Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Mannen med ljåen skrev (6 minutter siden):

Har Vladolf hatt noen offentlige opptredener eller taler i det siste? Er han mer stille enn vanlig, eller har jeg bare ikke fått det med meg?

Han skal ha blitt fotografert under markeringen av "marinens dag" i Leningrad St. Petersburg i går.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EDIT: saken ble oppdatert av vg
 

Putin: Det er ingen vinnere i en atomkrig, derfor burde det aldri utløses

Russlands president Vladimir Putin uttaler seg mandag om atomkrig ifølge det statlige russiske nyhetsbyrået Ria Novosti.

– Det er ingen vinnere i en atomkrig, derfor burde det aldri utløses, sier han ifølge RIA.

Ifølge nyhetsbyrået har Putin utstedt uttalelsen i forbindelse med avholdelsen av en konferanse i regi av ikkespredningsavtalen (NPT-avtalen) i New York i august.

– Som en stat som er part i ikkespredningsavtalen, følger Russland konsekvent traktatens bokstav og ånd. Våre forpliktelser i henhold til bilaterale avtaler med USA om reduksjon og begrensning av relevante våpen, er også fullt ut oppfylt. Vi går ut fra premisset om at det ikke kan være vinnere i en atomkrig, og den må aldri forlates, og vi står for lik og udelelig sikkerhet for alle medlemmer av verdenssamfunnet, sier Putin i uttalelsen.

Putin uttaler også at Russland mener at land som oppfyller ikkepredningsavtalen bør få tilgang til teknologi for fredelig kjernekraft.

– Vi er overbevist om at alle land som oppfyller kravene i ikkespredningsavtalen, bør ha rett til å få tilgang til fredelig kjernekraft uten tilleggsbetingelser. Vi er klare til å dele vår erfaring innen kjernekraft med partnere.

Atomkrig it is mao? 

Endret av iblazeqt
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 minutt siden):

Om noe er det jo positivt at han / russisk TV ikke forherliger / snakker om atombomber som noe god løsning. Av alt drittet han og landet hans sier, er dette heller noe av det bedre i den senere tid

Enig - kommentaren min var med et glimt i øyet, selv om det ikke fremkommer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (11 minutter siden):

Har Ukraina beskutt mål i Russland? Vet du at det ikke er sabotasje av sinte russere eller liknende? Sveisere som ikke beskyttet mot gnister, gopniker som røyker ved et drivstofflager?
For Ukraina kan slite med å få gode vestlige våpen hvis de brukes mot mål i Russland.

Var snakk om missil, usikker på om det var en eller flertall. Ikke vestlige våpen. 

Merk at dette er en militær base helt på grensa mot Ukraina, og Ukraina har gjennomført tilsvarende angrep før. 14. april var det angrep mot samme område, men den gangen ble det påstått at det var Russiske missiler som traff byen.

Men de begrenser tilsynelatende angrep til strategisk viktige mål, og ikke i bebygde områder. 

Og merk, jeg skriver "tyder på" og "skal vise". Det er vanskelig å finne 100% bekreftelse per nå. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
The Very End skrev (33 minutter siden):

Om noe er det jo positivt at han / russisk TV ikke forherliger / snakker om atombomber som noe god løsning. Av alt drittet han og landet hans sier, er dette heller noe av det bedre i den senere tid

Hva har vi lært om å ta Putin på ordet? - Dette er newspeak for "Det er ikke vi som starter den" - like før det smeller

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Hva har vi lært om å ta Putin på ordet? - Dette er newspeak for "Det er ikke vi som starter den" - like før det smeller

Snart blir det: USA har tunget den fredselskende russiske nasjonen til å bruke atomvåpen i Ukraina ved å gi våpen til Ukraina så de kan forsvare seg mot vår militære spesialoperasjon.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Simen1 said:

Hva har vi lært om å ta Putin på ordet? - Dette er newspeak for "Det er ikke vi som starter den" - like før det smeller

Mulig, men velger å forsøke å se positivt på det, all den tid at tidligere retorikk har vært at det ikke er vits med en verden uten Russland (i konteksten av atomvåpen).

Lenke til kommentar
The Very End skrev (11 minutter siden):

Mulig, men velger å forsøke å se positivt på det, all den tid at tidligere retorikk har vært at det ikke er vits med en verden uten Russland (i konteksten av atomvåpen).

Enig. Har sett tidligere twitter-poster med innslag fra Russisk TV propaganda som nærmest forguder atomkrig og hevder Russland vil vinne en atomkrig overlegent. Nå uttaler Putin seg ovenfor eget folk med fakta/realistisk scenario. Ingen vinner - game over - capiche

Endret av iblazeqt
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Godt at Putin er imot atomkrig. Men hvorfor nevne det? Ingen andre nevnte noe slikt.

Han har ikke erklært krig. Det er "bare" en spesialoperasjon.

 

Får mer inntrykk av at "Det ville være synd hvis noen skulle trykke på knappen... Håper jeg slipper... Men det er opp til dere!"

Men ja, det er en kontrast til animasjonen av atombomber som skaper en flodbølge som oversvømmer England.

 

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (10 minutter siden):

Godt at Putin er imot atomkrig. Men hvorfor nevne det? Ingen andre nevnte noe slikt.

Han har ikke erklært krig. Det er "bare" en spesialoperasjon.

 

Får mer inntrykk av at "Det ville være synd hvis noen skulle trykke på knappen... Håper jeg slipper... Men det er opp til dere!"

Men ja, det er en kontrast til animasjonen av atombomber som skaper en flodbølge som oversvømmer England.

 

Biden-administrasjonen uttalte seg vedr samme tematikk før Putin (tror jeg). 
Mulig det var ‘tilfeldigvis’ samme dag. 
 

 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/34rW6L/putin-det-er-ingen-vinnere-i-en-atomkrig-derfor-burde-det-aldri-utloeses?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1&utm_medium=df-86-o010ac87

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (7 minutter siden):

Godt at Putin er imot atomkrig.

Er han? Han sa også at han bare skulle iverksette en spesialoperasjon. Og at han skulle befri Donetsk. Og at de som overgir seg fra Azovstal skal bli verdig behandlet som POW osv osv. Hvorfor tro på ett eneste ord av det han sier? Alt han sier er strategiske løgner - aldri ekte og ærlige sannheter. Jeg tror ikke dette strategiske utsagnet har et snev av sannhet i seg og tror heller ikke det kan tolkes så enkelt som en slags beroligende pille til russerne. Jeg tror heller ikke han har blitt en snill person med respekt for russiske menneskeliv. Alt sånt er ren ønsketenkning og garantert en naivitet han er ute etter å spille på. Det ligger aldri gode motiver bak de strategiene hans.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Er han? Han sa også at han bare skulle iverksette en spesialoperasjon. Og at han skulle befri Donetsk. Og at de som overgir seg fra Azovstal skal bli verdig behandlet som POW osv osv. Hvorfor tro på ett eneste ord av det han sier? Alt han sier er strategiske løgner - aldri ekte og ærlige sannheter. Jeg tror ikke dette strategiske utsagnet har et snev av sannhet i seg og tror heller ikke det kan tolkes så enkelt som en slags beroligende pille til russerne. Jeg tror heller ikke han har blitt en snill person med respekt for russiske menneskeliv. Alt sånt er ren ønsketenkning og garantert en naivitet han er ute etter å spille på. Det ligger aldri gode motiver bak de strategiene hans.

Kanskje han har et ønske om å fortsette å leve? La familien ha en fremtid? Jeg tror utspillet kan være av strategisk art, men jeg tror ikke han ønsker atomkrig. 
 

Forøvrig får vi følge med på om kornet fra UN kommer fram. Da vil det være en avtale som ble overholdt. 

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar

Tror du overså den dryppende sarkasmen og hermetegnet.

Sitat

"bare" en spesialoperasjon.

Om vi er dypt uenige i Norges eksport av strøm til EU, som diskutert i flere tråder, skal du vite at jeg forakter Putin, og ikke stoler på løgnene hans.

Se også resten av innlegget.

Mulig han ikke ønsker atomkrig, men han vil også minne oss på at han kan utløse det hvis vi hjelper Ukraina.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...