Gå til innhold

Privat kokk på fulltid


LD93

Anbefalte innlegg

En venn av meg har fått tilbud om å være personlig hjemmekokk for en familie.

Dette var veldig uforventet ettersom det hele ble diskutert under en fuktig kveld på byen med dette paret.

 

Det ble så litt mer seriøst når han fikk en kontrakt tilsendt.

Han har fagbrev og har jobbet som restaurantsjef tidligere med 520k i året.

 

Denne jobben betaler dog "bare" 250.000.-

men kravene og fordelene er følgende

- Får leie 60kvm leilighet over garasje til 5k/mnd ( Dette er på bygdøy) Har sett prospekt og det er nyoppusset med 2 soverom og det er lagt penger i det mildt sagt.

  • Må lage frokost - lunsj - middag ( + Preppe kveldsmat for de) Hver dag til 4 stk. ( Søndag Fri)
  • Må stille opp ved sosiale tilstelninger i regi av familien, estimert til 3-4ggr i mnd. Typisk familiesammenkomster, bursdag, vennebesøk++
  • Må jobbe julaften/Nyttår ( Fri fra kl 16:00 )
  • 12% Feriepenger, 7% OTP, Lage egen meny & råvarer( må fortsatt godtas ukentlig av paret)
  • Potensielt 50k bonus ( står ikke noe om hva eller hvordan denne oppnås, men antar det er hvis familien er fornøyd? )
  • Tablet - Telefon inkludert
  • Kjøregodtgjørelse for innkjøp varer.

 

Han som har fått tilbudt dette var først i ekstase, men har senere begynt å tvile.

Så jeg lurte på om andre her har gjort lignende å evt hvordan det var for de?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser i grunnen ut som en felle hvor man ikke får bygget opp noen formue. Alt for lav lønn og kun rimelig leie. 
 

Men hvis vedkommende er i en vanskelig situasjon, så kan det være en ypperlig anledning for å spare opp en del midler for å komme seg videre. Da er det uansett svært viktig å tenke på fluktmuligheter, at man har gode forutsetninger for oppsigelse. Det er jo selvsagt noe man kan putte på CVen, men her kan det være skummelt mtp. personene som hyrer ham. En familie kan lett stå sammen mot utenforstående hvis det blir bråk, og enkelte folk er litt vel rovdyr. 
 

Skal vennen din påta seg dette, så bør h*n være litt føre var og opptre litt varsomt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Greia er vel helst at en får betalt etter ytelse. Dette er en rolig og grei "overlevelse"-jobb om man er lut lei å stresse seg ihjel på kjøkkenet på en resturant hvis dette er utgangpunktet. Hvordan relasjonen spiller inn på dette vet jeg ikke, men normalt sett er blod tykkere enn vann når det kommer til familiære forhold.

Normalt sett surner ting til etterhvert nærmest pr. default da det er høyst menneskelig, og det skal veldig mye til for å rette opp noe sånt, så folk bytter da vanligvis jobb. Uansett kan det vel holde en stund.

Lenke til kommentar

Seksdagers arbeidsuke, med 4 økter a 1 time hver dag med ca. 4 timers mellomrom mellom øktene høres helt forferdelig ut. Han sitter da igjen med mange men små vinduer til å gjøre private ting. Skal han treffe venner, så har han et lite vindu mellom middag og kveldsmat, evnt etter kveldsmat men må være tidlig oppe og klar med frokost..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kommer nok ikke til å spare noe særlig penger der. La oss si h*n betaler 30% skatt. 

30% av 250 000 % 75 000. sitter igjen med 175 000 etter skatt. Så kommer leie av leilghet på 60 000 i året. Strøm inkludert?

Sitter igjen med 115 000. minus alt annet h*n trenger selv alt fra tannkrem til 1 øl h*n skal kose seg med på lørdagen.

så kommer bil kostnader. han får jo noe tilbake for det, men er det nok at det dekker alle kostnader på bil?

Jobb 6 dager i uka, fikse alle måltider, handle inn alt og planlege. Det blir fort lengre enn 7:30 timer vanlig arbeids dag.

Hvis personen sliter med permittering pga corona, eller vil gjøre det for opplevelse sin skyld så kan jo prøve. Ellers hadde jeg takket nei, for mye jobb, for lite penger, for lite fritid.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
p4cko skrev (1 minutt siden):

Kommer nok ikke til å spare noe særlig penger der. La oss si h*n betaler 30% skatt. 

30% av 250 000 % 75 000. sitter igjen med 175 000 etter skatt. Så kommer leie av leilghet på 60 000 i året. Strøm inkludert?

Effektiv skatteprosent av en lønn på 250k er nok langt lavere enn 30 %. Jeg får rundt 40 000 i skatt når jeg bruker en skattekalkulator og ikke legger inn noen fradrag eller formue.

Når det er sagt synes jeg tilbudet høres mindre kurant ut. Spesielt med tanke på arbeidstider. Det er ikke sikkert at han ville arbeidet så voldsomt mange timer eller hatt en stressende hverdag, men om arbeidstiden blir svært fragmentert og han må arbeide 6-dagersuker, blir neppe fritiden spesielt "effektiv". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer ant på hvordan man regner på det, men det er ikke noe man blir rik på, sånn med en gang.

En leilighet på denne størrelsen koster fort 12000-15000 kr i måneden på Bygdøy, kanskje mer om det er høy standard, men la oss si 15000. Det betyr at han kan legge på 120000 skattefrie kroner på toppen av lønnen.

370000 før skatt, og skatt på 250000 av disse, er like vel ikke veldig høy lønn. Snittlønnen for kokker i Norge ligger på ca 430000. Men med bonusen så er han rett opp under. Finregner man på skatten som slår inn på de 120 i leie, så kommer han med bonusen trolig ganske likt ut med snittlønnen. Så kommer goder som telefon osv på toppen. Hva med mat? Kan han spise av det han lager selv. I så fall så er det også et matbudsjett som må regnes inn og sammenlignes med i dag.

Men, på en annen side hadde han kanskje ikke bodd på Bygdøy og ikke betalt 15000 kr i leie heller. Kanskje hadde han betalt i egen bolig. Hvor og hvordan bor han i dag, eie eller leie, hva betaler han. Dette er veldig viktig for regnestykket. Og ikke minst, hvor kunne han bodd, hvor viktig er standarden, hvor høyt er ønsket om å kunne bo på Bygdøy osv. 

I alle tilfeller er det fremdeles noe under hans lønn på 520 i dag. På en annen side så vil det som andre skriver her være langt mindre press i det daglige. Han skal lage frokost, og jeg antar at lunsj vil bety at han lager matpakke, eventuelt lager noe til de som jobber hjemme for tiden. Og så lager middag. Dette krever nok ikke hele dagen for å si det sånn. Selv om han skal preppe kveldsmat. Og kveldsmat betyr også fri på ettermiddagene. Glem dog ikke at han jobber 6 dager i uken.

Har han anledning til å bruke tiden på dagen til noe annet? Er det noe han kan gjøre for å skape bi-inntekt? 

Vanskelig å si helt om dette er bra eller dårlig. Det virker å være midt på treet økonomisk, litt etter hvordan man regner.


En ting jeg vil legge til som er verdt å tenke på. Han jobber da i en bransje opp mot private rikinger. Og, det finnes helt sikkert rikere rikinger enn dette i verden. Hvis han står på og familien blir fornøyde, kanskje vil dette kunne være et springbrett inn i en potensielt lukrativ bransje.

Lenke til kommentar
LD93 skrev (1 time siden):

Han som har fått tilbudt dette var først i ekstase, men har senere begynt å tvile.

Så jeg lurte på om andre her har gjort lignende å evt hvordan det var for de?

Høres litt tvilsomt ut. 250k er rundt 21k per måned. Selv med lav skatteprosent, tviler jeg på at han sitter igjen med særlig mer enn 17k i måneden etter det. Trekk fra bolig og man er nede i 12k. Og det inkl strøm, TV, internett i dette, eller må han betale mer? I tillegg kommer transport. Selv om han klarer seg uten bil koster jo dette litt, og da står h*n igjen med kanskje 10 000 i måneden etter at bolig og transport er betalt. Det er ikke fryktelig mye.

I tillegg kommer arbeidstidene. De virker temmelig ukurante. Spiser familien lunsj hjemme eller kan han lage denne på morgenkvisten slik at de bare tar med seg og varmer opp? Det siste er greit nok, det første virker slitsomt. Om h*n kan klar seg med et par timer på morgen til å lage frokost/lunsj og tilsvarende på ettermidag/kveld for middag og kveldsmat, blir det jo ikke så voldsomt med total arbeidstid. Men om det blir mer fragmentert enn dette, blir det vanskelig å ha en effektiv fritid/hverdag.

Lenke til kommentar

Hørtes underbetalt ut. Dette hørtes nesten ut som en 8 timers dag spesielt siden mye av dette er på kveldstid. 

Om leiligheten og kost er inkludert så kan man sikkert snakke litt. Da vil personen kunne sitte igjen med ca 20k i mnd som er ganske bra om man sammenligner med andre. Problemet er vel at kost og losji da skal skattes?

 

Og sikkert lurt og heller avtale en fast timespris på de ekstra jobbene og ta det der i fra.. plutselig blir det veldig mange ekstra sosiale tilstelninger siden det er så kjekt med han der :)

 

Ikke minst ferie og fri etc.. og maks antall timer

Lenke til kommentar

I tillegg til at jeg syntes lønna var lav, og dagene håpløse å forholde seg til, så ville jeg vært skeptisk til sosiale tilstelninger 3-4 ggr pr måned, kan dette innebære typiske søndagsmiddager?  

Det tar vel tid å planlegge 4 måltider og kjøpe inn råvarer hver dag til dette, høres ut som vanvittig mye jobb og dårlige vilkår for såpass mye arbeid. Hadde og forventa at leiligheten var gratis og at han selv kunne spise maten han lagde til de. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 0f0e0...3b1
Baranladion skrev (12 minutter siden):

I tillegg til at jeg syntes lønna var lav, og dagene håpløse å forholde seg til, så ville jeg vært skeptisk til sosiale tilstelninger 3-4 ggr pr måned, kan dette innebære typiske søndagsmiddager?  

Det tar vel tid å planlegge 4 måltider og kjøpe inn råvarer hver dag til dette, høres ut som vanvittig mye jobb og dårlige vilkår for såpass mye arbeid. Hadde og forventa at leiligheten var gratis og at han selv kunne spise maten han lagde til de. 

Å lage 4 måltider hver dag er ikke så vanskelig for å god kokk, mye kan prepareres samtidig, slik at selve jobben minimeres når det fysisk skal lages. Kveldsmaten ble nevnt ble klargjort tidligre, slik at han/hun ikke trenger å lage denne om kvelden. 

Men burte vært tillegg for de ekstra tilstedningene, spesielt hvis de havner på en søndag som det stod nevnt var fridag.

Det bør også være satt av spesifikke ting rundt ferie og fritid. Kokken kan ikke jobbe 6 dager i uken hele året utenom ferie.

Hva skjer hvis disse har hytte og blir der 1 uke, må kokken følge etter?

 

Anonymous poster hash: 0f0e0...3b1

Lenke til kommentar

Ville holdt meg unna, virker som typiske vestkant familier som ønsker seg en au pair som skal gjøre alt men det har blitt strammere med årene så nå vil de ha en kokk hvor de betaler alt for dårlig.

Høres ut som moderne slave arbeid, i praksis så må du være i beredskap hele dagen og glemme fritid.

Tror ikke LO hadde vært helt fornøyd med den løsningen heller.

I det minste burde kost og losji vært inkludert med tanke hvor dårlig lønnen er.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Ville nok tenkt meg godt om før jeg takket ja til en slik jobb.

Her snakker vi om en jobb som er under 200kr timen før skatt. Får faktisk bedre betalt i kassa på butikken. Og trolig bedre betingelser og fritid også.

Tablet og telefon er goder som tross alt ikke koster så mye, men høres fint ut på papiret.

Lenke til kommentar
21 hours ago, Serpentbane said:

 

En leilighet på denne størrelsen koster fort 12000-15000 kr i måneden på Bygdøy, kanskje mer om det er høy standard, men la oss si 15000. Det betyr at han kan legge på 120000 skattefrie kroner på toppen av lønnen.

Hvis man får bolig til langt under markedspris, så skal vel dette fordelsbeskattes? Blir fortsatt billigere, men skattefritt er det jo ikke.

Endret av Gunnar Mo
Lenke til kommentar

Seks dagers arbeidsuker, må stille opp ved sosiale tilstelninger og jobbe jul/nyttår i tillegg er arbeidsdagen stykkevis oppdelt slik at privat fritid ikke finnes?

Be de som ønsker å ansette personen liste opp når han skal jobbe, samt at han som ønsker jobben ser for seg hvor mange timer han trenger pr økt, forberedelser og innkjøp.

 

I mitt hode fremstår dette som mange brudd på arbeidsmiljøloven.

Endret av Hansien
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gunnar Mo skrev (15 minutter siden):

Hvis man får bolig til langt under markedspris, så skal vel dette fordelsbeskattes? Blir fortsatt billigere, men skattefritt er det jo ikke.

Hvis arbeidsgiver betaler leilighet skal dette fordelsbeskattes, men dette blir en gråsone. Her eies leiligheten av en privatperson, og privatpersoner kan velge å ta hva de vil i leie, det styres ikke av noen gitt markedspris. Min bror leide ut til 5000 under markedspris fordi han ønsket en enslig rolig leietaker. 

Han jobber riktig nok for dem, eller evt for et firma som eies av dem, men det kommer ikke nødvendigvis fram ut av arbeidskontrakten at han får avslag på pris eller en gitt leiepris på leiligheten. Dette kan avtales i en egen leieavtale. 

Har svært vanskelig for å tro at dette vil komme fram på noe sett å vis. 

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Serpentbane said:

Hvis arbeidsgiver betaler leilighet skal dette fordelsbeskattes, men dette blir en gråsone. Her eies leiligheten av en privatperson, og privatpersoner kan velge å ta hva de vil i leie, det styres ikke av noen gitt markedspris. Min bror leide ut til 5000 under markedspris fordi han ønsket en enslig rolig leietaker. 

Han jobber riktig nok for dem, eller evt for et firma som eies av dem, men det kommer ikke nødvendigvis fram ut av arbeidskontrakten at han får avslag på pris eller en gitt leiepris på leiligheten. Dette kan avtales i en egen leieavtale. 

Har svært vanskelig for å tro at dette vil komme fram på noe sett å vis. 

Utvilsomt vanskelig å oppdage for Skatteetaten, men det blir ikke mer lovlig av den grunn. 

 

Det kan jo føre til noen interessante konflikter hvis leligheten leies ut billig i en separat kontrakt. Hvis arbeidsforholdet opphører, kan da leietaker fortsette å bo der billig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...