Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-7QKwQIfm
SkyMarshall Arts skrev (45 minutter siden):

Nå som Zelenskyy hauser opp denne "million man army" offensiven sin utpå sensommern, så er det vel ingen fare for at dette kommer til å gå fredelig for seg. Er vel bare å spenne seg fast og håpe dette tar slutt en gang. 

Jeg synes det er en rasjonell handling så lenge de ikke har noe å tape på det, når man ser på det i et nasjonalt perspektiv.

Samme gjelder russlands tankegangang, de kunne trekt seg ut fra Ukraina men gir seg ikke av samme grunn.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7QKwQIfm
perpyro skrev (10 minutter siden):

Ser ut som HIMARS har gjort en god jobb for det er ikke mange artilleriangrep langs frontene lenger.
Går vi bare et par dager tilbake i tid var varmeaktiviteten langs hele fronten ildrød.
(Knappen med flammesymbol nede på venstre side)
https://deepstatemap.live/en#7.75/48.397/37.154

Kan dette være fordi russland gir sine styrker litt pause?

Lenke til kommentar
Bugle skrev (1 time siden):

Jeg synes det er en rasjonell handling så lenge de ikke har noe å tape på det, når man ser på det i et nasjonalt perspektiv.

Samme gjelder russlands tankegangang, de kunne trekt seg ut fra Ukraina men gir seg ikke av samme grunn.

Ja det blir spennende å se om det er realistisk eller bare spill for galleriet for å få mer support. Leste spekulasjonene var at det er 6-7 uker til denne eventuelle motoffensiven kan ta form. Rasjonell handling eller ikke må vi nesten bare vente på. Forsvarer man landet sitt har man bare to valg, kompromiss eller slåss. Jeg tror jeg hadde slåss selv faktisk, hadde vi vært i samme situasjon. Uansett utfall. Men det er jo et personelig valg, sitter man på toppen må man jo ta valget for en million mann potensielt. 

Men denne retorikken nå er skummel. Det viser jo bare vilje for mer vold fra begge sider. Det hviskes jo ikke engang om noen potensielle samtaler lenger. De siste uttalelsene til Putin viser jo at de nå er inneforstått med at det er krig til siste ukrainer, de er fullstendig klar over de er i en proxy-krig med vesten og jeg syns jeg ser tegn til at befolkning maseres mot et eventuell mobilisering - siden dette nevnes offentlig.

De skal ha et ekstraordninært møte i Duma nå. Om det har noe betydning vites ikke.
Kanskje vi snart ser en russisk eskalering med delvis mobilisering. Om ikke annet for okkupasjonsstyker bak fronten - eller kanskje en enda større greie for å lukke dette 6-7 ukers vinduet Ukraina muligens har før motoffensiv, for å prøve å knekke forsvaret for godt.

Da ruller ballen videre. Blir nok begivenhetsrikt fremover.

Endret av SkyMarshall Arts
Lenke til kommentar

Det blir kanskje en stille periode, men den vil ikke vare. Verken Russland eller Ukraina er fornøyd med situasjonen.

Jeg tenker Ukraina tjener mest på en stille periode. Det lar de få sendt mer soldater og utstyr til frontlinjene, samtidig som langtrekkende artilleri kan fortsette å svekke russerne.

Russland vil så klart også jobbe med å få mer soldater og utstyr til fronten, men Russlands soldater er på kontrakter som fortløpende utløper, de sliter med rekruttering, og deres artilleri rekker ikke like langt med meningsfull nøyaktighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bugle skrev (23 minutter siden):

Kan dette være fordi russland gir sine styrker litt pause?

Tror ikke de hadde sluttet å fyre artilleri om de fortsatt hadde ammo til alle kanonene sine men regner med det er mere på vei med de midler Russerne har for de har med stor sansynlighet mere en nok 152mm granater i Russland.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
perpyro skrev (6 minutter siden):

Tror ikke de hadde sluttet å fyre artilleri om de fortsatt hadde ammo til alle kanonene sine men regner med det er mere på vei med de midler Russerne har for de har med stor sansynlighet mere en nok 152mm granater i Russland.

Har de nok utstyr til å avfyre disse granateple?

Edit: Granatene

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Just now, perpyro said:

Tror ikke de hadde sluttet å fyre artilleri om de fortsatt hadde ammo til alle kanonene sine men regner med det er mere på vei med de midler Russerne har for de har med stor sansynlighet mere en nok 152mm granater i Russland.

Ja, de vil nok fortsette å pøse på. Men vi får håpe Ukraina fortsetter å klare å ødelegge våpendepotene, ettersom nye blir opprettet og fylles med ammunisjon. Tror ikke Russland egentlig kan unngå å ha store lagre nært fronten, så lenge strategien er massiv og konstant beskytning.


Muligens må Russland gå bort ifra denne strategien. Hva de kan gjøre i stedet er vanskelig å si. Men hvis det var noen annen strategi som var bedre, så ville de nok allerede benyttet seg av den. Så det er ikke usannsynlig Russlands stridsevne i Ukraina er varig redusert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Har sett det samme, men man må nesten forvente at de gradvis kommer seg hjem, noen mer punktlig enn andre. En stille periode vil også kunne hjelpe de til å finne egen transport.

Snublet over denne:

 

Endret av Thor.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
SkyMarshall Arts skrev (22 minutter siden):

Ja det blir spennende å se om det er realistisk eller bare spill for galleriet for å få mer support. Leste spekulasjonene var at det er 6-7 uker til denne eventuelle motoffensiven kan ta form. Rasjonell handling eller ikke må vi nesten bare vente på. Forsvarer man landet sitt har man bare to valg, kompromiss eller slåss. Jeg tror jeg hadde slåss selv faktisk, hadde vi vært i samme situasjon. Uansett utfall. Men det er jo et personelig valg, sitter man på toppen må man jo ta valget for en million mann potensielt. 

Men denne retorikken nå er skummel. Det viser jo bare vilje for mer vold fra begge sider. Det hviskes jo ikke engang om noen potensielle samtaler lenger. De siste uttalelsene til Putin viser jo at de nå er inneforstått med at det er krig til siste ukrainer, de er fullstendig klar over de er i en proxy-krig med vesten og jeg syns jeg ser tegn til at befolkning maseres mot et eventuell mobilisering - siden dette nevnes offentlig.

De skal ha et ekstraordninært møte i Duma nå. Om det har noe betydning vites ikke.
Kanskje vi snart ser en russisk eskalering med delvis mobilisering. Om ikke annet for okkupasjonsstyker bak fronten - eller kanskje en enda større greie for å lukke dette 6-7 ukers vinduet Ukraina muligens har før motoffensiv, for å prøve å knekke forsvaret for godt.

Da ruller ballen videre. Blir nok begivenhetsrikt fremover.

Angriper og forsvarer må enten inngå kompromiss eller fortsette å krige, basert på begges utgangspunkt.

Slik situasjonen er nå, med tanke på begges utgangspunkt (Min oppfatning), er det rasjonelt av Ukraina å fortsette kampene slik at russland mister mest mulig militært utstyr og personell for å svekke russland, ved evt. videre angrep inn i Ukraina.

Jeg håper og tror at russland blør så mye at de trekker seg tilbake, og at befolkningen blir mer vestlige.

Vestlig er ikke nødvendigvis det beste, men vesten overgår alt annet realiatisk styresett

Ellers tenker jeg at krig er uforutsigbar, uansett hvilken ønsketenkning man har.

Og skal jeg utdype mine tanker rundt russlands meningsløse krig:

"Jeg har i en tid nå fundert på hva en god russisk soldat er. Det må nok være en død en.

En god russisk tanks er en som står på russisk jord hvor alt av vitale deler er stjelt og solgt for egen vinning av en russisk offiser som har falt i Ukraina.

En noe bedre russisk tanks er ferdigbombet av Ukrainske styrker.

Den beste russiske tanksen er i Ukrainas hender, og brukes mot Russland."

Men jeg liker å være realistisk.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (33 minutter siden):

Ja, de vil nok fortsette å pøse på. Men vi får håpe Ukraina fortsetter å klare å ødelegge våpendepotene, ettersom nye blir opprettet og fylles med ammunisjon. Tror ikke Russland egentlig kan unngå å ha store lagre nært fronten, så lenge strategien er massiv og konstant beskytning.


Muligens må Russland gå bort ifra denne strategien. Hva de kan gjøre i stedet er vanskelig å si. Men hvis det var noen annen strategi som var bedre, så ville de nok allerede benyttet seg av den. Så det er ikke usannsynlig Russlands stridsevne i Ukraina er varig redusert.

Så lenge Ukrainerne greier å ta ut ammo og våpen på vei inn så vil de klare å snu krigen for uten logistikk vil det gå slik det gjorde i områdene rund Kyiv der de trakk seg ut.
Og for å ta ut ammo og våpentransporter trenger de å ta ut jernbaneinfrastrukturen Russerne bruker og det har de jo fått verktly til å gjøre.
Tiden vil vise hvordan dette ender men med flere HIMARS og annet snadder så vil det nok gjøre en forskjell.

Lenke til kommentar

Kontrakts-soldatene vil nok bli utnyttet fullt ut.

En av fordelen med dette er at det får lite politiske konsekvenser for Putin og eliten (myndigheter + FSB) nær sagt uansett tap.

* Majoriteten av kontrakts-soldatene kommer fra litt fattige strøk i Russland hvor ca $2000/mnd (+ har visst blitt øket endel for å kompensere for sterkere Rubel) er veldig god betaling sammenlignet med dårligere betalte jobber eller arbeidsløshet.

* Moskva og St.Petersburg fylker (oblast) har 12% av Russlands befolkning, men kun ca 1% av soldatene kommer derfra. På

* På St.Petersburg Economic Forum annonserte Putin at boliglånsrenten skulle ned fra 9% til 7% samtidig som denne "gode" renten på 7% var oppad begrenset til ca 2,4 mill kr i Moskva/St.Petersburg og halvparten i resten av landet.   Tydeligere kan det vel ikke sies at det er i Moskva og St.Petersburg at Putin's viktigste støttespillere bor.  (Politisk elite, FSB eliten, sentral administrasjon, sentrale ledere for politiet, militæret, osv)  

* I separatist-kontrollerte områder fra 2014 så måtte alle som ville få en jobb i staten skrive under på kontrakter (dvs lærere, administrasjon, etc). Betingelsen som de måtte skrive under på var å være reserve for forsvaret.  Denne klausulen har DPR/LPR nå aktivert og mobiliserer dermed mange soldater.  Man antar at kanskje halvparten av Russiske tap er DPR/LPR soldater.  (Befolkning på 4,4 mill i DPR+LPR)

Lenke til kommentar

Når jeg våknet i dag og så på kartet og varmeutviklingen langs fronten så trodde jeg det var satellittdataene det var noe galt med. At det kanskje ikke var oppdatert riktig. Sammenlignet med hvor intenst det har vært de siste dagene så ser dette nesten ut som et forsøk på våpenhvile, men akkurat det har jeg null tro på. Putin sa han ville hvile troppene, men gjorde det aldri. Så hva skjer? Brukte russerne opp for mye av ammunisjonen sin den siste tiden? Eller er russerne i dekning for HIMARS?

Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev (5 timer siden):

Rett fra kilden selv.

  • Ingen forandringer i planen siden 24. februar. Samme mål skal oppnås.
  • Sverige og Finland er og har aldri vært en trussel.
  • Deres medlemsskap forandrer ingenting, men de vil speile eventuelle troppemobiliseringer på grensa.
  • Og litt div annet

At Finland og Sverige ikke betyr noen verdens ting er bare tull, men det er ikke noen verdens ting de (Russland) kan gjøre med det. 

Om de anser det som ingen risiko så faller mye av begrunnelsen for invasjonen av Ukraina bort. Mye av argumentasjonen har vært NATO-medlemskap og baser i Ukraina, men så er det plutselig ikke viktig at langt mer strategisk viktige og militært sterke Finland og Sverige går inn i alliansen? Dette betyr i praksis at Russland har NATO på dørstokken til Moskva og St. Petersburg. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...