Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Markiii skrev (11 timer siden):

Demokratier har mye mer penger og ressurser enn Russland. Europa kommer til å fortsette å støtte Ukraina.

Russland må skape nede i bunnen for å oppnå noe.

Vi ser hvor stabile diktaturer er. Krigen i Afghanistan, som medførte mye lavere tap, var med på å styrte Sovjetunionen.  

Under andre verdenskrig ofret de i stor grad nettopp ukrainere.

Russland taper mange ganger så mange soldater som Russland. Hvorfor er du så ivrig etter å støtte Russland?  

Asle Toje? Er ikke det løgneren som har løyet og spredt prorussisk propaganda hele veien?

Hvorfor velger du å fremheve nazipropagandister?

Asle Toje er ikke russisk vennlig. Ikke jeg heller, vi er bare realister.

Jeg ser ikke støtten fra USA og Europa så klart over tid som dere, jeg ser demokrati med nye valg og flere ekstreme statsledere på vent.

Det å frykte at Russland vinner i Ukraina er ikke pro russisk.

Den Ukrainske offensiv med våpen fra EU og Usa skulle slå ut russerne, dette skjedde ikke. 

Økonomiske Veksten i Russland er større enn EUs nå.

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (10 minutter siden):

Økonomiske Veksten i Russland er større enn EUs nå.

Akkurat det med den økonomiske veksten i russland tar eg ikkje så tungt. Det er ikkje "ekte" verdiskapning, dei trykker penger og produserer våpen til krigen, ikkje verdier til samfunnet.

Men det er eit reelt problem at vi i vesten ikkje får gjort nok fort nok.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (6 timer siden):

»Rusland vil med stor sandsynlighed fortsat være opmærksom på at undgå, at dets militære aktiviteter kommer til at udløse Natos artikel 5. Det er dog samtidig meget sandsynligt, at Rusland har en intention om at bruge sine militære magtmidler til at udfordre Nato-lande under tærsklen for artikel 5,« skriver FE.

"Det er et følsomt spørsmål for Russland at landforbindelsen mellom Kaliningrad og resten av Russland går gjennom land som er medlemmer av NATO og EU. For eksempel skapte Russland i 2022 oppstyr da Litauen forbød jernbanetransport av varer underlagt EU-sanksjoner gjennom sitt territorium til Kaliningrad.

Russlands president Vladimir Putin nevnte også transportforbindelser under sitt besøk i Kaliningrad i januar. Han indikerte at «tilgang for godstrafikk til området må diskuteres», melder det statlige nyhetsbyrået Tass.

Ifølge en annen Tass-rapport sa Russlands presidentkontor den gang at Putins besøk i Kaliningrad «ikke var en melding til NATO-landene». Med dette ønsket kanskje presidentkontoret å antyde at det var en slags melding til NATO-landene."

hs.fi 

 

Endret av Regardé
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (10 minutter siden):

Akkurat det med den økonomiske veksten i russland tar eg ikkje så tungt. Det er ikkje "ekte" verdiskapning, dei trykker penger og produserer våpen til krigen, ikkje verdier til samfunnet.

Men det er eit reelt problem at vi i vesten ikkje får gjort nok fort nok.

Anbefaler at du hører på det Toje og Cecilie Hellestveit snakker om, de har litt mer greie på Utenrikspolitikk og historie enn oss.

Toje sitter i Nobelkomiteen.

De er ikke Russisk pro, de er bare realister.

Om vi gikk inn for fullt så ville vi nok ha vunnet, men det er 3vk.

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Typisk eksempel på hva som skjer med vestlig kontra russisk utstyr. Russisk og sovjetisk utstyr eksploderer og dreper besetningen. Bradley kjører på en mine, ruller videre, bruker 25mm kanonen sin, men mister til slutt mobilitet og blir stående fast, og besetningen evakuerer. Dersom den ikke ødelegges av russerne er sjansene store for at den kan berges og repareres.

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Gouldfan said:

Anbefaler at du hører på det Toje og Cecilie Hellestveit snakker om, de har litt mer greie på Utenrikspolitikk og historie enn oss.

Toje sitter i Nobelkomiteen.

De er ikke Russisk pro, de er bare realister.

Om vi gikk inn for fullt så ville vi nok ha vunnet, men det er 3vk.

 

Kan anbefale å høre på Tojes besøk hos Wolfgang Wee fra tidligere i krigen. Selv om han har en del poeng ser man i ettertid at han tar veldig feil om veldig mye.

Edit: Og for ordens skyld, jeg synes at Toje er en bra fyr som normalt har mange gode betraktninger om mye.

Endret av Smule8o
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (15 minutter siden):


Russland har ikke økonomisk vekst. De har mistet flere millioner av sine viktigste arbeidere bare de siste to årene. Vi må ikke konfluere reell BNP med pengemengden brukt av myndighetene.

Dersom Norge brukte hele oljefondet i 2024 kunne vi teknisk sett påstå å ha 800% økonomisk vekst på et år. I realiteten ville økonomien gå fullstendig av skaftet.

Undersøk tallene Toje nevner for vekst 2023, jeg er interessert i å vite selv, for å sjekke kildene.

Russland er utestengt fra EU EØS, USA og Japan, dvs handel. Men verden er større enn dette.

Årsaken til at jeg er skeptisk er fordi det står ille til med vesten Brexit og USA nå, Putin angrep på et uheldig tidspunkt og etter en dyr Pandemi.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (26 minutter siden):

Undersøk tallene Toje nevner for vekst 2023, jeg er interessert i å vite selv, for å sjekke kildene.

Russland er utestengt fra EU EØS, USA og Japan, dvs handel. Men verden er større enn dette.

Årsaken til at jeg er skeptisk er fordi det står ille til med vesten Brexit og USA nå, Putin angrep på et uheldig tidspunkt og etter en dyr Pandemi.

At russland har økonmisk vekst er rein ønsketenkning fra russisk ledelse. Sludder og pølsevev.

russisk økonomi har mistet fleire millioner arbeidere siden krigen starta.

Anslagsvis 700-800 000 mennesker er drept eller skada. Unge mennesker i sin mest produktive alder som arbeidere.

Anslagsvis 500 000 mennesker er mobilisert / tvunget inn i hæren.

Mange hundre tusen mennesker har flykta frå russland fordi dei ikkje vil bli ofret i putlers sinnsjuke krig.

Alt dette er produktive arbeidere som har forsvunne frå russland. Det er ikkje mulig at russland har økonomisk vekst no.

At den russiske staten trykker monopolpenger som dei bruker til å betale arbeidere som lager våpen i russland betyr ikkje at dei har økonomisk vekst.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (6 minutter siden):

At russland har økonmisk vekst er rein ønsketenkning fra russisk ledelse. Sludder og pølsevev.

russisk økonomi har mistet fleire millioner arbeidere siden krigen starta.

Anslagsvis 700-800 000 mennesker er drept eller skada. Unge mennesker i sin mest produktive alder som arbeidere.

Anslagsvis 500 000 mennesker er mobilisert / tvunget inn i hæren.

Mange hundre tusen mennesker har flykta frå russland fordi dei ikkje vil bli ofret i putlers sinnsjuke krig.

Alt dette er produktive arbeidere som har forsvunne frå russland. Det er ikkje mulig at russland har økonomisk vekst no.

At den russiske staten trykker monopolpenger som dei bruker til å betale arbeidere som lager våpen i russland betyr ikkje at dei har økonomisk vekst.

De handler med Kina, India, Tyrkia osv

Det du gjorde var jo ikke å demontere ryktene til Toje, særlig Europa tallene virket han litt usikker på.

Om du vil så kan jeg fiske fram tallene om du av en eller annen grunn ikke orker å se podcasten med Toje.

Toje hevder at sanksjonene gynnet Russland som fikk Oligarkene hjem og Russland handler mer med sine allierte.

Jeg også synes det er et kraftig utsagn, men om tallene stemmer så høres det trolig ut. Virker som han har studert veksten.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (7 minutter siden):

Hva mener du? Jeg tenker mest på gass og olje, naturresurser…

Dei varene solgte dei før til vesten til mykje høgare pris enn dei sel for no.

Skal du selge noe, så må noe produserast.

Skal du produsere noe må du ha arbeidere.

russland har mistet minst 2 millioner produktive arbeidere.

russland kan ikkje ha økonomisk vekst etter å ha mistet 2 millioner produktive arbeidere.

Endret av Dragavon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (2 minutter siden):

Skal du selge noe, så må noe produserast.

Skal du produsere noe må du ha arbeidere.

russland har mistet minst 2 millioner produktive arbeidere.

russland kan ikkje ha økonomisk vekst etter å ha mistet 2 millioner produktive arbeidere.

Kan vi få kilder også undersøker vi tallene til Toje, han slet litt med å huske Europa tallene husker jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...