Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

"Ukrainske spesialstyrker kjemper mot Wagner-soldater i Sudan

Ukrainske spesialstyrker kjemper sammen med Sudans væpnede styrker mot russiske Wagner-soldater i Sudan, ifølge The Kyiv Post.

Kyiv Post publiserte mandag en video som angivelig viser ukrainske spesialstyrker som avhører en fanget Wagner-soldat i Sudan. Ifølge avisen kommer videoen fra ukrainsk militær etterretning.

I videoen sier en russisk soldat at han er en del av en Wagner-gruppe som er sendt til Sudan for å styrte regjeringen. Ifølge mannen er det rundt hundre Wagner-soldater i landet.

Wagner støtter RSF-styrkene som gjør opprør mot regimet i Sudan. Det sudanske forsvaret har kjempet mot RSF siden i fjor vår. Etter sigende kommer mye av RSFs våpen fra Wagner.

Ifølge etterretningsrapporter har ukrainske spesialstyrker operert i Sudan i flere måneder. Den ukrainske etterretningssjefen Kyrylo Budanov sa i mai 2023 at «Ukraina har til hensikt å ødelegge russiske krigsforbrytere, uansett hvor de opererer»."

hs.fi

 

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Jeg bare informerte om at Brinc ble dannet som et motstykke til Nato, at de har militærøvelser sammen og samarbeider.

Vi vet ikke hvor mye, men det minner litt om Warszawa pakten, men mye vi ikke vet.

Herregud. Nå har du omtrent annenhvert innlegg her inne i det siste. Og vi er fortsatt ikke ferdig med BRICS selv om påstandene dine er motbevist mange ganger. BRICS startet som et økonomisk prosjekt. Les f.eks. Wikipedia.

Igjen, ferdig nå. Dette er en irrelevant diskusjon. Og det blir ikke bedre av at du bare gjentar påstander som er motbevist mange ganger før.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (5 minutter siden):

Herregud. Nå har du omtrent annenhvert innlegg her inne i det siste. Og vi er fortsatt ikke ferdig med BRICS selv om påstandene dine er motbevist mange ganger. BRICS startet som et økonomisk prosjekt. Les f.eks. Wikipedia.

Igjen, ferdig nå. Dette er en irrelevant diskusjon. Og det blir ikke bedre av at du bare gjentar påstander som er motbevist mange ganger før.

Hva det startet som er vel uvesentlig? EU startet på samme måte???

Lenke til kommentar

Her er beviset på de mulige 3M22-restene fra 30. desember 2023, det er mulig å se at de to forskjellige bitene kom fra det samme våpensystemet som er ikke identifisert med absolutt sikkerhet. Disse er trolig i herdede stål eller titan for å overleve tilintetgjøringen av disse våpnene som kan ha vært hypersoniske missiler som skulle når Mach 9. 

Var det ikke en nylig kunngjøring fra Russland om at mange forskerne som var involvert i våpenprosjektene omkring hypersoniske våpen hadde blitt arrestert? Kanskje Kinzhal og nå Zirkon har vært en skikkelig nedtur for Putin. Hvis det var et par Zirkon missiler som har blitt benyttet uten nevneverdige resultater; 210 mill. dollar per stykke - kanskje det kan forklare hvorfor arrestasjonene hendt. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (17 minutter siden):

Hva det startet som er vel uvesentlig? EU startet på samme måte???

Men i helvete - hvor tunghørt er du egentlig?

Samarbeidet omfatter tre pilarer: politiske og sikkerhetspolitiske spørsmål, finansielle og økonomiske spørsmål og kultur og folk-til-folk samarbeid.

Det er IKKE noe militært samrøre mellom landene i forbindelse med BRICS.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):
Simen1 skrev (1 time siden):

 

Gjerne kilder på dette også, eller om det er ønsketenkning.

Jeg vil si vi vet veldig lite om hva Kina vil, og de sier enda mindre.

Kinas intensjoner kan ikke dokumenteres, da det er deres statshemmeligheter og ikke noe de går offentlig ut med. Men det vi vet er at Xi Jinping er langt mer imperialistisk enn sin forgjenger. Han forbereder Kina på krig (dokumenterbart både finansielt, militært og via propaganda-tonen blant annet endringer i skoleverket a la Putin sitt regime). Han har sagt rett ut at Taiwan er det første målet. Han har også initiert flere grensedisputter mot blant annet Vietnam, India og Filipinene.

For ordens skyld: CSTO er en vits. "Samarbeidet" har aldri vært noe særlig mer enn på papiret og nå etter at Russland skalerte krigen opp til full skala så har alle "samarbeidspartnerne" utenom Belarus tatt større avstand fra Russland. Lukasjenko er Putins bikkje og har åpenbart vært på dressur i Kreml.

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (1 time siden):

Men i helvete - hvor tunghørt er du egentlig?

Samarbeidet omfatter tre pilarer: politiske og sikkerhetspolitiske spørsmål, finansielle og økonomiske spørsmål og kultur og folk-til-folk samarbeid.

Det er IKKE noe militært samrøre mellom landene i forbindelse med BRICS.

https://www.iol.co.za/mercury/news/military-drills-mutually-beneficial-for-brics-partners-0e49af89-7dce-493c-8078-fbb1aca3074d

De kjører samarbeid med militære joint øvelser iallefall og sikring av diverse områder.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Vi vet ikke hvor mye, men det minner litt om Warszawa pakten, men mye vi ikke vet.

Det er en sterk påstand at det minner om Warzawa-pakten. De har hatt enkelte øvelser sammen, men på meg virker det som det er mest for å vise omverden at de er gode venner. De har neppe en felles doktrine eller noen form for samkjøring på stabsnivå.
Og som andre har vært inne på; Kina vil ha Sibir med olje, gass, tømmer, mineraler og ikke minst ferskvann. De ønsker at Russland skal knekke ryggen økonomisk og militært så de kan tilby "hjelp" til Putin.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (11 timer siden):

Det er en sterk påstand at det minner om Warzawa-pakten. De har hatt enkelte øvelser sammen, men på meg virker det som det er mest for å vise omverden at de er gode venner. De har neppe en felles doktrine eller noen form for samkjøring på stabsnivå.
Og som andre har vært inne på; Kina vil ha Sibir med olje, gass, tømmer, mineraler og ikke minst ferskvann. De ønsker at Russland skal knekke ryggen økonomisk og militært så de kan tilby "hjelp" til Putin.

Nå spekulerer nok jeg ja på hva Brinc er og vil si framover. Men jeg er ikke den eneste til å spekulere ser jeg.

Jeg tror fokuset til Kina nå ligger på Taiwan og havene rundt. Dette er ikke spekulasjon men påpekt både fra Kinesiske meldinger og bekymringsmeldinger fra USA.

Minner litt om Warszawa pakten, minner litt fordi de har militær øvelser sammen, stemmer sammen i FN og har har iallefall et militært oppdrag sammen til havs.

Altså minner litt.. Hva annet vet vi ikke.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (46 minutter siden):

For ordens skyld: CSTO er en vits. "Samarbeidet" har aldri vært noe særlig mer enn på papiret og nå etter at Russland skalerte krigen opp til full skala så har alle "samarbeidspartnerne" utenom Belarus tatt større avstand fra Russland. Lukasjenko er Putins bikkje og har åpenbart vært på dressur i Kreml.

Kvifor trekkjer ikkje dei sentralasiatiske landa seg ut? Støttar dei Russland? Er dei nøytrale til Russland og krigen i Ukraina? Er dei redde for sanksjonar frå Russland? Blir dei verande fordi dei tener på det på nokon måte?

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (23 minutter siden):

Jeg tror fokuset til Kina nå ligger på Taiwan og havene rundt.

Dette blir gjerne litt OT ift trådtema, men jeg forsøker allikevel på en forklaring: Kina klarer å ha to tanker i hodet samtidig. De vil helt klart ha Taiwan, men Taiwan er politisk og statusmessig viktig. Sibir er økonomisk viktig pga grunnene jeg nevnte over. Verdens største ferskvanssreservoar ligger faktisk rett nord for Mongolia i Sibir, og de nordlige regioner av Kina mangler tilgang på ferskvann. Det er så vidt det går slik det er nå, men om det bryter sammen er helvete løs for Kina. Og jeg tror at kineserne vet at de kan overleve på vann, men de kan ikke overleve på status. Taiwan har ingen naturressurser som er viktige for Kina. Det har Sibir. Men altså; Kina vil ha begge deler. Sånn sett er det litt fornøyelig at Xi sammenlignes med Ole Brum i en rekke memes på nettet.

image.png.da6151082005a1b7a75aa2782bdfff8d.png

Til topic: russisk økonomisk vekst er trolig basert på trykking av penger for å sprøyte inn i en militærindustri som mangler tilgang på teknologi og kompetanse fordi Russland opplever sin hittil største "brain drain" til krig og flukt. Og jeg gjentar en påstand jeg har fremmet tidligere om at denne krigen kun kom i stand fordi Putin & Co fant frem til en måte å tjene penger på den. De spiser av lasset i alle ledd og samler rikdom rundt seg med en iver som kan få selv de mest robuste av oss til å brekke seg. Og slike folk har ikke dødsangst noe ønske om å dø. Jeg er derfor betinget optimist mtp en potensiell 3. verdenskrig. Dog er det Russland driver med risikosport av den heller slurvete sorten, og det skal lite til før et uhell skjer som trekker en 3. -part inn i krigen. Sannsynligheten for at det er et NATO-land er ikke ubetydelig...

Endret av <generisk_navn>
rettet skrivefeil
  • Liker 5
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (31 minutter siden):

Det er en sterk påstand at det minner om Warzawa-pakten. De har hatt enkelte øvelser sammen, men på meg virker det som det er mest for å vise omverden at de er gode venner. De har neppe en felles doktrine eller noen form for samkjøring på stabsnivå.
Og som andre har vært inne på; Kina vil ha Sibir med olje, gass, tømmer, mineraler og ikke minst ferskvann. De ønsker at Russland skal knekke ryggen økonomisk og militært så de kan tilby "hjelp" til Putin.

Det er vel også eit faktum at dei har interesse av at Russland ikkje kollapsar, fordi USA ville bli dominerande og at det då ville bli meir fokus på Kina, menneskerettar, Taiwan-spørsmålet og ynskjet om å dominere Sør-Kinahavet. Dette kan forklare ei viss støtte til Russland, samstundes som ein ikkje ynskjer å bli dregen med i dragsuget dersom Russland kollapsar, startar verdskrig e.l.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (7 minutter siden):

Dette blir gjerne litt OT ift trådtema, men jeg forsøker allikevel på en forklaring: Kina klarer å ha to tanker i hodet samtidig. De vil helt klart ha Taiwan, men Taiwan er politisk og statusmessig viktig. Sibir er økonomisk viktig pga grunnene jeg nevnte over. Verdens største ferskvanssreservoar ligger faktisk rett nord for Mongolia i Sibir, og de nordlige regioner av Kina mangler tilgang på ferskvann. Det er så vidt det går slik det er nå, men om det bryter sammen er helvete løs for Kina. Og jeg tror at kineserne vet at de kan overleve på vann, men de kan ikke overleve på status. Taiwan har ingen naturressurser som er viktige for Kina. Det har Sibir. Men altså; Kina vil ha begge deler. Sånn sett er det litt fornøyelig at Xi sammenlignes med Ole Brum i en rekke memes på nettet.

image.png.da6151082005a1b7a75aa2782bdfff8d.png

Til topic: russisk økonomisk vekst er trolig basert på trykking av penger for å sprøyte inn i en militærindustri som mangler tilgang på teknologi og kompetanse fordi Russland opplever sin hittil største "brain drain" til krig og flukt. Og jeg gjentar en påstand jeg har fremmet tidligere om at denne krigen kun kom i stand fordi Putin & Co fant frem til en måte å tjene penger på den. De spiser av lasset i alle ledd og samler rikdom rundt seg med en iver som kan få selv de mest robuste av oss til å brekke seg. Og slike folk har ikke dødsangst. Jeg er derfor betinget optimist mtp en potensiell 3. verdenskrig. Dog er det Russland driver med risikosport av den heller slurvete sorten, og det skal lite til før et uhell skjer som trekker en 3. -part inn i krigen. Sannsynligheten for at det er et NATO-land er ikke ubetydelig...

Taiwan er de eneste som klarer å produsere en type små microchips, hvorfor vet jeg ikke. (Jeg vil gjerne vite mer)

Alle stormaktene vil ha disse chipsene. Usa og vesten nyter fordelene nå, Men Kina har gammelt krav på Taiwan, ikke rettmessig mener jeg, men de gjør krav.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Semiconductor_industry_in_Taiwan

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (3 timer siden):

Brisc er en koalisjon som står mot Nato. Faktisk dannelsen var et mottrekk av Russland og tror Kina versus Nato..

Jeg er enig i at vi vet lite om hva Brisc har av avtaler versus NATOs artikler.

Men vi vet at konsekvent Brisc samarbeider med hverandre, har felles militærøvelser og stemmer mot vesten og Nato i FN.

Gouldfan skrev (25 minutter siden):

Nå spekulerer nok jeg ja på hva Brinc er og vil si framover.

Hva er Brinc og Brisc? Roter du med forkortelsene?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (27 minutter siden):

Nå spekulerer nok jeg ja på hva Brinc er og vil si framover. Men jeg er ikke den eneste til å spekulere ser jeg.

Jeg tror fokuset til Kina nå ligger på Taiwan og havene rundt. Dette er ikke spekulasjon men påpekt både fra Kinesiske meldinger og bekymringsmeldinger fra USA.

Kva er Brinc for noko? Eller meiner du Brics, som altså er ein økonomisk allianse?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Hva er Brinc og Brisc? Roter du med forkortelsene?

 

Skrivefeil Brics er det vel.

G7 er jo en økonomisk klubb, men de har vel ikke militærøvelser i G7?
 

Brics har militærøvelser og har hatt aksjon/patruljert ved Afrikas horn for å beskytte skipsfart.

Jeg bare nevner dette for det er relevant.

Jeg er enig at det er spekulasjon hva det samarbeidet betyr framover.

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Tverrpolitisk forslag om grensesikkerhet og Ukraina-hjelp nedstemt i Senatet

PUBLISERT KLOKKEN21:05 IUSA

Et forslag som omfattet grensetiltak og militær hjelp til Ukraina og Israel, ble som ventet nedstemt i Senatet i USA onsdag.

Saken var i praksis avgjort på forhånd, men Senatets leder, demokraten Chuck Schumer, tvang likevel gjennom en avstemning.

Demokratene ønsket å tvinge Republikanerne til å stemme mot en omfattende immigrasjonsreform – en av deres fanesaker – i et valgår.

Republikanerne i Senatet, under ledelse av Mitch McConnell, var med på å forhandle fram et kompromiss om saken. Det viste seg imidlertid å være umulig å få flertall etter at tidligere president Donald Trump flagget sterk motstand.

Kva er dette for noko? I Senatet har demokratane fleirtal.

Er det Nrk som rotar og blandar saman dei to kammera i kongressen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (3 minutter siden):

Kva er dette for noko? I Senatet har demokratane fleirtal.

Er det Nrk som rotar og blandar saman dei to kammera i kongressen?

Nei det var avtalemakeri om den nye immigrasjons reformen. Støtte til Ukraina fra USA er nå lite trolig.

EU må bidra mer.

Jeg så det akkurat på nyhetene.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...