Gå til innhold

Ny nettleie: Hvordan styre effektforbruket med hyllevare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er at det er få mulige løsninger og at det er for tidlig. For oss som ikke har elbil er det kanskje varmtvannstanken som er det mest nærliggende å kunne styre. Oss virker som det mest nærliggende alternativet pga. ikke binding til strømleverandør og relativt billig per måned. Men selv denne gjør at man må virkelig spare noe på å se sanntids strømdata for at dette skal lønne seg. Og hvis jeg skal kople dette på elektriske varmekilder i huset krever det bytte av samtlige termostater inkludet styring av varmepumpe og det er ikke billig totalt sett.

Effekttariff burde aldri har vært innført, ikke så tidlig i hvertfall når det finnes så få løsninger på markedet for å styre strømforbruket ut fra de nye AMS målerne. Det at man skal betale ekstra pga, en time i måneden der man bruker litt mer strøm er helt idiotisk. Hvis man ser dette fra strømselskapets side så spiller en abonnents forbruk i en time mindre rolle, fordi alle andre vil ikke bruke like mye strøm i denne timen. I hvert fall hvis man passer på disse timene rett etter jobb som man ikke trenger noen app for å sjekke. Jeg mener også at denne utformingen av effekttariff er helt feil, også for strømselskapene.

Det er en skam at strømprodusentene som Elvia ikke innstallerte AMS målere som kunne vise effekten rett i displayet på sikringsskapet. For de aller fleste så hadde dette i utgangspunktet gjort AMS målerne litt mer nyttige uten tilleggsutstyr. For de fleste er de nye AMS målerne værre en det var før, for nå trenger man ikke engang sjekke strømforbruket hver måned med måleravlesning. AMS målerne tjener i dag kun eierne og strømselskapene og 3dje parts smarthusleverandører og er forbrukruvennlige.

Nå får vi en løsning der sanntidsstrømdata blir lagret i stort omfang i flere databaser (strømprodusent, strømleverandør, 3dj parts smarthusleverandør). Dette er referert til GDPR og datasikkerhet svært betenkelig. Hadde det fantes løsninger på markedet som kunne overføre data rett fra sikringsskapet til egen PC via wfi og Rest interface (evt. via en boks) og ikke via enda en server hadde det vært bedre (OSS løsningen går via mobilnettet også). Dette finnes i form av hackeløsninger (raspberry pi), men er jo ikke noe som hvem som helst går i kast med.

Og ellers. Politikere, NVE, statnett, statkraft, Elvia burde skamme seg for å ha innført et marked med alt for mye utenlandseksport som gjør at strømprisen i Norge blir høy. Her må det til omfattende reguleringer, men politikerne som har hovedansvaret vil ikke. Det minste de kunne ha gjort nå var en avgiftsmodell som regulerte ned de prosentvise strømavgiftene og moms når prisen oversteg et visst nivå.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Roger Moore said:

Alle disse er feil løsning. Eneste rette løsningen er å reversere endringene i nettleie og kreve at den nettleien vi allerede har betalt blir brukt til å styrke infrastrukturen sånn at den er tilpasset en moderne verden.

 

Endring: Stavefeil

Nettet er betalt ned i sin helhet flerfoldige ganger allerede. Stat og kommuner sitter og suger ut enorme summer hvert eneste år, dette er midler som burde vært brukt til å vedlikeholde og forsterke nettet.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Så i stedet for at nettselskapene bruker nettleien som alle har betalt i alle år, til å bygge ut nettet, ble det nå en standard pralsis å ha folk investere mangfoldige tusen for å spre/jevne ut/redusere forbruket sitt.

Dette minner meg om en dokumentar om Liberia der folk som kjørte på "veier" som staten har "sørget for" måtte betale bestikkelser til det som er så å si vegvesenet der, pluss de lokale også, for å "få lov" å bruke veiene. Samme bananrepublikk-aktige tilstander her også.

Elnettet er offentlig i infrastruktur, nettleie er svindel, og folk er sau som aksepterer enhver ny straffetiltak uten å protestere.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg er litt skeptisk til de produktene som sender dataen utad for å få systemet til å virke. Særlig om disse er tilknyttet din strømleverandør, du risikerer her "lock-in" pga HAN leseren.

Personlig har jeg hatt slik automasjon et par uker etter jeg fikk smartmåleren. Jeg har en MBUS -> USB tilkoblet til en Raspberry Pi, som kjører en referangse-kode av HAN protokollen.

Jeg måler gjennomsnitt av effekt siden starten av kokketimen, og justerer ned termostaten på ovnene om det nærmer seg grensen. Dette fungerte overraskende bra. Med 4kW med varmekabler, klarte systemet å holde effekten under 4kW.... Her brukte jeg Telldus TellStick på panelovnene og som temperatursensor. Merket aldri noe til at ovnene skrudde seg av pga overforbruk, den termiske massen i bygget holder temperaturen oppe, samt at dette skjedde som-regel under matlaging.

Personlig kunne jeg ønsket med en HAN leser som kun hadde et JSON grensesnitt ferdig ut av boksen. Jeg ser at en person har laget sin egen og selger denne. Denne støter JSON og MQTT, ser lovende ut.. [1]

[1] https://amsleser.no/hjem/7-pow-u-universal.html

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Duas skrev (1 time siden):

«For oss som ikke har elbil er det kanskje varmtvannstanken som er det mest nærliggende å kunne styre.»

Er styring av varmtvannstanken lurt? Den bør ha en minimumstemp for å unngå bakterievekst

For det første tar det litt tid før bakterievekst er ett problem, er jo ikke snakk om å la temperaturen ligge under 60 grader i flere døgn, kun en periode av døgnet.

For det andre vil en tilstrekkelig oppvarming av vannet ta knekken på eventuelle bakterier. Mener 65 grader i 20 minutter (fra minnet, har ikke kilde) er hva som må til for å drepe bakteriene.

Så om en har en større tank som optimalt er på 75 grader, skal en kunne ha noe spillerom. Kan justere opp temperaturen om en trenger større kapasitet. 

Dette sagt, så synes jeg egentlig at det er feil at forbruker blir straffet på denne måten. Vi har betalt for å få en strømmåler som kan utnyttes på denne måten, men samme strømmåler har også mulighet for å ikke straffe en forbruker som f.eks i løp av måned kun har 1 time hvor strømforbruk var høyt. 

Om det heller var litt ekstra dyrt for kun de timene en passerte grensen, fremfor å dømme forbruker for en hel måned, hadde det kanskje gitt mer oppfordring til å kun ha få timer med høyt forbruk, enn som det er nå, hvor hvis grensen blir sprengt, gir jo forbruker balle i resten av måneden uansett, ettersom det ikke er noe gulrot for å prøve å holde lavt timeforbruk om du først har krysset grensen én gang..

Og, de med elbil, som prøver å holde seg under denne avgiften, vil i tillegg bruke mer strøm for å lade bilen enn om de bare hadde ladet med full effekt, spesielt på vinterhalvåret når det er kaldt og stor strøm etterspørsel. Dette er fordi det går endel strøm til å holde batteriet oppvarmet under lading, så en vil optimalt lade i kortest mulig periode, med høyest mulig effekt (gjelder så lenge en lader med under 50kW). Batteriet er også temperert etter en kjøretur, så en spare litt om en lader bilen rett etter parkering. Skal en vente på natt takst, vil batteriet bli nedkjølt og en må bruke strøm for å få den tilbake til "lade temperatur"

Endret av keramikklampe
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Total idioti. Nå skal vi altså tvinges til å kjøpe nye apper og dingser for å tilpasse oss et system som først og fremst er pønsket ut for å suge mer penger ut av strømkundene. Ikke nok med at strømprisene svinger time, for time, nå skal nettleien også variere. Neste tilbudet blir vel et 100kwt hjemmebatteri som kan hente strøm når prisen er lavest. Hvorfor ikke innføre samme system for vannforsyning også? Nei, stopp galskapen. La ingeniører planlegge, ikke transaksjonsøkomer som kun ser på kortsiktig inntjening.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det som er irriterende med den nye nettleien, er at det ikke finnes en felles standard for alt av strømkilder i huset.

Jeg skal ikke kjøpe noe plastsøppel og klistre på sikringsskapet mitt for å vite hvor mye strøm jeg bruker. Jeg skal ha noe som kan styre alt jeg har i huset. Og det skal følge en felles standard som alle benytter, slik at jeg slipper å måtte tenke på at jeg kun kan kjøpe produkter fra spesifikke produsenter. Eller i verste fall må kaste alt om noen år fordi da er den teknologien jeg valgte gammeldags.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duas skrev (4 timer siden):

«For oss som ikke har elbil er det kanskje varmtvannstanken som er det mest nærliggende å kunne styre.»

Er styring av varmtvannstanken lurt? Den bør ha en minimumstemp for å unngå bakterievekst

Bakteriene krever tid for å formere seg til farlige nivåer, så det holder lenge å heve temperaturen en gang innimellom. Varmepumpa vår kjører sk. "legionella-kjøring" annenhver uke der den hever temperaturen til 65 grader. Ellers starter den på 47 grader og stopper på 53 grader på varmtvannet. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, MEMENK76 said:

Jeg er litt skeptisk til de produktene som sender dataen utad for å få systemet til å virke. Særlig om disse er tilknyttet din strømleverandør, du risikerer her "lock-in" pga HAN leseren.

Personlig har jeg hatt slik automasjon et par uker etter jeg fikk smartmåleren. Jeg har en MBUS -> USB tilkoblet til en Raspberry Pi, som kjører en referangse-kode av HAN protokollen.

Jeg måler gjennomsnitt av effekt siden starten av kokketimen, og justerer ned termostaten på ovnene om det nærmer seg grensen. Dette fungerte overraskende bra. Med 4kW med varmekabler, klarte systemet å holde effekten under 4kW.... Her brukte jeg Telldus TellStick på panelovnene og som temperatursensor. Merket aldri noe til at ovnene skrudde seg av pga overforbruk, den termiske massen i bygget holder temperaturen oppe, samt at dette skjedde som-regel under matlaging.

Personlig kunne jeg ønsket med en HAN leser som kun hadde et JSON grensesnitt ferdig ut av boksen. Jeg ser at en person har laget sin egen og selger denne. Denne støter JSON og MQTT, ser lovende ut.. [1]

[1] https://amsleser.no/hjem/7-pow-u-universal.html

Absolutt enig i at det å basere seg på løsninger som ruter dataene via en ekstern tjener man ikke har kontroll over, både av hensyn til personvern, sikkerhet, driftssikkerhet og fare for at leverandøren legger ned eller gjør om på tjenesten slik at gammelt utstyr blir ubrukelig. Er ikke stort mer enn en ESP32 eller tilsvarende MCU med integrert wifi, kombinert med en buck regulator og en konstant strøm regulator som skal til for å gjøre dataene fra HAN-porten tilgjengelige på lokalnettverket.

Lenke til kommentar
Duas skrev (5 timer siden):

«For oss som ikke har elbil er det kanskje varmtvannstanken som er det mest nærliggende å kunne styre.»

Er styring av varmtvannstanken lurt? Den bør ha en minimumstemp for å unngå bakterievekst

Legionella har du fått svar på av andre her så det lar jeg ligge.

JA, det er spesielt lurt å styre VVB, fordi det står for 10-30% av forbruket og fordi det er et energilager som ikke vil ha nevneverdige konsekvenser å flytte i tid. Oppvarming av rom står for mer av forbruket, men det er ikke like lett å styre siden folk fort merker det på komforten om temperaturen faller et par grader. Romluft er ikke noen noe godt energilager så det tar kort tid før temperaturen går ut over komforten. VVB har ikke det problemet. Derfor er VVB et glimrende sted å starte.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

I tillegg har VVB meir eller mindre likt forbruk heile året, mens oppvarming gjerne er fullstendig avslått halve året. Både elbil og VVB er jamt i bruk heile året, begge har potensiale for høg effekt over lengre tid og begge består av lagring av energi på ein måte som enkelt lar seg tidsstyre.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
2 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Bakteriene krever tid for å formere seg til farlige nivåer, så det holder lenge å heve temperaturen en gang innimellom. Varmepumpa vår kjører sk. "legionella-kjøring" annenhver uke der den hever temperaturen til 65 grader. Ellers starter den på 47 grader og stopper på 53 grader på varmtvannet. 

En gang innimellom kan jo da trigge effekttariffen når det skjer, og da blir jo hele måneden dyr.

Lenke til kommentar

Jeg håper virkelig noen har regnet litt på samfunnsøkonomien i dette. Nye strømmålere, med arbeid for å installere ute hos forbrukere. Nye dubbedingser som vi forbrukere må vurdere å kjøpe for å styre forbruket, i et umodent marked der vi må regne med at en del av dubbedingsene vil falle fra. Med noen millioner husstander blir det fort noen titalls GNOK i investeringer som husholdningene til syvende og sist må betale. Kun for å flytte forbruk, ikke redusere totalforbruk. Kunne oppgradert en del kraftlinjer og trafoer for den summen. Det kan godt hende at alternativet er enda dyrere, men jeg kunne godt tenkt meg at regnestykket ble presentert for oss.

Gjerne sammenlignet med enklere prismodeller som (riktignok forutsetter strømmålerne vi allerede har betalt for, men som) forbrukere kan forholde seg til uten å investere i all slags dubbedingser.

Endret av Egil Hjelmeland
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 timer siden):

En gang innimellom kan jo da trigge effekttariffen når det skjer, og da blir jo hele måneden dyr.

Den bruker ikke mer strøm under legionella-kjøringen enn under vanlig vv-drift. Den bruker kompressoren opp til 55 grader (trekker noe under 4kW på så høye temperaturer) og varmeelement fra 55 til 65 grader. Det er på 9kW men jeg har kun koblet inn 1/3, altså 3kW. 

Lenke til kommentar

Etter hva jeg forstår vil det være gjennomsnittseffekten over klokketimer som blir målt - ikke et "moving average" over en time. Det er da en fare for at kapasitetsleddet kan virke mot sin hensikt dersom alle skaffer seg utstyr for å holde seg under grensa for økt kapasitetsledd. En av de enkleste reguleringsstrategiene vil være å koble ut store laster, eks varmtvannsbreder, om man ser at at denne vil føre til at grensa overskrides om den forblir innkoblet. Neste time starter man med lasten innkoblet igjen inntil man på nytt nærmer seg grensa. Resultatet kan bli en vesentlig variasjon i total effekt overført i nettet knyttet opp mot klokketimer, når alle slår på full last ved starten av hver time, for så å trappe ned for å holde seg under grensa. Med andre ord kan man ende opp med høyere effekttopper konsentrert i starten av hver time enn det man ville hatt uten kapasitetsledd.

Spør du meg er også løsningen med terskler dårlig når det ganske enkelt kunne vært priset basert på kr per kW målt maks timesgjennomsnitt, og dermed gitt et insentiv til å holde maks effekten så lav som mulig i stedet for å bare holde den under neste terskel.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...