Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Poenget med to oppvaskmaskiner på samme kjøkken


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Hedersbrukeren skrev (18 minutter siden):

En oppvaskmaskin man tar ut av for å bruke til måltider osv., og en man setter skitne ting inn i, og så bytter man om, smart løsning :) 

 

Det var det jeg var ute etter.  I tillegg har man alltid en som virker om den andre svikter eller må renses?

Endret av Slettet+6132
lagt til siste avsnitt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Anti LFC skrev (46 minutter siden):

og ideelt sett ikke bør blandes med annen oppvask grunnet fett o.l.

Fett og proteiner tetter de mikroskopiske fordypningene i alle typer vanlig kjøkkenglass. Det fører bl a til at de ikke blir helt rene, og at drikke med kullsyre etter det skummer mye mere og mister futten veldig fort. Ølglass som noen har hatt f eks melk i bør bløtlegges og vaskes for hånd med bare lunkent vann og oppvaskmiddel eller helst krystallsoda. Hvis et glass med f eks melkerester eller mat blir utsatt for vann varmere enn 60 grader vil proteinene koagulere sammen med fettet i porene i glasset, etter det må de vaskes i lut for å bli rene igjen. Men noen ganger blir det aldri rent igjen. Det samme skjer med porselen som er glassert. Derfor skyller alltid restauranter oppvasken i lunkent vann før det vaskes på 50 grader og så 95 grader.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Sjekk om det er rent: med ren fuktig finger skal det knirke i glasset om det er rent. Samme som i dusjen, på glasserte fliser og speil: når du drar fingrene over fuktig flate, så skal det knirke. 

Har du helt rene glass kan du spille på dem: https://www.abcnyheter.no/sedenne/v/195459648/hor-den-nydelige-sangen-spilt-pa-glass?jwsource=cl 

Endret av Slettet+6132
lagt til siste avsnitt
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett vitsen, men nå som vi er blitt 2 unger, så skjønner jeg venner med 3 unger som trenger dette.

Nå som det er hjemmekontor også på både meg og kona, blir det lunsj hjemme for 2 pers hver dag også.

Når vi i tillegg forsøker å være flinke å lage alle disse måltidene fra scratch, så blir det mye oppvask. Og maskinen går 2 ganger om dagen, og da hoper det seg oppvask på benken som kunne vært i maskin nr 2. 

Det sagt så har vi plass til en oppvaskmaskin til på kjøkkenet, men tror nok ikke vi prioriterer det. 

Lenke til kommentar
Dart skrev (10 minutter siden):

Fett og proteiner tetter de mikroskopiske fordypningene i alle typer vanlig kjøkkenglass. Det fører bl a til at de ikke blir helt rene, og at drikke med kullsyre etter det skummer mye mere og mister futten veldig fort. Ølglass som noen har hatt f eks melk i bør bløtlegges og vaskes for hånd med bare lunkent vann og oppvaskmiddel eller helst krystallsoda. Hvis et glass med f eks melkerester eller mat blir utsatt for vann varmere enn 60 grader vil proteinene koagulere sammen med fettet i porene i glasset, etter det må de vaskes i lut for å bli rene igjen. Men noen ganger blir det aldri rent igjen. Det samme skjer med porselen som er glassert. Derfor skyller alltid restauranter oppvasken i lunkent vann før det vaskes på 50 grader og så 95 grader.

Derfor er det også en dårlig ide å koble oppvaskmaskinen rett til varmtvannet, med mindre den er laget for det med inntak for både varmt og kaldt vann. 

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg har hatt to oppvaskmaskiner i 4 år, og for meg fungerer det bra.  Så lenge man bruker stort sett de samme tingene hele tiden bruker jeg fra en og setter i den andre, og ting må sjelden opp i skapet i mellomtiden. Ett underskap  koster også en del, så veldig mye dyrere er det ikke.  Sikkert smak og behag, men som sagt så fungerer det for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...