Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Markiii skrev (48 minutter siden):

Du har nå oversvømmet tråden med ganske intetsigende innlegg der du hopper fra tema til tema, påstår ting som er tilbakevist, endrer forklaring etter hvert som du innser at du bommet (f.eks. Russland+Kina=NATO-fadesen, eller hva det var), osv.

Jeg har bare kommet med kilder og fakta som er nyttig å vite.

Om det provoserer med fakta tall og opplysninger så beklager jeg.

Brisc er en koalisjon som står mot Nato. Faktisk dannelsen var et mottrekk av Russland og tror Kina versus Nato..

Jeg er enig i at vi vet lite om hva Brisc har av avtaler versus NATOs artikler.

Men vi vet at konsekvent Brisc samarbeider med hverandre, har felles militærøvelser og stemmer mot vesten og Nato i FN.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (7 minutter siden):

Som flere har forklart deg flere ganger, så er ikke BRICS som NATO. Det er primært en økonomisk "allianse", men problemet er at BRICS ikke egentlig er noe reelt. Russland er i ferd med å bli ødelagt, Kina står foran demografisk kollaps, Sør-Afrika er en feilet stat og klarer ikke engang forsyne innbyggerne sine med elektrisitet, og ikke minst så er India og Kina (to av bokstavene) nesten i krig (særlig på grunn av vannressurser).

Fint om du kan slutte å avspore tråden nå.

Kilder? Jeg kom med kilder, fra Nrk, Minerva og Dagsavisen, som dere kalte Fake news eller noe sånt. Det andre om Brinc var fra kjente USA medier...

ImF og verdensbanken osv der noen hevdet at Russland bare fant på tall også tok IMF det velvillig og dumt imot.....

Enkel verden dere lever i.

Om noen mener slike ting, så burde det være like enkelt som for meg å vise til kildene enten det er medier, eller politikere som har uttalt dette skriftlig.

Om det er kun deres egen mening, så burde dere si det også.

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (14 minutter siden):

Kilder? Jeg kom med kilder, fra Nrk, Minerva og Dagsavisen, som dere kalte Fake news eller noe sånt. Det andre om Brinc var fra kjente USA medier...

ImF og verdensbanken osv der noen hevdet at Russland bare fant på tall også tok IMF det velvillig og dumt imot.....

Enkel verden dere lever i.

Om noen mener slike ting, så burde det være like enkelt som for meg å vise til kildene enten det er medier, eller politikere som har uttalt dette skriftlig.

Om det er kun deres egen mening, så burde dere si det også.

Du er klar over at India og Kina har et veldig anstrengt forhold? Senest i 2020 var det en dødelig konfrontasjon i grenseområdene.
https://www.bbc.com/news/world-asia-53062484

BRICS er ikke noe annet enn et økonomisk samarbeidsforum.

Endret av oddeh
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Dilemma i Usa.

Link

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/youcefi-usa-ar-pa-vag-att-svika-ukraina

Jeg viste ikke at India og Kina er uenige, hørt om det men ikke at det var noe viktig. Er uenige med Filippinene også om øyer vet jeg uten at det er noe krig av det.

Takk for link, du viser et godt eksempel som også deler kilder.

Litt gamle nyheter da, vi er i 2024 nå og ting endrer seg. Området er spektakulært iom at både India, Pakistan og Kina er uenige om deling.

India og Pakistan er gamle fiender som er uenige om nære deler i området, men har fortsatt vennskapelige tøffe seg sport kamper dem imellom årlig....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Markiii skrev (36 minutter siden):

Hva er det med Elon Musk og stadige selvmål? Eier han ikke selvinnsikt? Det er få som har sugd kinesiske myndigheter så intenst som han har. Han tar den så langt ned i halsen at han brekker seg, og han nyter det. Så at han skal snakke om at andre suger noen myndigheter? Latterlig.

Musk har asperger syndrom og er dyktig på tekniske ting, på bekostning av sosiale antenner, geopolitikk og medmenneskelighet. Han er en robot som burde hatt munnkurv og jobbet med tekniske ting på gutterommet. Kjenner jeg blir litt ekstra kvalm av alt av produkter og merkenavn han representerer.

Apropos hans usmakelige sex-analogier så tror jeg han og Glenn Greenwald har dannet en runkering.

Endret av Simen1
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

 

- Han er ikke der for å drive revolverjournalistikk, som Fox News-kollega Chris Wallace gjorde i 2018. Han er der for å hylle Putin, sa Mjelde til Dagbladet tirsdag.

Carlson har over lengre tid vært kritisk til Vestens, og i særdeleshet USAs, storstilte støtte til Ukraina. Han har også omtalt den ukrainske presidenten Volodymyr Zelenskyj som «svett og rotteaktig».

Overfor Carlson er det ingen grunn til å tro at Putin vil framføre noe annet enn en hitparade med propaganda-slagere om krigen i Ukraina, mener Russland-ekspert Tom Røseth, hovedlærer i etterretning ved Forsvarets høgskole (FHS).

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/smak-pa-den-joe/80937797

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (13 minutter siden):

Dilemma i Usa.

Link

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/youcefi-usa-ar-pa-vag-att-svika-ukraina

Jeg viste ikke at India og Kina er uenige, hørt om det men ikke at det var noe viktig. Er uenige med Filippinene også om øyer vet jeg uten at det er noe krig av det.

Takk for link, du viser et godt eksempel som også deler kilder.

Litt gamle nyheter da, vi er i 2024 nå og ting endrer seg. Området er spektakulært iom at både India, Pakistan og Kina er uenige om deling.

Det blir bevist at du tar feil, og hopper glatt over saken med andre ord. Slutt med de syke teoriene dine og vifte rundt med utelukkende pro-russland kilder, evt å si ting vi stiller deg til veggs for for feil og så gå videre.

Her er også bevis som du betviler på at IMF henter data fra Russland selv:

The data published in the Statistics Department's International Financial Statistics (IFS) are gathered as part of an ongoing data collection effort in which member country statistical agencies provide public statistics to the IMF. Data from the country source are updated on their own schedule

https://www.imf.org/en/Publications/WEO/frequently-asked-questions

Med andre ord, at du vifter rundt med IMF sine tall som bevis på at Russisk økonomi går strålende er grenseløst naivt I bestefall. Evt så gjør du det med vilje

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Drogin skrev (8 minutter siden):

Det blir bevist at du tar feil, og hopper glatt over saken med andre ord. Slutt med de syke teoriene dine og vifte rundt med utelukkende pro-russland kilder, evt å si ting vi stiller deg til veggs for for feil og så gå videre.

Her er også bevis som du betviler på at IMF henter data fra Russland selv:

The data published in the Statistics Department's International Financial Statistics (IFS) are gathered as part of an ongoing data collection effort in which member country statistical agencies provide public statistics to the IMF. Data from the country source are updated on their own schedule

https://www.imf.org/en/Publications/WEO/frequently-asked-questions

Med andre ord, at du vifter rundt med IMF sine tall som bevis på at Russisk økonomi går strålende er grenseløst naivt I bestefall. Evt så gjør du det med vilje

Det står selvsagt ikke, men de sjekker selvsagt tallene. IMF bruker det jo til likviditet spørsmål osv.....

Det jeg viftet med var tall fra Toje og Minerva samt NRK som hevdet det samme nylig.......

Jeg er enig i at man kritisk må vurdere slike tall, men jeg forutsetter at det allerede er gjort av andre feks ImF eller Nrk eller Minerva. Har du andre tall og link så vil jeg og sikkert også andre gjerne se disse.

Det er ikke Pro Russland å diskutere tall og fakta.

Dvs dødstall, vekst differanse etc.

Vi må alle selvsagt ettergå både info og kilder, det er jeg enig i.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (7 timer siden):

Russland, Iran og Kina og India har samarbeidsavtale militært og økonomisk.

Hvilket militært samarbeid er det du sikter til? Handel med våpen er ikke samarbeid, men økonomisk handel.

Når det gjelder det påståtte økonomiske samarbeidet, så må du huske på at både Kina og India kun maler sin egen kake ved å handle olje på billigsalg. Dette er kun økonomisk utnyttelse av Russland - ikke samarbeid. Russland er trengt opp i et hjørne med begrenset salg av Olje og India og Kina bare utnytter situasjonen grovt.

Iran har på samme måte solgt Shahed-droner til vanvittige priser og til og med fått Russland til å godta betaling i gull, i stedet for rubler som de har ville pådytte handelspartnere de siste par årene for å styrke rubelen. Det skinner veldig godt gjennom at Russland er sterkt presset og har gått med på en avtale som er ekstremt i Iran sin favør.

Til slutt om det militære samarbeidet du hevder finnes mellom Kina og Russland. Xi Jinping sitter og spiser popkorn mens han ser på at Russland svekker seg selv. Hvorfor skal han gå til militært angrep på Russland for å få tak i ressursene deres (vann fra Baikal, Kull og olje fra Sibir og litt metaller) når han heller bare kan sitte og se på at Russland bygger ned militæret sitt i harde takene. Antall stridsdyktige menn stuper og resten av befolkninga blir stadig mer krigstrøtt. Kina venter bare på det riktige tidspunktet til å komme med en avtale med en "hjelpende hånd" med en brutal prislapp (ytre Manchuria, Baikal mm).

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Da rester etter et våpen som traff et trafikksted i Kyiv undersøkes, kom ukrainerne over et intakt stykke med tallene "3M22" på seg, som kan ha avslørt hva slags type våpen det var.

Zircon Missile Used For Strike on Kyiv: Apparently, the russian "Wunderwaffe" Was Shot Down | Defense Express (defence-ua.com)

Angivelig at dette skulle være et hypermoderne hypersonisk missil av type Zirkon som hadde blitt utviklet for å penetrere en amerikansk anti-ballistisk forsvarssone og levere en atombombe på sitt mål. Men like etter Putin kunngjorte eksemplet av dette våpensystemet, var eksperter og analytikere i tvil om dette vil ha troverdige potensialitet pga. den korte rekkevidden på "bare" 1,000 km. Da det vist seg at disse monteres på overflatekrigsskip i 2023, gikk det opp at mye oppstyret over dette hypersoniske våpensystemet sannsynlig bare er propaganda fordi disse burde monteres på strategiske bombefly og ubåter som ville ha vært mer meningsfull. For med dette mener det at Zirkon-missilet reduseres til et rent sjømålsmissil.

Ifølge artikkelforfatterne er restene bare små fragmenter som ikke kunne fortelle stort om våpenet, men de oppdaget at liknende var observert etter et annet nedslag en måned tidligere, som kan tyder på at det ikke var første gang 3M22 Zirkon kan ha blitt tatt i bruk. 

Stort sett er det sett at de nordkoreanske KN-23 TBM missilene avfyres mot Kharkiv i det siste, og kan ha utgjort en del av de mange S-300 angrepene siden nyttåret. 

Ifølge ukrainerne var 64 missiler og dronefly sendt ut om morgenen den 7. februar, av disse var 44 skutt ned - 29 kryssermissiler og 15 Shahed-droner, på nytt bevist dette at "sløvgående" våpen ganske lett stanses mens resten, ballistiske missiler, i kontrast vist seg mye vanskeligere å stoppe; da det bare er Patriot-batteriene med lite ammunisjon som kunne stoppe dem. 4 Kh-22, 5S-300/KN-23 og 3 Iskander-M kom gjennom. Bare tre kryssermissiler og 5 Shahed kom gjennom. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Gouldfan said:

Kilder? Jeg kom med kilder, fra Nrk, Minerva og Dagsavisen, som dere kalte Fake news eller noe sånt. Det andre om Brinc var fra kjente USA medier...

ImF og verdensbanken osv der noen hevdet at Russland bare fant på tall også tok IMF det velvillig og dumt imot.....

Enkel verden dere lever i.

Om noen mener slike ting, så burde det være like enkelt som for meg å vise til kildene enten det er medier, eller politikere som har uttalt dette skriftlig.

Om det er kun deres egen mening, så burde dere si det også.

Joe Bloggs har flere youtube videoer som forklarer ganske godt hvor dårlig det står til med Russland's økonomi, anbefales.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Hvilket militært samarbeid er det du sikter til? Handel med våpen er ikke samarbeid, men økonomisk handel.

Når det gjelder det påståtte økonomiske samarbeidet, så må du huske på at både Kina og India kun maler sin egen kake ved å handle olje på billigsalg. Dette er kun økonomisk utnyttelse av Russland - ikke samarbeid. Russland er trengt opp i et hjørne med begrenset salg av Olje og India og Kina bare utnytter situasjonen grovt.

Iran har på samme måte solgt Shahed-droner til vanvittige priser og til og med fått Russland til å godta betaling i gull, i stedet for rubler som de har ville pådytte handelspartnere de siste par årene for å styrke rubelen. Det skinner veldig godt gjennom at Russland er sterkt presset og har gått med på en avtale som er ekstremt i Iran sin favør.

Til slutt om det militære samarbeidet du hevder finnes mellom Kina og Russland. Xi Jinping sitter og spiser popkorn mens han ser på at Russland svekker seg selv. Hvorfor skal han gå til militært angrep på Russland for å få tak i ressursene deres (vann fra Baikal, Kull og olje fra Sibir og litt metaller) når han heller bare kan sitte og se på at Russland bygger ned militæret sitt i harde takene. Antall stridsdyktige menn stuper og resten av befolkninga blir stadig mer krigstrøtt. Kina venter bare på det riktige tidspunktet til å komme med en avtale med en "hjelpende hånd" med en brutal prislapp (ytre Manchuria, Baikal mm).

Gjerne kilder på dette også, eller om det er ønsketenkning.

Jeg vil si vi vet veldig lite om hva Kina vil, og de sier enda mindre.

Lenke til kommentar
oddeh skrev (37 minutter siden):

Du er klar over at India og Kina har et veldig anstrengt forhold? Senest i 2020 var det en dødelig konfrontasjon i grenseområdene.
https://www.bbc.com/news/world-asia-53062484

BRICS er ikke noe annet enn et økonomisk samarbeidsforum.

Kan også legge til at putin møtte opp på videolink i BRICS-møtet i Sør-Afrika i 2023 i frykt for å bli arrestert siden SA også er medlem av ICC.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oddeh skrev (7 minutter siden):

Kan også legge til at putin møtte opp på videolink i BRICS-møtet i Sør-Afrika i 2023 i frykt for å bli arrestert siden SA også er medlem av ICC.

Jo, det husker jeg godt så det trenger jeg ikke kilde på.. Jeg kan bekrefte det.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Kilder? Jeg kom med kilder, fra Nrk, Minerva og Dagsavisen, som dere kalte Fake news eller noe sånt. Det andre om Brinc var fra kjente USA medier...

ImF og verdensbanken osv der noen hevdet at Russland bare fant på tall også tok IMF det velvillig og dumt imot.....

Enkel verden dere lever i.

Om noen mener slike ting, så burde det være like enkelt som for meg å vise til kildene enten det er medier, eller politikere som har uttalt dette skriftlig.

Om det er kun deres egen mening, så burde dere si det også.

Kildene dine bekreftet ikke påstanden din om at Russland+Kina=NATO. Da dette ble påpekt, forsøkte du å endre tema. Nå er det på tide å avslutte denne meningsløse diskusjonen. Du kan eventuelt lage en egen tråd om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (1 minutt siden):

Kildene dine bekreftet ikke påstanden din om at Russland+Kina=NATO. Da dette ble påpekt, forsøkte du å endre tema. Nå er det på tide å avslutte denne meningsløse diskusjonen. Du kan eventuelt lage en egen tråd om det.

Jeg bare informerte om at Brinc ble dannet som et motstykke til Nato, at de har militærøvelser sammen og samarbeider.

Vi vet ikke hvor mye, men det minner litt om Warszawa pakten, men mye vi ikke vet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...