Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Ballen har begynt å rulle. Vi får bare følge med på fortsettelsen!

virker som ukrainerne er fylt med optimisme nå, det ligger noe i lufta.

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Simen1 said:

Vi snakket litt om russisk luftvern på Krim i går og nå har visst Ukraina tatt ut flere radarer i området.

Screenshot2025-09-03at10-16-33JakeBroe.png.d180e650a0473a09a49d70db3104fe92.png

Det virker som maktbalansen over luftherredømmet er i ferd med å snu over Krim. Jeg kan se for meg hvordan luftherredømmet vil stille Krim åpent for luftangrep så Russland mister forsyningslinjer og mister så mange militære kapasiteter på bakken og marinen at de ikke får annet valg enn å trekke ut det resterende. Ballen har begynt å rulle. Vi får bare følge med på fortsettelsen!

Ja. Det blir garantert flere forsøk mot brua også. 

Hva skjer hvis en Flamingo får inn en fulltreffer? Noen som har regnet på det?

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Simen1 skrev (4 timer siden):

Norge er nå høyere på lista enn USA! Kun slått de andre Russland-naboene, Finland Polen, Litauen, Latvia og Estland.

Polen er i ei klasse for seg.

• Liker 5
Skrevet (endret)
oddeh skrev (16 minutter siden):

Putin sier han er klar til å møte Zelenskyj i Moskva

https://www.nrk.no/nyheter/putin-sier-han-er-klar-til-a-mote-zelenskyj-i-moskva-1.17554174

🤡

Det store spørsmålet er uansett om det ville vere trygt for Zelenskyj å reise til Moskva.

Eg foreslår at dei møtest i Kyiv. Då kan Zelenskyj vise han rundt i Butcha osv.

Endret av torbjornen
  • Liker 5
Skrevet
3 minutes ago, torbjornen said:

Og Haag, ikke minst.

Zelensky ble det gjort flere attentat-forsøk på igjennom krigen.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Trump med spark til Xi, Putin og Kim:

Sitat

Fra USA fulgte den amerikanske presidenten Donald Trump, nøye med på militærparaden.

– Det store spørsmålet som må besvares er hvorvidt Kinas president Xi vil nevne den massive støtten og «blodet» som USA ga til Kina for å hjelpe landet med å sikre sin frihet fra en svært uvennlig utenlandsk inntrenger.

Det skrev Trump i et innlegg på Truth Social. Innlegget ble publisert samtidig som militærparaden foregikk i Kina.

– Mange amerikanere døde i Kinas kamp for seier og ære. Jeg håper at de blir behørig hedret og husket for sitt mot og sin oppofrelse, skriver Trump, som avslutter innlegget slik:

– Jeg ønsker president Xi og det fantastiske kinesiske folk en flott og varig feiring. Vennligst overrekk mine varmeste hilsener til Vladimir Putin og Kim Jong-un, mens dere konspirerer mot USA.

https://www.nrk.no/urix/xi_-verden-ma-velge-mellom-fred-eller-krig-1.17552926

• Liker 6
Skrevet
torbjornen skrev (3 minutter siden):

Det store spørsmålet er uansett om det ville vere trygt for Zelenskyj å reise til Moskva.

Selvfølgelig er det ikke trygt for han å reise dit. Nå kan Putin si til den oransje mannen at han har prøvd på fredsforhandlinger, Men at Zelenskyj ikke er interessert siden han ikke møter opp til forhandlinger.

• Innsiktsfullt 4
Skrevet
oddeh skrev (52 minutter siden):

Putin sier han er klar til å møte Zelenskyj i Moskva

https://www.nrk.no/nyheter/putin-sier-han-er-klar-til-a-mote-zelenskyj-i-moskva-1.17554174

🤡

Dette er ikke et tilbud gjort i god tro. Kreml har lenge gjort det klart at de ikke anerkjenner Zelenskys legitimitet og det i seg selv gjør det nesten utenkelig at Putin skal møte ham, med mindre det er for å akseptere en kapitulasjon.

Dette er bare et spill fra Putin sin side for å kunne si til Trump at han prøvde. Timingen er selvfølgelig heller ike tilfeldig, akkurat mens en av Trumps frister går ut. Nå vil moskvas krav for å møtes komme i små drypp, for å forlenge tiden det tar før Trump mister tålmodigheten på nytt. Forventer for øvrig at kravene fra moskva i sum gjør møtet umulig, helst på en måte som plasserer skylda på Zelinsky.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Sitat

– Vi setter stor pris på Kinas og Indias innsats og forslag som tar sikte på å legge til rette for en løsning på Ukraina-krisen, sier Putin under besøket i Kina - og tar også med seg «forståelsene» fra Alaska-møtet med Trump.

Så gjentar han nok en gang at de «grunnleggende årsakene» til krigen må løses.

For Putin er det at ukrainerne vil bestemme over sitt eget land og om de skal være medlem av for eksempel NATO og EU.

https://www.vg.no/nyheter/i/jQ422q/fristen-er-ute-gir-trump-opp-naa

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...