Gå til innhold

Privat kokk på fulltid


LD93

Anbefalte innlegg

LD93 skrev (23 timer siden):

 

- Får leie 60kvm leilighet over garasje til 5k/mnd ( Dette er på bygdøy) Har sett prospekt og det er nyoppusset med 2 soverom og det er lagt penger i det mildt sagt.

  • Må lage frokost - lunsj - middag ( + Preppe kveldsmat for de) Hver dag til 4 stk. ( Søndag Fri)
  • Må stille opp ved sosiale tilstelninger i regi av familien, estimert til 3-4ggr i mnd. Typisk familiesammenkomster, bursdag, vennebesøk++
  • Må jobbe julaften/Nyttår ( Fri fra kl 16:00 )
  • 12% Feriepenger, 7% OTP, Lage egen meny & råvarer( må fortsatt godtas ukentlig av paret)
  • Potensielt 50k bonus ( står ikke noe om hva eller hvordan denne oppnås, men antar det er hvis familien er fornøyd? )
  • Tablet - Telefon inkludert
  • Kjøregodtgjørelse for innkjøp varer.

 

Han som har fått tilbudt dette var først i ekstase, men har senere begynt å tvile.

Så jeg lurte på om andre her har gjort lignende å evt hvordan det var for de?

 

Billig husleige er sjølvsagt ein verdi som han må vurdere, men spørsmålet er kva verdi dette eigentleg har for vennen din. 

Men ein slik avtale er tvilsom i forhold til arbeidsmiljølova. Det er lov å jobbe 6 dagers veke men ein skal sikrast søn- og helgedag minst kvar fjerde veke. Arbeidstakaren skal sikrast minst 11 timars samanhengande arbeidsfri i løpet av 24 timar, og han skal ha minst 36 timars samanhengande fri kvar veke. Det siste betyr at dersom han må starte med frokosten på måndag kl 07 så må han ha avslutta arbeidet på laurdagen seinast kl 20. Altså må kveldsmaten være preppa før den tid og eventuelle sosiale tilstellingar må være avslutta tidleg på laurdagskvelden, eventuelt må han ha fri eller starte seinare på måndagen for å sikre minst 36 timar med fritid.
Han skal ikkje ha arbeidstid på over 48 timar i løpet av ei veke, med 6 dagers veke så betyr det maks 8 timar per dag. Det blir nok krevande å skulle få til både frokost og middag innafor den tida. Om han startar med frokost kl 07 så må middagen være ferdig før kl 15. Eventuell oppvask må takast påfølgande arbeidsdag om familien ikkje gjer dette sjølv.

Så det store spørsmålet er den praktiske organiseringa av arbeidsdagen. Skal f.eks. middagen serverast eller er det nok at middagen blir laga til rundt lunsjtider og familien varmar opp maten sjølv? Skal han både servere frokost og middag så blir det fort for lange dagar, han kan jobbe opp til 13 timar enkelte dagar men ikkje kvar dag.
Dei sosiale tilstellingane er ein stor X-faktor både i antal og varigheit. Etter avtalen er han alt så pressa på lovleg arbeidstid at det å i tillegg jobbe ekstra ein kveld kvar veke blir vanskeleg å få til. Ein kan f.eks. bruke forskjøvet arbeidstid for å løyse den utfordringa, ved at det f.eks. ikkje blir servert frokost dei dagane det skal være sosiale tilstellingar, men dette er nok heller ingen god ordning for vennen din som nok vil foretrekke å ha ein forutsigbar arbeidsdag å planlegge utifrå.
Same med prepping av kveldsmat, kva innebærer det av arbeid? Er det berre snakk om å pakke ned restane etter lunsjen som kveldsmat eller må han pårekne å bruke arbeidstid etter middagen på preppinga?

 

Om vennen din er arbeidsledig og har behov for å praktisere faget sitt, ha litt inntekt og samtidig ha lave levekostnadar så kan dette være ein akseptabel avtale medan han søker etter meir ordna arbeidsforhold med skikkeleg lønn, men nokon karriereveg er det nok ikkje.
12% feriepengar og 7% pensjonssparing er greit nok det, men når lønna er så lav så blir det ikkje så mykje ut av det.

Slik som eg ser det så er vennen din betre tent med å ta seg ei 50% stilling som kokk. Då får han omtrent lik lønn og minst dobbelt så mykje fritid.
Ein litt billegare bustad og potensiell bonus er nok ikkje gode nok goder til å gjere opp for det faktum at dette er ein fulltidsjobb med halv lønn og halv pensjonsoppsparing.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Serpentbane skrev (1 time siden):

Han jobber riktig nok for dem, eller evt for et firma som eies av dem, men det kommer ikke nødvendigvis fram ut av arbeidskontrakten at han får avslag på pris eller en gitt leiepris på leiligheten. Dette kan avtales i en egen leieavtale. 

Dersom billeg husleige er ein føresetnad for at det er aktuelt å godta ei lav lønn så er det eit poeng at leigeforholdet er regulert i arbeidsavtalen, om ikkje risikerer ein at forutsetningane blir endra.

Ein kan delvis løyse dette ved å inngå tidsbestemt leigeavtale på 3 år som sikrar at husleiga ikkje kan justerast opp til gjengs leige før det har gått 3 år, men då medfører ein ubalanse i forhold til oppseiingstid i kokkejobben. Om kokken då skulle seie opp jobben etter 1 år så reknar eg med at familien ikkje ønsker at det skal være igjen 2 år i ein husleigeavtale med lav husleige.
Ein ting er den økonomiske konsekvensen men det vil også være til hinder for at familien kan tilsette ein ny heimekokk når leiligheita alt er utleigd til den forrige kokken.

Lenke til kommentar

Å stille seg til disposisjon så mange timer, nesten hver dag, hele måneden, minner om slavearbeid for den lønnen.

De tilbyr minimum 100,000, - 150,000,- under hva en ufaglært "hobbykokk" hadde fortjent. "fattiggrensen" ligger på 220,000,- her i Norge, og han vil motta 250,000,-? Galskap! Sikkert en snobbefamilie som har benyttet seg av polske arbeidere til både det ene og det andre.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gunnar Mo skrev (1 time siden):

Utvilsomt vanskelig å oppdage for Skatteetaten, men det blir ikke mer lovlig av den grunn. 

 

Det kan jo føre til noen interessante konflikter hvis leligheten leies ut billig i en separat kontrakt. Hvis arbeidsforholdet opphører, kan da leietaker fortsette å bo der billig?

Hva om han kjenner dem, og fikk billig leie, så etter en stund begynte han å jobbe for dem som kokk? Blir det da plutselig ulovlig for han å leie billig? 

Det er en gråsone, hva de faktisk gjør skal jeg ikke legge meg borti. 

 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (58 minutter siden):

Dersom billeg husleige er ein føresetnad for at det er aktuelt å godta ei lav lønn så er det eit poeng at leigeforholdet er regulert i arbeidsavtalen, om ikkje risikerer ein at forutsetningane blir endra.

Ein kan delvis løyse dette ved å inngå tidsbestemt leigeavtale på 3 år som sikrar at husleiga ikkje kan justerast opp til gjengs leige før det har gått 3 år, men då medfører ein ubalanse i forhold til oppseiingstid i kokkejobben. Om kokken då skulle seie opp jobben etter 1 år så reknar eg med at familien ikkje ønsker at det skal være igjen 2 år i ein husleigeavtale med lav husleige.
Ein ting er den økonomiske konsekvensen men det vil også være til hinder for at familien kan tilsette ein ny heimekokk når leiligheita alt er utleigd til den forrige kokken.

Skal ikke legge meg borti hvordan de løser dette i praksis. Bare poenget er at dette er en gråsone. 

Man han ha et leieforhold med fastsatt pris i ti år etc, men med gjensidig oppsigelsestid tilsvarende oppsigelsestiden i arbeidsavtalen. Sier kokken opp jobben, sier huseier opp leieavtalen osv. 

Jeg hadde i alle fall ikke rapportert inn dette som en frynsegode hvis jeg kunne unngått det. 

Lenke til kommentar
LD93 skrev (På 17.1.2022 den 10.42):

En venn av meg har fått tilbud om å være personlig hjemmekokk for en familie.

Dette var veldig uforventet ettersom det hele ble diskutert under en fuktig kveld på byen med dette paret.

Cock with benefits? 🙂

Sitat

Han har fagbrev og har jobbet som restaurantsjef tidligere med 520k i året.

Det hørtes lite ut. Som restaurantsjef?

Sitat

Denne jobben betaler dog "bare" 250.000.-

men kravene og fordelene er følgende

- Får leie 60kvm leilighet over garasje til 5k/mnd ( Dette er på bygdøy) Har sett prospekt og det er nyoppusset med 2 soverom og det er lagt penger i det mildt sagt.

250.000 er lite penger. Uansett hvor posh/underpriset leiligheten er så innebærer det å bo på jobb, å ha sjefen som nærmeste nabo og huseier. Det er en vesentlig ulempe, jeg ville (alt annet likt) heller ha tjent 520’ og leid en enklere leilighet til markedspris og kunnet ta meg en fest uten å risikere å miste både jobb og hus samtidig.

Sitat
  • Må lage frokost - lunsj - middag ( + Preppe kveldsmat for de) Hver dag til 4 stk. ( Søndag Fri)
  • Må stille opp ved sosiale tilstelninger i regi av familien, estimert til 3-4ggr i mnd. Typisk familiesammenkomster, bursdag, vennebesøk++

Jobbe fra 7-16 man-fre er vanlig jobb, ikke noe problem. Man kan bruke ledig tid til å sette sammen meny, gjøre innkjøp og lage måltider for kjøl.

Hvis de forventer middag servert kl 18, ferdig 19 og at han skal ta oppvasken samme dag for så å sette ut kveldsmat så går i praksis hele dagen.

At han i tillegg mister hver lørdag og må gjøre større arrangementet 4 ggr pr mnd betyr at han har veldig lite mulighet til å tilbringe kvelder og netter med venner og familie.

Sitat
  • Må jobbe julaften/Nyttår ( Fri fra kl 16:00 )

Hvis dette var et «ettårsstunt» for å få variasjon eller ha noe å gjøre når covid har lagt bransjen øde så er jobbing i jula helt greit. Som langvarig løsning så setter det igjen vesentlige begrensninger på livet han kan føre.

Sitat
  • 12% Feriepenger, 7% OTP, Lage egen meny & råvarer( må fortsatt godtas ukentlig av paret)
  • Potensielt 50k bonus ( står ikke noe om hva eller hvordan denne oppnås, men antar det er hvis familien er fornøyd? )
  • Tablet - Telefon inkludert
  • Kjøregodtgjørelse for innkjøp varer.

12% av et lite beløp er et lite beløp.

Bonus kan være fin den. Eller en implisitt slave-klausul.

Jeg kunne ha vurdert noe slikt som arbeidsledig kokk. Eller hvis jeg kjente familien fra før og hadde en relasjon som gjorde at jeg forventet å bli behandlet fair og/eller som en av familien.

Generelt er jeg skeptisk.

-k

Lenke til kommentar
1 hour ago, Serpentbane said:

Hva om han kjenner dem, og fikk billig leie, så etter en stund begynte han å jobbe for dem som kokk? Blir det da plutselig ulovlig for han å leie billig? 

Det er en gråsone, hva de faktisk gjør skal jeg ikke legge meg borti. 

 

Da er jo ikke leia koblet mot arbeidsforholdet. Jeg skjønner ikke helt argumentasjonen om "hvis situasjonen var en helt annen, hadde det da vært ulovlig?"

Jeg skjønner heller ikke helt hva du mener med gråsone. Tenker du da på om det er tvil om ulovligheten, eller om det er mulig å bevise at det er ulovlig? Det er stramme regler for frynsegoder, og mange forsøk på å omgå de.

Lenke til kommentar
Gunnar Mo skrev (2 timer siden):

Da er jo ikke leia koblet mot arbeidsforholdet. Jeg skjønner ikke helt argumentasjonen om "hvis situasjonen var en helt annen, hadde det da vært ulovlig?"

Jeg skjønner heller ikke helt hva du mener med gråsone. Tenker du da på om det er tvil om ulovligheten, eller om det er mulig å bevise at det er ulovlig? Det er stramme regler for frynsegoder, og mange forsøk på å omgå de.

Hvis du ikke skjønner konseptet gråsone så får du passe på at du gjør alt ekstra mye mer riktig enn folk flest, så kan vi andre leve litt i det grå. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Syns det hørtes ut som en veldig dårlig avtale. Er ikke denne familien i stand til å fikse seg noen brødskiver eller havregrøt til frokost selv? Hvis det kun hadde vært snakk om middag hver dag så hadde det vært en annen sak.

Julemiddagen og nyttårsmiddagen bør de også være i stand til å lage selv når de får servert ferdig middag resten av året?

Endret av Avero
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Avero skrev (10 minutter siden):

Syns det hørtes ut som en veldig dårlig avtale.

Avtalen er nok dårlig mtp hvor ugunstig arbeidstider det virker til å tilbys av arbeidsgiver

Avero skrev (10 minutter siden):

Er ikke denne familien i stand til å fikse seg noen brødskiver eller havregrøt til frokost selv? Hvis det kunne hadde vært snakk om middag hver dag så hadde det vært en annen sak. Julemiddagen og nyttårsmiddagen bør de også være i stand til å lage selv når de får servert ferdig middag resten av året?

Det kan heller være at de ønsker å bruke tid på andre ting enn å lage mat selv. Trenger ikke være verre enn det.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 time siden):

Det kan heller være at de ønsker å bruke tid på andre ting enn å lage mat selv. Trenger ikke være verre enn det.

Greit nok, men absolutt alle måltider minst 6 dager i uken? Invitere på julemiddag og fortelle gjestene at noen andre har laget maten, men at vedkommende fikk lov til å gå hjem klokken 16:00?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er selv kokk. Ikke at det er så relevant her gjerne... Men jeg hadde aldri gjort dette!

Han bør etablerte et eget selskap, og heller leie ut tjenestene sine til dette paret. 
Da kan han skrive av blant annet leilighet, bil og alt annet på skatten. 

Samtidig fratar han familien en mengde ansvarsområder. Men; er selv ansvarlig for sykepenger, innleie av vikar, mva og alt annet piss. Mye arbeid! Mildt sagt. 

En slik "turnus" er ikke en jobb for 1 person... men 3 personer, som går skiftarbeid. Dette er ikke en fulltidsjobb. Men tre fulltidsjobber. Jeg antar at han ikke bare må lage mat, men også gjøre innkjøp. Sørge for renhold på kjøkkenet. Mengder av papirarbeid. 

Dette er alt annet enn attraktiv jobb. Jeg vil ikke kalle det slavearbeid. 

Jeg hadde heller gått med på en mellomløsning. Der jeg for eksempel kan lagde mat ved diverse sosiale forekomster og spesielle dager / markeringer. Men hadde aldri tatt mindre enn 5000 kr,- pr dag for dette. 

5000 kr,- døgnet dersom man "alltid" er på vakt, er ikke urimelig. 
Da jeg jobbet medleveturnus i et privat helseforetak, fikk jeg 5000 kr,- pr døgn. Dette var i 2015. Da fakturerte jeg dette gjennom eget selskap. (En praksis som nå er ulovlig). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Avero skrev (33 minutter siden):

Greit nok, men absolutt alle måltider minst 6 dager i uken? Invitere på julemiddag og fortelle gjestene at noen andre har laget maten, men at vedkommende fikk lov til å gå hjem klokken 16:00?

Skal man bruke 250K pluss bonus pluss matvarer pluss goder minus potensiell leieinntekt på mat gjennom året så vil de sikker ha litt igjen for det også, uavhengig av om man mener lønnen er god eller ikke. 

Lenke til kommentar
14 hours ago, Serpentbane said:

Hvis du ikke skjønner konseptet gråsone så får du passe på at du gjør alt ekstra mye mer riktig enn folk flest, så kan vi andre leve litt i det grå. 

Var spørsmålet så vanskelig? Mener du det er i en juridisk gråsone, eller i en gråsone om man kan bli tatt? Spar meg billige hersketeknikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (19 timer siden):

Hva om han kjenner dem, og fikk billig leie, så etter en stund begynte han å jobbe for dem som kokk? Blir det da plutselig ulovlig for han å leie billig? 

Det er en gråsone, hva de faktisk gjør skal jeg ikke legge meg borti. 

Jeg synes ikke at teksten under legger opp til mye gråsoner:

https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/uttalelser/prinsipputtalelser/nye-regler-om-rabatter-i-arbeidsforhold-og-arbeidsgiverforpliktelser-gjeldende-for-inntektsaret-2019/

"Etter skatteloven er enhver økonomisk fordel mottatt i arbeidsforholdet skattepliktig, med mindre det er gitt særskilt skattefritak. Rabatter den ansatte mottar i arbeidsforholdet er derfor i utgangspunktet skattepliktige etter gjeldende regler. "

 

Man kan lage seg mange konstruksjoner som gjør fordelen vanskelig å oppdage eller bevise, og da er nok sjansen stor for at man slipper unna med det.

Å leie ut en leilighet til halv pris i 2019, for så å ansette en person til redusert lønn i 2021 fordi man på forhånd har avtalt nettopp det er nok et tilfelle av "lønnsplanlegging" som man vanligvis slipper unna med.

Man kan argumentere med at man leide ut leiligheten billig fordi det var vanskelig å finne leietagere, eller fordi vedkommende framstod som spesielt rolig. På samme måte kan man kanskje argumentere for at når man senere ansatte vedkommende så var lønna spesielt lav fordi <sett inn grunn>. Det springende punktet må vel være om det var en avtale mellom de to om at "hvis jeg får leie billig av deg så skal jeg jobbe billig for deg".

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...