Gå til innhold

Får ikke jobb på grunn av upassende utseende


Gjest d9b5c...1f5

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Guest d9b5c...1f5 said:

Får helt 180 respons av karene fra IT-avdelinga som er nervøs og sliter med å skjule sinnet... Jeg vet ikke lenger.

Anonymous poster hash: d9b5c...1f5

Sliter med å skjule sinnet? Hvorfor er de sinte?

Jeg har sett -alt- i IT bransjen gjennom 30 år og om man er litt muskuløs og ser "skummel" ut har aldri vært noen hindring. Dog har jeg lagt merke til at det ofte kan diskrimineres på andre type trekk.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Budeia said:

Kan også være at du (etter dagens strenge krav) ikke smiler nok, ikke virker glad og utadvendt nok. 

Eller de spinkle fyrene på IT-avdelingen blir avskrekket av å jobbe med en som Daniel Stisen? (tøff fyr fra Mandal).

MV5BNDhhODkzMDQtZWQ0YS00YmZiLTkyNDEtYjk2

Nerder vil være med andre som ser ut som nerder?

Jeg forstår ikke helt  hva slags IT avdelinger du har jobbet på. I mine 30 år har "spinkle nerder" tilhørt den sjeldne minoriteten. Det er akkurat samme type mennesker som i de fleste andre samfunnslag og arbeidsplasser. Har alltid jobbet med folk som gjerne går en runde med deg i ringen.

Stereotypiske myter er nettopp det, myter.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
25 minutes ago, knutinh said:

Hvis du med «fremtoning» mener mutt, defensiv,  selvsentrert, bitter så ja visst.

Jeg har aldri vendt tommelen ned fordi noen hadde hanekam, piercing, tatovering eller mye muskler. Ikke at det har vært fryktelig vanlig på intervju heller.

-k

Her er man nok heller inne på sakens kjerne.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Hvis du med «fremtoning» mener mutt, defensiv,  selvsentrert, bitter så ja visst.

Jeg har aldri vendt tommelen ned fordi noen hadde hanekam, piercing, tatovering eller mye muskler. Ikke at det har vært fryktelig vanlig på intervju heller.

-k

Jepp, nettopp de tingene. Som nevnt, der jeg jobber bør du ikke bli overrasket om noen dukker opp i cos-play kostymet sitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (1 time siden):

Og du er selvsagt ingenting av dette, men i stand til å identifisere disse tingene hos andre.

Det er fryktelig vanskelig å finne ut av hvem en annen person er på 30 minutter, og om han/hun passer inn, men det er nå en gang det man prøver etter beste evne?

Jeg er selvsagt høyst feilbarlig som menneske, men det er ingen motsetning mellom det og å prøve å finne fram til best tenkelige kolleger?

-k

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dersom en skiller seg litt ut fra søkermengden ellers med hanekam eller tatoveringer eller lignende

eller annet ville ikke en arbeisgiver heller da finne deg mer intresant eller ta ett øyeblikk ekstra for å se nærmere på CV?

Må jo være mye mer spennende med en søker med hanekam eller tatovering eller en veldig muskeløs fyr som ser ut som han har kjørt mc hele livet og pushet jern enn den ellers grå massen med nesten identiske søkere med grå dress/pent antrekk og stylert frisert hår fra frisøren?

Med mindre man er skikkelig uflidd og lukter ille som tyder på dårlig ordnesans eller virker truende på arbeidgiver da eller oppførsel som ikke akspepteres da

Jeg overdrev for å gjøre ett poeng

Hvis det er slik at It Sektoren kun ansetter etter gamle standariserte maler og ikke tør å satse på litt orginale typer/menesker

så mener jeg seriøst at it sektoren etterhvet vil få problemer

Endret av Lodium
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest d9b5c...1f5
12 hours ago, Lodium said:

Dersom en skiller seg litt ut fra søkermengden ellers med hanekam eller tatoveringer eller lignende

eller annet ville ikke en arbeisgiver heller da finne deg mer intresant eller ta ett øyeblikk ekstra for å se nærmere på CV?

Må jo være mye mer spennende med en søker med hanekam eller tatovering eller en veldig muskeløs fyr som ser ut som han har kjørt mc hele livet og pushet jern enn den ellers grå massen med nesten identiske søkere med grå dress/pent antrekk og stylert frisert hår fra frisøren?

Med mindre man er skikkelig uflidd og lukter ille som tyder på dårlig ordnesans eller virker truende på arbeidgiver da eller oppførsel som ikke akspepteres da

Jeg overdrev for å gjøre ett poeng

Hvis det er slik at It Sektoren kun ansetter etter gamle standariserte maler og ikke tør å satse på litt orginale typer/menesker

så mener jeg seriøst at it sektoren etterhvet vil få problemer

Fra hvordan jeg tolker arbeidsmarked iht. hvit-krage-jobber, så vil gjerne arbeidsgiverne ha en underdanig kandidat som godtar lavest mulig lønn til mest mulig arbeid. Utseendemessig ønsker de seg en person som ser typisk norsk ut da det er det mest komfortable valget som gir høyest avkastning når du skal behandle kunder/mingle med andre ansatte. Jo mer du fraviker dette utseende kravet, jo mer eksepsjonell må dine ferdigheter være for å bli sett på i lik linje med den typiske Ola/Kari nordmann. Hvis du hverken møter utseende- eller ferdighetskravet en hvit-krage-jobb etterspør, så er du ikke innafor.

Anonymous poster hash: d9b5c...1f5

Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest d9b5c...1f5 said:

Fra hvordan jeg tolker arbeidsmarked iht. hvit-krage-jobber, så vil gjerne arbeidsgiverne ha en underdanig kandidat som godtar lavest mulig lønn til mest mulig arbeid. Utseendemessig ønsker de seg en person som ser typisk norsk ut da det er det mest komfortable valget som gir høyest avkastning når du skal behandle kunder/mingle med andre ansatte. Jo mer du fraviker dette utseende kravet, jo mer eksepsjonell må dine ferdigheter være for å bli sett på i lik linje med den typiske Ola/Kari nordmann. Hvis du hverken møter utseende- eller ferdighetskravet en hvit-krage-jobb etterspør, så er du ikke innafor.

Anonymous poster hash: d9b5c...1f5

Det samme kan man si for mindre pene, handikappende, overvektige, blinde/døve, rullestolbundet eller andre skader/skavanker som avviker. I noen tilfeller også om man har vokst opp på feil sted (harryland ol.), hvordan man snakker eller andre ting de måtte se som avvik fra normen de ønsker seg. Alt kan gjøre at man må bevise mer faglig sett og jobbe hardere. Fellesnevneren er at det er feil at man må det så lenge man ellers bidrar positivt på arbeidsplassen.

I de de siste jobbene jeg har hatt har det vært like mange mørkhudede med varierende etnisk bakgrunn som hvite så jeg kjenner ikke igjen dette helt. I en av jobbene i Oslo var hvite en minoritet. I en av jobbene turte man ikke en gang irettesette mørkhudede når de ikke gjorde jobben eller dro vekten sin. Mange sluttet pga. det da man ble lei av å jobbe med andre som ikke tok sitt ansvar. Jeg kjenner definitivt ikke igjen dette bildet du tegner.

Det jeg dog har merket er at hvis man tilhører en gruppe som lett kan få klubben eller fagforeningen på lag for den minste lille ting man måtte være misfornøyd med på en arbeidsplass, så er det ekstra viktig at man viser at man har den rette holdningen og at du ikke vil bli en hodepine for lederne som skal ansette deg.

Ei heller ønsker man ansatte man må bruke mer energi på å diskutere med fremfor at de gjør jobben de får beskjed om. Innstilling er viktig. Ingen ledere liker "high maint." ansatte.

Disse tingene er dog som regel unntak og i de aller fleste tilfeller er det egen usikkerhet eller fordommer som skinner igjennom og gir utfallet man nærmest forventer. Den fella har nok mange kjent på noen ganger.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest d9b5c...1f5
50 minutes ago, Theo343 said:

Fellesnevneren er at det er feil at man må det så lenge man ellers bidrar positivt på arbeidsplassen.

Og hvordan skal man få til det når man besitter trekk som sender røde flagg 24/7? Folk har allerede satt deg i ei bås utifra hvordan du ser ut og kommer til behandle deg i samsvar til ditt trynefaktor. Veldig få personer er villig til å forandre sine antakelser om deg da folk flest er vanedyr. Å tro noe annet er ren naivitet. Jeg kommer dog til å prøve videre selv om jeg har blitt gitt dårlige kort å spille med, har liksom ikke noe annet valg.

 

54 minutes ago, Theo343 said:

egen usikkerhet eller fordommer som skinner igjennom og gir utfallet man nærmest forventer.

Fordommer kommer ikke innenfra, det kommer utenfra. Det er noe samfunnet kollektivt har skapt. Kanskje litt vanskelig å innse det når man ikke kjenner det på ryggraden daglig.

Anonymous poster hash: d9b5c...1f5

Lenke til kommentar
3 hours ago, Guest d9b5c...1f5 said:

Fra hvordan jeg tolker arbeidsmarked iht. hvit-krage-jobber, så vil gjerne arbeidsgiverne ha en underdanig kandidat som godtar lavest mulig lønn til mest mulig arbeid. Utseendemessig ønsker de seg en person som ser typisk norsk ut da det er det mest komfortable valget som gir høyest avkastning når du skal behandle kunder/mingle med andre ansatte. Jo mer du fraviker dette utseende kravet, jo mer eksepsjonell må dine ferdigheter være for å bli sett på i lik linje med den typiske Ola/Kari nordmann. Hvis du hverken møter utseende- eller ferdighetskravet en hvit-krage-jobb etterspør, så er du ikke innafor.

Anonymous poster hash: d9b5c...1f5

Lave lønninger skyldes ikke utseende messige faktorer men politikk og mangel på folkeskikk hos myndigheter og arbeidgiver

og uthuling av arbeideres rettigheter og brudd på lover og reguleringer

og dersom det er slik du sier Da vil de ikke få tak på orginale typer som Sundar Pichai, Steve Wozniak eller Azim Premji

som kan være en hindring i at it sektoren utvikler seg

Alle disse jeg nevnte har utseende messige  faktorer men likevel har påvirket eller laget løsninger som er positive for it sektoren

 

 

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Gjest d9b5c...1f5 skrev (23 timer siden):

Tror nok du er inne på noe... Mistenker det samme. jeg prøver å virke "snill" og "harmløs" så godt jeg kan, og kommer til prøve videre selv om det virker veldig håpløst.

Anonymous poster hash: d9b5c...1f5

Jeg har jobbet med en (IT) som er større enn han på det bildet som Budeia har postet, og det er absolutt ingen som bryr seg om det. Veldig flink og hyggelig kar, men veldig opptatt av trening, proteiner og mat, men det er jo lov. Jeg mistenker at du kanskje er litt for opphengt i dette og prøver å være noe du egentlig ikke er. Å late som å være noe man ikke er blir kanskje gjennomskuet som falskt, så kanskje det er problemet ditt? Jeg vil si; bare vær deg selv, og ikke prøv å vær noen andre. Å spille et skuespill er hverken sunt for deg eller spesielt positivt i en jobb-sammenheng. Det finnes jo "drittsekker" som ikke bør "være seg selv" da, men det virker ikke som du er der. Er man slik bør man heller prøve å søke hjelp tenker jeg. Sliter du med gamle sår? Vonde minner? Eller noe i den duren? Isåfall; prøv å snakk med legen og se om du kan få time hos en psykolog for eksempel. Hvis ikke; bare vær deg selv, ikke gi opp, si sannheten, vær ærlig, prøv å sette deg et mål og ta ett skritt som kan føre deg nærme målet for hver dag. Kan være så enkelt som å gå seg en tur, og få luftet vettet, istedenfor å sitte inne foran skjermen. Det kan lette på psyke og humør, i tillegg til at det er godt for kroppen. Noe som gjør at dine positive sider kanskje trer tydeligere frem neste gang du er på intervju. Sier ikke det nødvendigvis gjelder deg, men bare et eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 timer siden):

Det samme kan man si for mindre pene, handikappende, overvektige, blinde/døve, rullestolbundet eller andre skader/skavanker som avviker. I noen tilfeller også om man har vokst opp på feil sted (harryland ol.), hvordan man snakker eller andre ting de måtte se som avvik fra normen de ønsker seg. Alt kan gjøre at man må bevise mer faglig sett og jobbe hardere. Fellesnevneren er at det er feil at man må det så lenge man ellers bidrar positivt på arbeidsplassen.

Jeg kom i snakk med en servitør en gang. Hun var ganske tydelig på at hun vurderte bryst implantat fordi mengden tips de fikk var direkte proporsjonal med hvor attraktiv de ble oppfattet. Og når de kom en gjeng voksne damer, så tok mannlige servitører med snerten bakende seg av bordet deres. 

Det høres ut som en brutal og overfladisk jobb hverdag men hva skal man gjøre med det? Skuespillere har ofte et utseende som er «10/10». Og karrieren dabber ofte av etter fylte 35 (spesielt for kvinner). Når folk får lov til å stemme med pengeboka så vil gjennomsnittet av oss tydeligvis heller ha noe pent og uoppnåelig å se på, enn «rettferdighet».

Jeg tror ikke på at den jevne IT-utvikler må forholde seg til slike kunder, men om man er konsulent så kan det tenkes (?) at det er tryggere å se kledelig og kjedelig ut, enn å ha tatoveringer i ansiktet.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, knutinh said:

Jeg kom i snakk med en servitør en gang. Hun var ganske tydelig på at hun vurderte bryst implantat fordi mengden tips de fikk var direkte proporsjonal med hvor attraktiv de ble oppfattet. Og når de kom en gjeng voksne damer, så tok mannlige servitører med snerten bakende seg av bordet deres. 

Det høres ut som en brutal og overfladisk jobb hverdag men hva skal man gjøre med det? Skuespillere har ofte et utseende som er «10/10». Og karrieren dabber ofte av etter fylte 35 (spesielt for kvinner). Når folk får lov til å stemme med pengeboka så vil gjennomsnittet av oss tydeligvis heller ha noe pent og uoppnåelig å se på, enn «rettferdighet».

Jeg tror ikke på at den jevne IT-utvikler må forholde seg til slike kunder, men om man er konsulent så kan det tenkes (?) at det er tryggere å se kledelig og kjedelig ut, enn å ha tatoveringer i ansiktet.

-k

Men, virkligheten er jo ikke sånn

Nesten ingen av østeuroperne som er her og jobber for luselønn når overhodet opp til vestens skjønnhetsideal

Skjønnhetsideal er jo også ganske subjektive greier

Det andre finner atrraktivt kan andre finne frastøtende

En politikst korrekt en vil si at storre  bryster er frastøtende fordi det er mye sexobjektifiktivisering rundt store bryster og at personen med store bryster må ha latt seg påvirke av alt kroppspresset og reklamen til å ha store bryster til tross for at hun mulig naturlig kunne blitt født med slike

Hvis påstanden din hadde stemt så hadde det vært flust av østeurpeiske hollywood modeller eller østeuropere med plastisk kirurigi i bygningsbransjen og transportbransjen som fikk bedre betalt jo mer de fikset på utseende sitt

Jeg syns heller ikke skuspillere fra hollywood er egentlig noe bra målestokk hva som regnes som godtatt skjønnhet eller at man bør måle slikt i det hele tatt

Serien squid game på netflix var med utypiske hollywood skuespillere og man kan ikke si at den store majoriten i serien av skuespillere møtte vestlig hollywood standarder hva skjønnhet angår men gjorde det likvel veldig bra

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (3 timer siden):

Nesten ingen av østeuroperne som er her og jobber for luselønn når overhodet opp til vestens skjønnhetsideal

Det er nok en forskjell på forventningene man har til servitører og murere. Det er vel litt for generaliserende å si at «nesten ingen…»? Jeg møter jevnlig søte eller kjekke øst-europeere, men de trekkes kanskje mot yrker hvor utseendet deres er et fortrinn?

Sitat

Skjønnhetsideal er jo også ganske subjektive greier

Det andre finner atrraktivt kan andre finne frastøtende

Hvis du oppretter en profil på tinder eller lignende så blir det vel ganske fort klart at både menn og kvinner er ganske enige om hvordan en 10/10 ser ut?

Sitat

Hvis påstanden din hadde stemt så hadde det vært flust av østeurpeiske hollywood modeller eller østeuropere med plastisk kirurigi i bygningsbransjen og transportbransjen som fikk bedre betalt jo mer de fikset på utseende sitt

Jeg ser ikke helt hvordan du får ut det av hva jeg skriver.

Sitat

Jeg syns heller ikke skuspillere fra hollywood er egentlig noe bra målestokk hva som regnes som godtatt skjønnhet eller at man bør måle slikt i det hele tatt

Serien squid game på netflix var med utypiske hollywood skuespillere og man kan ikke si at den store majoriten i serien av skuespillere møtte vestlig hollywood standarder hva skjønnhet angår men gjorde det likvel veldig bra

Mener du at Hollywood-skuespillere ikke jevnt over er veldig attraktive? Det er selvsagt mange som ikke er det - Mr Bean er ikke kjendis fordi han er enestående kjekk. 

-k

Lenke til kommentar
Gjest d9b5c...1f5
4 hours ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Jeg har jobbet med en (IT) som er større enn han på det bildet som Budeia har postet, og det er absolutt ingen som bryr seg om det. Veldig flink og hyggelig kar, men veldig opptatt av trening, proteiner og mat, men det er jo lov. Jeg mistenker at du kanskje er litt for opphengt i dette og prøver å være noe du egentlig ikke er. Å late som å være noe man ikke er blir kanskje gjennomskuet som falskt, så kanskje det er problemet ditt? Jeg vil si; bare vær deg selv, og ikke prøv å vær noen andre. Å spille et skuespill er hverken sunt for deg eller spesielt positivt i en jobb-sammenheng. Det finnes jo "drittsekker" som ikke bør "være seg selv" da, men det virker ikke som du er der. Er man slik bør man heller prøve å søke hjelp tenker jeg. Sliter du med gamle sår? Vonde minner? Eller noe i den duren? Isåfall; prøv å snakk med legen og se om du kan få time hos en psykolog for eksempel. Hvis ikke; bare vær deg selv, ikke gi opp, si sannheten, vær ærlig, prøv å sette deg et mål og ta ett skritt som kan føre deg nærme målet for hver dag. Kan være så enkelt som å gå seg en tur, og få luftet vettet, istedenfor å sitte inne foran skjermen. Det kan lette på psyke og humør, i tillegg til at det er godt for kroppen. Noe som gjør at dine positive sider kanskje trer tydeligere frem neste gang du er på intervju. Sier ikke det nødvendigvis gjelder deg, men bare et eksempel.

Jeg er en monoton type med drøy kronisk resting bitch face. Jeg legger ikke følelser i ord når jeg snakker, veldig robotisk, veldig kjedelig. Jeg kunne vært meg selv hvis utseendet mitt var mer føyelig, for mange menn er sånn, den eneste forskjellen er at de ser mer profesjonell og ansvarlig kontra meg som ser helt psyko/kriminell ut. Jeg har bokstavelig talt ikke et aksepterende utseende til å være meg selv. De stereotypene som er lenka til mitt utseendet er ekstremt negativ så jeg kan ikke rollespille dem, og det funker jo ikke å rollespille som en snill, blid, oppmuntrende kar når jeg ikke har det passende utseendet, det er blir jo stridig. Jeg er totalt fucked. Det eneste jeg kan håpe på er å få kontakt med arbeidsgivere med et bredere og nyansert syn på realiteten enn den dogmatiske såpeoperaen folk flest lever i.

Anonymous poster hash: d9b5c...1f5

Lenke til kommentar
Gjest d9b5c...1f5 skrev (32 minutter siden):

Jeg er en monoton type med drøy kronisk resting bitch face. Jeg legger ikke følelser i ord når jeg snakker, veldig robotisk, veldig kjedelig. Jeg kunne vært meg selv hvis utseendet mitt var mer føyelig, for mange menn er sånn, den eneste forskjellen er at de ser mer profesjonell og ansvarlig kontra meg som ser helt psyko/kriminell ut. Jeg har bokstavelig talt ikke et aksepterende utseende til å være meg selv. De stereotypene som er lenka til mitt utseendet er ekstremt negativ så jeg kan ikke rollespille dem, og det funker jo ikke å rollespille som en snill, blid, oppmuntrende kar når jeg ikke har det passende utseendet, det er blir jo stridig. Jeg er totalt fucked. Det eneste jeg kan håpe på er å få kontakt med arbeidsgivere med et bredere og nyansert syn på realiteten enn den dogmatiske såpeoperaen folk flest lever i.

Anonymous poster hash: d9b5c...1f5

Hmm.. Vet ikke helt hva drøy kronisk resting bitch face vil si, men høres ikke så bra ut.. Det er litt merkelig at det skal være vanskelig å få seg IT-jobb idag. Trodde det var stor etterspørsel etter dem. Jeg kan være monoton selv. Det ligger nok litt i personlighetstypen som interesserer seg for IT, selv om jeg også har et vidt følelsesregister. Mange IT-folk er monotone, så ikke heng deg for mye opp i det. Ikke tenk at du skal rollespille noe. Er du snill så er du snill. Er du blid så er du blid. Hvis du er det så ikke la utseende ditt stå i veien for deg, slik at du føler at det står i strid med utseende ditt. Hvis du tenker slik så kan det hende at du utstråler noe som gjør at folk feiltolker og blir usikker på hvem du egentlig er. Noe som i tilfelle kan forsterke inntrykket utseende ditt utstråler om at du er psyko/kriminell. Istedenfor at de ser at du er en snill og grei kar, selv om du er monoton og stor. Kanskje du trenger hjelp til dette?

Lenke til kommentar

Ta kontakt med jobb og karrieresenter der du bor. Så ber du om å bli testet i en intervju situasjon.

Da vil du få ærlige tilbakemeldinger. Det kan være helt andre ting enn det trådstarter tror det er. Ofte har man ikke så god innsikt i sine styrker og svakheter uten å søke hjelp til dette.

Listen på årsak til å ikke få jobb etter intervju, dersom man er kvalifisert på papiret og alt er 100% match på utlyst stilling, er lang. 

Er usikker på om det er utsende i realiteten, eller bare noe man fort kan innbille seg selv. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Det finnes jobber der utseende betyr endel, men fra min erfaring fra IT-avdelinger rundtomkring er det absolutt ikke tilfelle der. Kjenner til flere som som ser ut som takras med tatoveringer i ansiktet og hele kroppen. At du skulle se så mye mer kriminell ut har jeg liten tro på. Det er vel også såpass stor mangel på arbeidskraft i bransjen at det skal være store muligheter for alle. Her gjetter jeg på at det handler om helt andre ting.

Lenke til kommentar
Budeia skrev (På 19.2.2022 den 17.03):

Kan også være at du (etter dagens strenge krav) ikke smiler nok, ikke virker glad og utadvendt nok. 

Eller de spinkle fyrene på IT-avdelingen blir avskrekket av å jobbe med en som Daniel Stisen? (tøff fyr fra Mandal).

MV5BNDhhODkzMDQtZWQ0YS00YmZiLTkyNDEtYjk2

Nerder vil være med andre som ser ut som nerder?

Tror det må være 40 år siden du var på en IT-Avdeling sist. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...