Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, JK22 said:

Ren og skjær grådighet er det som utløst krisen for Vesten!

Ikke helt enig i at grådighet er den beste beskrivelsen. Det blir som å kalle en med paraply i Bergen for sleip og kynisk (bare meg blir tørr og ikke de andre?). Alle vil kjøpe billigst mulig, alle vil ha mest mulig pr krone, alle vil at andre skal betale osv.

Det jeg tror er at Vestens største tabbe (sett i lys av århundrer med små og store kriger på kontinentet siden tidenes morgen) var at det kom en tro på at nå var slikt endelig over. Siden 1989 var det ikke lenger en fare for væpnet konflikt på europeisk grunn, nå skulle alle satse på velstand og velferd. Og man glemte at det fortsatt eksisterer stater med et tankesett fra middelalderen. Der invasjoner er helt topp. Kall det gjerne naivitet. Og gjerne ekstremt naivt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kjell Iver skrev (10 timer siden):

Derimot syns jeg nå det er forkastelig at vi fortsatt har så stor handel med russerne. Importen av laksefor ble fordoblet fra juni 21 til juni 22. Vi kjøpte varer for en milliard den måneden alene!(lenke)

 

Det stemmer ikke at vi importerer laksefôr. Russiske oppdrettere kjøper fôr fra Norge. I importstatistikken heter det "fiskefôr og råvarer til fiskefôr". Det er råvarer vi importerer. Hovedsakelig hvete antar jeg. Det utgjør rundt ca. 1/5 av råvarene i vekstfôr til laks. Det er dessverre ikke så mange andre (fornuftige) steder å hente det fra. Markedet i Norge rundt 2 millioner tonn laksefôr til sammenligning. Råvarene må dessverre komme fra et sted.

Det er forøvrig bare en aktør igjen som eksporterer fôr TIL Russland. Det er Cargill. Men de har en betydelig tilstedeværelse i Russland i råvaremarkedet. De handler med råvarer til fôrproduksjon for både fisk og husdyr. Uten at jeg vet nøyaktige mengder, så antar jeg at det kan få store konsekvenser for matproduksjon i store deler av verden hvis de bare kutter ut Russland. 

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
Nedward skrev (41 minutter siden):

Det stemmer ikke at vi importerer laksefôr. Russiske oppdrettere kjøper fôr fra Norge. I importstatistikken heter det "fiskefôr og råvarer til fiskefôr". Det er råvarer vi importerer.

Det er ingen tvil om at denne råvareimporten på en milliard på en måned gagner det samme regimet som tillater de overgrepene som vi alle kan se blir gjort mot et uskyldig folk og land.

Det er heller ingen som helst grunn til å opprettholde den fiskeriavtalen som vi har opparbeidet gjennom tiår. Slikt snakk er vel egentlig flisespikkeri så lenge realiteten er at en slik avtale blir annulert den dagen NATO og Russland kommer i krig. Det er mange som tar til orde for slike sanksjoner og de vil også komme, og jeg tror de kommer før det blir en krig.

Mange land i EU gjør sanksjoner som virkelig smerter på mange plan, folk er uten jobb eller inntekt, økonomien går til h for mange og fremtidsutsiktene er dystre, både matvaresituasjonen, renter og energikrisen er enorm. Å begynne å snakke om en fiskeriavtale eller fiskefor blir i denne sammenhengen småtteri i den store sammenhengen - spesielt med den pengesekken vi sitter igjen med.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Nedward skrev (1 time siden):

Det stemmer ikke at vi importerer laksefôr. Russiske oppdrettere kjøper fôr fra Norge. I importstatistikken heter det "fiskefôr og råvarer til fiskefôr". Det er råvarer vi importerer. Hovedsakelig hvete antar jeg. Det utgjør rundt ca. 1/5 av råvarene i vekstfôr til laks. Det er dessverre ikke så mange andre (fornuftige) steder å hente det fra. Markedet i Norge rundt 2 millioner tonn laksefôr til sammenligning. Råvarene må dessverre komme fra et sted.

Det er forøvrig bare en aktør igjen som eksporterer fôr TIL Russland. Det er Cargill. Men de har en betydelig tilstedeværelse i Russland i råvaremarkedet. De handler med råvarer til fôrproduksjon for både fisk og husdyr. Uten at jeg vet nøyaktige mengder, så antar jeg at det kan få store konsekvenser for matproduksjon i store deler av verden hvis de bare kutter ut Russland. 

Ettersom du har oversikt på dette, kan du også svare på om hvor vanskelig det er å erstatte hvete i laksfor? Norge har vel tonnevis med tang som kan brukes?

Når det gjelder gjødsel, som også Russland eksporterer en del av (som er et helt annet spørsmål, men spør likevel): Vi har masse menneskelig kloakk som kan brukes?

En bonde i nærheten av hvor jeg bodde brukte/bruker det.

Samme gjelder ved matavfall, som kan brukes til fôring av gris eller til kompost.

Er det viljen det står på?

Spør ærlig talt fordi jeg ikke har peiling, og spørsmålene er også rettet til andre på forumet som har lest seg opp på dette eller har kompetanse.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Delvis said:

Kommer hun dama der ut av Russland etter dette? https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/47ypMe/norsk-diplomat-i-russland-jeg-hater-russere
Enten må hon være dum/tankeløs, eller veldig modig med å si det der inne i Russland. Norsk diplomat? Hvem diplomat?

Det mest irriterende her blir jo hvor heftig russerne vil bruke dette for å demonstrere "den ekstreme fiendtligheten til stakkars fredelige russland, som kun vil verden godt"...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Svein M skrev (11 minutter siden):

Dette er for åpenlyst til at Ukraina skal gjøre en storoffensiv i nær framtid.

Muligheten jeg ser med en slik advarsel er at den allerede er i gang, og at Ukraina ikke kan garantere om de dreper sivile eller russere, og at de "helgarderer" seg selv når de nå starter.

"– Vår så snill og rett dere etter dette. I denne fasen av krigen er terror Russlands hovedvåpen, sier han."

Og med den uttalelsen legger de skylden på russland om de treffer sivile.

Meget mulig jeg mistolker dette fullstendig.

Men samtidig håper jeg ikke, for om Ukraina er klar for det, vil en storoffensiv være strategisk riktig nå, før de iranske dronene får fotfeste.

Lenke til kommentar
Bugle skrev (8 minutter siden):

Dette er for åpenlyst til at Ukraina skal gjøre en storoffensiv i nær framtid.

Muligheten jeg ser med en slik advarsel er at den allerede er i gang, og at Ukraina ikke kan garantere om de dreper sivile eller russere, og at de "helgarderer" seg selv når de nå starter.

"– Vår så snill og rett dere etter dette. I denne fasen av krigen er terror Russlands hovedvåpen, sier han."

Og med den uttalelsen legger de skylden på russland om de treffer sivile.

Meget mulig jeg mistolker dette fullstendig.

Men samtidig håper jeg ikke, for om Ukraina er klar for det, vil en storoffensiv være strategisk riktig nå, før de iranske dronene får fotfeste.

Jeg tolker det heller slik at de vil få ut sivile før Russerene beskyter, angriper, og eventuelt okkuperer disse områdene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Svein M skrev (2 minutter siden):

Jeg tolker det heller slik at de vil få ut sivile før Russerene beskyter, angriper, og eventuelt okkuperer disse områdene.

Min ønsketenkning er ikke enig, skulle ønske Ukraina har kapasitet og mulighet til å gjøre en storoffensiv i det området.

Men likevel, ikke uenig med din tolkning. 

Lenke til kommentar

Denne videoen er vel gammelt nytt, men fortsatt aktuell. Den viser tydelig at offiserer og menige russiske soldater kommer fra underutviklede regioner av Russland der levestandarden og utdanningsnivået er langt under det man finner i Moskva og de vestlige delene av Russland, og det er kanskje også derfor mange russere ikke har noen problemer med krigen. Den rammer jo ikke dem…

Vi får håpe på en aksellererende effekt av sanksjoner etter hvert som valutareservene tar slutt.

Lenke til kommentar
Kjell Iver skrev (3 timer siden):

Det er ingen tvil om at denne råvareimporten på en milliard på en måned gagner det samme regimet som tillater de overgrepene som vi alle kan se blir gjort mot et uskyldig folk og land.

Det er heller ingen som helst grunn til å opprettholde den fiskeriavtalen som vi har opparbeidet gjennom tiår. Slikt snakk er vel egentlig flisespikkeri så lenge realiteten er at en slik avtale blir annulert den dagen NATO og Russland kommer i krig. Det er mange som tar til orde for slike sanksjoner og de vil også komme, og jeg tror de kommer før det blir en krig.

Mange land i EU gjør sanksjoner som virkelig smerter på mange plan, folk er uten jobb eller inntekt, økonomien går til h for mange og fremtidsutsiktene er dystre, både matvaresituasjonen, renter og energikrisen er enorm. Å begynne å snakke om en fiskeriavtale eller fiskefor blir i denne sammenhengen småtteri i den store sammenhengen - spesielt med den pengesekken vi sitter igjen med.

Lakse og til dels fiskeriene er den femte statsmakten i Norge. Gir ingen mening å importere/eksportere med forbryternasjonen Russland nå.

Men oppdrettsnæringen og fiskebaronene gjør som de vil. Universiteter får ikke forskningsmidler om de vil publisere kritiske studier av laksenæringen. Erna måte ned på kne og kysse Kinas føtter. Alt fordi laksenæringen er så sinnsykt innflytelsesrik i Norge.

Det kalles bare kaksenæringen i mine kretser. De er så vellykket med sin programmering av det norske samfunnet at kritikk av dem er nesten som kritikk av islam: Ola dunk og mannen i gata svarer med eksplosivt sinne til deg ved første replikk.

https://khrono.no/forskere-advarte-mot-skatt-pa-oppdrettsnaeringen-var-selv-sponset-av-bransjen/420202

https://www.forskerforum.no/forskerne-har-blitt-beskyldt-for-logn-og-korrupsjon-slik-forbereder-de-seg-nar-det-blaser-opp-til-storm/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (8 timer siden):

Israel har i mange år nektet å selge eller gi bort militærsgraderte produkter til Ukraina - aktuelt helt siden vinteren 2015-16 - og blånektet tross voldsom amerikansk press og omfattende misnøye i egne befolkningsopinion. Nå er det for sent; NATO har ikke egnede selvmordsdroneflyer som kunne sendes til Ukraina og man måtte bygge helt på nytt hos USA. Til gjengjeldelse har Iran utviklet tusenvis av dronefly - spesielt selvmordsdroneflyer som har lang rekkevidde. Selvmordsdronefly er en av disse faktorer som kan bestemme krigens gang. Og russerne er først ut.

Til å begynne med trodde selv eksperter at det var en russiskbygd selvmordsdrone, men avstanden til TB-2 kontrollstasjonen, den presise og høye hastigheten - og kvaliteten på opptaket fra selve droneflyet - som er aktuelt i flystørrelse - gjort det klart at den bare kan være iranskbygd. Dessuten er det blitt mer og mer klart at kvaliteten på de russiske dronene har blitt bedre enn før, og at de ikke lenge skytes ned så hyppig som før.

For Vesten er det nå seriøs krise, man hadde i mai-juni trodde på en ukrainsk seier som vil tvinge fram russiske innrømmelser, nå er det gått tre måneder siden den gang, og så langt har ikke ukrainerne vunnet en eneste betydelig seier, våpenhjelpen med klar unntak av HIMARS har hatt minimal effekt utover å erstatte det tapte. I USA virker det som at gjøkene med Sullivan i spissen har gitt etter da Biden blir konfrontert med drepende rapporter, og dermed økte våpenstøtten sammen med andre land, men de er samtidig i ferd med å planlegge omstilling av Ukraina inn i en kvasi-NATO krigsmakt som da betyr stillstand og innrømmelser mot Putin kan tvinge seg fram ganske snart.

Man hadde trodde energikrisen vil gi etter når det kom mer olje og gass, men det gikk altfor langsomt, hetebølgene tok bort altfor mye brensel, og markedskreftene er mer eller mindre utenfor kontroll slik at strømprisnivåene blir abnormal høy. Det har vist seg at man ikke hadde tatt høyde for sterk etterspørsel - som saboteres av kinesiske nedstengninger gang på gang - i møte med et arbeidsmarked som hadde fått nok av lavlønnstilstander som var uakseptert i fortiden, og sterk utkontraktering slik at "hjemlige" varer enten produseres i utenlandet eller med deler fra utenlandet - når det globale transportsystemet hadde brutt sammen, transportsjåfører vil ikke mer, skipsbesetninger er lut lei, og for lite var intervenert på større transportkapasitet. Globaløkonomien har kollapset, i mange land er det voksende røster for å demme opp som med strømkablene og vannmengde i Norge. Vesten hadde blitt for avhengig av et globalt system som ikke tåler større konflikter startet av avsindige menn som Putin.

Tiden løper ut. USA og EU er i resesjon bokstavelig talt, og det finnes ikke lyspunkter i den nære fremtiden. Ukrainerne har ikke innfridd det som var lovet, da man ville vinne seirer i løpet av sommeren. Forresten er høsten nå ikke langt vekk, og sanksjonene virker ikke simpelt på Russland fordi selv om økonomien kollapset, har det vist seg at det ekstreme hierarkiske maktsystemet også innenfor økonomisk fordeling beskytter dem mot følgene. Alt dette bunnet i troen på at Russland hadde et rasjonelt regime med overlevelsesinstinkt; ukrainerne trodde de kunne drepe så mange som mulig for å vinne, vestlige trodde de kunne gjøre tilstandene så vanskelig som mulig.

I dag innser man at det er et galmannsregime i Kreml som har skapt så høy frykt og fremmedhat i sitt folk at all intern motstand er skånselløst slått ned, oligarkene så ut til å foretrekke å la alt falt i grus mens propaganda og irrasjonalitet skaper fram mer og mer maniske stemning som etter hvert gir uttrykk for generelle ønsker om å forgripe seg på andre inkludert folkemord. Russland har blitt mange ganger mer farligere enn i februar 2022.

Vi er aktuelt i den farligste situasjonen globalt sett siden juli 1914. Kina og Iran viser tydelig tegn på at de vil slutte seg til Putins angrep på verdensordningen, og Erdogan i Tyrkia er i ferd med å falle helt ut. I selve Vesten har man sett en fascistisk vekst uten sidestykke, republikanerne i USA er blitt en trussel mot amerikansk frihet mens Putins venner i flere land vil bryte med EU - og indirekte med Vesten. Orban har nylig blitt tatt i veldig nazistiskpregende retorikk. I flere land kan man bli nødt til å stoppe folkedemokratiske prosesser pga. omfattende misbruk av kommunikasjonsteknologi som åpner for sterk uansvarlighet hos stemmegiverne som har helt glemt at folkerepresentasjon innbar ansvar.

Det går mot den totale katastrofen. Israel kommer snart til å angripe Iran. Kina vil prøve å ta Taiwan. Russland vil komme i krig med NATO før eller senere, men ikke før de annektere Belarus og angripe stan-landene i Sentralasia.

Alt dette skyldes internett. Vi har glemt at det finnes gærninger der ute som gladelig vil misbruke det flesteparten nyter godt av, inntil det har ødelagt for alle.

For noe jævlig piss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (48 minutter siden):

Lakse og til dels fiskeriene er den femte statsmakten i Norge. Gir ingen mening å importere/eksportere med forbryternasjonen Russland nå.

Men oppdrettsnæringen og fiskebaronene gjør som de vil. Universiteter får ikke forskningsmidler om de vil publisere kritiske studier av laksenæringen. Erna måte ned på kne og kysse Kinas føtter. Alt fordi laksenæringen er så sinnsykt innflytelsesrik i Norge.

Det kalles bare kaksenæringen i mine kretser. De er så vellykket med sin programmering av det norske samfunnet at kritikk av dem er nesten som kritikk av islam: Ola dunk og mannen i gata svarer med eksplosivt sinne til deg ved første replikk.

https://khrono.no/forskere-advarte-mot-skatt-pa-oppdrettsnaeringen-var-selv-sponset-av-bransjen/420202

https://www.forskerforum.no/forskerne-har-blitt-beskyldt-for-logn-og-korrupsjon-slik-forbereder-de-seg-nar-det-blaser-opp-til-storm/

Jeg ser at du har store problemer med kaksenæringen som det kalles i dine kretser. Men der kan ikke være så mange "kakser" i "dine kretser" som først presterer å snakke om den "femte statsmakt" og deretter lime det inn på tråden "Russlands invasjon av Ukraina."

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 time siden):

Jeg ser at du har store problemer med kaksenæringen som det kalles i dine kretser. Men der kan ikke være så mange "kakser" i "dine kretser" som først presterer å snakke om den "femte statsmakt" og deretter lime det inn på tråden "Russlands invasjon av Ukraina."

Ah. Takk for at du understreker det poenget mitt med hvor forbanna Ola Dunk blir når han hører kritikk av oppdrettsnæringa.

Relevansen til min post var (og er) den pågående norske fiskehandelen med Russland tross alle andre sanksjoner. Ja, samt den såkalte norske diplomaten i Murmansk. Sistnevnte er en kvalifisert antakelse, førstnevnte er fakta. 

Edit: Skal jeg sende deg PM og spørre om lov før jeg poster neste gang, eller skal jeg PM etter postene mine med forbindelsen til tema?

Endret av Regenburg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt off-topic. Men det hele henger jo sammen som den gjørma vi alle befinner oss i nå.
Fulgt med på kinesiske troppeforflytninger denne uka. Og det varmer seg opp der nede.

Sånn for enkelhetsskyld slenger jeg med et kart av hvor Fujian provinsen befinner seg. 

image.png

Ja så får vi se da. Hvordan dette går fremover.

Endret av SkyMarshall Arts
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...