deg. Det er vinn-vinn, og en moderne variant av å overgi byen første dagen beleireren ankommer. 

For øvrig må Ukraina gjøre denne motoriserte fremrykningen uten beltevogner, panservogner og Infantry Fighting Vehicles, som andre hærer. Fordi vesten ikke har donert disse i noen antall å snakke om. Jeg mener at Australia alene kunne donert sin flåte med 420stk M113 (tror jeg det er de har) og slik løst mye av problemet. Ukrainerne lider tap fra lette våpen og splinter som de ikke hadde behøvd å lide. 
 

Lenke til kommentar
40 minutes ago, Enceladus said:

Shit, ja jeg hadde ikke sett den. Jeg tror den mest imponerende så langt jeg har sett er dette depoet (skrives det depotet eller depoet?) visstnok i Izium:

Men har ikke hørt noe mer om dette enn denne enslige kilden med det som ser ut som sivile fra opptaket.

Den videoen er vist fra krim har jeg forstått det rett. Mulig utstyr som trenger reparasjon av et eller annet slag. Som trolig aldri vil skje😁 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Regenburg said:

Det spekuleres i om Melitopol skal knipes en eller annen gang i oktober. Og at krigen da i realiteten er verloren. Tror ikke Bunkerøyeblikket kommer for Putin før Ukrainerne sprenger Kerchbrua og tar seg inn i Krim (til neste år?).

Det hadde vært gull. De kunne rast videre nedover til krimhalvøyen og automatisk fanget alle i Kherson samt det mye omtalte atomkraftverket. En episk hendelse som ville ført hele Russland inn i en depresjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Gibblay said:

Den videoen er vist fra krim har jeg forstått det rett. Mulig utstyr som trenger reparasjon av et eller annet slag. Som trolig aldri vil skje😁 

ah, greit å vite, og en påminnelse om at vi må ta informasjonen som kommer inn med noen klyper salt inntil det kan verifiseres av pålitelige kilder.

Satser på at det blir stående da til Krim er tatt tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...