Gå til innhold

Slik fungerer Tesla-lading for andre elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er supercharger nettverket betalt av Tesla eierne ved ett anstendig beløp av kjøpesummen til SU, hvertfall alle S og X frem til modell 3 kom. Ett av 2 ting burde skje nå: 

1. Tesla for off støtte for alle SU som frigjøres til fremmed lading

2. Dersom 1 ikke innfinnes, så må off støtte til alle de andre ladeoperatørene avvikles. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det må prøves! Det skal ikke mer enn to ladinger til i måneden før det lønner seg å betale for abonnement, om man har "stort" batteri. Det blir spennende å se ladehastighet.

Vi må tro at dette vil lage et prispress på andre ladeoperatører. Særlig Ionity må gjøre noe med prisen, de har vel heller ikke så mange ladestasjoner som ikke har Tesla-stasjoner i nærheten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For meg, som ikke hurtiglader så ofte, er tilgjengelighet viktigere enn pris når jeg må hurtiglade. Ved et par anledninger i fjor sommer stoppet jeg for å lade på steder som hadde både ladere fra Tesla og ladere fra andre leverandører. I Teslaområdet var det flere ledige ladere (som jeg da ikke kunne bruke), mens det på øvrige ladere var lang kø. Jeg betaler gjerne mer for å kunne lade på en Teslalader  enn å måtte stå i kø i lang tid (opptil 2-3 timer) for å få lade.

Når det gjelder brukervennlighet er det naturlig at det er enklere å lade en Tesla enn en annen bil på en Teslalader. Det fremstår som like "enkelt" å lade en annen bil på en Teslalader som på ladere fra andre leverandører, det er snakk om å ha forberedt seg, og gjort ferdig appen med profil og betalingskort.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
SDFGHJKL skrev (45 minutter siden):

Billigste er vel å ta i litt? WeCharge Plus (ca 100kr mnd) tilbyr lading på Ionity for 1,6kr/kWh. Det Tesla kan konkurre på er tilgjengelighet.

WeCharge Plus krever VW bil og at du lader på IONITY som knapt har ladere tilgjengelig. Prisen er heftig sponset av VW og alle biler som selges av VW belastes en andel enten de kommer til å hurtiglade eller ikke. Dette er ikke et åpent tilgjengelig alternativ for alle bilprodusenter og prisen er derfor ikke sammenlignbar i det hele tatt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tesla burde lisensiert Bil-til-Lader protokollen til andre bilfabrikanter og ladestasjonskjeder slik at en slapp alt tullet med app. Eller at bilfabikantene gikk sammen med ladestasjonskjedene og laget en standard for automatisk bilautentisering og betaling. Tesla har hatt en fordel ved at de har har hatt IKT-kontroll med begge sider av ladekablen. Mer DET enn at de har vært innovative, teknologi som dette har vi hatt i 20 år. Det handler om å ta i bruk teknologi som virker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
54 minutes ago, 3FKY9EYR said:

Eller at bilfabikantene gikk sammen med ladestasjonskjedene og laget en standard for automatisk bilautentisering og betaling.

Det er for lengst gjort og er sikkerhetsmessig noe helt annet enn teslas og fasneds (autocharge) løsning. Se ISO 15118.

Selv om standarden finnes så tar det tid å rulle den ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
N8591NB4 skrev (4 timer siden):

Nå er supercharger nettverket betalt av Tesla eierne ved ett anstendig beløp av kjøpesummen til SU, hvertfall alle S og X frem til modell 3 kom. Ett av 2 ting burde skje nå: 

1. Tesla for off støtte for alle SU som frigjøres til fremmed lading

2. Dersom 1 ikke innfinnes, så må off støtte til alle de andre ladeoperatørene avvikles. 

De aller fleste hurtigladeplasser settes opp uten støtte nå. Støtten er vel stort sett begrenset til Nord-Norge og for å dekke kommuner som ikke er dekket allerede. Du får ikke støtte for å sette opp flere hurtigladere på kløfta for å si det slik. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Steinar N skrev (3 minutter siden):

Det kan vel bli litt problematisk at biler med ladeport på "feil side", som denne Cupra,  opptar 2 ladestolper som vist på bildet.

Ja det blir et stort problem fordi enkelte mennesker har null praktisk sans og null forståelse for at de blokkerer en annen plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (35 minutter siden):

Kan nesten ikke vente med å teste ut Tesla-lading på min andregenerasjons Ioniq, som på en god vinterdag kanskje klarer 34 kW hvis jeg er heldig 😅  Men ladeporten er i hvert fall på riktig sted, så jeg slipper å okkupere to plasser.

Bare å prøve det. Så kan du fortelle oss om det finnes en nedre grense for hvor lav effekt du kan lade med før Tesla ilegger deg 'parkeringsgebyr'. :)

Hvordan er det med de som har Tesla *og* en annen bil? Finner ikke noe i min egen app som lar meg starte lading om jeg skulle finne på å ta med meg en ikke-Tesla til superladeren..

Lenke til kommentar
Leiern skrev (2 timer siden):

:D ler så tårene renner :D Opptil 2-3 timer i lade kø, det er rimelig sykt... Tror jeg venter 3-5 år med EL bil jeg ;) (ikke motstander av EL bil i det hele tatt)

Det har jeg aldri opplevd. Har passert 80 000 km med mye langkjøring, og har ventet på ladestasjon en håndfull ganger totalt, maks en halvtime. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...