Populært innlegg Markiii Skrevet 6. juni Populært innlegg Skrevet 6. juni torbjornen skrev (20 timer siden): Nato-enighet om 5 prosent Publisert klokken13:24 Nato-landene er «svært nær» ved å bli enige om å sette av 5 prosent av sine budsjetter til forsvar, ifølge USAs forsvarsminister Pete Hegseth. – Landene der inne er godt over 2 prosent, og vi tror de er svært nær en enighet om en Nato-forpliktelse på 5 prosent, sier Hegseth etter å ha møtt sine Nato-kolleger i Brussel torsdag. Spania holder imidlertid fast på at 2 prosent er et riktig mål, melder Reuters. – Det som er viktig, er at hvert land greier å møte de målene de setter seg, sier den spanske forsvarsministeren Margarita Robles. (NTB) Da håper jeg europeiske land bruker dette på produksjon av egne våpen, og kjøper så lite som mulig fra USA. 8 2
Espen Hugaas Andersen Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni Jeg må si meg enig med Spania. 2% er rikelig til å ha et godt forsvar. Europa kan allerede utradere Russland ved behov, og det blir bare bedre ettersom man henter inn etterslepet fra mange år med 0,5-1% i mange land. I stedet kan landene gi ekstra 3% til Ukraina så lenge krigen fortsetter. 2 4 2
Dragavon Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni Sitat On June 6, Russia launched a massive attack on Ukraine. The enemy deployed Shahed drones, ballistic missiles, and Kalibr cruise missiles, with Tu-95MS bombers also spotted taking off. Air defense systems are active in many cities. For the full details on this combined assault against Ukraine, read the RBC-Ukraine report below. What the enemy is using in the attack According to the Air Forces, the enemy employed the following weapons against Ukraine: Shahed drones Ballistic missiles (specific types not disclosed) Kalibr cruise missiles Other cruise missiles KAB precision-guided bombs https://newsukraine.rbc.ua/news/kalibr-missiles-shaheds-ballistic-strikes-1749174611.html 2
TAC-2 Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni (endret) 32 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said: Jeg må si meg enig med Spania. 2% er rikelig til å ha et godt forsvar. Europa kan allerede utradere Russland ved behov, og det blir bare bedre ettersom man henter inn etterslepet fra mange år med 0,5-1% i mange land. I stedet kan landene gi ekstra 3% til Ukraina så lenge krigen fortsetter. Å sørge for at Ukraina har det utstyret de trenger er jo det beste, men Europas forsvarsstyrker er i en ganske begredelig forfatning hvis man ser på kvantitet i form av stridsdyktige styrker og lagerbeholdning og produksjon av ammunisjon, missiler, luftforsvar, etc. Når spørsmålet om å stille fredsbevarende styrker i Ukraina dukket opp viste det at Europas ambisjoner er større enn handlekraften. Hvis man ser på NATOs samlede styrketall så blir man lurt av store hærstyrker i land som ikke vanligvis står først i rekken for å forsvare demokratiet i andre land. Mens land som Storbritannia sitter igjen med et begrenset antall styrker som egner seg for aktive kamphandlinger i et slikt format som man må forvente om Russland går til angrep på f.eks. baltiske land. Endret 6. juni av TAC-2 5 1
JK22 Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni TAC-2 skrev (13 minutter siden): Hvis man ser på NATOs samlede styrketall så blir man lurt av store hærstyrker i land som ikke vanligvis står først i rekken for å forsvare demokratiet i andre land. Dette hadde jeg sagt i mange år. Det er de vesteuropeiske NATO-medlemmer hele vekten hviler på, og der hadde politikere gjort meget alvorlige feil i Storbritannia, Tyskland, Frankrike og Benelux (Nederland, Belgia) samt Skandinavia. Så alvorlig at de blir ikke tatt på alvor nå for tiden. Gang på gang har det vist seg at handlekraften er uhyre svak, likedan å oppdage at det er for mye trenering i polsk riksdagstradisjon. 5
Populært innlegg qualbeen Skrevet 6. juni Populært innlegg Skrevet 6. juni Espen Hugaas Andersen skrev (40 minutter siden): Jeg må si meg enig med Spania. 2% er rikelig til å ha et godt forsvar. Europa kan allerede utradere Russland ved behov, og det blir bare bedre ettersom man henter inn etterslepet fra mange år med 0,5-1% i mange land. I stedet kan landene gi ekstra 3% til Ukraina så lenge krigen fortsetter. Er helt enig i at en god andel av forsvarsbudsjett til alle vestlige land, bør gå direkte til Ukraina. Enten i form av at vi leverer fix ferdig utstyr, eller at vi bare gir de pengene i hånd. (Og uansett leveranse; blanko-fullmakt så de kan bruke det slik de selv finner det best for å forsvare seg mot fienden.) Du skriver så: Sitat Europa kan allerede utradere Russland ved behov ... begynner vi ikke egentlig å nærme oss et slikt behov? Putin bryter krigsretten aktivt, og terroriserer sivilbefolkningen i Ukraina. Folk blir torturert. Kvinner blir voldtatt. Barn blir bortført. De som ikke drepes, blir russifisert og nektet mulighet til å beholde sitt ukrainske språk, samt sine ukrainske verdier og holdninger. Innimellom sikter de seg riktignok inn på militære mål, men stort sett går de løs på sivilbefolkingen. De prøver å ramme ukrainere flest så hardt som mulig. Byer skal jevnes med jorden. Folk drives på flukt. Derfor spør jeg igjen: begynner vi ikke egentlig å nærme oss et slikt behov? Hvor lenge skal vi tillate at et (delvis) Europeisk land fører en slik aggressiv angrepskrig ovenfor en annen befolkning? Er det ikke i vår interesse å forhindre slike krefter å få fotfeste? At vi fort og presist setter en stopper for slikt tankegods? 🤔 17
sjamanen Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni (endret) Markiii skrev (1 time siden): Dette er blank løgn fra din side. Du setter likhetstegn mellom hverdagens gjøremål og hvordan vi "oppdras" i samfunnet. I skolen læres vi opp til selvstendighet og kritisk tenkning. Så er det opp til hver enkelt i hvor stor grad de vil benytte seg av dette. Dette i motsetning til Russland der det foregår en bevisst ensretting fra myndighetens side. Å kalle en annens oppfatning av hvordan verden ser ut for "blank løgn" er ganske drøyt. Du har lov til å være uenig med meg, men å legge til grunn at jeg på en måte presenterer en blank løgn, altså noe jeg egentlig ikke tror på, men som jeg sprer for å villede folk - det må jeg be deg trekke tilbake. Jeg er av den oppfatning, også etter å ha lest dine innlegg, at du lever i en boble uten selvinnsikt. Det er ikke det samme som å si at du lyver. Du tror faktisk det du skriver her. Jeg er rivende uenig, men jeg kaller deg ikke løgner av den grunn. Det du skriver om selvstendighet og kritisk tenkning er fint på papiret, men i praksis er det ikke slik. Norge er et av verdens mest konforme land og det rimer dårlig med det du skriver. De aller fleste av oss er langt fra så frie som du skal ha det til. Det er det ene. Det andre er at teoretisk frihet og selvstendighet ikke kan utøves hvis man ikke har tid eller overskudd til dette, og det var det jeg skrev om i mitt forrige innlegg. Det er de ytterst færreste i det norske samfunnet som har tid eller overskudd til å holde på med dette, og dette henger igjen sammen med konformiteten og press utenfra til å leve visse "akseptable" liv, liv som ødelegger evnen til å tenke fritt og selvstendig. Det blir selvfølgelig ikke bedre hvis både arbeidsplassen din og sparepengene dine avhenger av børs og den nominelle kortsiktige økonomiske utviklingen i samfunnet. Det er trist at du ikke ser hvordan politikerne våre utnytter dette til det fulle. Du må gjerne leve i din lille illusjon om noe annet, men kaller du meg løgner på grunnlag av min egen oppfatning enda så, kaller jeg deg en uredelig og urettferdig debattant. Endret 6. juni av sjamanen 4
Simen1 Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni Espen Hugaas Andersen skrev (59 minutter siden): Jeg må si meg enig med Spania. 2% er rikelig til å ha et godt forsvar. Europa kan allerede utradere Russland ved behov, og det blir bare bedre ettersom man henter inn etterslepet fra mange år med 0,5-1% i mange land. I stedet kan landene gi ekstra 3% til Ukraina så lenge krigen fortsetter. Godt poeng. Donasjoner til Ukraina er den mest effektive måten å bekjempe Russland-trusselen på. Forsvarsindustrien bør uansett bygges opp i Europa for mindre avhengighet av USA. Når krigen tar slutt bør Russland dømmes i ICJ til å bygge opp det de har ødelagt i Ukraina, slik at ikke Europa stepper inn og tar regninga fra Russland som en slags hyggelig gest til Putin. Etter Russlands militære fall bør NATO fokusere mer på forsvar mot Kina. Det er der vår største trussel blir i 2030-2060. 8 1
<generisk_navn> Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni Simen1 skrev (Akkurat nå): Godt poeng. Donasjoner til Ukraina er den mest effektive måten å bekjempe Russland-trusselen på. Forsvarsindustrien bør uansett bygges opp i Europa for mindre avhengighet av USA. Når krigen tar slutt bør Russland dømmes i ICJ til å bygge opp det de har ødelagt i Ukraina, slik at ikke Europa stepper inn og tar regninga fra Russland som en slags hyggelig gest til Putin. Etter Russlands militære fall bør NATO fokusere mer på forsvar mot Kina. Det er der vår største trussel blir i 2030-2060. Det er vel også AFAIK aksept for å regne inn hjelp til Ukraina i de prosentene man oppgir. Norge gjør allerede det, og jeg tror ikke vi er alene om det. Videre så er vel de 5 % satt opp slik at man skal kunne bruke 1,5 % på elementer som ikke er rene, militære investeringer slik som f.eks. fiberkabelen som du refererte til i et tidligere innlegg. Det er i alle fall min forståelse av det jeg har lest i media, men det er jo på langt nær alt som er skrevet om saken så jeg kan ta feil. 3 1
engavif Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni <generisk_navn> skrev (4 minutter siden): Det er vel også AFAIK aksept for å regne inn hjelp til Ukraina i de prosentene man oppgir. Norge gjør allerede det, og jeg tror ikke vi er alene om det. Videre så er vel de 5 % satt opp slik at man skal kunne bruke 1,5 % på elementer som ikke er rene, militære investeringer slik som f.eks. fiberkabelen som du refererte til i et tidligere innlegg. Det er i alle fall min forståelse av det jeg har lest i media, men det er jo på langt nær alt som er skrevet om saken så jeg kan ta feil. Ja, jeg mener å ha lest at Norge tok med disse 85 milliarder inn i det regnestykket. 2
Simen1 Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni <generisk_navn> skrev (37 minutter siden): Det er vel også AFAIK aksept for å regne inn hjelp til Ukraina i de prosentene man oppgir. Norge gjør allerede det, og jeg tror ikke vi er alene om det. Videre så er vel de 5 % satt opp slik at man skal kunne bruke 1,5 % på elementer som ikke er rene, militære investeringer slik som f.eks. fiberkabelen som du refererte til i et tidligere innlegg. Det er i alle fall min forståelse av det jeg har lest i media, men det er jo på langt nær alt som er skrevet om saken så jeg kan ta feil. Hvis det allerede er en slik harmoni over hva som kan regnes så er det kjempebra. Håper det stemmer. Jeg har inntrykk fra tidligere i tråden om at det ikke stemmer. USA regner for eksempel inn pensjoner og uførestønader til tidligere militært ansatte i forsvarsbudsjettet. Det gjør så vidt jeg vet ingen europeiske land. Videre så har naturlig nok flyktningestrømmen fra Ukraina på rundt 4-6 millioner mennesker i all hovedsak havnet i Europa, med de kostnadene det medfører. Likevel regnes det ikke som en del av våre bidrag til krigen eller til vårt forsvar. Det er jo litt urettferdig at USA tyner oss på %BNP på forsvar når de selv later som ingenting og løper fra denne kjemperegningen. 1 5
Simen1 Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni The Barents Observer: Russere som utga seg for å være fra Dubai forsøkte å kjøpe tidligere et Norsk kystvarktfartøy "Stålbas". Både selger og megler fattet mistanke men fant ingen link til Russland, før en journalist ringte. Salget ble avblåst i siste liten. Salget ville vært et brudd på sanksjoner om det ble gjennomført. 6
torbjornen Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni Simen1 skrev (1 time siden): Når krigen tar slutt bør Russland dømmes i ICJ til å bygge opp det de har ødelagt i Ukraina, slik at ikke Europa stepper inn og tar regninga fra Russland som en slags hyggelig gest til Putin. Er det noko ein har lært av historia er det at dommen ikkje må bli så hard at den legg grunnen for ein ny og verre Putler og verdskrig.
torbjornen Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni (endret) ForTheImperium skrev (6 timer siden): Russland sier de skal hevne mot Ukrainas droneangrep. I natt ble Kyiv igjen angrep av droner og missiler. Jeg stusser veldig på om Russland har egentlig kapasitet til å gjøre noe annet enn disse patetiske luftangrepene. Sitat Russland bekrefter hevnangrep mot Kyiv Publisert klokken12:07 iKrigen i Ukraina Nattens angrep mot Ukrainas hovedstad Kyiv var en gjengjeldelse etter det ukrainske angrepet mot russiske flybaser forrige helg. Det framgår i en uttalelse fra Russlands forsvarsdepartement, skriver AFP. – Som svar på Kyiv-regimets terrorhandlinger, har russiske styrker gjennomført et massivt angrep i natt, heter det i uttalelsen. Russland hevder angrepet var rettet mot «militære områder». Ifølge ukrainske myndigheter er minst fire personer drept i angrepet, og en boligblokk ble truffet. Bestod "hevnen"kanskje i at Russland for ein gongs skuld gjekk etter militære mål i motsetnad til den vanlege terrorbombinga av sivile mål som skjer kvar natt? ... Eller nei! Russland gjer som dei pleier å gjere. https://www.nrk.no/urix/droneangrep-ukraina_-flere-drept-1.17445570 Endret 6. juni av torbjornen 1 2
torbjornen Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni (endret) Sitat Merz mener at Trump er nøkkelpersonen for å få slutt på krigen i Ukraina, ved å legge press på Russland. – Vi er begge enige om denne krigen og hvor forferdelig denne krigen pågår, og vi leter begge etter måter å stoppe den på veldig snart. Jeg har fortalt presidenten at han er den nøkkelpersonen i verden som virkelig kan gjøre det nå ved å legge press på Russland, sier Merz. Sitat På spørsmål om den amerikanske presidenten kunne vært villig til å ilegge Russland flere sanksjoner, antydet han at han kan være «veldig tøff». Men han antydet også at USA kan ilegge Ukraina sanksjoner. – Det kan bli begge land. Du må være to for å danse tango, sier Trump. https://www.nrk.no/urix/trump-om-russland-og-ukraina_-kan-vaere-bedre-a-la-dem-_kjempe-en-stund_-1.17445357 Trump har framleis klokketru på at han kan få slutt på krigen ved å leggje (ytterlegare) press på Ukraina i staden for Russland. Endret 6. juni av torbjornen 9
torbjornen Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni Sitat Rekordhøy eksport av forsvarsmateriell fra Norge i fjor Publisert klokken12:40 iDet norske Forsvaret Eksporten av forsvarsmateriell økte med 36 prosent i fjor, til rundt 16,2 milliarder kroner. Det aller meste av eksporten gikk til Nato- og europeiske land, skriver regjeringen i en pressemelding. USA var den største mottakeren av forsvarsmateriell fra Norge, til en verdi av rundt 3,5 milliarder kroner, som også er en kraftig økning fra 2023. – Eksporttallene fortsetter å stige og reflekterer den sikkerhetspolitiske virkeligheten vi står i, sier utenriksminister Espen Barth Eide (Ap). I 2023 var eksporten på 11,9 milliarder kroner. Tallene inkluderer forsvarsmateriell, teknologi og tjenester for militær bruk. (NTB) Sitat Tysklands kansler: – Vi forblir avhengige av USA Publisert klokken13:17 iUSA – Vi må ha tillit i det transatlantiske partnerskapet. Enten vi liker det eller ikke, så forblir vi avhengige av USA i tiden som kommer, sier Tysklands forbundskansler Friedrich Merz fredag. Uttalelsen kommer dagen etter at han møtte USAs president Donald Trump i Det ovale kontor. Den skiller seg også fra det Merz sa i forbindelse med valget i februar, der han lovte europeiske uavhengighet fra USA «så raskt som mulig». Under torsdagens møte med Trump understreket Merz at Tyskland og USA burde stå sammen i møtet med felles utfordringer. – Jeg har ingen tvil knyttet til amerikanernes forpliktelse til Nato, sa han. De to lederne snakket også om Russlands storkrig mot Ukraina. Trump sa blant annet at det kunne være en god idé å «la dem kjempe en stund». ARTIKKEL Trump om Russland og Ukraina: Kan være bedre å la dem «kjempe en stund» Sitat Russland senker styringsrenta til 20 prosent Publisert klokken13:23 Russlands sentralbank har valgt å redusere styringsrenta med ett prosentpoeng, fra 21 til 20 prosent. 21 prosent var den høyeste renta de siste to tiårene. Bakgrunnen var uvanlig høy prisvekst, som banken nå mener er i ferd med å avta. – Den russiske økonomien vender gradvis tilbake til en balansert vekstbane, hevder banken. (NTB) 2 1
Serpentbane Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni JK22 skrev (På 4.6.2025 den 22.25): 22 fly er visuelt truffet ifølge disse droneopptakene som måtte ha vært satellittoverført - 7 Tu-95, 12 Tu-22M, 2 A-50 og 1 A-12 fly, det som er enda mer gledelig, er å finne ut at nesten hele A-50 flåten med et par unntak har blitt tatt ut av tjeneste - som kunne sees ved å oppdage mangel på motorer, og ettersom "bare" 4 Tu-22M er komplett ødelagt, må det da betyr at flesteparten av Tu-22M har også blitt tatt ut av tjeneste. Det var flere ulykker med Tu-22M i de siste to år, og det var rapporter om problemer omkring denne flytypen som hadde blitt nærmest "retirert" i senåret 2024. Det kan betyr da at det er langt færre operative Tu-22M enn før, og at de fleste settes på bakken for bedre tider. Det tok mer tid enn ønskelig å sette inn de første to A-100 fly, og i mellomtiden hadde de regelrett utrangerte nesten hele A-50 flåten. Da kan det betyr at det strategiske bombeflyvåpenet i Russland har endelig blitt slitt ned til et absolutt minimum pga. krigen fordi det er snakk om skikkelige gamle fly, all komponentproduksjon for Tu-95 var redusert til et minimum at eksisterende fly måtte kannibaliseres, utslitte motorer måtte erstattes med motorer tatt fra andre fly for eksempel. Fordi disse Osa-droner sannsynlig bare hadde sprenglegemer på rundt 1 kg, det var ekstralast som trolig var kommunikasjonsutstyr festet på disse, ikke var så kraftig - mente det at alle synlige skadene kom av sekundære eksplosjoner, noen av Tu-95 hadde nemlig blitt armert med kryssermissiler for et planlagt angrep. Da mener det man kan ikke se utslåtte fly som hadde blitt tømt for brensel og våpen. Det var utplassert bildekk ovenpå disse, uten å praktisere forskjell mellom operative og utrangerte fly. Det hjalp ikke mot splintgranater montert på disse Osa-dronene. Så på video at de to A-50 flyene ikke var i aktiv tjeneste, men fremsto mer som delefly der viktige komponenter hadde blitt fjernet, slik som motorer osv. Nå er ingen flyvåpen 100% operative med alle fly hele tiden, men dette sier potensielt noe om tilstandene innenfor det Russiske flyvåpenet der man har fly av denne typen som er ekstremt viktige strategiske brikker, men ikke klarer å vedlikeholde dem slik at de enten avvikles eller at de må ty til kannibalisering av to av flyene for å holde resten i luften. Vanskelig å si hvor mye utstyr som fremdeles var inne i disse to flyene, men i det minste kan det være at Russland har mistet tilgang til viktige deler som åpenbart ikke lenger er rett fram å skaffe, og at dette vil påvirke den operative kapasiteten til de gjenværende flyene. 4
TheKims Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni Russland har visst nok millitær øvelser i Østersjøen. Prøver de å få noe slags reaksjon fra NATO? 2
Jobs Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni TheKims skrev (13 minutter siden): Russland har visst nok millitær øvelser i Østersjøen. Prøver de å få noe slags reaksjon fra NATO? Sikkert for og prøve og skremme Vesten fra og stoppe skygge flåten .For de vil bli stoppet i fra 1 Juli. https://www.tu.no/artikler/sverige-skjerper-kontrollen-av-den-russiske-skyggeflaten/559161 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå