Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, tommyb said:

Siden vi er på finn-en-bil retning her...

Hvordan er ID.4 sammenlignet med Enyaq? Føler at Enyaq har fått mye mer omtale. De skal vel være nært beslektet - også på startpris?

Er vel samme bil med forskjellig logo og design.

Fikk prøvekjøre ID.4 på dagen når vi spurte så du får sikkert lånt dem begge å prøvd raskt du også.

Det var dog kun en utgave med alt utstyr de lånte bort, noe som ikke nødvendigvis samsvarer med det man vil ende med å kjøpe da ekstrautstyr koster mye til de bilene.

Likte forøvrig Ioniq 5 bedre, så annbefaler at du prøver en slik også.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, tommyb said:

Siden vi er på finn-en-bil retning her...

Hvordan er ID.4 sammenlignet med Enyaq? Føler at Enyaq har fått mye mer omtale. De skal vel være nært beslektet - også på startpris?

Kjøremessig er de så og si like. I starten på salget av ID4 var det mulig å få til noen kjempegode avtaler som knuste Enyaq på pris, men jeg forstår at de er priset så og si likt nå og at Enyaq har litt flere valgmuligheter med ekstrautstyr.

Såfremt prisen er lik, ville jeg gått for Enyaq - litt større bagasjerom, litt flere valgmuligheter, mer forseggjort innvendig, men endog litt styggere utvendig (min subjektive smak).

De kjører samme software begge to, men Enyaq har et annet "skin". VW ID gruppen er veldig på hogget med ID-eiere om hvilke funksjoner og forbedringer skal komme til ID-serien, antar at Enyaq vil få de samme oppdateringene senere.

ID.4 1st med hengerfeste, stort bagasjerom og den største batteripakken ble solgt for omtrent 417.000 + vinterhjul. Den manglet naturligvis matriselyktene, travel assist, panoramataket, stor skjerm og massasjeseter, så en fikk det en betalte for. Billigste Enyaq med samme rekkevidde og hengerfeste var nesten 470.000, dog med mer utstyr.

Ser på finn nå at 1st er horribelt overpriset - det er nesten som jeg skulle solgt min.

Endret av unik42
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (17 timer siden):

Misledende overskrift? 

Misledende overskrifter genererer klikk. Det er klikk-horeri.

Av prinsipp så går jeg ALDRI inn på artikler som inneholder ordet "dette". F.eks. artikler med slike overskrift: "Dette kan ødelegge ferien". Dagbladet og Nettavisen er selvfølgelig verstinger, men det brer om seg i bransjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, unik42 said:

Såfremt prisen er lik, ville jeg gått for Enyaq - litt større bagasjerom, litt flere valgmuligheter, mer forseggjort innvendig, men endog litt styggere utvendig (min subjektive smak).

Litt større bagasjerom - og jeg synes ikke Enyaqen er styggere heller. Men faktisk mulig å spare på en ID.4? Jeg gjettet kanskje at ID.4 hadde litt dyrere sluttsum når man hadde konfigurert opp, så da hadde jeg feil inntrykk. :)

Med nesten like biler og nesten like priser, sliter VW med å differensiere brandene VW og Skoda. Litt som om Skoda er i intern opposisjon. Tidligere kunne man si at de testa ny teknologi som Audi, så fikk man det som VW etter en stund, mens Skoda var samme greiene etter noen år men strippa for teknologi. Tre prispunkt på samme plattform. Ikke nå. Nesten samme produktet. Det underbygger at utvalget på elbiler fortsatt har en lang vei før de dekker opp alle segmenter. Samtidig er utvalget kommet mye lengre de forrige 5 årene og vil nok fortsette å bli mye bedre de neste 5 årene. Problemet er at jeg har vært utålmodig og sær i alle disse årene. ^^, 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, tommyb said:

Litt større bagasjerom - og jeg synes ikke Enyaqen er styggere heller. Men faktisk mulig å spare på en ID.4? Jeg gjettet kanskje at ID.4 hadde litt dyrere sluttsum når man hadde konfigurert opp, så da hadde jeg feil inntrykk. :)

Sluttsummen med akkurat de samme pakkene er ganske lik, men så er ikke pakkene lagt opp til at du får 100% lik konfigurasjon. Med Enyaq får du med elektrisk justerbart forsete, men ikke passasjersete. Legger du til komfortpakken på ID4 får du elektriske seter til både fører og passasjer.

Men hvis slike ting ikke er viktig for deg, er det mulig å få en ID4 vesentlig mye billigere enn Enyaq, 500km rekkevidde ID4 begynner på 410.000, mens Enyaq begynner på 460.000.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bakkeklaring er viktig for meg, men også sittehøyden.

Deretter minst 500Km kjørerekkevidde, SUV, 4WD.

Jeg har hatt SUV i over 20 år, og vil ikke ha noen mindre bil når jeg skal bytte den ut med en elbil. Jeg liker den oversikten jeg får av veien når jeg sitter i min Toyota RAV4 (1999-modellen).

Dessverre er ingen av dagens el-SUV store nok etter min smak. Dermed er jeg nødt å vente noen år til. Har veldig lyst på den Ford F-150 Lightning som skal komme i USA i 2022. Ford Explorer eller Toyota Land Cruiser hadde også fungert, men de er ikke lansert i EV, ennå.

Lenke til kommentar

Nå er jo RAV4 ganske liten. Da har man flere elektriske suver å velge blant om man ønsker noe like stort eller større. Audi e-tron, Tesla Model X, Tesla Model Y, Hyundai Ioniq 5, Xpeng G3, Mercedes EQC, Jaguar i-Pace, VW ID.4 GTX, osv.

Noen av alternativene har ikke ekstremt god bakkeklaring, og noen av disse har rekkevidde rett under 500 km, men det finnes i hvert fall diverse alternativer.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Arbeiderpartiet" vil ha lavere drivstoffavgift i distriktene enn i byer og tettsteder. Jeg skriver Arbeiderpartiet i anførselstegn fordi det ligger jo i kortene nå i regjeringsforhandlingene, hvor denne distrikts-favoriseringen egentlig kommer fra. Nok et eksempel på at enkelte partier anser folk som bor usentralt som mer verdt enn folk som bor sentralt. At det skal være en slags menneskerett å bo sånn til at det skaper transport av drivstoff og at brukerne ikke skal betale selv for den drivstofftransporten de skaper og utslippene og merkostnadene det medfører.

Et konstruktivt og mer klimavennlig alternativ er å heller kanalisere de pengene til hurtigladere i distriktene, eller ekstra subsidiering av elbiler med lang rekekvidde (som distriktene både etterspør og samtidig klager på prisene). Flere av bilene med lang rekkevidde står i disse dager i fare for å få en egen "luksusskatt". Ikke fordi kjøperne nødvendigvis har så god råd, men fordi kjøperne ofte har behov for lang rekkevidde. Blant annet i distrikter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 timer siden):

Nå er jo RAV4 ganske liten. Da har man flere elektriske suver å velge blant om man ønsker noe like stort eller større. Audi e-tron, Tesla Model X, Tesla Model Y, Hyundai Ioniq 5, Xpeng G3, Mercedes EQC, Jaguar i-Pace, VW ID.4 GTX, osv.

Noen av alternativene har ikke ekstremt god bakkeklaring, og noen av disse har rekkevidde rett under 500 km, men det finnes i hvert fall diverse alternativer.

De ser ikke noe særlig større enn RAV4.

De fleste av dem ser også ut en som helt vanlig bil, og ikke SUV.

Med buet tak ser dem ut som en sedan.

Audi E-Tron, Jaguar Ipace og Tesla Model X er litt for dyre elbiler. De er kalt for SUV, men ser ikke noe særlig ut som en SUV.

Hyundai Ioniq 5 virker som en grei elbil, men litt "liten".

VW ID.4 er også litt for "liten". Den ryktede ID.7 (full størrelse SUV) tror jeg ville passet bedre.

Xpeng og de andre kinabilene holder jeg meg unna.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
14 minutes ago, DJViking said:

De ser ikke noe særlig større enn RAV4.

De fleste av dem ser også ut en som helt vanlig bil, og ikke SUV.

Med buet tak ser dem ut som en sedan.

De fleste av de nevnte er betydelig større enn 1999 RAV4. RAV4 er på rundt 4,1 meter lengde. Man kan sammenligne det med f.eks 2020 VW Golf på nesten 4,3 meter lengde. Av de nevnte bilene mener jeg Xpeng G3 er den minste på 4,45 meter lengde. Den største er Model X på 5 meter lengde.

Så klart, en bil er mer enn lengde. Det handler også om hvordan plassen er utnyttet, og høyde og bredde. Men det er fortsatt ikke noe tvil om at de fleste av de nevnte elektriske SUVene vil oppleves som betydelig større enn 1999 RAV4. RAV4 vil kanskje ha større bagasjerom enn enkelte av de nevnte elektriske SUVene, men til gjengjeld vil den ha mindre plass i kupeen.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, DJViking said:

Bryr meg ikke så veldig mye om lengde, men høyde av bilen, rettere sagt sittehøyden.

Sittehøyden vil nok i all hovedsak være bedre i de nevnte elektriske SUVene. De fleste av de har batteripakken i gulvet, altså man sitter oppå batteripakken. Dette legger fort på ~10 cm på sittehøyden. Noen av de vil derimot vinkle setet mer for å kompansere slik at man kan redusere høyden på bilen og ha mindre luftmotstand, men fortsatt er det en del av alternativene man kan sitte ganske rett.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Laget en liten oversikt over lengde, bredde og høyde av min nåværende RAV4 og noen av de nye elbilene.

VW ID.4 er nærmere med 2 cm lavere enn RAV4.

Screenshot_20211009_163605.png

Det er vel det høye taket på RAV4 som utgjør forskjellen.

Jeg husker når jeg skulle kjøpe den at jeg prøvde flere biler, og fikk ikke plass inni dem. RAV4 var den bilen jeg kunne sitte i og ikke stange hodet i taket.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
22 minutes ago, DJViking said:

Laget en liten oversikt over lengde, bredde og høyde av min nåværende RAV4 og noen av de nye elbilene.

VW ID.4 er nærmere med 2 cm lavere enn RAV4.

Screenshot_20211009_163605.png

Det er vel det høye taket på RAV4 som utgjør forskjellen.

Jeg husker når jeg skulle kjøpe den at jeg prøvde flere biler, og fikk ikke plass inni dem. RAV4 var den bilen jeg kunne sitte i og ikke stange hodet i taket.

Ikke glem at bilene har vokst mye over de seneste par tiårene. Du bør ha mye mindre trøbbel finne en bil som passer for deg nå.

Lenke til kommentar
30 minutes ago, DJViking said:

Laget en liten oversikt over lengde, bredde og høyde av min nåværende RAV4 og noen av de nye elbilene.

VW ID.4 er nærmere med 2 cm lavere enn RAV4.

Screenshot_20211009_163605.png

Det er vel det høye taket på RAV4 som utgjør forskjellen.

Jeg husker når jeg skulle kjøpe den at jeg prøvde flere biler, og fikk ikke plass inni dem. RAV4 var den bilen jeg kunne sitte i og ikke stange hodet i taket.

Det er vanskeligere i dag å se størrelsen av en bil på fotografiene, siden de alle sammen har akkurat samme avrundede formen, om det er en bitteliten bybil eller de største elektriske SUVene. Du bør derfor uansett prøvesitte. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...