Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har man for første gang hvertfall noe konkret fra Russlands side å forholde seg till.
Ukraina behøver ikke gå med på noe som helst, men spørsmålet er jo hva som er realistisk for få til en fredsavtale, ikke hva man ønsker er realistisk. Er det for eksempel realistisk med en avtale hvor Russland gir slipp det de har erobret, kanskje foruten Krim? Hvilke innrømmelser må i såfall Ukraina kommer med for å få til dette?

Skrevet
jallajall skrev (4 minutter siden):

Er det for eksempel realistisk med en avtale hvor Russland gir slipp det de har erobret, kanskje foruten Krim? Hvilke innrømmelser må i såfall Ukraina kommer med for å få til dette?

Vanskelig for meg å gjette, men ja, jeg tenker også i de baner. 

Et forslag der Russland går med på å trekke seg ut fra Ukraina, mot at de får beholde Krym-halvøya, håper jeg faktisk er noe Ukraina kan gå med på. For jeg synes sivilbefolkningen fortjener å leve i fred. Dog i en type fred som er levelig, og som vil fungere på lang sikt. 

Hvorvidt Putin går med på en slik deal, er jeg mer usikker på. Vil han nøye seg med dette? Fyren er jo blottet for menneskesyn, og bruker gladelig egen befolkning som kanonføde. Jeg tror ikke Putin hadde gått med på denne dealen. Han er villig til å ofte millioner av menneskeliv i forsøket på å robbe til seg mer! 

• Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Jeg ser det motsatt. Dette er 100% opp til Putin, slik det har vært helt fra 2014. Putin har når som helst kunnet stoppet angrepet og avsluttet krigen. Det kan han fortsatt. Ukraina har derimot ikke noe valg. De må forsvare sitt folk og sitt land slik det står i grunnloven.

Trump er bare en nyttig idiot som har forlenget krigen på Putins vegne og forsøkt å legge til rette for Putins folkemord og landerøveri.

Du siterer jo helt ute av kontekst!

Jeg sa at betingelsene for fred er 100% opp til Ukraina å bestemme seg for å godta, så er det ingen tvil om at 100% av GRUNNEN til at det er krig er Putin.

• Liker 6
Skrevet
Jobs skrev (3 timer siden):

Om trump tar putin til USA så pisser han på alle ofrene i Ukraina, som har blitt torturert ,voldtatt og drept.

hadde det vært noe "bedre" om Trump dro til Moskva å bukket hodet for den store tsaren?

greia er vel egentlig at Putin ikke tør reise noe sted pga. det foreligger internasjonal arrestordre på ham. Derfor ble det nok Alaska, og Trump garanterer selvsagt at Putin ikke blir påsatt håndjern og kastet i glattcelle.

Jeg mistenker også stedsvalget (Alaska) kan være valgt for å tone ned "høytideligheten" med møte, siden det er usikkerhet/sjanse for at det ikke fører til noe.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Mr.M skrev (27 minutter siden):

hadde det vært noe "bedre" om Trump dro til Moskva å bukket hodet for den store tsaren?

greia er vel egentlig at Putin ikke tør reise noe sted pga. det foreligger internasjonal arrestordre på ham. Derfor ble det nok Alaska, og Trump garanterer selvsagt at Putin ikke blir påsatt håndjern og kastet i glattcelle.

Jeg mistenker også stedsvalget (Alaska) kan være valgt for å tone ned "høytideligheten" med møte, siden det er usikkerhet/sjanse for at det ikke fører til noe.

For det første forhandler og belønner man ikke med grove krigsforbrytere ,men heller prøve og få de avsatt og straffet.Det trump gjør nå vil stå igjen som den største skamplett i USA sin historie.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Jobs skrev (5 minutter siden):

For det første forhandler og belønner man ikke med grove krigsforbrytere ,men heller prøve og få de avsatt og straffet.Det trump gjør nå vil stå igjen som den største skamplett i USA sin historie.

hva er alternativet? altså, hvis man skal forsøke å få til en fred?

• Liker 1
Skrevet
Mr.M skrev (3 minutter siden):

hva er alternativet? altså, hvis man skal forsøke å få til en fred?

Da må i det minste Ukraina være med på forhandlingene.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Jobs skrev (9 minutter siden):

Da må i det minste Ukraina være med på forhandlingene.

de får sikkert sagt sitt de også.

Skrevet

Paul Warburg snakker om hva som ligger bak overskriftene om at russland bygger opp styrker langs grensa mot Nato, spesielt Finland og baltikum.

Svaret er at denne 'opprustingen'*, samt alle små og store sabotasjeaksjoner, er en russisk informasjonsoperasjon rettet mot 'folk flest' i Europa**. Målet for operasjonen er å skape frykt for at russernes er umiddelbart klar for å åpne en ny front mot Europa mens krigen i ukraina fortsatt pågår og at vi derfor må redusere hjelpen til Ukraina for å væpne oss selv.

Realiteten er at russland overhodet ikke har kapasitet til å angripe europa mens krigen i ukraina fortsatt pågår. Så selv om det er gir mening at vi øker vår våpenproduksjon så er det i vår egen interesse at mest mulig av den produksjonen direkte til ukraina. 

https://www.youtube.com/watch?v=icCwKBjfBkU

*antallet tropper som faktisk plasseres mot Natos grenser er lavt, bare noen få tusen. Det som ofte rapporteres i overskrifter er planene om at disse styrkene eventuelt skal bli på flere 100 tusen soldater.

**USA er også et mål for desinformasjon ved at de lures til å holde tilbake våpen som uansett ikke vil være til nytte i en eventuell konflikt med Kina over Taiwan.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 8
Skrevet

Hva er alternativet til en avtale? Er det virkelig mange her som tror at Ukraina blir å ta tilbake de områdene russerne har stjålet? Det ville uansett ha betydd slutten på regjeringen i Kreml, og hvem vet hva de kan finne på når det ikke er noe å tape. 

Skrevet
4 hours ago, sedsberg said:

Trump har altså gitt putin X antall dager på å få til en fredstilstand eller så....... vil Trump gi ham øst-ukraina og krim? Ja det tenker jeg setter en støkk i mr. putin!

Helt sykt og utrolig svakt å gå med på samtaler med mafiabossen. Hva skal komme ut av å møte en mafiboss, løgner og ettersøkt krigsforbryter? Kanskje Trump kan tilby han Alaska fremfor andre lands sine territorium. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Mr.M skrev (7 timer siden):

Tror egentlig grunnen er litt simplere.
Alaska og russland grenser til hverandre, det er enkelt å fly over den korte distansen så tilbake ganske raskt og uten noe særlig sikkerhet. Når en krigsforbryter besøker land egentlig er pålagt å arrestere han, men som heller møter han med antagelig en god klem og takk for sist, så er det uansett en risiko. putin kan vel antagelig ta sitt pansrede tog ganske langt og dermed være ganske trygg i russland også.

• Liker 4
Skrevet
engavif skrev (10 timer siden):

Er også idiotisk at Trump skal diskutere fred og betingelser på vegne av Ukraina og Europa. Var det ikke han som sa at Europa må ta ansvar for sin egen sikkerhet. 

For ikke å snakke om at nettopp Trump selv antydet at det "ikke var utelukket" å bruke militær makt for å overta Grønnland samt gjøre Canada til USAs 51. delstat 😂

Uansett hva Trump evt. har gjort for fred, går det rett i dass når han samtidig har sånne uttalelser "on the record".
Det mer enn antyder at han i praksis har samme grunnleggende tankegang som Putin, hvor HAN kan gjøre hva han vil og ta hva han vil, men nåde den som kommer og tar noe som tilhører HAM :roll: 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
2 hours ago, aklla said:

putin kan vel antagelig ta sitt pansrede tog ganske langt og dermed være ganske trygg i russland også.

Får håpe noen har shopet nok droner. Kanskje det blir kupp når han er borte. Da kan han jo bo hos Trump i det hvite hus. 

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...