Jump to content

Karstein H

Medlemmer
  • Content Count

    34
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

41 :)

Recent Profile Visitors

400 profile views
  1. Historieløshet er dessverre ikke sjeldent i Norge. Norge var så langt framme på møteromsløsninger i mange, mange år med Tandberg, at Cisco til slutt kjøpte dem opp i 2010! Men det har redaksjonen i Digi glemt.
  2. Beklager, men Smittestopp appen ville aldri kunne gitt noe særlig bidrag. Den ville gitt noe enormt med falske positive.
  3. Atea er nok et temmelig kynisk selskap. Det har altså i lengre tid planlagt med en strategi som krever ny kompetanse, uten å gi eksisterende ansatte mulighet for å tilegne seg denne nye kompetansen, verken gjennom å informere de eller tilby kursing eller støtte eller permisjonsordninger til etterutdanning. De har også i lengre tid nektet ansatte å ta kurs.Det har selvsagt hatt to årsaker: 1) Ikke bruke penger på å la de ansatte de har tenkt til å sparke bli mer attraktive på jobbmarkedet. 2) De har ikke hatt et reelt ønske om å beholde disse 50 medarbeiderne "som de må la gå".
  4. Håper dette arbeidet passer inn i V2V / V2X. Det kjører allerede titusener av biler i USA som kommuniserer med hverandre, for å varsle hverandre om farer. Dette er standardisert og går i hop med europeiske systemer. I utgangspunktet skulle V2V blitt standard i amerikanske biler, fordi USA har en forferdelig utvikling mtp trafikksikkerhet, de har på relativt få år gått fra ca 25000 drepte til ca 40000 drepte i trafikken i året. "The Donald" sørget selvfølgelig for å fjerne dette kravet, men amerikansk bilindustri implementerer det likevel, om enn i noe senere takt. https://www.rsaconference.com/writable/presentations/file_upload/prv-w03-connected-cars-a-security-and-privacy-by-design-study-10-years-in-the-making_copy1.pdf
  5. Har Du prøve å sentrifugere klær noen gang, kva er det som skjer ? Noen ganger hopper vaskemaskinen ut på gulvet og drar med seg vannledningen ut av veggen! Hvis du har vært på badet mens det sentrifugeres, har du sikkert lagt merke til at det ofte er ganske voldsomme bevegelser i vaskemaskinen? Slag i veggen, etc? Det er en ganske stor betongklump inne i vaskemaskiner, for å unngå at de skal hoppe for mye rundt ved sentrifugering med skjev last.
  6. En drone kan fly med kun 1 av 4 fungerende motorer, selv om det blir litt kaotisk, så det går nok fint. Det sitter heldigvis ingen inne i en vanlig drone, så man slipper hjernerystelsen som ville oppstå! Det er også en vesens forskjell på kast i en en rotor på noen få gram og kast i en rotor på mange kilo. Hvis du har kjørt bil i noen år, vet du hvor mye kast du kan få i hjulet bare av litt snø eller is, for ikke å si bare av dekkslitasje alene. Kast i rotorblader på en jetmotor får hele greia til å disintegrere. Selv relativt små kast i en propell på et propellfly kan bli ødeleggende.
  7. Goodyear har jo en historie med oppblåsbare fly fra tidligere: https://airandspace.si.edu/collection-objects/goodyear-inflatoplane-ga468 Det fløy, men ble likevel ingen stor suksess.
  8. Det er rart at verken artikkelforfatter eller noen av kommentatorene tenker på det største problemet med en slik løsning: nemlig batterislitasje. Med øket slitasje, vil batteriets levetid gå ned. Miljømessig kan dette derfor ha en negativ effekt totalt sett, siden man vet at batteriproduksjon er et av de største miljøproblemene med elbil. I en gen 1 LEAF tapte batteriene seg omlag 20% på 100000 kilometer.
  9. Her er et eksempel på URL Google vil vise annerledes enn slik det gjøres nå: http :// nam03.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Fsmarturl.it%2FadminNO&data=02%7C01%7Ckaja.hberg%40hotmail.com%7C6e937b4f08382708d52f1c9e34%7C84df9e7fe9f640afb435aaaaaaaaaaaa%7C1%7C0%7C636466722319138745&sdata=HsBgKscJSyI4UOjvqUuMrSBeAkmmUvu%2FPVXm%2B6M%3D&reserved=0 Det er dessverre umulig for de fleste å se at den etter flere redirigeringer fører deg inn på en svindelside. Jeg tenker det er lurt om slike URL er vises på en måte som gjør at man forstår hvor man havner til slutt.
  10. Ja, egentlig kan kanskje det meste av det som går under betegnelsen "Kunstig intelligens" kalles for "erfaringsbasert intelligens". Det virker usannsynlig basert på beskrivelsene, at Watson kan foreslå noe som ikke allerede er gjort av andre, og kanskje også kun i utstrakt skala. Det betyr at med mindre legestanden driver utstrakt forskning og behandling, vil behandlingen ikke bli bedre. Det betyr vel også at hvis Watson tar over mesteparten av diagnostiseringen, vil legestandens behandlingsmetoder dekke en så liten andel av behandlingen, at forbedringer de gjør, kanskje ikke plukkes opp av Watson. Dagens K.I. kan kanskje ende opp med å sikre mer enhetlig behandling og at dagens beste behandling blir tilbudt, mens utviklingen i fagfeltet kanskje kan stagnere, og på sikt virker det mot sin hensikt?
  11. Bilkollektivet i Oslo har biler som koster fra ca 100-lappen pr time, og oppover. Har både elbil, varebiler, stasjonsvogner og småbiler. Sikkert en del med hengerfeste, også. Bilkollektivet er eid av brukerne, altså ingen skal tjene penger på det. NSB kan trolig kun konkurrere på pris, om de subsidierer prisene.
  12. I beregning av score på DESI ranking, er digitalisering av offentlig sektor kun en av seks faktorer som bedømmes. Går man inn i det, vil man trolig se at andre målte faktorer, som f.eks. bredbånd Internet relativt sett utvikler seg negativt sammenlignet med de beste, og at dette nok er en større årsak til relativt fall på ranking, enn manglende digitalisering av offentlig sektor.
  13. Ja, i Norge er dette et helt minimalt problem. Folk flest kaster plast på forsvarlig vis, og mange steder brennes returplast, og brukes til fjernvarme. Bra løsning, som det bør bli mer av. Her hjemme tyder mye på at man bør slutte å gjenbruke plasten, det er nemlig der hoveddelen av våre plastutslipp til havet skjer. Altså som biprodukt av gjenbruk. Vi må selvsagt gjøre vår del, men alternativene til plast, er for vår del mer problematiske mtp miljø og klima. Fortsatt innsamlig, retur og mere forbrenning er må være vårt bidrag. I EU er det nok en del land som forsøpler naturen i langt større grad enn det vi gjør, så der må kanskje andre tiltak til. Men, fornuft er nok fånyttes, her er det nok i praksis allerede bestemt at "ungen skal kastes ut med badevannet".
  14. Det er mulig rapporten dekker det, men artikkelen her nevner i vertfall ikke det største problemet med Airbnb, nemlig at det driver opp utleieprisene generelt. Mange steder er det mye mer å tjene på kortidsutleie, enn å leie ut til studenter og andre som leier over lang tid. Mange leiligheter brukes derfor kun til kortidsutleie via Airbnb. Vanlige folk og studenter drives derfor ut. Å kalle det delingsøkonomi er ganske drøyt... Det blir det samme, når folk har bil kun for å kjøre for Uber. Delingsøkonomi er det kun hvis du deler av en ressurs som du også bruker selv, som å ta med passasjerer på en tur du likevel skulle kjøre, eller leie ut et rom eller seng i din egen leilighet. Alt annet er kun nye varianter av formidlingstjenester, for eksisterende tjenester, for. Eks som drosjekjøring og romutleie (hotell, motell og bed and breakfast kalles det tradisjonelt). Keiserens nye klær...
  15. Dessverre er teknologien i batteriene i 1. generasjons LEAF slik at spenningen i de ulike modulene i batteriet utlignes med såkalte "shunts". Moduler som har høyere spenning enn de andre, som altså er bedre enn de andre, får den ekstra energien brent av til varme. Det betyr at det er de dårligste modulene som bestemmer hvor god totalpakken er. Over tid slites dermed de gode modulene raskere, og de blir like dårlige som de dårligste. Dette sjekker ikke bilen selv, og om Nissan sjekker dette under service, sier de i vertfall ikke noe til kunden. Effekten er at dårlige moduler ikke skiftes på garanti, med den virkningen at det kanskje ikke blir så mange celler å gjenbruke. I tillegg har en gen 1 LEAF så liten rekkevidde i utgangspunktet, at 80% er for lite på vinteren, om man faktisk har behov for bil...
×
×
  • Create New...