Gå til innhold

Statseid skytjeneste kan bli realitet [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er definisjonen av "skytjeneste" og "nettsky" i denne sammenheng tro?
 

Jeg forventer i hvert fall mye av en skytjeneste. Den skal tilby en stor tjenestekatalog innenfor et bredt spekter av støtte-infrastruktur som lar seg enkelt integrere med hverandre. Det bør være managed tjenester slik at stordriftsfordelene kan utnyttes, og at lokale infrastuktur team hos kundene (statlige foretak) kan fokusere på produktet de skal lage, og ikke bruke tid på å vedlikeholde grunnleggende tjenester som operativsystem.

Skal man da klare å kapre norske kunder (uten å tvinge det gjennom) er man avhengig av en stor tjenestekatalog på nivå med AWS, Google og Azure.

Kanskje man hadde klart å få til noe sånt som et EU initativ, men jeg er redd vi i Norge er for små til å forsvarlig kunne lage noe slikt å gjøre det bra nok til å konkurere med AWS, GCP og Azure.


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I utgangspunktet et velkomment forslag, men jeg er skeptisk til kvaliteten. Rett og slett fordi det private markedet er klar over at om man driter seg grundig ut, er det kroken på døren, butikken konk. Når statlige institusjoner driter seg ut, er det "ikke min skyld", "dette er glemt i morgen", "bota betales fra det store sorte hullet", "bota betales fra den samme hatten man trekker opp både kaniner og vanlige driftsmidler i staten". Ansvarlige posisjoner sitter trygt, uansett hvor graverende tabber man gjør.

Så som kunde hadde jeg neppe følt meg så mye mer trygg enn om dataene mine tok noen mils ekstra vei til et datasenter andre steder i europa, kjørt av et konsern som ihvertfall ønsker å skryte av gode kundeopplevelser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
MegaMann2 skrev (1 time siden):

Kanskje man hadde klart å få til noe sånt som et EU initativ, men jeg er redd vi i Norge er for små til å forsvarlig kunne lage noe slikt å gjøre det bra nok til å konkurere med AWS, GCP og Azure.

Du sier noe!

Et europeisk samarbeid, hvor kunden selv kan velge hvilket land data fysisk skal leveres i?

Man kunne jo ha opprettet et selskap hvor interesserte land fikk aksjeposter.

Problemet er jo at plutselig en dag har Amazon eller Google på kreativt vis klart å kjøpe opp hele/deler av selskapet. 😝 Hva gjør man da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det enkleste er vel å betale Microsoft (evt google eller amazon hvis de kan levere noe slikt) for å opprette en egen Government Cloud basert på Azure slik som enkelte land  har gjort. Skal man bygge opp noe selv er det garantert at det blir dyrere og dårligere over tid, selv om up-front kostnaden blir høyere med Azure eller tilsvarende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (16 minutter siden):

Det enkleste er vel å betale Microsoft (evt google eller amazon hvis de kan levere noe slikt) for å opprette en egen Government Cloud basert på Azure slik som enkelte land  har gjort.

Mye av problemet med denne løsningen er at amerikansk lovgiving langt på vei overser og ikke tar høyde for europeisk lovgiving om personvern. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
MegaMann2 skrev (1 time siden):

Hva er definisjonen av "skytjeneste" og "nettsky" i denne sammenheng tro?

Jeg forventer egentlig bare en lagringsløsning og at diverse normal programvare integreres mot bruk av den lagringen.

Initiativet er veldig velkomment og jeg håper det gjennomføres som åpen kildekode og med en invitasjon til andre land om å videreutvikle plattformen som åpen kildekode.

Med det samme vi er inne på temaet, så er en annen gigantisk etteretningskilde, alt folk leverer fra seg frivillig via sosiale media. Dette bør også erstattes av en statlig tjeneste, med god kontroll på mengde og hvilke personopplysninger som dekryptres i utlandet. F.eks at ikke enkeltbrukere kan lekke hele sin katalog av personopplysninger (inkl alle sine kontakter) i utlandet.

Lenke til kommentar
1 hour ago, ButterScotch_ said:

Man kommer langt med en skyløsning som støtter VMer av ymse slag og Kubernetes.

Sorry, men er helt uenig her. Du kan kalle hva du vil en "sky", men i realiteten trenger du mye mer enn en mulighet for VMer og Kubernetes, da kan du like så godt gå tilbake til datahallen og VMware. Fordelen med en skyplattform er ikke at du kan spinne opp ett VM, dersom det er det eneste du bruker skyen til blir det latterlig dyrt for noe du kunne fiksa selv, men heller at skyplattformen tar over drift av ting som databaser, VMer, introduserer tjenester som Lambda som lar deg drite i VMer helt og holdent og bare fokusere på koden. 

Vi er på vei mot en verden hvor IT Drift i bedriften ikke skal måtte fokusere på å patche til siste versjon av MySQL eller passe på at linux vm #21412 har korrekt versjon av programvare #141. Det er dit AWS, Azure og GCP er på vei. Dersom en offentlig sky skal være ett alternativ, må de også tilby det samme, noe jeg helt ærlig ikke har tro på at lille Norge kan klare å gjøre, når giganter som Oracle, IBM, et.al. bruker milliarder av dollar i året på tjeneste utvikling og har en brøkdel av tjenestene til de to store (AWS og Azure). Selv GCP - en tjeneste fra verdens nest største selskap klarer ikke å konkurrere mot de to andre, og mistet markedsandel i 2021... 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (12 minutter siden):

Jeg trodde du hatet alt som staten blander seg inn i; hvorfor skal staten gjøre noe som privat sektor gjør så bra, som feks øke norske strømpriser? Er ikke dette noe Hugo Chavez ville ønsket?

Dette er jo noe staten blander seg inn i fra før. USA, Kina, Russland osv. Poenget er at jeg vil heller at den norske staten skal ha kontroll over dette, enn alle de fremmede statene med alle sine mer eller mindre skjulte motiver.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
53 minutes ago, ilpostino said:

Mye av problemet med denne løsningen er at amerikansk lovgiving langt på vei overser og ikke tar høyde for europeisk lovgiving om personvern. 

Mja - men hvis man oppretter en egen government cloud basert på Azure i Norge som er helt separert fra "Azure" så omfattes den ikke amerikansk lovgivning, men Norsk. -Tyskland f.eks har kjøt en slik av Google. - Du kan jo kjøre "Azure OS" på jernet i kjelleren din hvis du vil det, og drifte det selv.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Dette er jo noe staten blander seg inn i fra før. USA, Kina, Russland osv. Poenget er at jeg vil heller at den norske staten skal ha kontroll over dette, enn alle de fremmede statene med alle sine mer eller mindre skjulte motiver.

Jeg stoler enda mindre på at PST skal respektere mine data enn NSA eller CIA. Uansett er norske offentlige IKT prosjekt ofte katastrofalt dårlig gjennomført. Bare se på politiet og andre etater.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (1 time siden):

Det enkleste er vel å betale Microsoft (evt google eller amazon hvis de kan levere noe slikt) for å opprette en egen Government Cloud basert på Azure slik som enkelte land  har gjort. Skal man bygge opp noe selv er det garantert at det blir dyrere og dårligere over tid, selv om up-front kostnaden blir høyere med Azure eller tilsvarende.

Hele formålet med å lage en egen tjeneste er jo å unngå å bruke utenlandske. 

Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (1 time siden):

Det enkleste er vel å betale Microsoft (evt google eller amazon hvis de kan levere noe slikt) for å opprette en egen Government Cloud basert på Azure slik som enkelte land  har gjort. Skal man bygge opp noe selv er det garantert at det blir dyrere og dårligere over tid, selv om up-front kostnaden blir høyere med Azure eller tilsvarende.

Dette!

'Alt' staten trenger å gjøre er å bruke de eksisterende aktørene som teknologileverandører. Staten må fortsatt ha en driftsorganisasjon men også denne kan i stor grad settes ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Jeg stoler enda mindre på at PST skal respektere mine data enn NSA eller CIA.

Enn Kina, Russland og alle andre land da? Det er jo ikke bare USA som behandler oss som fiende og alliert alt etter hvordan vei vinden blåser.

FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Uansett er norske offentlige IKT prosjekt ofte katastrofalt dårlig gjennomført. Bare se på politiet og andre etater.

Tja, det finnes også eksempler helt i motsatt ende av skalaen. F.eks altinn og skatteetaten. Dessuten synes jeg det blir merkelig å sette antatt dårlig gjennomføring opp mot sikkerhetspolitikk. Disse to faktorene finnes jo ikke i samme koordinatsystem en gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 2/25/2022 at 9:31 AM, Pop said:

I utgangspunktet et velkomment forslag, men jeg er skeptisk til kvaliteten. Rett og slett fordi det private markedet er klar over at om man driter seg grundig ut, er det kroken på døren, butikken konk. Når statlige institusjoner driter seg ut, er det "ikke min skyld", "dette er glemt i morgen", "bota betales fra det store sorte hullet", "bota betales fra den samme hatten man trekker opp både kaniner og vanlige driftsmidler i staten". Ansvarlige posisjoner sitter trygt, uansett hvor graverende tabber man gjør.

Så som kunde hadde jeg neppe følt meg så mye mer trygg enn om dataene mine tok noen mils ekstra vei til et datasenter andre steder i europa, kjørt av et konsern som ihvertfall ønsker å skryte av gode kundeopplevelser.

Helt riktig. I store statlige miljøer som dette utvikler det seg ofte en kontraproduktiv kultur som drar hele miljøet ned.

Lenke til kommentar

Nå synes jeg denne saken blir i overkant vinklet som en sluttbrukertjeneste for private i kommentarfeltet, når jeg tror det først og fremst er snakk om å lage en sentralisert tjeneste for det offentlige.

Med det sagt så kommer jeg ikke til å legge mine personlige data på en server eid av det offentlige uten end-to-end kryptering.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...