Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Poenget med to oppvaskmaskiner på samme kjøkken


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

To av mine perifere venner har to oppvaskmaskiner ved siden av hverandre på kjøkkenet og er veldig fornøyd med det. Sist jeg snakket med de fikk de ikke tid til å forklare hvilke fordeler dette bringer inn på kjøkkenet. 

Ser du noen vesentlige fordeler som oppveier pris, plass og dekadanse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dart skrev (8 minutter siden):

To av mine perifere venner har to oppvaskmaskiner ved siden av hverandre på kjøkkenet og er veldig fornøyd med det. Sist jeg snakket med de fikk de ikke tid til å forklare hvilke fordeler dette bringer inn på kjøkkenet. 

Ser du noen vesentlige fordeler som oppveier pris, plass og dekadanse?

Du kan sjekke den store oppussingsgruppen på FB. Der har jeg sett dette diskutert opp og ned og i mente. I all hovedsak består det enten av sykt late folk (enkelte begrunnelser på at en maskin er skitten og en er ren), mens den andre delen stort sett er veldig travle småbarnsfamilier, som da har mye oppvask, eller at det er veldig greit å ha ifbm store middagsbesøk/høytider (denne ser jeg). Kan sikkert også være noen som liker å ha ren kjøkkenbenk, og da slipper man jo å ha ting stående i 2-3 timer mens maskin 1 går ved å bare måke det inn i maskin 2.

Jeg bor alene og har ikke barn, men kjører vel oppvaskmaskin stort sett 1 gang i uken. Mulig jeg kan kjøre en ekstra gang hvis jeg har hatt ganske heftig baking (og da kan jeg se for meg at det er kjekt, selv om det skyldes 100% latskap) og har 2 bakeboller som skal vaskes samtidig. Folk er vel generelt veldig lite glade i å ta håndvask i disse dager, og er man blant de som liker å ødelegge pannene sine ved å ta dem i oppvaskemaskinen, så skjønner jeg at 2 stk kan være praktisk grunnet plassen de tar i en maskin. Jeg tar panner, gryter, kniver, tre og alminium for hånd. Alt annet går i maskinen, som regel.

Lenke til kommentar

Jeg har kun erfaring med det fra kontoret, og der er det for det meste ulemper egentlig. Rett som det er blir skittent bestikk lagt inn i den maskinen som er full av ren oppvask fordi ingen har oversikt og ingen gidder å sjekke. 

Hvis man er en person så klarer man nok å holde styr, men så trenger man vel heller ikke to oppvaskmaskiner. 🤷🏼‍♂️

Lenke til kommentar

Me er ein familie på fire med eit lite kjøken og ei oppvaskmaskin. I eit større kjøken kunne eg gjerne hatt to oppvaskmaskiner.

Eg er glad i mat og matlaging, og då blir det fort ein del oppvask etter ein middag. Jo meir som kan puttast i ei oppvaskmaskin jo betre sidan eg kan bruke tida i lag med familien i staden for å vaske opp. I tillegg må det som vaskast opp for hand ha benkeplass til å tørke, eller så må ein tørke manuelt. Eg har dei siste åra passe på å stort sett kun kjøpe kjøkenutstyr som kan gå i oppvaskmaskin, med enkelte unntak som knivar, tre-reidskapar, plast og teflon. Det er fabelaktig å stappe alt inn og bli fort ferdig.

I dag går det stort sett greit mtp. plass i maskina (XL-maskin), men ikkje alltid eg får plass til alt. Spesielt når det skal større gryter og panner inn.

Ei oppvaskmaskin treng ikkje koste all verden og varer minst fem år, så om det er verdt investeringa må den enkelte vurdere. Den tar sjølvsagt plass, men på eit stort kjøken er ikkje det noko problem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Zeph skrev (1 minutt siden):

Ei oppvaskmaskin treng ikkje koste all verden og varer minst fem år, så om det er verdt investeringa må den enkelte vurdere.

Når drift blir fordelt på to maskiner må de jo holde dobbelt så lenge hver? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
henrikwl skrev (17 minutter siden):

Rett som det er blir skittent bestikk lagt inn i den maskinen som er full av ren oppvask fordi ingen har oversikt og ingen gidder å sjekke. 

Prinsippet om "jo flere kokker". Ansvar og oversikt tynnes ut. Noen har kanskje ikke ansvar for å stable i maskinen hjemme, og sjekker ikke om innholdet er nyvasket. Det kan hjelpe med et magnetisk skilt som kan flyttes og sier: NYVASKET som settes på den som startes opp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Neonex skrev (25 minutter siden):

Du kan sjekke den store oppussingsgruppen på FB.

Jeg er en av de odde (skumle, mistenkelige) menneskene som ikke har konto hos FB. 😲

Lenke til kommentar
Dubious skrev (25 minutter siden):

Aldri sett noen ha 2 oppvaskmaskiner, men det er nokså vanlig å ha oppvaskmaskin og vaskemaskin på kjøkkenet.

Vaskemaskin på kjøkkenet har jeg aldri sett i hele mitt liv, tror jeg. Lurer på om det er vanlig i England eller USA, men har aldri hørt om det her til lands. 😅

Lenke til kommentar
Dart skrev (5 timer siden):

Når drift blir fordelt på to maskiner må de jo holde dobbelt så lenge hver? 

Kanskje, men ikkje nødvendigvis. Delar kan svikte pga. alder og ikkje brukstimar.

Dei som har to maskiner brukar kanskje begge same dag i tillegg. Er du ein familie på 4, 5, 6 så blir det ein del oppvask ila. ein dag.

Då eg var single var gjerne ein eller to vask per veke nok, men då vart jo mykje av det eg brukte til å lage middag med vaska for hand. I dag går maskina stort sett kvar einaste dag etter siste måltid i 19-tida.

Eit anna poeng er at om eg kan bruke mindre tid på oppvask så kan eg bruke litt meir tid på maten, som gjerne resulterer i betre mat.

Vaskemaskin på kjøkenet har eg òg hatt. Kanskje ikkje veldig vanleg i Norge pga. at bad stort sett er dimensjonert for å ha plass til vaskemaskin, men det finnes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (5 timer siden):

Vaskemaskin på kjøkkenet har jeg aldri sett i hele mitt liv, tror jeg. Lurer på om det er vanlig i England eller USA, men har aldri hørt om det her til lands. 😅

Det er mange eldre leiligheter feks i Oslo med små bad hvor det ikke er plass til vaskemaskin. Derfor mange som har plassert det på kjøkkenet. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (13 minutter siden):

Har noen behov for 2 oppvaskemaskiner, så kjøp en industrimaskin, som bruker kortere tid.

Kan fort bli dyrt, og usikker på om dei kan integrerast like godt. I så fall bør det vere ei maskin som brukar varmtvatn for å bli fortare ferdig. Mange industrimaskiner har ferdig oppvarma vatn heile tida, og det er ikkje spesielt økonomisk.

Maskina eg har i dag kan koplast til varmtvatn, men det er veldig liten forskjell på vasketida. Maks 10-15 minutt på 1-3 timars program.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Zeph skrev (34 minutter siden):

Maskina eg har i dag kan koplast til varmtvatn,

Sånn kan man ta (stjele) ekstra varmtvann fra fellesanlegget i borettslaget og spare sin egen strøm.  Man kan også fylle varmtvann i hovedkoppen på vaskemaskinen når den tar inn vann som skal varmes opp. Strøm spart.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
henrikwl skrev (På 19.2.2022 den 11.32):

Vaskemaskin på kjøkkenet har jeg aldri sett i hele mitt liv, tror jeg. Lurer på om det er vanlig i England eller USA, men har aldri hørt om det her til lands. 😅

Mange liker å ha oppsyn med alle maskiner som går, og slipper å gå i kjelleren eller ha eget vaskerom. Og ha alt støyende samlet på kjøkkenet. Man sparer mye plass og toppen av maskinen er jo et ekstra bord. Mange har ikke tørketrommel men tørker alt ute. Spess de som har oppdaget at tøyet tørker i kulde også, jo kaldere og tørrere luft det er, jo fortere tørker tøyet. Blå himmel og vind betyr alltid god tørk. Gufne insekter som midd blir drept av kulda inkl egg av disse. Stive håndkler uten skyllemiddel gir god skrubbing av huden.

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (På 19.2.2022 den 11.32):

Vaskemaskin på kjøkkenet har jeg aldri sett i hele mitt liv, tror jeg. Lurer på om det er vanlig i England eller USA, men har aldri hørt om det her til lands. 😅

Ganske vanlig i eldre leiligheter med knøttsmå bad. Det finnes faktisk de som har dusj på kjøkkenet også. Da har det etter mitt syn gått litt for langt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...