Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 hours ago, Dragavon said:

image.thumb.png.287cc08dac648ccc1b54c92d0f6f0c54.png

Russerne har jo hatt noen enorme smertefulle tap den siste tiden. Det burde jo snart gi seg utslag på slagmarken, med tanke på at materiell og utstyr er langt viktigere enn antall soldater.  

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
oddeh skrev (På 20.8.2025 den 1.07):

No er det vel uansett usannsynleg at USA blir invadert og deler av landet okkupert.

Dårleg samanlikning og nok ein idiotisk kommentar frå Trump.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Skrevet
Thor. skrev (På 20.8.2025 den 16.18):

Russarar flest drit i Ukraina, men irriterer seg over å måtte vente nokre timar på flyplassar nedstengt på grunn av ukrainske droner.

Kan bensinmangel og lange køar vere det som til sist skal utløyse Putins fall?

• Liker 4
Skrevet (endret)
Mr.M skrev (På 20.8.2025 den 17.26):

hva legger du i "hard reaksjon"? skyting tilbake?

så lenge det er lang tid i mellom slikt, og ikke fremstår tilsiktet, tror jeg eneste som blir gjort/kan gjøres er at Polen innkaller den russiske ambassadøren i Polen på teppet.

Kva med å auke den militære støtta til Ukraina?

Endret av torbjornen
  • Liker 4
Skrevet
45 minutes ago, sedsberg said:

Med mindre putin begynner å gjøre det veldig svakt på fronten så tror jeg ikke Tяump vil gå mot idolet sitt.

Noe desperat over Trump som ringer putin midt under møtet med europeiske ledere. Why Trump broke off meeting Europe’s leaders to call Putin | The Independent Han er tydeligvis livredd for noe. Jeg nekter å tro det er skjulte videoer av horer i russland han frykter. Akkurat det tror jeg Trump bryr seg null og niks om. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Sterkere økonomiske sanksjoner og økt militær støtte kunne tvunget frem en russisk kapitulasjon. Minus noen sekundære saksjoner (økt toll til India?) er ikke dette noe Trump har vært villig til frem til nå.

https://www.yahoo.com/news/us-blocks-g7-push-tighten-134852582.html

Om noe har Trump kjøpt Putin tid og vært hans lille hjelper. 

Sanksjoner og en lav oljepris (hvor USA trolig var involvert) bidro jo til Sovietunionens kollaps på 80-tallet.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Cervinus skrev (44 minutter siden):

Noe desperat over Trump som ringer putin midt under møtet med europeiske ledere. Why Trump broke off meeting Europe’s leaders to call Putin | The Independent Han er tydeligvis livredd for noe. Jeg nekter å tro det er skjulte videoer av horer i russland han frykter. Akkurat det tror jeg Trump bryr seg null og niks om. 

Kartet i den artikkelen viser vel frontlinjene i april 2022?

Skrevet
Mannen med ljåen skrev (38 minutter siden):

Med hvilken motivasjon? Er han pro-russisk?

Det er faktisk ikke sikkert. Nord Stream var  en seddelpresse for Russland. Å slå den ut har definitivt påvirket Russland negativt, økonomisk.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Men dette var i den tiden Russland hadde så mange oppdiktede tekniske problemer i gassanlegget, og de skulle presse Europa med trussel om å fryse om vinteren. Det blir spekulert i at røret ikke skulle frakte mer gass uansett, og destruksjon har mest nytteverdi for Putin.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Sitat

Stortingsrepresentant og leder for justiskomiteen, Helge André Njåstad (Frp), etterlyser full oversikt over antall personer med russisk statsborgerskap eller dobbelt statsborgerskap som har oppholdstillatelse i Norge.

https://www.nettavisen.no/nyheter/helge-andr-njastad-frp-etterlyser-full-oversikt-over-russere-i-norge/s/5-95-2578581

Sitat

Utlendingsdirektoratet (UDI) opplyser til Nettavisen at det er om lag 5500 russiske statsborgere med gyldig oppholdstillatelse i Norge, hvorav 2766 har permanent opphold.

UDI, som viser til SSB-tall, sier det er 22.254 personer i Norge med russisk landbakgrunn.

Screenshot2025-08-22at10-43-51KreverfulloversiktoverrussereiNorge.png.e7df2806422f8eb25533e8654d36d49d.png

Sitat

Justisminister Astri Aas-Hansen (Ap) svarer at Politiet og PST vil vurdere konkret om enkeltpersoner kan utgjøre en trussel, uavhengig av vedkommende sin bakgrunn og statsborgerskap.

Jeg er godt fornøyd med svaret fra justisministeren. Vi trenger nok ikke en egen database over disse 5500 eller 22k personene. Både fordi mange av de er er enten som nøytrale eller som politisk flyktning (noe som gjør databasen ettertraktet for nettopp russiske hackere), og fordi den russiske trusselen er ikke nødvendigvis knyttet til russisk bakgrunn eller statsborgerskap. Se for eksempel på partiet FOR. Mange av de har ikke russisk bakgrunn men jobber likevel for et russiske interesser, bevisst eller ubevisst. Jeg tror det hadde blitt for drøyt og autokratisk med en database / svarteliste over FOR-medlemmer, men tror likevel at f.eks medlemskap, statsborgerskap eller bakgrunn kan være en indikator for å gjøre andre undersøkelser på individnivå.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 6
Skrevet
Sitat

– Det er ikke overraskende at Extinction Rebellion og Greta Thunberg i fraværet av argumenter tyr til usaklige fraser som «å hate ungdommer». Det er heller ikke overraskende at denne gjengen ikke forstår sammenhengen mellom sikkerhetspolitikk og energipolitikk, sier Velle til Nettavisen.

https://www.nettavisen.no/nyheter/simen-velle-angriper-greta-thunberg-en-gavepakke-til-russland/s/5-95-2578958

En fyr med standpunkter jeg har lite til overs for i mange sammenhenger, men her overrasker han meg positivt. Dvs. signalene om at han og FpU tar sikkerhetspolitikken på alvor.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Simen1 skrev (19 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/nyheter/helge-andr-njastad-frp-etterlyser-full-oversikt-over-russere-i-norge/s/5-95-2578581

Screenshot2025-08-22at10-43-51KreverfulloversiktoverrussereiNorge.png.e7df2806422f8eb25533e8654d36d49d.png

Jeg er godt fornøyd med svaret fra justisministeren. Vi trenger nok ikke en egen database over disse 5500 eller 22k personene. Både fordi mange av de er er enten som nøytrale eller som politisk flyktning (noe som gjør databasen ettertraktet for nettopp russiske hackere), og fordi den russiske trusselen er ikke nødvendigvis knyttet til russisk bakgrunn eller statsborgerskap. Se for eksempel på partiet FOR. Mange av de har ikke russisk bakgrunn men jobber likevel for et russiske interesser, bevisst eller ubevisst. Jeg tror det hadde blitt for drøyt og autokratisk med en database / svarteliste over FOR-medlemmer, men tror likevel at f.eks medlemskap, statsborgerskap eller bakgrunn kan være en indikator for å gjøre andre undersøkelser på individnivå.

Er nok større sannsynlighet at jeg kunne vært en spion, eller drivet med sabotasje enn mange av russerne som er i Norge. Så ja, man må ikke kun se på statsborgerskap. 

• Liker 1
Skrevet

https://www.nettavisen.no/nyheter/russland-angrep-amerikansk-fabrikk-zelenskyj-reagerer/s/5-95-2580003

Russland angrep amerikansk fabrikk: Zelenskyj reagerer

Et amerikansk elektronikkselskap vest i Ukraina ble truffet av russiske angrep. – Et bevisst angrep på amerikansk eiendom, sier Zelenskyj.

Ifølge nødetatene og lokale myndigheter ble 15 personer såret da et lageranlegg i Mukatsjevo, som ukrainske myndigheter opplyser eies av det amerikanske selskapet Flex Ltd., ble truffet i et av mange russiske angrep natt til torsdag.

...

• Innsiktsfullt 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...