Gå til innhold

Slik blir den nye nettleia: Én uheldig time kan gi deg smell på over 200 kroner


Anbefalte innlegg

De fleste lar seg forføre over ladere på 22 kW og 11 kW. For det første fant jeg at bare en av femti nye biler har 22 kW lader som standard (Porsche og Tesla S og S med 16,5 kW). Øvrige biler lå på 11 kW og noen lavere ned til 6,6 kW. Det er et faktum at en elbil krever 8 kWh per dag (15.000 km per år og 1,8 kWh per 10 km). Når en ser bort fra lading utenfor hjemmet (hurtig/lynladere, på jobben etc) står en igjen med ca 6 kWh per døgn, hvilket tilsvarer en effekt på 0,25 kW om en fordeler det likt ut over døgnet (altså 0,25 kWh/h mot første trinn i effekttariffen på 5 kWh/h). De dager som bestemmer dimensjonering av kabler og trafo er spesielt kalde dager i januar og februar (pluss juleaften). På en slik dag vil man måtte bruke 40 til 120 kWh ekstra til oppvarming i en enebolig (liten bolig med varmepumpe til større bolig uten varmepumpe). Noen har også atskillig større forbruk enn dette. Oppvarming når det er veldig kaldt vil måtte være jevn gjennom døgnet og for eksempel 80 kWh gir en konstant belastning på 3,33 kWh/h /eller 3,33 kW). Om husholdningen har en elbil, så vil altså utslaget fra oppvarming være 13,3 ganger høyere enn elbilladingen!

Når man lader med 22 kW, så skjer enten at en lader svært kort tid per dag, enten 16 minutter (gir 6 kWh) eller lader for eksempel en gang per uke (42 kWh lades over ca to timer). Det mest vanlige er nok ukeslading slik at lading skjer 1,2% av ukens timer.

Statistikk så langt viser at lading spres ganske jevnt over ukens syv dager og at mesteparten skjer om natten.

Nå kan man innvende at gjennomsnitt ikke særlig meningsfylt å bruke som utgangspunkt. Variasjonene synes å være enorme! I denne sammenhengen er imidlertid ikke variasjonene så veldig store. Jeg kikket på kjørelengder for VW Golf 2011 modell på Finn og fant 120 biler. Når jeg så bort fra de 10% som hadde kortest og lengst kjørelengde, fant jeg at de 80% gjenstående hadde en gjennomsnittlig kjørelengde på 147.000 km og pluss minus 34% for de med kortest og lengst kjørelengde. Det er litt naturlig at det er slik da man har begrenset tid til å sitte i en bil (de fattige har ikke råd og de rike har ikke tid!).

Mine råd for fornuftig strømbruk:

1. Kjøp en god varmepumpe og ha peis som reserve varmekilde

2. Sett et tidsur på varmtvannsbeholderen og la den bruke strøm i nattetimene frem til 0600 og noen timer midt på dagen

3. Lad elbilen med moderat effekt hver natt med for eksempel 2,3 kW

4. Lad bilen med 11 kW de to gangene i måneden du skal på langtur neste dag. Ops, her gikk jeg i fella! Selv om din sjeldne bruk av full effekt har ingen negativ betydning for nettet, så ikke gjør det for det kan gi en ekstraregning på opp til 9.000 i året! Du må altså over hodet ikke gjøre det som er rasjonelt for både deg og samfunnet!

Endret av Ketill Jacobsen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
unik42 skrev (17 minutter siden):

Info fra Haugaland Kraft/Nett. Ble ikke så gale som jeg hadde fryktet. I realiteten skal jeg kunne holde meg rett under 5kW i de varmeste månedene og således spare en hundrings.

 

 

Heldiggris!

Hos L-nett (Lyse) blir det nøyaktig same fastledd som i dag, så lenge eg ikkje overskrider 5 kW for det nederste pristrinnet. Ingen potensiale for at det blir billegare med andre ord, kun for at det blir dyrare.

Endret av MKap
Lenke til kommentar
MKap skrev (7 timer siden):

Heldiggris!

Hos L-nett (Lyse) blir det nøyaktig same fastledd som i dag, så lenge eg ikkje overskrider 5 kW for det nederste pristrinnet. Ingen potensiale for at det blir billegare med andre ord, kun for at det blir dyrare.

Energileddet blir vel billigere. Så med samme fastledd for deg og et billigere energiledd, så blir det vel totalt sett billigere?

Endret av TorHansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Ketill Jacobsen Råd 1-2 var gode! Nr 4 innbyr til å tenke litt kreativt for å omgå reglene. 8 kWh som skal lades på 11 kW tar ca 44 minutter. Trikset er å starte ladinga 22 minutter før et timeskifte sånn at du får 4 kWt/t på hver side av timeskiftet. Vipps så er man under grensa på 5 kWt/t med litt margin begge de to timene.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
MKap skrev (8 timer siden):

Hos L-nett (Lyse) blir det nøyaktig same fastledd som i dag, så lenge eg ikkje overskrider 5 kW for det nederste pristrinnet.

har de lagt seg på første trinn fra 0 - 5 kW eller?

hos Norgesnett er første trinn 0 - 2 kW

nå skal det el godt gjøres å havne under 2 kW på makstimen, men noen er det vel, i alle fall sommerhalvåret.

https://norgesnett.no/ny-nettleie-2022

Lenke til kommentar

Under 2 kWt/t i 1 måned i strekk kan bli vanskelig ja. Tipper det er myntet på fritidsboliger, hybler, boliger med fjernvarme og boliger med husbatteri som balanserer og jevner ut effektbruken.

Personlig ser jeg at jeg ikke har nubbsjans til å komme under det selv på sommeren. I løpet av de siste 3 år har jeg ikke vært under 6 kWt/t som toppverdi en eneste hel måned.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (6 timer siden):

Energileddet blir vel billigere. Så med samme fastledd for deg og et billigere energiledd, så blir det vel totalt sett billigere?

Oversåg dette, men du har til dels rett. Ein liten auke på dagtid, men ein større reduksjon på natt og helg. Er usikker på korleis forbruket fordeler seg, så det gjenstår å sjå om summen blir større eller mindre.

Mr.M skrev (1 time siden):

har de lagt seg på første trinn fra 0 - 5 kW eller?

Ja.

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (På 3.12.2021 den 14.43):

4. Lad bilen med 11 kW de to gangene i måneden du skal på langtur neste dag. Ops, her gikk jeg i fella! Selv om din sjeldne bruk av full effekt har ingen negativ betydning for nettet, så ikke gjør det for det kan gi en ekstraregning på opp til 9.000 i året! Du må altså over hodet ikke gjøre det som er rasjonelt for både deg og samfunnet!

Lærte et nytt ord her om dagen, høyvannsfakturering. Nærmest for et skjellsord å regne. :p

 

Lenke til kommentar
Quote

kapasitetsleddet bestemmes ut i fra den timen i måneden du bruker mest strøm.

En prismodell "ingen kunne tru" at ville skje.
"I 1 time blant 720 timer brukte du x-antall. Derfor fakturerer vi deg som at du brukte dette i 720 timer".

Men ser ikke helt hvor man skal spare så mye penger 😛image.png.3d406a9f07360c2b0ae553070bc5e234.png

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Salvesen. said:

Ja abonnement modellen som alle kritiserte var langt bedre. Folk skulle bare ha klappet igjen når de hadde kjangsen.

 

14 minutes ago, Salvesen. said:

Shit det var bra priser! Her sparer en mye penger. Hadde de lave priser tidligere også?

Men hvor er det mye penger å spare? Hvis jeg holder meg under 5kW over ca. 720 timer så sparer jeg kun 125,- i kapasitetsleddet den måneden.

Ellers ca. 10 øre billigere om natten for energileddet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke vi er ferdig med denne modellen. Halvparten av debattinnleggene i avisa omhandler strømpriser og modell nå, og det er kun to synspunkter representert:

1) Dette frislippet er galskap og må reguleres, og

2) Politikere, la oss som selger strøm få tjene milliarder i fred og ta heller og fjern avgiften.

Det blir fra alle kanter krevd at det gjøres noen grep, og litt redusert avgiftsledd eller engangsutbetalinger av kontanter er ikke noen grep.

Endret av tommyb
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (15 minutter siden):

 

Men hvor er det mye penger å spare? Hvis jeg holder meg under 5kW over ca. 720 timer så sparer jeg kun 125,- i kapasitetsleddet den måneden.

Ellers ca. 10 øre billigere om natten for energileddet.

Nå er det jo forskjellig rundt om, i min avtale sparer en penger på å flytte e energibruk over til natt/helg. Fastleddet går opp selv med laveste nivå. Men, igjen taper en mer på å bruke høy effekt. Med litt justering skal jeg nok klare å spare ca 2500 pr år. Det er ganske mye i en relativt liten kostnad som nettleie.

Lenke til kommentar

Jaja, da var prisen klar fra Norgesnett,  fra 105 til 180 i fastledd for 2-5KWh båndet (305 for 5-10) og tilnærmet ingen nedgang i KWh pris på dagtid April-Desember.  På natt er det endel rimeligere, men har ikke elbil.   Synes ikke det var noen god "deal" at man sannsynligvis ender opp med å betale 1000,-  mer pr år i nettleie, selv når en holder seg under 5KWh-grensen (!) 

Man kan selvfølgelig bruke 5 000-10 000 på div smarthus teknologi, men ikke så gunstig det heller - både økonomisk og fra et miljøaspekt (mer elektronisk søppel, mer utslipp og avfall fra produksjon).  Heller ikke helsemessig om noen velger å koble fra/sette enkelt tidsur på varmtvannstanken så resetter det sannsynligvis nedtelling til legionella-program  (er neppe minne som holder på disse verdiene i varmtvannstanker).

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (13 minutter siden):

Jaja, da var prisen klar fra Norgesnett,  fra 105 til 180 i fastledd for 2-5KWh båndet (305 for 5-10) og tilnærmet ingen nedgang i KWh pris på dagtid April-Desember.  På natt er det endel rimeligere, men har ikke elbil.   Synes ikke det var noen god "deal" at man sannsynligvis ender opp med å betale 1000,-  mer pr år i nettleie, selv når en holder seg under 5KWh-grensen (!) 

Man kan selvfølgelig bruke 5 000-10 000 på div smarthus teknologi, men ikke så gunstig det heller - både økonomisk og fra et miljøaspekt (mer elektronisk søppel, mer utslipp og avfall fra produksjon).  Heller ikke helsemessig om noen velger å koble fra/sette enkelt tidsur på varmtvannstanken så resetter det sannsynligvis nedtelling til legionella-program  (er neppe minne som holder på disse verdiene i varmtvannstanker).

Ja det er kjipt! Min netteier har inkludert helg og bevegelig helligdag. Så majoriteten av mitt forbruk skjer utenfor dagrate. I tillegg er det ikke sessongvariert. De har dog også økt fastleddet, noe jeg ikke er så happy med men prisene er greie. Her er november for meg som ett eksempel: 

image.thumb.png.108a8bf51fd210404d00524c0ffe6cf8.png

Lenke til kommentar

Hmm? Tross høyt forbruk og ikke-anbefalt abonnementsform er mesteparten av det jeg betalte for i fjor nettleie. Jeg tror jeg bare går over til femårig fastpris når det kommer tilbake under 40 øre, og så forsøker jeg glemme hele greia. Har nok med de tingene jeg faktisk har påvirkningskraft på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...