Gå til innhold

Får ikke jobb på grunn av upassende utseende


Gjest d9b5c...1f5

Anbefalte innlegg

Gjest d9b5c...1f5

Jeg har nylig uteksaminert innen IT og får massevis av intervjuer, men etter første intervjuet blir jeg som regel ghosted eller får avslag. CV-en min er tydeligvis veldig bra, men det virker som jeg allerede har tapt etter de ser hvordan jeg ser ut... Jeg kan jo ikke endre utseendet mitt. Hva skal man gjøre i en så håpløs situasjon?

Anonymous poster hash: d9b5c...1f5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du valgt å se ut som en punker med hanekam, en nynazist med unevnelige tatoveringer i ansiktet, eller åpenbart har ekstrem overvekt og dårlig helse, selv om du "elsker kroppen din"?

En arbeidsgiver vil ikke ansette folk de tror vil være en dårlig investering. Politisk korrekthet har kommet langt, men ikke så langt.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest d9b5c...1f5
1 hour ago, fjs said:

Hva mener du med utseende? Fysiske trekk eller valg av frisyre/antrekk osv?

Fysiske trekk. Hvis man gjør et revers bilde søk med en selfie av meg, så kommer det drøssevis av hard kriminelle opp fra diverse land... Dette har gått utover meg siden barndommen siden du blir beskyldt for alt mulig rart hvis utseendet ditt passer negative stereotyper. Det spiller ingen rolle hva du gjør hvis synet av deg får blodet til å koke hos folk...

Anonymous poster hash: d9b5c...1f5

Lenke til kommentar

Om du ikke har tatoveringer på hodet, piercinger og abnormal sveis sliter jeg litt med å tro at det kun er utseendet egentlig. Særlig innenfor IT er det jo veldig lav terskel for akkurat utseende. Har du noen gang spurt om en begrunnelse fra de som har gitt avslag eller ghostet? Hvis nei - begynn å gjøre det. Si at du ønsker å vite hva du kan gjøre bedre, de fleste vil kunne gi deg et ærlig svar for å hjelpe.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest d9b5c...1f5 skrev (42 minutter siden):

Er klærne dine hele og rene? Dusjer du hver dag? Unngår du sterke politiske og religiøse symboler på klær og kropp? Hvis du svarer ja på alt foran er det neppe utseende. Det kan være at din holdning til deg selv skinner igjennom. Himmel, jeg jobber i en it-relatert virksomhet der en ikke bør bli overrasket om noen kommer på jobb i cos-play antrekk, så tviler på at det er utseende.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Dette er mulige forklaringer og løsninger, slik jeg ser det: 

Forklaring nr 1: Du overtenker, og du kommer ikke videre etter intervjuet fordi at andre kandidater har lengre erfaring, har ekstra kompetanse du ikke har. 

Dette vil jeg gjort: 

- Spurt de som intervjuet deg hva som gjør at du ikke fikk jobben. Ikke antyd noe, bare spør åpent. 

Forklaring nr. 2:

Det er utseendet ditt. Du ser skremmende ut. 

Dette vil jeg gjort: Vurdert å endre på utseende, altså det du kan endre på. Kjøpt deg "ordentlige" klær og ta en hårklipp som gjør at du fremstår mer profesjonell. 

Forklaring 3: 

Det kan være væremåten din som "avskrekker" eller ikke appellerer til de som intervjuer deg. Mange intervjuere som tillegger vekt på personlig egenhet til stillinger.

Dette ville jeg gjort: Spør på karrieresenter om veiledning i intervjuteknikk, og hvordan du kan fremstå mer "likandes". 

Dessuten:

Ha litt is i magen, det ordner seg! Det er generelt sett litt vanskelig å få første jobb innen IT når man er ung og uerfaren, men når du først har fått første jobben blir det enklere fordi du da har erfaring etterhvert å vise til :)

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest d9b5c...1f5
59 minutes ago, Sampson said:

Om du ikke har tatoveringer på hodet, piercinger og abnormal sveis sliter jeg litt med å tro at det kun er utseendet egentlig. Særlig innenfor IT er det jo veldig lav terskel for akkurat utseende. Har du noen gang spurt om en begrunnelse fra de som har gitt avslag eller ghostet? Hvis nei - begynn å gjøre det. Si at du ønsker å vite hva du kan gjøre bedre, de fleste vil kunne gi deg et ærlig svar for å hjelpe.

Har hatt samtaler med HR byråer om hva årsaken kan være og de nevnte at det nok er personligheten min (vi vet alle hva det betyr...). Jeg kommer alltid barbert og ikledd skjorte til intervju, har ikke modifisert kroppen min på noe som helst måte, er blid og seriøs, men allikevel så får jeg ikke utfall. Kan nevne at jeg er litt muskuløs, har svær nakke og brede skuldre, kanskje det sammen med mitt "terroriserende" tryne sender fare signaler? På mange av intervjuene har HR vært med i prosessen. De har alltid nikket blidt og insinuerer at jeg gjør det bra. Får helt 180 respons av karene fra IT-avdelinga som er nervøs og sliter med å skjule sinnet... Jeg vet ikke lenger.

Anonymous poster hash: d9b5c...1f5

Lenke til kommentar

Søker du utelukkende konsulentselskap eller søker du in-house? Prøvd mindre selskap? Sliter med å tro det er vanskelig for å kompetent person å få jobb i bransjen slik det ser ut nå, da det definitivt er manko på talent. Men det er konsulentselskap du går til kan det kanskje være vanskelig å ta deg om bord da de må selge deg inn igjen og igjen til vær enkelt kunde de måtte ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest d9b5c...1f5 skrev (17 minutter siden):

Har hatt samtaler med HR byråer om hva årsaken kan være og de nevnte at det nok er personligheten min (vi vet alle hva det betyr...). Jeg kommer alltid barbert og ikledd skjorte til intervju, har ikke modifisert kroppen min på noe som helst måte, er blid og seriøs, men allikevel så får jeg ikke utfall. Kan nevne at jeg er litt muskuløs, har svær nakke og brede skuldre, kanskje det sammen med mitt "terroriserende" tryne sender fare signaler? På mange av intervjuene har HR vært med i prosessen. De har alltid nikket blidt og insinuerer at jeg gjør det bra. Får helt 180 respons av karene fra IT-avdelinga som er nervøs og sliter med å skjule sinnet... Jeg vet ikke lenger.

Anonymous poster hash: d9b5c...1f5

Jeg tror svaret ligger i at du tviholder på at det er utseende. Det gir inntrykk av en rigid personlighet og lite vilje til å se om en problemstilling kan ha flere innfallsvinkler. Å låse seg fast i at det er ett svar er sjelden heldig i alle deler av livet. Evnen til å se at ting kan være sammensatt er en egenskap som lommer godt med. Spesielt innen IT der svaret ofte ikke har to streker under svaret.

Prøv å se utenfor deg selv og se om du kan se kompleksiteten i det å jobbe et sted. Hvordan vil du f.eks. løse det å måtte jobbe med mennesker du ikke trives med? Hvem er du i en situasjon der en må ha fokus på løsning og ikke utdeling av skyld?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Rudde skrev (8 minutter siden):

Søker du utelukkende konsulentselskap eller søker du in-house? Prøvd mindre selskap? Sliter med å tro det er vanskelig for å kompetent person å få jobb i bransjen slik det ser ut nå, da det definitivt er manko på talent. Men det er konsulentselskap du går til kan det kanskje være vanskelig å ta deg om bord da de må selge deg inn igjen og igjen til vær enkelt kunde de måtte ha.

Jeg har latt være å ansette faglig kvalifisere personer fordi de har hatt en fremtoning som gjør at en tenker disse vil være vanskelige å forholde seg til når ting er i motbakke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest d9b5c...1f5
1 hour ago, Budeia said:

Kan også være at du (etter dagens strenge krav) ikke smiler nok, ikke virker glad og utadvendt nok. 

Eller de spinkle fyrene på IT-avdelingen blir avskrekket av å jobbe med en som Daniel Stisen? (tøff fyr fra Mandal).

MV5BNDhhODkzMDQtZWQ0YS00YmZiLTkyNDEtYjk2

Nerder vil være med andre som ser ut som nerder?

Tror nok du er inne på noe... Mistenker det samme. jeg prøver å virke "snill" og "harmløs" så godt jeg kan, og kommer til prøve videre selv om det virker veldig håpløst.

Anonymous poster hash: d9b5c...1f5

Lenke til kommentar
Gjest d9b5c...1f5
1 hour ago, Roger Moore said:

Jeg har latt være å ansette faglig kvalifisere personer fordi de har hatt en fremtoning som gjør at en tenker disse vil være vanskelige å forholde seg til når ting er i motbakke.

Montro hvorfor det er mangel på IT folk i Norge 🤔

Anonymous poster hash: d9b5c...1f5

Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (1 time siden):

Jeg har latt være å ansette faglig kvalifisere personer fordi de har hatt en fremtoning som gjør at en tenker disse vil være vanskelige å forholde seg til når ting er i motbakke.

Hvis du med «fremtoning» mener mutt, defensiv,  selvsentrert, bitter så ja visst.

Jeg har aldri vendt tommelen ned fordi noen hadde hanekam, piercing, tatovering eller mye muskler. Ikke at det har vært fryktelig vanlig på intervju heller.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...