Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tinder er skadelig for menn.


Anbefalte innlegg

Jeg er enig i at det ofte ikke kommer ut av det blå, og det er vel derfor jeg mener man bør være litt obs tidlig i forholdet.

Nå er jo jeg mann så statistisk sett er det ikke så veldig mye jeg har å frykte, men som du sier det er det en del kvinnfolk å frykte der ute også.

Noen skjer jo ikke før etter mange tiår heller, så ikke alt man finner ut under dating perioden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (1 time siden):

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/betalte-2_9-millioner-pa-boligen-til-den-nye-kona-_-tapte-alt-ved-skilsmissen-1.16699979

https://www.ifinnmark.no/pusset-opp-huset-til-kjaresten-sa-slo-hun-opp-na-har-dommen-falt/s/5-81-1933772

Den siste er en pluss-sak. Oppsummeringen er at den har store likhetstrekk med den førstnevnte saken. Dette er den berømte toppen av isfjellet. Jeg tenker at det kan jo hende at noen av disse partnerdrapsakene ikke kom heeelt ut av det blå.. Det på Elverum skriver de var et "varslet" drap. Nå kjenner jeg ikke sakene utenom mediaomtalen, men jeg tror ikke det er grunnlag til å gå rundt å frykte at partnerdrap skal ramme en selv som lyn fra klar himmel. Og til slutt: partnerdrap og partnervold går begge veier.

Joda, partnervold og partnerdrap går begge veier, men fordelingen er ikke akkurat 50 / 50. Omtrent alle partnerdrap begås av menn mot kvinner. I saker om partnervold er det mer jevnere fordeling, likevel så er volden mot kvinner mer "farlig" pga menns fysiske styrke. 

Når det gjelder partnervold, så er det mye større sjanse for at en kvinne blir utsatt for dette enn en mann. Menn derimot har mye større sjanse for å  bli utsatt for umotivert vold i det offentlige rom. 

https://www.nhri.no/2023/ny-kunnskap-om-omfanget-og-kostnadene-av-vold-mot-kvinner/

Lenke til kommentar

I datingperioden er nok alt 99,9% i skjønneste orden, for det er da man skal være på tilbudssiden og prøver å bygge tillit og knytte bånd. Uansett hvordan man ser som person senere i et forhold. Men når bånd knyttes som f.eks de store tersklene, flytte sammen, kjøpe bolig sammen, graviditet og giftemål, senkes gjerne tilbudssiden. Man tar hverandre mer for gitt eller til og med begynner å oppføre seg fiendtlig. Fysisk og psykisk vold, utnyttelse økonomisk eller i form av oppgaver og gjøremål man pålesses "forventes", eller får som ultimatum for å få sex i belønning. Her er det selvsagt mye uggen oppførsel å ta tak i, men som gjerne er vanskelig å gjøre noe med på grunn av de båndene man har. Binding kan hos enkelte utløse overgangen "to the dark side".

Jeg er helt enig i at lite oppdages i datingperioden og selv de som har passert både det og alle bindingsfasene, så vet vi statistisk at halvparten av ekteskapene oppløses. I tillegg har vi en del giftige ekteskap som bare varer og varer, enten for lenge eller til noen dør.

Poenget mitt er at religion, juss og samfunnet presser på for at ekteskap skal være "evige", selv om det åpenbart ikke ligger i vår natur. Presset kan føre til mye ulykkelighet. Samfunnet, juss og religion bør ta lærdommer av dette og heller legge opp til at folk maksimerer lykke og gode liv. Noen av bindingene er for sterke og bør reduseres. Det bør være lettere å komme ut av giftige forhold. Og ikke minst, man bør være forberedt helt fra datingfasen på at få forhold er lykkelige så lenge man lever. Man bør nyte det beste og forberede seg på det verste.

Lenke til kommentar
leticia skrev (35 minutter siden):

Jeg går ikke automatisk god for balansen i den artikkelen:

  • Utgitt i anledning kvinnedagen
  • Kjønnsforskning utføres i over 90% av tilfellene av kvinner, dette er intet unntak der 2 av 2 underskrifter i høringsbrevet er kvinner og 5 av 5 i forskningsgruppa er kvinner.
  • Mandatet i forskningen er å kun innhente data om det ene kjønnet, ikke begge.
  • Det i utgangspunktet kjønnsnøytrale nettstedet NIM har ikke noen publikasjoner utgitt i anledning mannsdagen, ei heller noen tilsvarende kunnskap eller høringsbrev om vold mot menn utgitt andre deler av året, eller noen artikler som tar opp typiske mannsproblemer.

Er det ikke et litt påfallende mønster her? Ikke at jeg skal undergrave artikkelens innhold for det er sikkert mye bra, men burde det ikke være en viss balanse i kjønnsforskning, fokus på de to kjønnenes ulike utfordringer, utføres av nogen lunde kjønnsnøytrale grupper med kjønnsnøytralt mandat? Jeg tok også en kikk på NIM sin kalender. Kvinnedagen, Kvenfolkets dag, samefolkets dag, og mange andre merkedager markeres, men ikke mannsdagen..

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Mannsdagen er i beste fall en kuriositet, så ikke rart at noen ikke gidder publisere noe i anledning den dagen. Det er som å sammenlikne 1. pinsedag med julaften.

Når det er sagt, er det helt fair om vi snakker mer om vold mot menn fra kvinner. Det verste med slik vold er ikke om man får et blåmerke, men at man blir slått. Det er svært uheldig hvis de ytterst få tilfellene hvor menn dreper kvinner skal ta all oppmerksomheten fordi konsekvensene for den drepte er store. Mesteparten av volden ender jo ikke med at noen dør, og det er viktig å ta tak i "bitchslaps" og liknende, og sørge for at de som utfører dem blir fengslet.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Jeg går ikke automatisk god for balansen i den artikkelen:

  • Utgitt i anledning kvinnedagen
  • Kjønnsforskning utføres i over 90% av tilfellene av kvinner, dette er intet unntak der 2 av 2 underskrifter i høringsbrevet er kvinner og 5 av 5 i forskningsgruppa er kvinner.
  • Mandatet i forskningen er å kun innhente data om det ene kjønnet, ikke begge.
  • Det i utgangspunktet kjønnsnøytrale nettstedet NIM har ikke noen publikasjoner utgitt i anledning mannsdagen, ei heller noen tilsvarende kunnskap eller høringsbrev om vold mot menn utgitt andre deler av året, eller noen artikler som tar opp typiske mannsproblemer.

Er det ikke et litt påfallende mønster her? Ikke at jeg skal undergrave artikkelens innhold for det er sikkert mye bra, men burde det ikke være en viss balanse i kjønnsforskning, fokus på de to kjønnenes ulike utfordringer, utføres av nogen lunde kjønnsnøytrale grupper med kjønnsnøytralt mandat? Jeg tok også en kikk på NIM sin kalender. Kvinnedagen, Kvenfolkets dag, samefolkets dag, og mange andre merkedager markeres, men ikke mannsdagen..

 

Hvorfor tror du at kjønnsforskning i hovedsak foretas av kvinner? Er det ikke litt påfallende at menn ikke ønsker å bidra i forskningen? 

Jeg la kun ved artikkelen for å vise at den volden kvinner blir utsatt for i mye større grad skjer i hjemmet, mens menn opplever mer vold i det offentlige rom, utført av andre menn. Tror du virkelig at tallene hadde vist noe annet hvis det var menn som hadde samlet inn dataene? 

Kanskje menn selv må løfte frem mannsdagen hvis de ønsker å få gjort noen endringer i samfunnet? (Tipper mange menn ikke engang vet når dagen er, eller engang vet at den finnes. ) Slik kvinner i alle år har måtte kjempe for sine rettigheter. Ikke en eneste rettighet for kvinner har kommet av seg selv. Jeg syns forøvrig markering av slike dager ikke har noe for seg, da alle årets dager er like viktige for å få politisk endring. 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (På 5.1.2024 den 2:36 AM):

Trenger ikke "mannsdagen", vi har da både mandag og søndag ;) 

Enig. Selv vet jeg ikke engang hvilken dato denne "mannsdagen" faller på, engang.

Men vi trenger mer fokus på at også menn kan rammes av vold. Både fysisk og psykisk.

Statistisk sett er kvinner i flertall på offersiden. Absolutt. Men det betyr ikke at menn skal neglisjeres, heller. 

Hva dette har med daiting og trådens tema å gjøre, har jeg ikke helt peiling på, forresten ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (På 5.1.2024 den 1.46):

Hvorfor tror du at kjønnsforskning i hovedsak foretas av kvinner? Er det ikke litt påfallende at menn ikke ønsker å bidra i forskningen?

Hvorfor tror du forretningsledere i hovedsak er menn? Er det ikke litt påfallende at kvinner ikke ønsker bidra i lederstillinger?

Endret av fokkeslasken
  • Liker 5
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (4 timer siden):

Hvorfor tror du forretningsledere i hovedsak er menn? Er det ikke litt påfallende at kvinner ikke ønsker bidra i lederstillinger?

Det er litt påfallende at gutteklubben grei  rekrutterer andre menn til lederstillingene selv om det finnes bedre kvalifiserte kvinner med lederutdannelse ja. 

 

fokkeslasken skrev (På 6.1.2024 den 9:59 AM):

Statistisk sett overfalles flere menn enn kvinner. At kvinner ligger verre an "totalt" eller hva man nå mener tror jeg ikke stemmer.

Statistisk sett så er det menn som overfaller både kvinner og menn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (På 6.1.2024 den 3:01 AM):

Men vi trenger mer fokus på at også menn kan rammes av vold. Både fysisk og psykisk.

Noen av oss har fokus på dette allerede.
Giftig maskulinitet er en større fienden til menn, enn feminisme, da menn hindres fra å stå frem og ikke blir tatt seriøst.

Det er ingen hemmelighet hvor i politikk, og hvor i fravær av politisk og filosofisk interesse, disse idealene om at menn må være barske og ikke vise følelser og må tåle å slå og å bli slått stammer fra.

fokkeslasken skrev (5 timer siden):

Hvorfor tror du forretningsledere i hovedsak er menn? Er det ikke litt påfallende at kvinner ikke ønsker bidra i lederstillinger?

Hvis man lar en mann og en kvinne presentere de samme argumentene, så vil menn finne menn mer overbevisende.

Både når menn og kvinner presenterer samme foredrag...

Og når en mann presenterer et foredrag og stemmen med nøyaktig samme presentasjon justeres elektronisk til en kvinnelig pitch og presenteres som en kvinne sitt foredrag...

...og når en kvinne presenterer et foredrag og stemmen med nøyaktig samme presentasjon justeres elektronisk til en mannlig pitch og presenteres som en mann sitt foredrag.

Kvinner må jobbe hardere for å bli funnet troverdig.

https://www.researchgate.net/publication/328282077_A_woman's_gotta_do_what_a_woman's_gotta_do_and_a_man's_gotta_say_what_a_man's_gotta_say_--_Sex-specific_differences_in_the_production_and_perception_of_persuasive_power/download?_tp=eyJjb250ZXh0Ijp7ImZpcnN0UGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uIiwicGFnZSI6Il9kaXJlY3QifX0

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Syns det er helt legitimt at man prøver å rekruttere flere mannlige kjønnsforskere, det er et felt hvor det burde vært 50-50. Man trenger begge kjønn i rimelig lik grad der, akkurat som i mange andre felt. Så, man kan godt innføre noen form for tiltak der, også - det er helt åpenbart ikke slik at de beste kandidatene er plukket ut hvis det er stor kvinneovervekt. Kjønnsforskning er jo noe menn er interessert i like mye som kvinner. Det er jo et fenomen at der det er stor overvekt menn, blir det ofte "guttastemning" og et miljø som kvinner ikke trives i. Men, det er tilsvarende plausibelt at i et miljø som domineres av kvinnelige feminister, så blir det "kvinnestemning" og tilsvarende lite interessant for menn å delta. Det burde være plass til alle, også menn med konservative verdier, innen kjønnsforskning. (selv om jeg er uenig med dem i mye)

Syns det er tåpelig at denne diskusjonen som er startet tar utgangspunkt i at "det andre kjønnet ikke vil noe". Det er like galt i begge tilfeller, hvor skjevfordelingen i praksis stenger andre ute av ymse grunner.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (9 minutter siden):

Noen av oss har fokus på dette allerede.
Giftig maskulinitet er en større fienden til menn, enn feminisme, da menn hindres fra å stå frem og ikke blir tatt seriøst.

Det er ingen hemmelighet hvor i politikk, og hvor i fravær av politisk og filosofisk interesse, disse idealene om at menn må være barske og ikke vise følelser og må tåle å slå og å bli slått stammer fra.

Det er nettopp det. Du aner ikke hvor mange ganger folk bruker "du oppfører deg som et kvinnfolk" som et slags argument for at man ikke har vist "maskulin" oppførsel. Som om det er en definert måte å oppføre seg som en "mann" og en definert måte å oppføre seg som en "kvinne". Så skal man liksom endre seg og bli en del av den brekende, konservative saueflokken som brøler som en ape på gymmen mens de fiser proteinpulver. Fordi "løping er for kvinnfolk, menn løfter tungt på gymmen".

(Har fått samme tyn for at jeg liker å bake, fatter ikke at jeg lar sånne nek være en del av bekjentskapskretsen min - kanskje jeg må putte testobooter-shot og proteinpulver i julekakene neste år for å være stereotypisk orangutang-mann nok?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, knopflerbruce said:

Du aner ikke hvor mange ganger folk bruker "du oppfører deg som et kvinnfolk" som et slags argument for at man ikke har vist "maskulin" oppførsel.

Eg har aldri overhodet opplevd dette, og har heller ikke opplevd at noen sier det til andre. Kanskje noen antydet sånt i tenårene, men nesten alle er hjernedøde i den alderen uansett. 

Gi meg et eksempel der folk over 30 bruker dette, siden du virker å ha mange slike eksempler. 

Det nærmeste eg har opplevd giftig maskulinitet er fulle folk som knuffer på byen (ty til vold er toxic og usikkerhet), og folk som ikke tør ta av seg badebuksen og vaske seg før basseng når de står i lag med en guttegjeng, da folk fra 25-30år. Men jenter er jo også ekstremt usikker på sitt ytre, så eg tror ikke det er toxic, bare vanlig usikkerhet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (13 minutter siden):

Eg har aldri overhodet opplevd dette, og har heller ikke opplevd at noen sier det til andre. Kanskje noen antydet sånt i tenårene, men nesten alle er hjernedøde i den alderen uansett. 

Gi meg et eksempel der folk over 30 bruker dette, siden du virker å ha mange slike eksempler. 

Det nærmeste eg har opplevd giftig maskulinitet er fulle folk som knuffer på byen (ty til vold er toxic og usikkerhet), og folk som ikke tør ta av seg badebuksen og vaske seg før basseng når de står i lag med en guttegjeng, da folk fra 25-30år. Men jenter er jo også ekstremt usikker på sitt ytre, så eg tror ikke det er toxic, bare vanlig usikkerhet. 

At du ikke har opplevd noe, slår ikke ihjel det jeg har opplevd. Jeg har opplevd det mye, helt fra jeg var ungdom - og til jeg ble voksen. Men det er vanskelig å sitere fra private discord-samtaler og liknende. Dette er jo ikke sånt man typisk fletter inn i et leserbrev eller en artikkel... Men jeg fant faktisk denne, som peker på noe av det jeg skisserer: https://www.nettavisen.no/det-oppfattes-ikke-som-feminint-eller-moderlig/s/12-95-3718372 og denne: https://www.seher.no/kjendis/bjorn-ali-valgte-kaker-framfor-kjaeresten/67725679

Endret av knopflerbruce
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, knopflerbruce said:

At du ikke har opplevd noe, slår ikke ihjel det jeg har opplevd. Jeg har opplevd det mye, helt fra jeg var ungdom - og til jeg ble voksen. Men det er vanskelig å sitere fra private discord-samtaler og liknende. Dette er jo ikke sånt man typisk fletter inn i et leserbrev eller en artikkel... Men jeg fant faktisk denne, som peker på noe av det jeg skisserer: https://www.nettavisen.no/det-oppfattes-ikke-som-feminint-eller-moderlig/s/12-95-3718372 og denne: https://www.seher.no/kjendis/bjorn-ali-valgte-kaker-framfor-kjaeresten/67725679

internett er helvete på jord, og ikke det eg vil kalle virkelighet, på samme måte man ikke diskuterer slik man gjør her i virkeligheten. I den virkelige verden oppfører man seg langt bedre enn et anonymt brukernavn på nett. 
Man sier ikke "dø av kreft" i en virkelig sports sammenheng. 
Er noe alvorlig galt som kommer ut av menneske-sinnet når man er anonym. Og på nettet er det mange nasjoner samlet. E

Har du opplevd dette utenom nettet i Norge? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (44 minutter siden):

internett er helvete på jord, og ikke det eg vil kalle virkelighet, på samme måte man ikke diskuterer slik man gjør her i virkeligheten. I den virkelige verden oppfører man seg langt bedre enn et anonymt brukernavn på nett. 
Man sier ikke "dø av kreft" i en virkelig sports sammenheng. 
Er noe alvorlig galt som kommer ut av menneske-sinnet når man er anonym. Og på nettet er det mange nasjoner samlet. E

Har du opplevd dette utenom nettet i Norge? 

Du får et korrekt innblikk i folks holdninger også på internett. Det er ikke sånn at man ikke "er seg selv" der. Vi er de samme personene bak tastaturet som ellers. Hvorfor skulle vi ikke være det?

Når jeg sitter på discord er det ofte med lyd, så det er som en god, gammeldags telefonsamtale. Det har og hendt nok ganger f.eks. på puber hvor random folk man ikke omgås ellers setter seg ned og begynner å prate tull.

Hvis folk fronter en mening, må man anta at de faktisk står for den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (4 timer siden):

Hvis man lar en mann og en kvinne presentere de samme argumentene, så vil menn finne menn mer overbevisende.

Det er sant. Men jeg tror også at ganske mange kvinner vil finne menn mer overbevisende. Tillærte roller har overbevist oss om at en mann er viktigere enn en kvinne fordi det var han som brakte penger til husholdningen. Nå har jo dette endret seg endel da, men fremdeles så henger nok dette igjen. Det tar veldig lang tid å endre holdninger. Ta styrerepresentasjon f.eks, på 20 år så har andelen kvinner økt fra 15 % til 20 %...

 

Red Frostraven skrev (4 timer siden):

Kvinner må jobbe hardere for å bli funnet troverdig.

Ja, stemmer. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (4 timer siden):

Kjønnsforskning er jo noe menn er interessert i like mye som kvinner.

Dette må du nesten finne en kilde på, for det tror jeg ikke er riktig. Kanskje menn rett og slett ikke er så opptatt av likestilling og mulig diskriminering som det kvinner er, fordi de ikke opplever det selv på kroppen i samme grad som kvinner gjør, og derfor ikke søker seg til slike stillinger. M.a.o at de interesserer seg for andre forskningsfelt. (Men jeg er enig i at det burde være jevnere fordelt for man trenger flere perspektiver for å kunne sette inn riktige tiltak for å forbedre livet for begge kjønn). 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...