Gå til innhold

Får ikke jobb på grunn av upassende utseende


Gjest d9b5c...1f5

Anbefalte innlegg

knutinh skrev (7 minutter siden):

Jeg tror at du undervurderer vanskeligheten med å «endre personlighet». Noe av hensikten med et intervju er å finne den «egentlige» personligheten, ikke den fasaden man ikler seg i et intervju.

Jeg kan ha flere sider med min personlighet som jeg selv gjerne skulle ha endret, men det er vanskelig å _virkelig_ endre dem. Det er lett å undertrykke eller sminke dem opp i en kort og ustresset setting.

Jeg kan misunne de som hengir seg til sprudlende tribalisme ifbm en fotballkamp eller et gladkristent vekkelsesmøte eller et firma-event. Det ser veldig hyggelig ut. Men jeg ser lett det hele fra hjørnet med et litt kynisk-analytisk blikk. Jeg tror ikke at jeg kan «tale i tunger» hverken faktisk eller billedlig uten å spille et spill som jeg ser synlig beklemt ut over å delta i. 

-k

Snakker ikke om å endre personlighet, men fremtoning. Jeg tror alle kan endre hvordan de fremstår, og TS er jo veldig åpen på at han fremstår som en lite trivelig type. Han skylder på eget utseende, men det har ingen ting å si, annet enn for hans eget selvbilde. Poenget mitt er uansett at jeg ikke tror dette har med utseende å gjøre. Det er svært sjelden utseende spiller en faktor, spesielt i en jobb-situasjon. Eneste jeg kan tenke meg er de som har tatovert ansiktet, dekorerer seg med kontroversielle symboler, eller har overdrevent med piercinger. Og den slags er hovedsakelig problematisk i jobber med mye kundekontakt. Jeg har aldri hørt om den type problemer i en IT-stilling.

Men for å si det på en annen måte; jeg ville ikke ansatt TS selv, og jeg aner ikke hvordan han ser ut. Fremtoningen hans i denne tråden ødelegger. Og om han fremstår slik på intervjuer og i møte med potensielle arbeidsgivere (noe han mer enn hinter til at han gjør), så er det ikke utseende som er problemet, men hans holdninger og fremtoning. Og det kan gjøres noe med.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (27 minutter siden):

Ellers er det rimelig etablert at utseende kan avgjøre hvor enkelt eller vanskelig man får det i livet. Men da går det ofte på graden av hvor attraktiv, frisk/sprek man ser ut til å være. Samt nøyaktig hvordan det slår ut kan variere sterkt.

Jeg mener at det er dokumentert at overvekt, kjønn, alder, helse og «penhet» slår ut på ting som straffen man får i en straffesak, jobbtilbud, venner, kjærlighetsliv. I en undersøkelse fant de at barnehagebarn heller vil være venner med et barn av etnisk minoritet enn et overvektig barn.

Det viser bare at vi er overfladiske og subjektive skapninger. Det er viktig å huske at selv om det å være feit eller ha en vorte på nesa i et intervju eller å være en mann i en rettssak kanskje påvirker sjansene «for sånne som deg» på en statistisk måte, så betyr ikke det at det er noen deterministisk kobling for deg eksplisitt. De aller, aller fleste av oss har en eller annen ulempe i en eller annen sammenheng som gjør at vi må anstrenge oss mer enn de aller heldigste.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Budeia skrev (12 timer siden):

Sjelden jeg ser så tøffe fyrer i levende live, kontor eller ikke 😪😪

Oi, den satt. Men det fantes vel ikke IT-avdelinger i Norge for 40 år siden? I tilfelle het de EDB-avdelinger. Folk begynte med EDB som valgfag ca. 1992 (Elektronisk Databehandling). Før 1990 var det faktisk skrivemaskin som var valgfag, iallfall litt ute på bondelandet. 

Stereotypen din er ikke noe mindre på jordet av den grunn. Og det er ikke 40 år siden 1990, uten at det spiller noen rolle fra eller til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 minutter siden):

Snakker ikke om å endre personlighet, men fremtoning. Jeg tror alle kan endre hvordan de fremstår, og TS er jo veldig åpen på at han fremstår som en lite trivelig type.

Da er jeg enig. Det er mulig å erverve selvbevisstheten til å framstå som en «spiselig type» på intervju, selv om man kanskje egentlig er en litt vanskelig person.

Noen vil kanskje føle at det er å «seile under falsk flagg», mens andre tenker at det er et nødvendig onde for å få en jobb som man ærlig mener at man kan mestre bra.

En flink intervjuer vil kanskje se igjennom dette, men det er uansett et tegn på sosial intelligens som kan gjøre at man fungerer bedre i enkelte stillinger.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 minutter siden):

Jeg mener at det er dokumentert at overvekt, kjønn, alder, helse og «penhet» slår ut på ting som straffen man får i en straffesak, jobbtilbud, venner, kjærlighetsliv. I en undersøkelse fant de at barnehagebarn heller vil være venner med et barn av etnisk minoritet enn et overvektig barn.

Det viser bare at vi er overfladiske og subjektive skapninger. Det er viktig å huske at selv om det å være feit eller ha en vorte på nesa i et intervju eller å være en mann i en rettssak kanskje påvirker sjansene «for sånne som deg» på en statistisk måte, så betyr ikke det at det er noen deterministisk kobling for deg eksplisitt. De aller, aller fleste av oss har en eller annen ulempe i en eller annen sammenheng som gjør at vi må anstrenge oss mer enn de aller heldigste.

-k

Alle er overfladisk, men bare til en viss grad (som regel). Man kan helt klart ha et lite tiltalende utseende, men andre egenskaper overgår dette rimelig kjapt og med god margin. Husk at utseende stort sett bare er relevant for førsteinntrykket, og TS har allerede kommet seg forbi det stadiet ved å komme inn på intervju. 

Jeg har selv slitt med utseende i mange år og tenkte det hadde alt å si for det negative som skjedde i livet. Men når jeg klarte å akseptere mitt utseende, og fokusere på andre positive egenskaper jeg har, har livet i stor grad smilt tilbake, både sosialt og karrieremessig. Jeg er nå på et sted i livet jeg ikke kunne forestille meg jeg kunne være på for ti år siden, og jeg er fremdeles både lav og overvektig (og nå også i tillegg på vei til å bli skallet).

Lenke til kommentar
Kajac skrev (15 minutter siden):

Alle er overfladisk, men bare til en viss grad (som regel). Man kan helt klart ha et lite tiltalende utseende, men andre egenskaper overgår dette rimelig kjapt og med god margin. Husk at utseende stort sett bare er relevant for førsteinntrykket, og TS har allerede kommet seg forbi det stadiet ved å komme inn på intervju.

Ikke fordi jeg egentlig er uenig med deg, men for å bidra med et delvis komplementært syn. Mange hevder at man gjør en rekke avgjørende konklusjoner om fremmede i løpet av 7 sekunder. Antagelig er det ikke bare ting som utseende, men håndtrykk, øyekontakt og kroppsholdning:

https://karrierestart.no/jobbintervju/215-det-viktige-forsteinntrykket

Å gi et selvsikkert (men ikke brautende) inntrykk er antagelig viktig. Jeg tror nok at det er viktigere for en leder-stilling enn som IT-utvikler. Spørsmålet er hvor mye vi underbevisst lar oss styre av slike ting når vi avgjør om noen har bestått «øl-testen». Hvis underbevisstheten min spiller meg slike puss, hvordan skal jeg bli bevisst dem?

Noen klassiske orkestre foretar prøvespilling bak et forheng. Tanken er vel at som fiolinist så er spillingen din viktigere enn første-inntrykket. En opplagt «fare» ved det er at en ren prestasjonsbasert rekruttering kan lede til mindre diversitet.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
2 hours ago, Lodium said:

Altså

det er mulig jeg er farget av å se hells kitchen eller helstrøm eller lignende progammer på tv

manga av serviøtørene som frekventerer i programmene er ikke pene engang dersom man skal bruke hollwod skjøønhetsideal som standard

så spørsmålet er hvorfor i alle dager har de jobb som servitør

Argumentet kan selfølgelig da være at det er staged, ikke på ekte 

men det er bare å ta en tur ute på resturant for å oppdage at ikke alle servitører er bimboer eller leonardo di caprio typer fra hollywood 

I servitør bransjen er det tempo som gjelder

ikke hvor pen du ser ut

jobber du raskt beholder du jobben og får bedre betalt dersom det viser seg at du er flink over tid

utsende kommer i andre rekke

så frekventer eller bruker du ekstra tid mer enn nødvendig ved kundenes bord for å vise fram skjønnhet eller andre fordeler så kan jeg love deg at andre kunder ville blitt ganske iritert av å vente på maten fordi servitørene ikke egentlig gjør jobben sin

Som en person som har tidligere jobba ca 12 år i utelivsbransjen og mange av dem som bartender, utseende har absolutt noe å si når det kommer til tips. Dette er gjelder spesielt ovenfor mannlige gjester, siden kvinnelige gjester tradisjonelt tipser vesentlig mindre og mer sjeldent enn menn. Damer blir også oftere objektivisert enn menn, noe som gjør det enklere å gi tips på grunnlag av noe rent overfladisk. Eldre damer gir som oftest ikke tips, men prøver seg bare på ekkel grafsing. Eldre menn gir som oftest tips, mens de prøver seg på ekkel grafsing.

Det å beholde jobben er ikke vanskelig, det er manko på folk uansett og folk flest slutter i utelivsbransjen etter ca 1 til 2 år, pga den store psykiske og fysiske belastningen. Hvis noen varer lengre enn det, så kommer de så og si aldri til å miste jobben med mindre de er dritings eller stjeler på jobb. Lønnen er ganske lik ofte også mellom nye og gamle. Det er selvsagt forskjell, men ikke en enorm en slik det er i andre bransjer.

Så, hvis du vil ha høyere lønn (for ja, du overlever på tipsen, grunnlønna i seg selv er ofte for lav), så er du avhengig av to ting: jobb med dine medmenneskelige skills og/eller bli mer attraktiv. Om du er rask eller treg har veldig lite med tipsen du får. Man rasjonaliserer kanskje sin egen tipsing sånn, men det er ganske langt vekk fra den egentlige grunnen til hvorfor tipsen kommer/ikke kommer. Folk står gjerne noen minutter ekstra i kø, hvis de føler seg sett når de endelig prater med deg. Folk føler seg ofte også enklere sett av attraktive folk.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, shockorshot said:

Som en person som har tidligere jobba ca 12 år i utelivsbransjen og mange av dem som bartender, utseende har absolutt noe å si når det kommer til tips. Dette er gjelder spesielt ovenfor mannlige gjester, siden kvinnelige gjester tradisjonelt tipser vesentlig mindre og mer sjeldent enn menn. Damer blir også oftere objektivisert enn menn, noe som gjør det enklere å gi tips på grunnlag av noe rent overfladisk. Eldre damer gir som oftest ikke tips, men prøver seg bare på ekkel grafsing. Eldre menn gir som oftest tips, mens de prøver seg på ekkel grafsing.

Det å beholde jobben er ikke vanskelig, det er manko på folk uansett og folk flest slutter i utelivsbransjen etter ca 1 til 2 år, pga den store psykiske og fysiske belastningen. Hvis noen varer lengre enn det, så kommer de så og si aldri til å miste jobben med mindre de er dritings eller stjeler på jobb. Lønnen er ganske lik ofte også mellom nye og gamle. Det er selvsagt forskjell, men ikke en enorm en slik det er i andre bransjer.

Så, hvis du vil ha høyere lønn (for ja, du overlever på tipsen, grunnlønna i seg selv er ofte for lav), så er du avhengig av to ting: jobb med dine medmenneskelige skills og/eller bli mer attraktiv. Om du er rask eller treg har veldig lite med tipsen du får. Man rasjonaliserer kanskje sin egen tipsing sånn, men det er ganske langt vekk fra den egentlige grunnen til hvorfor tipsen kommer/ikke kommer. Folk står gjerne noen minutter ekstra i kø, hvis de føler seg sett når de endelig prater med deg. Folk føler seg ofte også enklere sett av attraktive folk.

Tull

som sagt

andre kunder blir svært så irriterte dersom du bruker unødvendig tid på å gjøre deg til for enkelte kunder

Jeg som kunde er ikke ute etter pupper, rumpe og lår dersom jeg er ute på bar eller resturant hos servitørene enten de er mannlige eller kvinnelige

jeg er enten ute etter noe spisende eller drikkende

dersom jeg er ute etter det andre fra folk som faktiskt jobber så

da går jeg heller på strippeklubb eller er hjemme og ser voksenfilm

tipsen blir dårlig dersom det er skjønnhet det går ut på og ikke tempo og få mat og drikke ut til bordene, rent i lokalene  på bordene eller annet kundene måtte finne på å klage på.

Jeg har jobbet på kjøkken og har aldri noensinne hørt kunder klage over utsende til stedets servitører

og bransjen har ganske stort gjennomtrekk nettopp fordi mange ikke takler tempoet og jeg kan love deg at mange forskjelllige har prøvd seg seg som servitør

Ikke en jævla seriøs klage på at servitøren var stygg eller at det var noe feil med ansiktet på dama eller fyren

og er folk fulle så har de generelt dårlig vurdering på hva som er pent eller ikke

denne vurderingren går ned drastisk proposjonalt hvor mye alkohol folk inntar og noen folk tåler ikke mye engang før de begynner å surre

Så at du forteller meg slike skrøner forteller meg at du ikke en gang er tørr bak ørene og at dine 12 år i bransjen må være århunderts bløff

stedets stamgjester kan like gjerne prøve å sjekke opp en mindre pen dame eller herremann dersom personen ikke er helt edru

ganske artig fenonem på puber og barer

dessuten er det færre utesteder og resturanter for tiden som tar tips fordi de ikke finner det bryet verdt etter at den nye loven med skatteregler kom der arbeidgiver er nødt til å rapportere hvert eneste øre av tips som betyr mer arbeid.

Og du forveksler seksuel trakkasering med skjønnhetsidal og dersom det er noe som gjøres  mot personalet kan få deg både kastet ut og poltiannmeldt og har virkelig ingenting med hvor mye tips en kunde gir.

 

derimot utkasteren/dørvakten

denne personen som har denne jobben eller rollen på en pub får ofte veldig mye ukvemsord slengt mot seg som går på utseende og alt mulig rart fra kunder som enten føler seg uretferdig behandlet eller krenket på noen måte

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
10 hours ago, Guest d9b5c...1f5 said:

Hvis det bare var så lett... Du må huske at dette har påvirket meg fra tidlig alder og jeg har liksom ikke fått muligheten til å leve livet med puter under armene som mange andre. Jeg starter veldig fra bånn. Hvis det fortsetter sånn, så meg jeg vel ty til kriminalitet og svarte penger. Det er vel skjebnen...

Siden du virker mer skeptisk til det hele så anbefaler jeg denne dokumentaren

Kanskje vil du begynne å forstå hvor ille det er.

Anonymous poster hash: d9b5c...1f5

Hallo du

Jeg ble mobbet fra fra 1 klasse til nesten jeg gikk ut grunnskolen og litt mens jeg gik vidergående kun fordi jeg var anderledes og tok svake i forsvar

 

Jeg var også den som ofte gjorde ting som gjorde at mobberne istedet for gikk etter meg enn andre bytter i klasserommet

Foreksempel kunne jeg spille dum slik at mobberne istedet gikk etter meg enn etter sidemannen i klasserommet

Det hendte seg til og med at de voksne av til var med på mobbingen eller at jeg ikke ble trodd eller at jeg det var jeg som var problemet og ikke mobberne

 de trodde også trodde jeg var dum og evneveik eller i væste fall lat og utalte at det måtte være dette som feilet meg

og  ville gjennomføre iq test og alt mulig

da jeg var i tenåringene reagerte jeg med agresjon og var sint på alt og alle og prøvde ut mobbing, hærverk og ramponering selv uten at det hjelp meg noe særlig

Jeg hadde elendig tro på på meg selv da jeg startet i vidregående og ble delvis mobbet på grunn av det

men så fikk jeg sjokk fordi karaterene jeg fikk av lærerne i vidregående var mye høyere enn det jeg hadde blitt fortalt om mine evner i alle år

Ifølge de voksne og jevnaldrende på min alder mens jeg gikk grunnskolen så skulle jeg ikke hatt maks mer enn enn 2 i alle fag på VG1

men jeg klarte å få en 3 i naturfag, en 4 i engelsk 2 i matte 3 i Norsk av det jeg husker og det var til og med uten å prøve så veldig hardt engang fordi jeg var overbevist at uansett hva jeg prøvde så var det ikke vits og heller ikke bra nok

jeg ville få lave karakterer uansett

Jeg ble kraftig motbevist for å si det slik

og det ble jo mine tidligere mobbere også og de voksne også hverfall symbolskt

akkurat der og da hadde jeg lyst til å oppsøke de uansett hvor de bodde og plante vitnemålet i trynet på dem i skadefryd for å si det slik

Men det varte bare ett øyeblikk for jeg innså at det kunne virke litt barnslig å reise land og strand rundt bare for å presentere ett vitnemål foran ansiktet på dem og spørre om de husket meg og hva de sa til meg for mange år siden på barneskolen

Men kunne jo muligens blitt ett artig nyhetsoppslag om jeg gjorde det den gangen om ikke annet

dersom media hadde dekket saken.

Er for sent nå uansett tror jeg

Gikk ut av grunnskolen på 90 tallet så flesteparten av læræne er værtfall døde sansynligvis

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Gjest d9b5c...1f5
2 hours ago, Lodium said:

Hallo du

Jeg ble mobbet fra fra 1 klasse til nesten jeg gikk ut grunnskolen og litt mens jeg gik vidergående kun fordi jeg var anderledes og tok svake i forsvar

 

Jeg var også den som ofte gjorde ting som gjorde at mobberne istedet for gikk etter meg enn andre bytter i klasserommet

Foreksempel kunne jeg spille dum slik at mobberne istedet gikk etter meg enn etter sidemannen i klasserommet

Det hendte seg til og med at de voksne av til var med på mobbingen eller at jeg ikke ble trodd eller at jeg det var jeg som var problemet og ikke mobberne

 de trodde også trodde jeg var dum og evneveik eller i væste fall lat og utalte at det måtte være dette som feilet meg

og  ville gjennomføre iq test og alt mulig

da jeg var i tenåringene reagerte jeg med agresjon og var sint på alt og alle og prøvde ut mobbing, hærverk og ramponering selv uten at det hjelp meg noe særlig

Jeg hadde elendig tro på på meg selv da jeg startet i vidregående og ble delvis mobbet på grunn av det

men så fikk jeg sjokk fordi karaterene jeg fikk av lærerne i vidregående var mye høyere enn det jeg hadde blitt fortalt om mine evner i alle år

Ifølge de voksne og jevnaldrende på min alder mens jeg gikk grunnskolen så skulle jeg ikke hatt maks mer enn enn 2 i alle fag på VG1

men jeg klarte å få en 3 i naturfag, en 4 i engelsk 2 i matte 3 i Norsk av det jeg husker og det var til og med uten å prøve så veldig hardt engang fordi jeg var overbevist at uansett hva jeg prøvde så var det ikke vits og heller ikke bra nok

jeg ville få lave karakterer uansett

Jeg ble kraftig motbevist for å si det slik

og det ble jo mine tidligere mobbere også og de voksne også hverfall symbolskt

akkurat der og da hadde jeg lyst til å oppsøke de uansett hvor de bodde og plante vitnemålet i trynet på dem i skadefryd for å si det slik

Men det varte bare ett øyeblikk for jeg innså at det kunne virke litt barnslig å reise land og strand rundt bare for å presentere ett vitnemål foran ansiktet på dem og spørre om de husket meg og hva de sa til meg for mange år siden på barneskolen

Men kunne jo muligens blitt ett artig nyhetsoppslag om jeg gjorde det den gangen om ikke annet

dersom media hadde dekket saken.

Er for sent nå uanset tror jeg

Gikk ut av grunnskolen på 90 tallet så flesteparten av læræne er værtfall døde sansynligvis

Mer eller mindre opplevd det samme som deg. Karakterene og negging snudde brått i VGS da det var større segmenterte klasser og valgfag. Anonyme eksamener fikk virkelig snittet mitt opp, veldig digg å ikke bli gradert utifra trynefaktor. Det var også da jeg ble veldig bevisst over hvor mye trynet dikterer livet ditt fra a til å. Det finnes vell ikke noe ordentlig løsning til et så omfattende problem. Man er liksom forventet til å leve etter en stereotype som er akseptabel for utseendet ditt istedenfor å dyrke deg selv som en individ. Hvordan det i det hele tatt ikke er et brudd på dine menneskerettigheter er over meg.

Anonymous poster hash: d9b5c...1f5

Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest d9b5c...1f5 said:

Mer eller mindre opplevd det samme som deg. Karakterene og negging snudde brått i VGS da det var større segmenterte klasser og valgfag. Anonyme eksamener fikk virkelig snittet mitt opp, veldig digg å ikke bli gradert utifra trynefaktor. Det var også da jeg ble veldig bevisst over hvor mye trynet dikterer livet ditt fra a til å. Det finnes vell ikke noe ordentlig løsning til et så omfattende problem. Man er liksom forventet til å leve etter en stereotype som er akseptabel for utseendet ditt istedenfor å dyrke deg selv som en individ. Hvordan det i det hele tatt ikke er et brudd på dine menneskerettigheter er over meg.

Anonymous poster hash: d9b5c...1f5

At det alltid vil finnes mobbing er vel ikke noe tvil om på den ene eller andre måten

Men jeg er ikke helt enig at det ikke er mulig å gjøre noe med eller i hvert fall redusere effektene av dette

Mange nedtrykte og undertrykte folk har gjort stor suksess og har gjort store ting i livet

bare tenk på jødene som ble konstant sett ned på og gjort verre ting med under krigen

og det var ikke bare av Tyskere men også av folk jødene trodde var deres venner

Mange av disse fikk store erstatninger og beklagelser fra diverse myndigheter

og man gjenforteller jo deres historie idag for at man håper at dette ikke skal gjenta seg

jeg er dog enig at det begås store menneskerettighetsbrudd i  Norge og de fleste ikke desverre ser ut til å bry seg

hverken myndigeter eller befolkningen gennerelt ellers men det betyr ikke at jeg vil legge meg ned eller grave meg ned å gi disse gleden av å ha rett i at livet mitt er mislykket på en eller annen måte

Spørsmålet mitt i forhold til menneskerettigheter

er hvorfor myndighetene ikke ansetter deg som it arbeider

det er flust av komuner som trenger it arbeidere

og du trenger jo tydlivis dette for å hjelpe å lege psykiske sår og bygge selvtillitt selvsagt med vanllig lønn og ikke slavekontrakt så her står myndigetene og helsevesnet til stryk i forhold til menneskerettighetene når de ikke en gang kan gi deg slik basis hjelp

Og jeg er ikke psykolog engang for å se dette

så mitt tips er å søk hjelp hos psykolog og begrunn at du trenger en skikkelig betalt jobb hos komunen for å bygge selvtilitt

og hvis komunen gjør nada så bryter de faktisk menneskerettighetene eller i hvart fall kan man påstå at de ikke har lest og forstått dem

Strengt tatt burde arbeidsgiverne du har hatt noe å gjøre med fått ett tupp i reva også uansett hvordan du framsto for dem

De har jo faen meg sittet på reva og sett en syk mann gå ut av døra og ikke gjort ett puck

Endret av Lodium
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...