Jump to content
Simen1

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?

Meningsmålinger  

77 members have voted

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      20
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      17
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      6
    • Gir elbileiere skadefryd
      19
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      9
    • Føler seg økonomisk skviset
      42
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      16
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      52
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      6
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      9
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      49
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      8
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      10
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      9
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      7
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      5
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      28
    • Ingen netto effekt
      36
    • Forsinker
      13


Recommended Posts

Powertrainer skrev (23 minutter siden):

Si det til barnefamilier rundt omkring i Norges land og jeg vil tippe de blir rimelig provosert.

Absolutt, men Tesla-gjengen er de som ikke forstår at elbilsubsidiene først og fremst gagner de som har mest fra før.

  • Like 6

Share this post


Link to post
Complexity skrev (57 minutter siden):

Med bare 3.6kW tilgjengelig (du brukte blå stikk for å få 16A antar jeg?) går det meste til å holde det 600 kilos batteriet varmt og ikke mye som faktisk går til å lade det når det er iskaldt ute. 

Ja det stemmer, var det jeg fikk brukt før ladere ble montert i Februar. 11 kW hjemme nå og 7 på jobb. Noen på jobb er helt avhengig av å lade på jobb når det er kaldt pga at de har såpass dårlig rekkevidde i utgangspunktet. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Powertrainer skrev (25 minutter siden):

Si det til barnefamilier rundt omkring i Norges land og jeg vil tippe de blir rimelig provosert.

Helt enig.

Hvis man skal ha ny bil, skal man være ganske vrang for å velge fossil fremfor elbil, men det virker som at noen synes det er vanskelig å sette seg inn i andres situasjon. Jeg tror det er mange som selv om de tjener ganske greit, har såpass mye utgifter at de ikke har råd til å kjøpe seg ny eller nesten ny bil. Det er sikkert mange som ikke har råd til å bare kjøpe seg en hjemmelader, selv om de tjener den inn igjen på sikt. I borettslaget hos oss måtte jeg betale 18' for å få lader. Det er jo ikke alle som bare kan ta en ekstra regning på 18' alltid. Det hjelper ikke at man tjener på å ha elbil på sikt, når man ikke har pengene til å komme igang.

For de som har en bil som ikke er verdt noe, men som fungerer bra, så er det jo billigere å fortsette å bruke denne enn å kjøpe en ny. Denne har jo sannsynligvis bare ansvarsforsikring. Bare kaskoforsikring og lån på en ny bil blir jo ganske mye bensin/disel.

Selv er jeg så heldig at jeg hadde muligheten til å skaffe meg en Tesla Model 3. Jeg er superfornøyd med denne. Denne er mye billigere å bruke en den andre bilen vår som er en tilsvarende bensinbil. Alt bare fungerer, den er veldig kul å kjøre, kan kjøre hvor jeg vil uten å tenke på lading som et problem, men jeg skjønner allikevel fint at det er mange som ikke har råd til å bytte bil selv om det lønner seg på sikt.

 

Oppsummert og for å svare på tråden:

Lønner det seg å bytte til elbil hvis du skal bytte til en bil som koster nok til at det finnes et brukbart elbil alternativ : ja

Lønner det seg å bytte til elbil fordi drivstoff koster over 20 kroner nå: nei. Det er vel regnet ut tidligere i tråden også at det bare øker med 80-90 kroner i mnd uansett 🙂

 

  • Like 3
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
NoPain74 skrev (25 minutter siden):

I borettslaget hos oss måtte jeg betale 18' for å få lader. Det er jo ikke alle som bare kan ta en ekstra regning på 18' alltid. Det hjelper ikke at man tjener på å ha elbil på sikt, når man ikke har pengene til å komme igang.

Infrastruktur for lading øker verdien av boligen/leiligheten. Det er da en investering.

Mitt borettslag har hatt det oppe til behandling flere ganger de siste 3 årene. Sist avstemming i fjor var det for få stemmer til å etablere lading i garasjen i borettslaget. Vi fikk en pris hos leverandør for å tilrettelegge for lading på 250000kr. Deretter 25000kr for en ladeboks for dem som ville ha lading. Tilrettelegging ville gått på felleskostnadene, mens ladeboksen måtte dekkes av hver enkelt selv.

Vil nå tro man kan ta ladeboksen med seg når man flytter, eller er den som å regne som fast inventar?

Uansett tilrettelegge for lading i borettslag øker verdien av leiligheten.

Share this post


Link to post

I borettslag er det vel flere måter å løse slike regninger på.

Vi skulle bytte alle varmtvannstankene i en blokk jeg bodde i. Da var det generalforsamling på om vi ville dekke hver enkelt bytte selv (ca 10000kr) eller om vi heller skulle øke fellesutgiftene en stund til det var nedbetalt.

Det ble sistnevnte da noen ikke ønsket å punge ut for en regning på 10 tusen, og det er jo helt greit.

Men problemet med ladere er at ikke alle vil betale for noe som ikke alle bruker. Der jeg bodde var det flere som ikke engang hadde bil. Tipper de kansje ville satt ned foten om de måtte betale for ladere i det store og det hele.

Men lademuligheter for elbil var ett stort pluss sa megleren når jeg skulle selge leiligheten, så det vil nok øke verdien for alle. Det er dog vanskelig for noen å forstå.

Det var full motstand bare når vi skulle oppgradere internetten. Selv om det ble mye raskere og billigere så var det uhørt at det måtte byttes boks på veggen til beboerne. Internett var jo bra nok i massevis til Facebook og VG så hvorfor begynne å tukle med det?

Ente faktisk opp med å ikke oppgradere. Ikke barebare å bo i blokk til tider.

Edited by Complexity
  • Like 1

Share this post


Link to post
DJViking skrev (11 minutter siden):

Infrastruktur for lading øker verdien av boligen/leiligheten. Det er da en investering.

Mitt borettslag har hatt det oppe til behandling flere ganger de siste 3 årene. Sist avstemming i fjor var det for få stemmer til å etablere lading i garasjen i borettslaget. Vi fikk en pris hos leverandør for å tilrettelegge for lading på 250000kr. Deretter 25000kr for en ladeboks for dem som ville ha lading. Tilrettelegging ville gått på felleskostnadene, mens ladeboksen måtte dekkes av hver enkelt selv.

Vil nå tro man kan ta ladeboksen med seg når man flytter, eller er den som å regne som fast inventar?

Uansett tilrettelegge for lading i borettslag øker verdien av leiligheten.

Helt enig i at dette er en investering og ved å lade hjemme så kommer jeg til å tjene inn disse 18', men poenget var at dette hjelper jo ikke for de som ikke har disse pengene tilgjengelig. Tror det er mer enn både 1% og 10% som er nevnt som ikke har mulighet til disse ekstra utgiftene, selv om de kommer til å tjene på det senere

  • Like 2

Share this post


Link to post
Complexity skrev (5 minutter siden):

Men problemet med ladere er at ikke alle vil betale for noe som ikke alle bruker. Der jeg bodde var det flere som ikke engang hadde bil. Tipper de kansje ville satt ned foten om de måtte betale for ladere i det store og det hele.

Men lademuligheter for elbil var ett stort pluss sa megleren når jeg skulle selge leiligheten, så det vil nok øke verdien for alle. Det er dog vanskelig for noen å forstå.

Derfor legger man opp til alle, så betaler man når man vil ha tilgang.
De må uansett legge opp til de som vil ha, og det blir dyrere når flere skal koble seg på, om ikke hele anlegget blir bygd samtidig.

 

Share this post


Link to post
DJViking skrev (22 minutter siden):

Infrastruktur for lading øker verdien av boligen/leiligheten. Det er da en investering.

Mitt borettslag har hatt det oppe til behandling flere ganger de siste 3 årene. Sist avstemming i fjor var det for få stemmer til å etablere lading i garasjen i borettslaget. Vi fikk en pris hos leverandør for å tilrettelegge for lading på 250000kr. Deretter 25000kr for en ladeboks for dem som ville ha lading. Tilrettelegging ville gått på felleskostnadene, mens ladeboksen måtte dekkes av hver enkelt selv.

Vil nå tro man kan ta ladeboksen med seg når man flytter, eller er den som å regne som fast inventar?

Uansett tilrettelegge for lading i borettslag øker verdien av leiligheten.

25k pr boks er jo ekstremt! Tar med seg 2-3 tusen i tilfellet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

25k pr boks er jo ekstremt! Tar med seg 2-3 tusen i tilfellet.

Kommer vel an på merke og ladeeffekt.
Om den kan lade 11kW eller opp mot 22kW.
https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladestasjoner

Dyreste hos Elkjøp koster 32000kr.
https://www.elkjop.no/catalog/hjem-og-husholdning/elmateriell/no-elbillader/elbillader

Edited by DJViking

Share this post


Link to post
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

25k pr boks er jo ekstremt! Tar med seg 2-3 tusen i tilfellet.

Tipper det er noe sånt:
Antagelig priser for de som er medlem i elbilforeningen.

Ensto Wallbox ett uttak / dobbelt uttak

Pris inkl. forenklet installasjon*
fra kr 15.825,- (ett uttak) / 24.950,- (dobbelt uttak)

Pris inkl. standard installasjon**
fra kr 17.075,- (ett uttak) / 26.513,- (dobbelt uttak)

Share this post


Link to post
DJViking skrev (13 minutter siden):

Kommer vel an på merke og ladeeffekt.
Om den kan lade 11kW eller opp mot 22kW.
https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladestasjoner

Dyreste hos Elkjøp koster 32000kr.
https://www.elkjop.no/catalog/hjem-og-husholdning/elmateriell/no-elbillader/elbillader

Helt standard ladeboks som easee kan lade med 22kW og er 'smart'. Koster rundt 7k. Installeres hos majoriteten om dagen, selskapet går som det griner. Å betale 32k for ladeboks,  da brenner en penger🤣

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Dubious skrev (11 minutter siden):

Tipper det er noe sånt:
Antagelig priser for de som er medlem i elbilforeningen.

Ensto Wallbox ett uttak / dobbelt uttak

Pris inkl. forenklet installasjon*
fra kr 15.825,- (ett uttak) / 24.950,- (dobbelt uttak)

Pris inkl. standard installasjon**
fra kr 17.075,- (ett uttak) / 26.513,- (dobbelt uttak)

Men det er jo ved installasjon, det var separat kostnad her. 250k.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Salvesen. skrev (40 minutter siden):

Men det er jo ved installasjon, det var separat kostnad her. 250k.

Kommer an på hvor mange leiligheter det er.

Kanskje de har fått en lavere installasjonskostnad, mot at hver eier betaler mer for laderen.

Share this post


Link to post
Dubious skrev (11 minutter siden):

Kommer an på hvor mange leiligheter det er.

Kanskje de har fått en lavere installasjonskostnad, mot at hver eier betaler mer for laderen.

Det er jo en stor risiko, om eiere dropper å kjøpe laderen. Tipper de prøver å melke kua godt som ekstra inntekt på hver eier. Personlig hadde jeg kjøpt boks selv og fått en annen installatør til å koble på. Fort 15 000+ spart.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Hvorfor er det så spesielt dyrt på Kvaløysletta? Halvparten av gangene noen klager på høye bensinpriser så er bildene derfra. Har kjørt der noen ganger selv og ble overraska over hvor dyrt det var.

Share this post


Link to post
Salvesen. skrev (28 minutter siden):

Det er jo en stor risiko, om eiere dropper å kjøpe laderen. Tipper de prøver å melke kua godt som ekstra inntekt på hver eier. Personlig hadde jeg kjøpt boks selv og fått en annen installatør til å koble på. Fort 15 000+ spart.

Jeg vet jo ikke hva slags avtale de har i dette tilbudet, men hos oss så er det ikke lov å kjøpe eller installere sin egen lader i garasjene. Man kan enten droppe lader i garasjen, eller få circle k til å montere til den avtalte prisen. 18' hvis man gjør det mens de er der første gang, eller 21' hvis man bestiller senere.

(tipper de har en helt grei fortjeneste på denne.. 🙂 )

Edited by NoPain74

Share this post


Link to post
Dubious skrev (36 minutter siden):

Kommer an på hvor mange leiligheter det er.

Kanskje de har fått en lavere installasjonskostnad, mot at hver eier betaler mer for laderen.

Prisen 250K var for tilrettelegge garasjen for lading. Antagelig oppgradering av strømkurs, ledninger, etc. Ikke sikker hva som må gjøres i garasjen på det elektriske anlegget for å tilrettelegge for lading.

Share this post


Link to post
Kjøleskap skrev (21 minutter siden):

Hvorfor er det så spesielt dyrt på Kvaløysletta? Halvparten av gangene noen klager på høye bensinpriser så er bildene derfra. Har kjørt der noen ganger selv og ble overraska over hvor dyrt det var.

Uken etter det oppslaget, så jeg 20,35kr på Cirkle K på Tromsøya.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...