Gå til innhold

Får ikke jobb på grunn av upassende utseende


Gjest d9b5c...1f5

Anbefalte innlegg

Sjelden jeg ser så tøffe fyrer i levende live, kontor eller ikke 😪😪

Serpentbane skrev (15 minutter siden):

Tror det må være 40 år siden du var på en IT-Avdeling sist. 

Oi, den satt. Men det fantes vel ikke IT-avdelinger i Norge for 40 år siden? I tilfelle het de EDB-avdelinger. Folk begynte med EDB som valgfag ca. 1992 (Elektronisk Databehandling). Før 1990 var det faktisk skrivemaskin som var valgfag, iallfall litt ute på bondelandet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
20 minutes ago, Budeia said:

Sjelden jeg ser så tøffe fyrer i levende live, kontor eller ikke 😪😪

Oi, den satt. Men det fantes vel ikke IT-avdelinger i Norge for 40 år siden? I tilfelle het de EDB-avdelinger. Folk begynte med EDB som valgfag ca. 1992 (Elektronisk Databehandling). Før 1990 var det faktisk skrivemaskin som var valgfag, iallfall litt ute på bondelandet. 

Tror da de begynte med EDB som valgfag før den tid. Men kommer vel an på hvilket nivå du snakker om. Institutt for informatikk på UiO ble opprettet på siste halvdelen av 70 tallet. Men både fysisk institutt og matematisk institutt hadde hatt EDB kurs for studenter før den tid. Mener å huske at de begynte med det på tidlig 50 tall eller noe sånt. 

Men dette er jo langt utenfor problemstillingen til at TS ikke får seg jobb. Jeg tror heller ikke det er utseende det går ut på og er enig med en del av de andre her inne om at han bør spørre om begrunnelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Budeia said:

Sjelden jeg ser så tøffe fyrer i levende live, kontor eller ikke 😪😪

Oi, den satt. Men det fantes vel ikke IT-avdelinger i Norge for 40 år siden? I tilfelle het de EDB-avdelinger. Folk begynte med EDB som valgfag ca. 1992 (Elektronisk Databehandling). Før 1990 var det faktisk skrivemaskin som var valgfag, iallfall litt ute på bondelandet. 

Der tok du feil, vi hadde valgfag med Kontiki/Tiki 100 og lærte oss Basic i 1985:lol:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Budeia skrev (35 minutter siden):

Sjelden jeg ser så tøffe fyrer i levende live, kontor eller ikke 😪😪

Oi, den satt. Men det fantes vel ikke IT-avdelinger i Norge for 40 år siden? I tilfelle het de EDB-avdelinger. Folk begynte med EDB som valgfag ca. 1992 (Elektronisk Databehandling). Før 1990 var det faktisk skrivemaskin som var valgfag, iallfall litt ute på bondelandet. 

https://annegrey.com/nerds/

😉

Lenke til kommentar
Gjest d9b5c...1f5 skrev (10 timer siden):

Jeg er en monoton type med drøy kronisk resting bitch face. Jeg legger ikke følelser i ord når jeg snakker, veldig robotisk, veldig kjedelig. Jeg kunne vært meg selv hvis utseendet mitt var mer føyelig, for mange menn er sånn, den eneste forskjellen er at de ser mer profesjonell og ansvarlig kontra meg som ser helt psyko/kriminell ut. Jeg har bokstavelig talt ikke et aksepterende utseende til å være meg selv. De stereotypene som er lenka til mitt utseendet er ekstremt negativ så jeg kan ikke rollespille dem, og det funker jo ikke å rollespille som en snill, blid, oppmuntrende kar når jeg ikke har det passende utseendet, det er blir jo stridig. Jeg er totalt fucked. Det eneste jeg kan håpe på er å få kontakt med arbeidsgivere med et bredere og nyansert syn på realiteten enn den dogmatiske såpeoperaen folk flest lever i.

Anonymous poster hash: d9b5c...1f5

For meg høres det ut som om din forståelse av hva som er problemet er et bidrag til problemet i seg selv. Det kan godt hende at noen arbeidsgivere er skeptisk til å ansette en person som ser ut som han har rømt fra Alcatraz. Men hvis du tror at alle er det, og så har gått en stund uten å få napp så er det kanskje lett å bli sin egen verste fiende? At all pushback blir tolket som kritikk av utseendet ditt og du gir litt opp i situasjonen?

Jeg tenker at hvis du kommer på intervju så har du allerede en utdanning og/eller erfaring som gjør at du antagelig vet hva som skal gjøres i jobben (eller kan trenes til det). Det som gjenstår da er å finne ut om du har en personlighet som passer inn med de potensielle kollegene dine. Dette er veldig lite vitenskap, og noen foretrekker å ansette en «de ville ha tatt en øl med». Dvs en de finner en grei tone med. Jeg prøver å tenke meg at vi er i en slitsom/stresset jobbsituasjon, ting har kanskje gått skeis. Er du en person som greier å kommunisere tydelig hva problemet er? Greier du å finne din rolle i å løse det? Greier du å spille på lag med kollegene dine?

Kan man ha et møte med deg og føle at du lytter, prosesserer og responderer? Eller virker det som om du utelukkende følger din egen tråd og agenda uberørt av hva andre sier? Greier du å sammenfatte egen opplæring og erfaring til en større enhet som viser dyp innsikt?

Livet er ikke alltid rettferdig. Noen av oss er smarte, skoleflinke, tar ansvar, kan kommunisere, har lett for å knytte bånd, andre ikke. Ofte synes jeg at karakterer og CV sier mye om et menneske. Men noen mennesker kan ha veldig gode resultater fra skolen men være så sære og kompliserte og tilbakelente at jeg ikke ville ha jobbet med dem. Andre kan ha valgt feil skolegang eller vært hjemme med syk familie i 10 år men vise slik interesse at de bør vurderes. Hvis du er villig til å gå inn for jobben med hud og hår i 5 år så trumfer det nesten alt annet (og jeg snakker om innsats og tilstedeværelse, ikke 80 timers uke) Jeg tror at det er disse (unnskyld uttrykket) «stygge andungene» alle vil finne. Det er da timene med rekruttering resulterer i en god kollega som man ellers ville ha forkastet, og som kanskje ikke vasser i andre jobbtilbud.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, knutinh said:

Det er nok en forskjell på forventningene man har til servitører og murere. Det er vel litt for generaliserende å si at «nesten ingen…»? Jeg møter jevnlig søte eller kjekke øst-europeere, men de trekkes kanskje mot yrker hvor utseendet deres er et fortrinn?

Hvis du oppretter en profil på tinder eller lignende så blir det vel ganske fort klart at både menn og kvinner er ganske enige om hvordan en 10/10 ser ut?

Jeg ser ikke helt hvordan du får ut det av hva jeg skriver.

Mener du at Hollywood-skuespillere ikke jevnt over er veldig attraktive? Det er selvsagt mange som ikke er det - Mr Bean er ikke kjendis fordi han er enestående kjekk. 

-k

Tror du misser poenget mitt

Man får ikke økt lønnsnivå utelukkende av bedre utseende 

da hadde ikke bean hatt jobb og heller ikke bra betalt

hvis skjønnhet hadde blitt belønnet slik forutsetningene du la opp til i kommenrtaren din

da hadde murerne også blit belønnet jo mer de fikset på utseende sitt

for de har tro det eller ei kontakt med kunder

eller regner du folk som skal få murt noe eller ett byggefirma som ikke kunder?

Jeg tror ikke tinder kan regnes som ett mål i forhold til arbeid

jeg vet ikke med deg

men jeg drar ikke inn datinglivet mitt inn i jobbsammenhenger med mindre jeg dater noen fra samme jobb

å brette ut hvilke damer jeg går etter gir lite mening ovenfor en arbeidsgiver

og bra utseende hjelper ikke dersom du er treg i jobben eller udyktig aldri så mye selv som servitør

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (1 time siden):

Man får ikke økt lønnsnivå utelukkende av bedre utseende 

Jeg får ikke det. Antagelig ikke du heller. Men Michelle Pfeiffer og Demi Moore hadde antagelig (?) høyere lønn i 1990 enn i dag, selv om de potensielt er bedre skuespillere nå. Den jevne kino/netflix-gjenger liker antagelig å se gode skuespillere som samtidig er slående vakre/kjekke og i fertil alder. Det finnes det helt sikkert gode biologiske/psykologiske grunner til.

Ikke i alle filmer. Men i de banale action-eventyr-drama-filmene med forutsigbar story og masse-appell som skaper mye penger og høye lønninget så er det en tydelig profil på leading actors?

Sitat

og bra utseende hjelper ikke dersom du er treg i jobben eller udyktig aldri så mye selv som servitør

Jeg baserte meg på en samtale med noen som faktisk var servitør. Hennes påstand var at servitører som fremstod som attraktive for et gitt bord på et eller annet utested på Aker Brygge fikk mer tips, og at servitørene var seg ganske bevisste dette.

Jeg tillot meg å generalisere dette til også skuespillere. Min påstand er at skuespillere (i snitt) er mer attraktiv enn befolkningen (i snitt), og at dette antagelig lar seg bekrefte objektivt ved å la folk på gata «rate» tilfeldige skuespillere kontra tilfeldige ikke-skuespillere.

Jeg har aldri påstått at et vakkert ytre gir deg mer suksess som murer, eller at det kan kompensere for dårlig utført jobb. Men altså at i enkelte yrker så kan det å være «attraktiv» være en fordel mhp lønn og muligheter, så lenge du mestrer arbeidsoppgavene.

 

Noen arbeidsgivere innrømmer åpent at de helst ikke vil ansette mennesker som veier 200kg, og om de har slike så blir de «gjemt bort». Hvis du er politimann så er opplagt ekstrem overvekt et hinder for å løpe etter skurker, men om du er saksbehandler i et forsikringsselskap så er det ikke like opplagt. Jeg tror kanskje at noe av dette handler om at arbeidsgiver tror at feite mennesker er mer syke og dør tidligere og en tro på at fedme indikerer dårlig impulskontroll. Begge kan være objektive grunner til å ikke ønske å ansette noen, men jeg frykter at det også skyldes emosjonelle grunner, skam og overtro. Litt som om noen ikke ville ansette en Nordlending fordi de drikker så fælt.

https://bramat.no/vekt/295-overvektige-blir-sett-ned-pa

Noen IT-firma vil veldig gjerne være «progressive» ved å ansette kvinner, etniske minoriteter og seksuelle minoriteter, men gjør sitt beste for å kvitte seg med 50-åringer. Ikke fordi hver enkelt 50-åring yter dårlig, men fordi de bidrar til et «gubbete image». Da har man i mine øyne fjernet seg fra en uheldig stereotype og tatt til seg en annen.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
13 minutes ago, knutinh said:

Jeg får ikke det. Antagelig ikke du heller. Men Michelle Pfeiffer og Demi Moore hadde antagelig (?) høyere lønn i 1990 enn i dag, selv om de potensielt er bedre skuespillere nå.

Jeg baserte meg på en samtale med noen som faktisk var servitør. Hennes påstand var at servitører som fremstod som attraktive for et gitt bord på et eller annet utested på Aker Brygge fikk mer tips, og at servitørene var seg ganske bevisste dette.

Jeg tillot meg å generalisere dette til også skuespillere. Min påstand er at skuespillere (i snitt) er mer attraktiv enn befolkningen (i snitt), og at dette antagelig lar seg bekrefte objektivt ved å la folk på gata «rate» tilfeldige skuespillere kontra tilfeldige ikke-skuespillere.

Jeg har aldri påstått at et vakkert ytre gir deg mer suksess som murer, eller at det kan kompensere for dårlig utført jobb.

-k

Altså

det er mulig jeg er farget av å se hells kitchen eller helstrøm eller lignende progammer på tv

manga av serviøtørene som frekventerer i programmene er ikke pene engang dersom man skal bruke hollwod skjøønhetsideal som standard

så spørsmålet er hvorfor i alle dager har de jobb som servitør

Argumentet kan selfølgelig da være at det er staged, ikke på ekte 

men det er bare å ta en tur ute på resturant for å oppdage at ikke alle servitører er bimboer eller leonardo di caprio typer fra hollywood 

I servitør bransjen er det tempo som gjelder

ikke hvor pen du ser ut

jobber du raskt beholder du jobben og får bedre betalt dersom det viser seg at du er flink over tid

utsende kommer i andre rekke

så frekventer eller bruker du ekstra tid mer enn nødvendig ved kundenes bord for å vise fram skjønnhet eller andre fordeler så kan jeg love deg at andre kunder ville blitt ganske iritert av å vente på maten fordi servitørene ikke egentlig gjør jobben sin

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (8 minutter siden):

det er mulig jeg er farget av å se hells kitchen eller helstrøm eller lignende progammer på tv

I servitør bransjen er det tempo som gjelder

ikke hvor pen du ser ut

 

 

Hvis jeg argumenterer ut fra en anekdote med en diskusjon med en enkelt servitør på fest og du argumenterer ut fra hva du har sett på tv så tror jeg at begge har et for svakt grunnlag til å rettferdiggjøre videre spalte-centimeter på akkurat servitørers arbeidsliv?

La oss heller diskutere det generelle i «hvordan påvirker utseendet ditt muligheten til karriere»?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, knutinh said:

Hvis jeg argumenterer ut fra en anekdote med en diskusjon med en enkelt servitør på fest og du argumenterer ut fra hva du har sett på tv så tror jeg at begge har et for svakt grunnlag til å rettferdiggjøre videre spalte-centimeter på akkurat servitørers arbeidsliv?

La oss heller diskutere det generelle i «hvordan påvirker utseendet ditt muligheten til karriere»?

-k

Nå nevnte jeg ikke kun tv

så stråmann

Lenke til kommentar
23 minutes ago, knutinh said:

Ok. Jeg synes ikke at du er spesielt givende å snakke med så jeg velger å tre ut av diskusjonen med deg.

-k

Jeg tror nok heller at du ser at du ble satt på plass

men vil ikke innrømme det

Det høres veldig usansynlig ut at en servitør tok seg tid til å snakke noe særlig med deg på en fest når hun sikkert hadde 10 andre kunder å betjene annet enn hva skal du ha, hvor mye du skal betale og muligens noen få høflighetsfraser

Tar noen for mye tid til slikt så taper jo stedet penger siden kundene da vil forlate stedet istedet for å vente på servitører som diskuterer med enkelte kunder

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Gjest d9b5c...1f5
4 hours ago, knutinh said:

foretrekker å ansette en «de ville ha tatt en øl med»

Ja, jeg er ikke en person man ville tatt "en øl med", tvert imot er jeg det stikk motsatte da utseendet mitt gir ræva førsteinntrykk og de som er modig nok til å assosiere seg med meg lavere status. Jeg har gått gjennom dette shitet siden barndommen, da man blir beskyldt for alt mulig rart pga ugunstig trynefaktor. Hverken gjort noe eller sagt noe, bare simpelthen eksistert og alle rundt deg vil ha deg eliminert fra jordas overflate... Jeg var så naiv og trodde bygge muskler ville få meg til å se mer kompetent ut og få folk til å assosiere seg med meg, men det har bare gjort ting enda verre. Det har bare forsterket mitt negative trynefaktor.

Denne videoen forklarer mitt problem kort og godt

https://youtu.be/hx8bYUF30Gg

Jeg lider av djevel effekten, der alt jeg gjør uansett hvor positiv det er, vil stempla som noe negativt. Jeg har allerede tapt. Det kan kanskje være litt vanskelig å empatisere med meg når man ikke opplever det selv.

Anonymous poster hash: d9b5c...1f5

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Guest d9b5c...1f5 said:

Ja, jeg er ikke en person man ville tatt "en øl med", tvert imot er jeg det stikk motsatte da utseendet mitt gir ræva førsteinntrykk og de som er modig nok til å assosiere seg med meg lavere status. Jeg har gått gjennom dette shitet siden barndommen, da man blir beskyldt for alt mulig rart pga ugunstig trynefaktor. Hverken gjort noe eller sagt noe, bare simpelthen eksistert og alle rundt deg vil ha deg eliminert fra jordas overflate... Jeg var så naiv og trodde bygge muskler ville få meg til å se mer kompetent ut og få folk til å assosiere seg med meg, men det har bare gjort ting enda verre. Det har bare forsterket mitt negative trynefaktor.

Denne videoen forklarer mitt problem kort og godt

https://youtu.be/hx8bYUF30Gg

Jeg lider av djevel effekten, der alt jeg gjør uansett hvor positiv det er, vil stempla som noe negativt. Jeg har allerede tapt. Det kan kanskje være litt vanskelig å empatisere med meg når man ikke opplever det selv.

Anonymous poster hash: d9b5c...1f5

Jeg mener at du kunne snudd opplevelsen din til noe positivt

Dersom det er helt umulig for deg å få jobb og du er garantert at dette er på grunn av utseende så hvorfor ikke starte bedrift selv?

Etterhvert kan du jo ta innersvingen på bedrifter som ikke ansetter folk slik som deg da du ansetter folk i samme situasjon og rett slett utkonkerer disse bedriftene som du mener siler ut folk på grunn av utseende

Det finnes utrolig nok crowdfunding eller andre støtteordninger for å starte bedrift også

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Gjest d9b5c...1f5
5 minutes ago, Lodium said:

Dersom det er helt umulig for deg å få jobb og du er garantert at dette er på grunn av utseende så hvorfor ikke starte bedrift selv?

Hvis det bare var så lett... Du må huske at dette har påvirket meg fra tidlig alder og jeg har liksom ikke fått muligheten til å leve livet med puter under armene som mange andre. Jeg starter veldig fra bånn. Hvis det fortsetter sånn, så meg jeg vel ty til kriminalitet og svarte penger. Det er vel skjebnen...

Siden du virker mer skeptisk til det hele så anbefaler jeg denne dokumentaren

Kanskje vil du begynne å forstå hvor ille det er.

Anonymous poster hash: d9b5c...1f5

Lenke til kommentar
Gjest d9b5c...1f5 skrev (32 minutter siden):

Ja, jeg er ikke en person man ville tatt "en øl med", tvert imot er jeg det stikk motsatte da utseendet mitt gir ræva førsteinntrykk og de som er modig nok til å assosiere seg med meg lavere status. Jeg har gått gjennom dette shitet siden barndommen, da man blir beskyldt for alt mulig rart pga ugunstig trynefaktor. Hverken gjort noe eller sagt noe, bare simpelthen eksistert og alle rundt deg vil ha deg eliminert fra jordas overflate... Jeg var så naiv og trodde bygge muskler ville få meg til å se mer kompetent ut og få folk til å assosiere seg med meg, men det har bare gjort ting enda verre. Det har bare forsterket mitt negative trynefaktor.

Jeg avtjente militærtjeneste med en trønder som hevdet han hadde «slåmegnedtryne». Han jobbet som dørvakt (av alle ting).

Jeg merket meg ingenting ved hans fysiske ansiktstrekk som gav meg lyst til å slå men han hadde en «freidig» måte å være på. Han var ikke redd for å si noe kontroversielt til fremmede, og han hadde en mimikk som utstrålte noe fandenivolsk.

Det kan hende at han syntes at imaget var litt morsomt, men om han ønsket å få mindre tilbud om bank så tror jeg ikke at plastisk kirurgi hadde løst noe, men å tenke seg om hvordan han snakket til andre mennesker.

 

Jeg kan ta (og har tatt) øl med veldig mange forskjellige mennesker. Om du har hanekam, store biceps eller belte med nagler i så betyr det lite fra eller til for meg. Men jeg ser faren ved å ansette folk ut fra «øltesten» - man risikerer å ansette speilbilder av seg selv. På noen måter kan det kanskje være en bra ting, men man bør være bevist hva det innebærer.

Jeg har prøvd å se inn i meg selv og finne ut hvem jeg ikke ville ha drukket øl med. Fellestrekk der er «inkompatibel på avbryting» - dvs folk som avbryter meg for ofte, eller som blir sur når jeg avbryter dem (som fremstilt her låter det dobbeltmoralsk, men jeg synes at det er greit å bli avbrutt innimellom for å skyte inn relevante poenger. Det er slitsom med folk som avbryter hver setning med en lang tirade om noe helt annet, eller som aldri har luft i monologene sine) Folk som er utpreget «lite nysgjerrig», veldig konkret og bombastisk synes jeg ofte at det er lite givende å snakke med. Folk som aldri har et spørsmålstegn i slutten av en setning (underforstått: hva mener du om dette?). Så er spørsmålet: går arbeidsgiver glipp av verdifull kompetanse eller «diversifisert personlighet» om jeg lar meg styre av disse antipatiene? Eller er det generelt vanskelige personlighetstrekk som man vil unngå å ha i en gruppe? Jeg vet ikke svaret på det.

-k

Endret av knutinh
Llet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Lindsay said:

Der tok du feil, vi hadde valgfag med Kontiki/Tiki 100 og lærte oss Basic i 1985:lol:

Og jeg hadde det i 1984 :) Mao. Budeia vet nok ikke helt hva han snakker om.

Ellers er det rimelig etablert at utseende kan avgjøre hvor enkelt eller vanskelig man får det i livet. Men da går det ofte på graden av hvor attraktiv, frisk/sprek man ser ut til å være. Samt nøyaktig hvordan det slår ut kan variere sterkt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest d9b5c...1f5 skrev (15 timer siden):

Jeg er en monoton type med drøy kronisk resting bitch face. Jeg legger ikke følelser i ord når jeg snakker, veldig robotisk, veldig kjedelig

Her har du forklaringen. Måten du omtaler deg selv på i denne tråden oser av usikkerhet og negativitet, og det er sjelden positivt i en jobbsøkersituasjon. 

Det er veldig tydelig at det er din sosiale fremtoning som gjør at du sliter med å få jobb. Utseende har ingen ting å si for andre enn deg selv. Og det positive er at dette kan du enkelt gjøre noe med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (12 minutter siden):

Det er veldig tydelig at det er din sosiale fremtoning som gjør at du sliter med å få jobb. Utseende har ingen ting å si for andre enn deg selv. Og det positive er at dette kan du enkelt gjøre noe med.

Jeg tror at du undervurderer vanskeligheten med å «endre personlighet». Noe av hensikten med et intervju er å finne den «egentlige» personligheten, ikke den fasaden man ikler seg i et intervju.

Jeg kan ha flere sider med min personlighet som jeg selv gjerne skulle ha endret, men det er vanskelig å _virkelig_ endre dem. Det er lett å undertrykke eller sminke dem opp i en kort og ustresset setting.

Jeg kan misunne de som hengir seg til sprudlende tribalisme ifbm en fotballkamp eller et gladkristent vekkelsesmøte eller et firma-event. Det ser veldig hyggelig ut. Men jeg ser lett det hele fra hjørnet med et litt kynisk-analytisk blikk. Jeg tror ikke at jeg kan «tale i tunger» hverken faktisk eller billedlig uten å spille et spill som jeg ser synlig beklemt ut over å delta i. Kanskje er det slik at mange andre bare er bedre skuespillere enn meg, eller så er det slik at de bare lettere lar seg rive med og ha det gøy med en folkemengde.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...