Gå til innhold

Tesla i gryende strid med sikkerhets­organ om hvordan bilene oppdateres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Big Oil strikes again? Er vel  kanskje dette som fikk Munroe til å irritere seg, da det antydet at noe måtte ligge bak. Er så man lurer på om det er slik andre produsenter prøver å få kloa i Teslas software, ved å få tilgang til hemmeligheter ved å jobbe med/mot NHTSA? Og samtidig stikke kjepper i hjulene, for ikke å bli for langt bakpå?

Nå vil sikkert noen hyle opp om hvilke konspirasjonsteorier jeg kommer med nå, men dette er spørsmål, ikke påstander om at det er slik. Så ha det som bakgrunn når dere fyrer løs. ..
 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
56 minutes ago, Karstein H said:

Dette var en merkelig artikkel, med et rart fokus. Det er akkurat som om sikkerhetsmyndighetene er et problem.

Problemet er at Tesla ikke viser transparens.

Håper TU ikke er like kritisk overfor Luftfartstilsynet, EASA, FAA og andre luftfartsmyndigheter som ettergår flyprodusenter, flyselskaper og lufttrafikktjeneste. Myndighetsettersyn er helt kritisk for sikkerheten innen transport, på samme måte som man har finanstilsyn og helsetilsyn.

Uten tilsyn tar ulike produsenter og leverandører snarveier, snarveier som fører til skader og dødsfall.

Når du tar inn FAA i diskusjonen så blir problemstilling rundt habilitet og kunnskapsnivå hjå tilsyn relevant. Historia med Boing 737 Max viser at FAA hadde litt for tette bånd til flyprodusenten og lente seg litt for mykje på kunnskapen til flyprodusenten.

Spørsmålet er då om NHTSA har tilsvarande tette band til nokon av bilprodusentane? Og støtter dei seg i same grad på kunnskapen til andre bilprodusentar enn Tesla? Habilitet og fare for lekasjer er då absolutt eit emne for diskusjon. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Samms skrev (13 minutter siden):

Spørsmålet er då om NHTSA har tilsvarande tette band til nokon av bilprodusentane? Og støtter dei seg i same grad på kunnskapen til andre bilprodusentar enn Tesla? Habilitet og fare for lekasjer er då absolutt eit emne for diskusjon. 

Da hadde de nok ikke sendt tilsvarende brev til 12 andre bilprodusenter, som også må levere inn data på ADAS i sin bilflåte. Inklusivt ulykker, hvordan slikt testes, hvor mange oppdateringer de har hatt osv. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Big Safety strikes again!

En gang i tiden så hørte folk på hva Sandy Munroe hadde å si blant annet som fagperson i diverse fora. Så gjorde han tabben å totalslakte Model 3 og fikk Musk og den rabiate kulten på nakken.

Nå sitter han igjen som en kuet, pengelens klovn strippet for all kredibilitet hvor eneste alternativ er å servere klin kokos konspirasjonsteorier til Tesla fansen. Videoen minner meg om de fra IS hvor offeret leser høyt fra et diktat.

Dette er hva Munroe er redusert til der han er inne i livets solnedgang. Man kan ikke annet enn å synes synd på fyren.

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Karstein H skrev (13 timer siden):

Problemet er at Tesla ikke viser transparens.

Det er et gjennomgående problem i hele software-bransjen fra A til Å. Eneste løsning på sikt er at alle land har lover som setter krav til uavhengig kontroll av kildekode. Alt må anses som usikkert og fiendtlig inntil det motsatte er bevist. Det behøver ikke bety at kildekoden må frigis for alle og en hver, bare for kontrollorganer som kan holde på konfidensialiteten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at NHTSA er interessert i selve koden. De vil nok heller ha innsyn i selve prosessen. Hvordan utvikles funksjonalitet? Har man et rigorøst testregime som står i stil med at man gjør endringer på et livskritisk system?

Når Musk twitrer at en ny versjon blir ett døgn forsinket fordi man må rette opp i feil så tror jeg svaret gir seg selv.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Virker som dette blir ganske lett for Tesla å svare ut. Det er stor forskjell på å rette feil, og å innføre forbedringer.

Slik systemet tidligere var utformet og godkjent hadde det liten evne til å unngå å kjøre inn i utryningskjøretøy, i situasjoner der sjåføren er uoppmerksom. Dette er en feature, ikke en bug.

Oppdateringene de har innført forbedrer systemet slik at det kan redde sjåføren i flere og flere situasjoner. Og forbedringer krever ingen tilbakekalling. Tilbakekallinger er kun relevante i situasjoner der noe er feil med kjøretøyet.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (17 minutter siden):

Virker som dette blir ganske lett for Tesla å svare ut. Det er stor forskjell på å rette feil, og å innføre forbedringer.

Slik systemet tidligre var utformet og godkjent hadde det liten evne til å unngå å kjøre inn i utryningskjøretøy, i situasjoner der sjåføren er uoppmerksom. Dette er en feature, ikke en bug.

Oppdateringene de har innført forbedrer systemet slik at det kan redde sjåføren i flere og flere situasjoner. Og forbedringer krever ingen tilbakekalling. Tilbakekallinger er kun relevante i situasjoner der noe er feil med kjøretøyet.

Er dette ment ironisk?
Dette er et sikkerhetssystem som ikke fungerer etter hensikten. Dette er selvsagt en bug.
Med en slik tilnærming vil omtrent alt være "forebdringer" av "features".

Eks:
Airbagen løser ikke ut i alle situasjoner: Aha, vi "forbedrer" "featuren" slik at den løser ut i flere situasjoner.
Bremsene kan hackes slik at de kan slås på av en tredjepart: Aha, vi "forbedrer" "featuren" slik at dette ikke kan skje.
osv...

Ellers krever ikke NHTSA nødvendigvis tilgang til koden, men ønsker å få innblikk i prosessene rund dette, for å sikre at man har gode rutiner. 
Feil vil fortsatt skje, og ingen systemer er perfekte, men man skal ikke la bilførere inneha rollen som beta-testere heller.
Inntrykket er jo at Tesla er litt for smidige i sin utvikling, noe som sikkert er OK for utvikling av webapplikasjoner, men ikke når man designer sikkerhetssystemer i biler eller designer systemer der liv og helse kan stå på spill.

Ikke minst ønsker NHTSA at de blir varslet når fabrikantene sender ut "forbedringer" som kan/skal påvirke sikkerheten.

Endret av KalleKanin
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (19 minutter siden):

Slik systemet tidligere var utformet og godkjent hadde det liten evne til å unngå å kjøre inn i utryningskjøretøy, i situasjoner der sjåføren er uoppmerksom. Dette er en feature, ikke en bug.

Merkeligste jeg har lest. Det var altså et valgt design å ta liv, for å straffe de som ikke fulgte med? 

FSD Beta sliter med det samme btw. Lite trolig at et system designet for å kjøre seg selv blir designet for å straffe barnepasseren.... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 minute ago, KalleKanin said:

Er dette ment ironisk?
Dette er et sikkerhetssystem som ikke fungerer etter hensikten. Dette er selvsagt en bug.
Med en slik tilnærming vil omtrent alt være "forebdringer" av "features".

Eks:
Airbagen løser ikke ut i alle situasjoner: Aha, vi "forbedrer" "featuren" slik at den løser ut i flere situasjoner.
Bremsene kan hackes slik at de kan slås på av en tredjepart: Aha, vi "forbedrer" "featuren" slik at dette ikke kan skje.
osv...

Om man har designet en airbag som vil løse ut i 95% av relevante ulykker, og denne blir godkjent slik den er designet og montert på bilene, så vil senere forbedringer på airbagen som øker tallet til 99% ikke løse ut en tilbakekalling. Selv om produsenten frivillig skulle bytte ut airbagen på tidligere solgte biler. Kunden har bare betalt for en airbag som løser ut 95% av tiden, og det er også det myndighetene har godkjent som en adekvat sikkerhetsløsning.

Når ting fungerer slik de er designet er det ikke relevant å snakke om feil.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Om man har designet en airbag som vil løse ut i 95% av relevante ulykker, og denne blir godkjent slik den er designet og montert på bilene, så vil senere forbedringer på airbagen som øker tallet til 99% ikke løse ut en tilbakekalling. Selv om produsenten frivillig skulle bytte ut airbagen på tidligere solgte biler. Kunden har bare betalt for en airbag som løser ut 95% av tiden, og det er også det myndighetene har godkjent som en adekvat sikkerhetsløsning.

Når ting fungerer slik de er designet er det ikke relevant å snakke om feil.

Du snakker hele tiden om godkjent. Har du en link til hvor det er godkjent at Teslaer hele tiden braser inn i parkert ambulansepersonell? Du kaller det til og med en "feature"

 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -i said:

Du snakker hele tiden om godkjent. Har du en link til hvor det er godkjent at Teslaer hele tiden braser inn i parkert ambulansepersonell? Du kaller det til og med en "feature"

Autopilot/FSD godkjennes fortløpende av relevante myndigheter. Uten godkjenning ville ikke Tesla kunne selge bilene sine med disse funksjonene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (8 minutter siden):

Om man har designet en airbag som vil løse ut i 95% av relevante ulykker, og denne blir godkjent slik den er designet og montert på bilene, så vil senere forbedringer på airbagen som øker tallet til 99% ikke løse ut en tilbakekalling. Selv om produsenten frivillig skulle bytte ut airbagen på tidligere solgte biler. Kunden har bare betalt for en airbag som løser ut 95% av tiden, og det er også det myndighetene har godkjent som en adekvat sikkerhetsløsning.

Når ting fungerer slik de er designet er det ikke relevant å snakke om feil.

Ok, det er ikke slik tilbakekallinger har fungert tidligere, men kanskje du og Tesla har kommet opp med et nytt system?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...