Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sitat

Nordmann døde etter illebefinnende i Ukraina

Publisert klokken19:29 iUkraina

Gaute Haug Eriksen fra Oslo døde i Ukraina etter å ha hatt et illebefinnende.

Dette bekrefter Vegard Skjefstad på vegne av familien til NRK.

Eriksen som var 50 år har jobbet med frivillig arbeid i Ukraina.

Pressevakt i utenriksdepartementet, Guri Solberg, skriver til Nettavisen at de er kjent med at en norsk borger er død i Ukraina.

Det var Nettavisen som omtalte saken først.

• Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kahuna skrev (4 timer siden):

Det var vel Carl I Hagen som i sin tid fant opp uttrykket ARK. Om han faktisk mente noe med det tviler jeg på.

Bare for orden skyld: det står for "Arbeiderpartiets Rikskringkasting". Og det var nok det Hagen så det som, og mente nok at det var sånn. 

Skrevet

image.png.e2ce88e2c8c44cff3bd4f5c9a3036584.png

As of early July 2025, Russia had engaged 700,000 troops in hostilities against Ukraine, the Foreign Intelligence Service reported in response to a request LIGA.net. Compared to May, the group has increased by 60,000 people, and since November 2024 – by 120,000.

As of mid-May 2025, Russia had engaged up to 640,000 troops in the war against Ukraine, according to the Commander-in-Chief of the Armed Forces of Ukraine Oleksandr Syrskyi.

"As of the beginning of July, Russia has engaged a ground group of the Armed Forces numbering more than 700,000 people in combat operations against Ukraine," the Foreign Intelligence Service said.

Even earlier – in November 2024 – the occupation group numbered 580,000 people.

• Innsiktsfullt 4
Skrevet
qualbeen skrev (3 timer siden):

Hyggelig at du siterer meg @Neptun1, men hvorfor utelater du glatt konteksten?

Her svarte jeg på en konkret kommentar vedr. Trump og hvordan den amerikanske lammelsen påvirker hele verdensfreden. 

Det blir rett og slett for dumt å generalisere det svaret, og tro at jeg forventer at kun amerikanerne hjelper Ukraina til seier. Noe slikt har jeg aldri sakt eller ment. Europa skal, og må, bidra! 

Har du lest mine meninger gjennom denne tråden, så vil du se at jeg omtrent fra første stund har etterspurt MER og KRAFTIGERE bistand til Ukraina fra oss i Norge — men også fra andre vestlige nasjoner.

Europa har sterk egeninteresse i å slå ned ethvert forsøk på å føre krig inne i vår lille verdensdel!

Vi kan bare ikke tillate russisk krigføring mot våre naboland. Det er svært viktig at Kreml får en kraftig lærepenge. De må forstå (med makt!) at slik holder man ikke på i Europa i 2025!

Derfor må vi bistå Ukraina. På mange måter. Spør de om noe konkret, så må vi bare gi og levere. Så kjapt som mulig. Uten treigt byråkrati og andre hindringer vi dessverre har blitt kjent for å ha ...

Oki, tommel opp for oppklaringen.

Trodde heller ikke du mente Europa skulle slippe unna ansvar.

• Liker 1
Skrevet
toreae skrev (5 timer siden):

Hva med å bevise påstanden, i stede for å komme med en ny?
Hvorfor skal du fortelle hva @VifteKopp skal være opptatt av? Hva skal jeg være opptatt av?
Hva med å la være å avspore tråden?

Tråden?
Denne såkalte "tråden" handler mer om fiendtlighet mot Trump/USA enn Russland og deres allierte.
(som er fullstendig fritatt for kritikk fra venstresiden og sentrum)

- det overrasker meg ikke det minste når kritikken kommer fra antivestlige venstrevridde.
Millitærnektere i all hovedsak - som klasker hverandres rygger.

Jeg har med rette påpekt NrKs rolle. De er regelrette løgnere som støtter alle diktatur.

Kunne tenkt meg å spørre hvor mange her inne som har avtjent verneplikt - førstegangstjeneste i hæren og gjennomført rep-øvelser sammen med NATO. 
Hvor har toreae avtjent sin verneplikt som ansvarlig nordmann?

• Liker 1
Skrevet
Neptun1 skrev (59 minutter siden):

Kunne tenkt meg å spørre hvor mange her inne som har avtjent verneplikt - førstegangstjeneste i hæren og gjennomført rep-øvelser sammen med NATO. 
Hvor har toreae avtjent sin verneplikt som ansvarlig nordmann?

Dette er vel ikke et sted til å bedrive personlig avhør av folk. 

• Liker 4
Skrevet

Zelensky has stated that all military aid deliveries to Ukraine have been restored and that a huge announcement by Trump in Ukraine's favor is happening on Monday. Trump might announce an agreement to sell Patriot air systems to Ukraine and seize Russia's frozen assets in order to fund Ukraine's defense. (Jake Broe)

Ukrainsk AN-124 transportfly overrasket mange ved å fly over Kyiv.

• Liker 3
Skrevet
Sitat

Zelenskyj: 1800 droneangrep på en uke

Publisert klokken00:51 iKrigen i Ukraina

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj anklager Russland for terror etter at det ble skutt minst 1800 droner mot Ukraina på én uke.

Russland har også sendt 1200 glidebomber mot Ukraina og skutt 83 raketter mot landet, uttalte Zelenskyj på Telegram søndag.

– Russerne trapper opp terroren mot byer og kommuner for å skremme vårt folk enda mer, skriver han.

Zelenskyj roser også landets luftvern, som har klart å skyte ned mange hundre iranske Shahed-droner med spesialkonstruerte droner. Han sier han nylig hadde en rekke møter med vestlige partnere for å videreutvikle slike forsvarsdroner.

(NTB)

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Hvor mye skal vi tro på Trump nå? Plutselig er det full støtte til Ukraina med leveranser og sånn. Ikke lenge siden an virket ganske lunken til hele Ukraina og ville helst dulle med putin og de greiene der.. 
Det er bra hvis an nå har våknet liksom, og mener det seriøst. Men det pleier alltid virke så skjørt når trumpen bestemmer noe, det kan endre seg fram og tilbake, og man vet aldri fra dag til dag. 

Endret av Delvis
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Delvis skrev (4 minutter siden):

Hvor mye skal vi tro på Trump nå? Plutselig er det full støtte til Ukraina med leveranser og sånn. Ikke lenge siden an virket ganske lunken til hele Ukraina og ville helst dulle med putin og de greiene der.. 
Det er bra hvis an nå har våknet liksom, og mener det seriøst. Men det pleier alltid virke så skjørt når trumpen bestemmer noe, det kan endre seg fram og tilbake, og man vet aldri fra dag til dag. 

trump er som en feit oransje katt, stryk han med hårene å han maler. Synd å si det, men det beste for Ukraina akkurat nå er at vi pleier egoet til denne galningen.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 5
Skrevet
Delvis skrev (15 minutter siden):

Trump prøvde å få til en våpenhvile/fredsavtale. Når det ikke har lykkes så ser det ut til at de vil selge våpen til Ukraina, og innføre sanksjoner mot Russland. Så det virker som om Trump vil slå inn på denne retningen nå.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...