Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
Orake1et skrev (50 minutter siden):

I diskusjonen etter krigen har de tyske politikerne som ønsket å unngå krig typisk blitt omtalt som "feige" og Boris Johnson & co er det eneste "med baller", men helt ærlig tror jeg alle, og særlig Ukraina, ville vært best tjent med den tyske tilnærmingen. Og det er helt åpenbart for meg at vi må tilbake til den tyske tilnærmingen etter krigen. Det er så enkelt at Russland vil være et kjempeland med 143 millioner innbyggere, rett ved våre grenser, til evig tid og en evig kald krig mot de vil koste også oss for mye.

Vi vil ha Russland som en farlig fiende i mange mange tiår, uansett hva utfallet blir av denne krigen. Du har sikkert en våt drøm om at vi kommer til å late som at alt blir som før. Fakta er at så lenge regimet i Kreml eksisterer så vil handel med Russland være fullstendig uaktuelt. I mange tiår fremover. En russer vil forbindes med en trussel uavhengig av hva du fantaserer om. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Rhabagatz skrev (2 minutter siden):

Nå er det NATO, ikke EU, som er Russlands hovedproblem.

Feil.
Det er EU som har ekspandert politisk/økonomisk i tidligere østblokkland uten å ta nødvendige sikkerhetspolitiske forholdsregler.
EU har naivt trodd at USA/Nato betaler for sikkerheten uansett.
Fredsprisvinneren EU har derved bidratt til å skape en konflikt med både Trump og Putin.

Skrevet
Simen1 skrev (2 timer siden):

Det er ingenting tøvete over det. Kun naivt. Du har rett i at Tyskland så på dette som en enkel, diplomatisk og fredelig handelsavtale. Russland så på det som et framtidig utpressingsmiddel og allerede høsten 2021 forberedte de grunnen ved å strupe gasseksporten slik at lagrene i Europa skulle være lave når krigen startet. Krigen ble på den måten nøye koordinert lenge på forhånd av den offisielle starten på stor-offensiven. Dette viser at Russland hadde planlagt lenge at North Stream skulle brukes til utpressing.

For å maksimere den mentale utpressingen lage de en propagandavideo som viste at Europeere skulle fryse i hjel om vinteren, mens Moskva-folket levde godt og varmt i sin luksus. Hva mener du var hensikten med denne videoen? Diplomati? :p

Når du etter fire år med fullskala invasjon mot et naboland og et utall terroraksjoner, propaganda, sabotasje mot Europa fortsatt sitter og sier at vi må bare "prate sammen" med Russland så forstår de oss sikkert, så regner jeg med du drikker mårrakaffen fra en sånn kopp:

Screenshot2025-11-22at10-59-07687ThisfinememeRoyalty-friebilderarkivfotografierogarkivbilderShutterstock.png.f72b63b94a50fa772f5b8290ffa0f25d.png

Du "glemte" å svare på spørsmålet mitt: Hvor mange ganger mener du man må bli dolket i ryggen og rævkjørt for å lære av sine feil?

EU begynner forhåpentligvis å forstå at å overlate kostnadene til USA, ekspandere med politiske/økonomiske metoder og opptre nedlatende/naivt, ikke er veien å gå…..

Skrevet
Vokteren skrev (5 minutter siden):

Feil.
Det er EU som har ekspandert politisk/økonomisk i tidligere østblokkland uten å ta nødvendige sikkerhetspolitiske forholdsregler.
Fredsprisvinneren EU har derved bidratt til å skape en konflikt med både Trump og Putin.

Russland har ingenting med hva østblokklandene gjør. De må gjerne bjeffe. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Mbappe09 skrev (Akkurat nå):

Russland har ingenting med hva østblokklandene gjør. De må gjerne bjeffe. 

Anbefaler deg å lese deg opp på russisk historie og mentalitet.
Den er ikke på samme planet som hos oss i vesten…..

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Vokteren skrev (1 minutt siden):

Feil.

Det er strengt tatt suverene stater det er snakk om her, EU har ikke bidratt til å skape noen konflikt, de har bare vært åpne for samarbeid med disse suverene stater.

Det er strengt tatt Europa som har måttet betale for nedfallet fra usa sine mange konflikter i form av enorme mengder flyktninger, at usa bidrar bittelitt skulle bare mangle, og vi har strengt tatt betalt for altfor mye av deres forsvars budsjett, og det i en mannsalder allerede, det må det bli en slutt på når de nå faktisk truer våre allierte til og med. 

• Innsiktsfullt 6
Skrevet (endret)
Vokteren skrev (3 minutter siden):

Jeg vet veldig godt hvordan russisk mentalitet er, samme som serbisk, bare mye verre. Vi har god erfaring med de menneskene. Nettopp derfor skal de ikke få sin vilje. Feighet ovenfor de vil bli sett som svakhet som eventuelt straffer seg brutalt. 

Endret av Mbappe09
  • Liker 4
Skrevet
Mbappe09 skrev (24 minutter siden):

. Fakta er at så lenge regimet i Kreml eksisterer så vil handel med Russland være fullstendig uaktuelt. I mange tiår fremover. 

Hva er «regimet i Kreml» i denne sammenheng? Putin?

I tilfelle er svaret at Putin vil ikke sitte i så lang tid. Han vil forsvinne ila få år og normalisering vil begynne da.

Husk at vi har noen tusen år med krig og normalisering etter krig. Det er lett å tenke at Ukraina-krigen er noe helt unikt, men det har skjedd før - igjen og igjen - og vi har masse erfaring med hva som skjer etter at fredsavtale er inngått.

• Liker 1
Skrevet
Orake1et skrev (6 minutter siden):

I tilfelle er svaret at Putin vil ikke sitte i så lang tid. Han vil forsvinne ila få år og normalisering vil begynne da.

Husk at vi har noen tusen år med krig og normalisering etter krig. Det er lett å tenke at Ukraina-krigen er noe helt unikt, men det har skjedd før - igjen og igjen - og vi har masse erfaring med hva som skjer etter at fredsavtale er inngått.

Du må gjerne drømme om det. Så lenge deler av Ukraina er okkupert, krigserstatning ikke er utbetalt, kommer ikke vi til å få en normal relasjon med Russland på mange tiår- uavhengig av hvem som kommer etter Putler. Det er fakta. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Orake1et skrev (10 minutter siden):

Det er nok flere menn av Putins kaliber som står klare til å ta over. Jeg tror ikke vi skal forvente en ny Yeltsin. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Orake1et skrev (21 minutter siden):

Regimet i Kreml er Putin med hans støtteapparat AKA "Siloviki". Han har muligens en del lojale støttespillere, men jeg vil anta at en god del av disse står klare til å forlate en synkende skute når den tiden kommer. For den VIL komme, og jo lenger Ukraina klarer å holde Russland såpass bundet opp i den hengemyren Putin har valset ut i, jo tidligere vil den komme.

Siloviki er med kun for å berike seg selv, og de har neppe noen politisk eller filosofisk overbevisning ut over at den som har mest penger vinner.

Jeg frykter at dersom Putin forsvinner for fort så vil det bli et mer uforutsigbart Russland inntil en ny sterk mann overtar Putins rolle. Jeg holder sannsynligheten for at Russland vil gå i demokratisk retning for svært liten med mindre man lykkes med å få befolkningen til å reise seg i et opprør mot sentralmakten i Moskva.

Russland er dessverre altfor skakkjørt til at det finnes en rask og enkel vei fra dagens styresett og over til liberalt demokrati.

Men et regimeskifte vil muligens kunne åpne for en russisk tilbaketrekning fra okkupert jord i Ukraina, og deri ligger mitt håp om bedring.

Endret av <generisk_navn>
rettet skrivefeil
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

I realiteten er det ingenting som heter opposisjon i dagens Russland. De siste som forsøkte seg er enten døde eller fengslet. Hva som skjer når Putin en dag dør er bare gjetning. 

Anbefaler for øvrig Åsne Seierstads Ufred. Veldig interessant bok som leser seg selv. Første del var kanskje mest spennende. Tar for seg Andrej Medvedevs reise fra barn til kriger på frontlinjen for Wagner-gruppen og til slutt som avhopper til Norge.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
3 minutes ago, Van Der Linde said:

Glad jeg ikke har tatt til meg den russer propagandaen enkelte her har.

Folk som støtter Russland kan dra til helvete

Glad for at du ikke klarer å forstå at temaet er komplekst og ikke så utrolig forenklet som i å bare ukritisk tro alt ubehagelig er russer propaganda?

Joda lykkelig uvitende er en ting.

Hyperreligiøse som tror på orakler er også veldig glade og tror alle andre skal til helvete

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 minutes ago, Bing123 said:

Glad for at du ikke klarer å forstå at temaet er komplekst og ikke så utrolig forenklet som i å bare ukritisk tro alt ubehagelig er russer propaganda?

Joda lykkelig uvitende er en ting.

Hyperreligiøse som tror på orakler er også veldig glade og tror alle andre skal til helvete

SLAVA UKRAINI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ukraina kommer til å ha min støtte helt til krigen er over. En krig som skal avsluttes med et Russisk nederlag.

Endret av Van Der Linde
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
Vokteren skrev (42 minutter siden):

Enig...og det verste er jo at Putin og Trump begge befinner seg på samme sted. Verden har aldri vært nærmere total utslettelse. Det er noen tankesett ute å går der som verden knapt har sett tidligere i større omfang enn nå. Det er noe spinnvilt med verden når den de 2 store rasjonelle aktørene plutselig er India og Kina..Russland med Putin er jo stormannsgal..det er helt utrolig at befolkningen der borte aksepterer en slik tulling som leder. Og USA har befolkningen blitt kjørt rett i dass av korrupte sleipe mennesker som kun er opptatt av seg selv..og så kommer en sleip jævel ,Trump, og spiller på de forbannede følelsene og regelrett lurer til seg stemmer fra folk som ikke forstår sitt eget beste...

• Liker 3
Skrevet
Van Der Linde skrev (11 minutter siden):

Glad jeg ikke har tatt til meg den russer propagandaen enkelte her har.

Folk som støtter Russland kan dra til helvete.

100%

• Liker 6
Skrevet
Vokteren skrev (4 timer siden):

Det finnes eksempler på fredelig løsrivelse, eksempelvis Norges løsrivelse fra Sverige.

Dette fordrer motivasjon og kunnskap hos begge sider.

Og det finst eksempel på det motsette, slik som ein opplevde 9. april 1940.

Britane prøvde å "snakke" med Hitler. Politikken vart kalla "appeasement". Var det hjelp i?

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...