Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tinder er skadelig for menn.


Anbefalte innlegg

Comma Chameleon skrev (1 time siden):

Litt on topic igjen: En ting angående dating-apper jeg ikke forstår er når jenter swiper til høyre på meg når de har satt at de gjerne vil ha barn og jeg har skrevet eksplisitt at hvis de vurderer barn er det en dealbreaker.

Leser de ikke den eneste linjen som står i bio eller tror de at de kan få meg til å endre mening? Føles rart ut.

Kanskje de jentene som swiper til høyre på deg egentlig kun er ute etter sex, og da er det jo midt i blinken med en som ikke kan gjøre dem gravid ;)

Ellers så er det nok sånn at altfor mange kvinner tror at de kan endre en mann. Dermed går de gjerne på en smell der. Den eneste man kan endre er egentlig seg selv :)

Endret av leticia
finpuss
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RRhoads skrev (41 minutter siden):

Ja, reiser jo sammen, men man er jo da avhengige av skoleferier å lignende. Kan reise mye mer når de har flyttet ut, og lengre turer, ikke minst til der barn ikke har så lyst til å dra. 

Ja sånn har det vært hos oss også, men vi har pleid å reise både i vinterferie, påskeferie og sommerferie sammen med barna. Vi er glad i å reise og å gi barna våre kjekke opplevelser for å si det sånn :)

 

RRhoads skrev (42 minutter siden):

Har jo reist litt hver for oss, men det blir ikke helt det samme. Vi liler å dele opplevelser. 

Jeg syns det kan være godt  å få litt avbrekk også. Men jeg merker stor forskjell på hvor lenge reisen uten han blir. Slik som denne jeg skal ha nå snart, den kommer til å bli på en måned, det kan bli i lengste laget uten han. Noe annet er det hvis man snakker om en helg eller langhelg, da blir det ikke like mye tid til å savne partneren sin :)

RRhoads skrev (45 minutter siden):

Jeg tror de barnløse ikke helt hva de snakker om, for det meste går med planlegging.

Det er vel egentlig ganske åpenbart at de ikke gjør, da de ikke sitter med erfaringen / planleggingen som må til for at man skal forstå at dette går helt greit i de aller fleste tilfeller :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (På 27.12.2023 den 8:47 PM):

Som nevnt. Det jeg reagerer på er din ordbruk om at folk som får barn sitter og "tvinner tommeltotter", altså om jeg forstår deg rett, at de ikke har noe å bedrive tiden med og derfor så må de få seg barn for å ha noe å bedrive tiden med. Men for de "som har for mye å henge fingrene i" som du sier så passer ikke barn. Jeg tenker at man fint kan ha mye å henge fingrene i, og likevel få barn. 

Det jeg argumenterer for er at jeg ikke har måttet legge vekk noen interesser fordi jeg fikk barn. Men man får kanskje andre interesser som barna er opptatt av i tillegg. Man tilpasser seg og får livet til å gå rundt. Akkurat som de som ikke får barn gjør. 

Jeg bruker begrepet "tvinne tommeltotter" fordi det er det du legger til grunn for argumentene dine. Folk har ikke nødvendigvis den tiden som trengs til barn. Folk som har en lang liste med ting de vil utrette i livet vil måtte forsake noe, og jo mer du har å henge fingrene i som betyr en del, jo større blir offeret. Jeg tror ikke mange misliker tanken på barn isolert sett, men at det betyr mer å få realisert noe annet.

Uansett hvordan du vrir og vender på det, så kunne tiden noen bruker på et barn vært brukt på noe annet. Det går også motsatt vei, men det er jo derfor man vurderer det ene opp mot det andre og konkluderer om hva som er best for seg og sin familie. For noen er det å få fem barn, for andre er det å få ingen. Hvis noen vil oppdra fem barn ser jeg ikke noe galt i det (i alle fall så lenge man har økonomien som kreves for å gi dem en OK oppvekst).

At DU ikke har måttet legge vekk noen interesser, er helt fair - jeg tror på deg. Men JEG ville p.t. måttet legge mange drømmer og visjoner på is om jeg skulle bli far om et års tid. Derfor skjer det heller ikke. Kanskje senere i livet, men jeg vil ha kuttet ned bucket listen en del først.

"Man får kanskje andre interesser som barna er opptatt av i tillegg" - enda verre - da har man jo ENDA mindre tid til sine fritidssysler. Jeg multitasker nok som det er.

Jeg skulle nok klart å håndtere en ungdom eller to (gitt at denne er av den mindre rebelske sorten) om de klarer å gå/sykler/etc til fritidsaktivitetene sine, men de kommer ikke ut ferdig modnet og i alderen da de trenger mye oppmerksomhet er det klink umulig i mitt liv - og i mange andres.

Lenke til kommentar
herzeleid skrev (8 timer siden):

Som en som, i likhet med deg, stusset over behovet for å nedsnakke de som velger å få barn tror jeg kanskje dette er et tilfelle der en egentlig snakker om helt forskjellige ting. Når noen snakker om å velge bort barn fordi de har "mer enn nok å henge fingrene i" tenker jeg fort at en har en særskilt krevende jobb, mye ansvar og kanskje også verv, oppgaver og leder aktiviteter som gjør at en rett og slett mangler egentid. Samtidig ser jeg jo rundt meg mennesker som har svært mye å "henge fingrene i", som jeg anser som vellykkede og som likevel har tid til barn. Faktisk synes de aller fleste i samfunnet som vi regner som "på toppen" og som vi tenker at oppnår, får til og gjør mye å få barn. 

Men jeg tror vi her snakker om to helt ulike forståelser av å "ha nok å henge fingrene i" og "å tvinne tommeltotter", gitt at det å "henge fingrene i" inkluderer å "spille dataspill" og "loke rundt på nettet", som jeg tror en del kanskje fort vil gruppere nærmere "tommeltottene". Kanskje var "å tvinne tommeltotter" et litt klønete forsøk på et sleivspark mot de som får barn, gitt at det trolig er få som ikke har "nok å henge fingrene i" om "loking på nettet" regnes blant dette.

Det virker som en mer presis beskrivelse vil være at en ikke er villig til å ofre egentid, noe som selvfølgelig er helt fair, men da noe helt annet enn at de som velger barn i utgangspunktet gikk og tvinnet tommeltotter. 

Er du 90 år? Du snakker nemlig som en slik som ikke får til å bruke mikrobølgeovnen og mobiltelefon.

Hva folk har av fritidsinteresser er da deres sak. Jeg vedder hele formuen min på at ikke du har noen "bedre" interesser enn de du kritiserer og sidestiller med å "tvinne tommeltotter". Å "tvinne tommeltotter" mener jeg i retning av å kjede seg og å ikke ha noe konkret man vil gjøre any given day. Jeg disser ikke folk som liker hekling, såpeserier eller småprat, selv om jeg finner det meningsløst selv.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (1 time siden):

Er du 90 år? Du snakker nemlig som en slik som ikke får til å bruke mikrobølgeovnen og mobiltelefon.

Hva folk har av fritidsinteresser er da deres sak. Jeg vedder hele formuen min på at ikke du har noen "bedre" interesser enn de du kritiserer og sidestiller med å "tvinne tommeltotter". Å "tvinne tommeltotter" mener jeg i retning av å kjede seg og å ikke ha noe konkret man vil gjøre any given day. Jeg disser ikke folk som liker hekling, såpeserier eller småprat, selv om jeg finner det meningsløst selv.

Nå har jeg ikke kritisert eller ‘disset’ noen her, men det er interessant at du tilsynelatende tar på vei om (du tolker det til at) noe ‘sidestilles med å tvinne tommeltotter’, gitt at det var du som bragte det på banen i utgangspunktet. Kanskje møtte du deg selv litt i døren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (På 27.12.2023 den 8:04 PM):

Nei nå har ikke jeg ført noen statistikk på det, men har nok brukt mye mer tid på dem enn det du har. Deres tid er vår tid, og deres aktiviteter er våre aktiviteter, og etterhvert våre aktiviteter ble deres aktiviteter. 

Vi må nok også endel opp i pris fra de 9000 dine.


Jeg kommer til å ha brukt over 4 millioner kroner og på barna når de er voksne og over 23 000 timer på oppdragelse og overværelse og skyss.
Du vil ha brukt mer tid og mer penger.

...

Man kan vri og vende på det hvordan man enn ønsker, men det er millioner av kroner og over 23 000 timer man kunne brukt på noe annet.

Jeg elsker barna høyere enn livet, men å tro at så mange millioner kroner og så mange timer ikke betyr så mye er grenseløst naivt:

Det er et offer man gjør for barna på bekostning av noe annet:
Uansett hvor godt man planlegger så er det noe man ville gjort i stedet som må vike.
Man kan se på tiden man tilbringer med barna som noe positivt, og likevel erkjenne at det er titusener av timer en barnløs kunne brukt på annet arbeid.

En mastergrad krever i snitt 6500 timer, bare for eksempel, om man må gå 5 år på universitetet, og koster betydelig mye mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (8 timer siden):

Hva folk har av fritidsinteresser er da deres sak. Jeg vedder hele formuen min på at ikke du har noen "bedre" interesser enn de du kritiserer og sidestiller med å "tvinne tommeltotter". Å "tvinne tommeltotter" mener jeg i retning av å kjede seg og å ikke ha noe konkret man vil gjøre any given day. Jeg disser ikke folk som liker hekling, såpeserier eller småprat, selv om jeg finner det meningsløst selv.

@herzeleid - nå er det bare å sitte å vente på formuen som er på vei til deg :) 

Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (8 timer siden):

Jeg bruker begrepet "tvinne tommeltotter" fordi det er det du legger til grunn for argumentene dine.

Neida, du bruker begrepet "tvinne tommeltotter" for å nedsnakke folk som har valgt annerledes enn deg, for å late som om din tid er så viktig at det ikke er nok timer å døgnet for alt du liksom skal utrette... - Å sitte hjemme og spille spill f.eks er ikke akkurat så veldig " å ha store mål i livet". 

 

 

Lenke til kommentar
leticia skrev (10 timer siden):

Jeg syns det kan være godt  å få litt avbrekk også. Men jeg merker stor forskjell på hvor lenge reisen uten han blir. Slik som denne jeg skal ha nå snart, den kommer til å bli på en måned, det kan bli i lengste laget uten han. Noe annet er det hvis man snakker om en helg eller langhelg, da blir det ikke like mye tid til å savne partneren sin :)

Jeg har jo reist veldig mye hvis man teller med jobb. Hun har ikke samme interesse av å ta en langhelg alene. Siden jeg reiser og jobber såpass som jeg gjør så føler jeg at de helgene jeg har fri bør brukes hjemme. Vi har jo også en del interesser som det er best å være sammen om. Er ikke så lenge til de er voksne. Fire år til den yngste er voksen. Startet tidlig med barn, men det er 9 års aldersforskjell på den yngste og eldste, så føler at vi har hatt barn lenge. 

Du skulle kjøre nedover Europa? Ikke så lenge vi tok den turen selv. Vi bestilte bare leilighet der vi skulle og ordnet hotell i forskjellige byer på vei ned og opp igjen. Litt spennende å ikke vite helt hvor man skulle, og friheten med bil er veldig ålreit. 

Lenke til kommentar
leticia skrev (3 timer siden):

@herzeleid - nå er det bare å sitte å vente på formuen som er på vei til deg :) 

"Alt er relativt" så jeg tviler på at det kommer særlig mange kroner, men i alle tilfeller unner jeg ham å bruke de kronene på noe han selv har lyst til :) 

leticia skrev (3 timer siden):

Neida, du bruker begrepet "tvinne tommeltotter" for å nedsnakke folk som har valgt annerledes enn deg, for å late som om din tid er så viktig at det ikke er nok timer å døgnet for alt du liksom skal utrette... - Å sitte hjemme og spille spill f.eks er ikke akkurat så veldig " å ha store mål i livet". 

 

 

Det kan nesten virke som en glemmer at utgangspunktet for bruken av "tvinne tommeltotter" var sin egen reaksjon på at andre fortalte om lykken deres barn hadde bragt til familien, der han mente det å få barn kanskje fristet om en gikk rundt og tvinnet tommeltotter (i motsetning til ham selv og andre som har "mye å henge fingrene i":

 

Så skjønner jeg at dette er et sårt tema for mange og at en overraskelse over hva en legger i ulike begreper da fort kan oppfattes som angrep. Det er det ikke ment som. Om en liker å spille dataspill og "loke på internett" på fritiden er det ikke noe galt i det, de fleste av oss gjør nok i alle fall en av delene i varierende grad, men en bommer nok litt om en tror valget om å få barn handler om at en ikke har noen slike aktiviteter å "henge fingrene i" og dermed går og "tvinner tommeltotter". 

Uansett ble det en interessant diskusjon som i alle fall for min del tok en litt uventet og artig vending :) 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (3 timer siden):

Du skulle kjøre nedover Europa? Ikke så lenge vi tok den turen selv. Vi bestilte bare leilighet der vi skulle og ordnet hotell i forskjellige byer på vei ned og opp igjen. Litt spennende å ikke vite helt hvor man skulle, og friheten med bil er veldig ålreit. 

Ja, jeg kjører nedover, og har tatt turen mange ganger alene :) Jeg tar ikke sjansen på å finne et ledig hotell langs reiseruta, så derfor så bestiller jeg på forhånd. Men tar som regel Ibis kjeden - de pleier å ligge ganske nært til motorveien :)

Lenke til kommentar
herzeleid skrev (34 minutter siden):

Det kan nesten virke som en glemmer at utgangspunktet for bruken av "tvinne tommeltotter" var sin egen reaksjon på at andre fortalte om lykken deres barn hadde bragt til familien, der han mente det å få barn kanskje fristet om en gikk rundt og tvinnet tommeltotter (i motsetning til ham selv og andre som har "mye å henge fingrene i":

Ja, og det var nettopp denne tankegangen som gjorde at mine pigger kom ut for fullt :) Å få barn er ikke noe man gjør fordi man har lite å ta seg til. Men noen har mer kapasitet enn andre til å kombinere ting som gjør dem glad. Hvorav å få barn er en av disse tingene. Sagt på en annen måte, man får mer glede tilbake enn den tiden og pengene man bruker på barna :)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (13 timer siden):

Nå har jeg ikke kritisert eller ‘disset’ noen her, men det er interessant at du tilsynelatende tar på vei om (du tolker det til at) noe ‘sidestilles med å tvinne tommeltotter’, gitt at det var du som bragte det på banen i utgangspunktet. Kanskje møtte du deg selv litt i døren. 

Jeg møter ingen i døren. Poenget er at å ha fritidssysler ikke er å "tvinne tommeltotter". Hvilke andre aktiviteter mener du IKKE er å "tvinne tommeltotter" og på hvilken relevant måte skiller de seg fra f.eks. gaming?

Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (4 timer siden):

Jeg møter ingen i døren. Poenget er at å ha fritidssysler ikke er å "tvinne tommeltotter". Hvilke andre aktiviteter mener du IKKE er å "tvinne tommeltotter" og på hvilken relevant måte skiller de seg fra f.eks. gaming?

Jeg tror ikke du helt tok poenget. Dette forsøkte jeg å ta opp igjen over her. Jeg foreslår du leser hele posten, under er et utdrag: 

 

Det kan nesten virke som en glemmer at utgangspunktet for bruken av "tvinne tommeltotter" var sin egen reaksjon på at andre fortalte om lykken deres barn hadde bragt til familien, der han mente det å få barn kanskje fristet om en gikk rundt og tvinnet tommeltotter (i motsetning til ham selv og andre som har "mye å henge fingrene i".

Så skjønner jeg at dette er et sårt tema for mange og at en overraskelse over hva en legger i ulike begreper da fort kan oppfattes som angrep. Det er det ikke ment som. Om en liker å spille dataspill og "loke på internett" på fritiden er det ikke noe galt i det, de fleste av oss gjør nok i alle fall en av delene i varierende grad, men en bommer nok litt om en tror valget om å få barn handler om at en ikke har noen slike aktiviteter å "henge fingrene i" og dermed går og "tvinner tommeltotter". 

 

 

leticia skrev (3 timer siden):

Dårlig poeng hvis du går ut ifra at folk med barn ikke har fritidssysler. 

Nettopp, og en kan få inntrykk av at @knopflerbruce glemmer at det var han som bragte opp det å "tvinne tommeltotter" i utgangspunktet, som kanskje er grunnen til at han tilsynelatende nå møter seg selv i døren. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke du helt tok poenget. Dette forsøkte jeg å ta opp igjen over her. Jeg foreslår du leser hele posten, under er et utdrag: 

 

Det kan nesten virke som en glemmer at utgangspunktet for bruken av "tvinne tommeltotter" var sin egen reaksjon på at andre fortalte om lykken deres barn hadde bragt til familien, der han mente det å få barn kanskje fristet om en gikk rundt og tvinnet tommeltotter (i motsetning til ham selv og andre som har "mye å henge fingrene i".

Så skjønner jeg at dette er et sårt tema for mange og at en overraskelse over hva en legger i ulike begreper da fort kan oppfattes som angrep. Det er det ikke ment som. Om en liker å spille dataspill og "loke på internett" på fritiden er det ikke noe galt i det, de fleste av oss gjør nok i alle fall en av delene i varierende grad, men en bommer nok litt om en tror valget om å få barn handler om at en ikke har noen slike aktiviteter å "henge fingrene i" og dermed går og "tvinner tommeltotter". 

 

 

Nettopp, og en kan få inntrykk av at @knopflerbruce glemmer at det var han som bragte opp det å "tvinne tommeltotter" i utgangspunktet, som kanskje er grunnen til at han tilsynelatende nå møter seg selv i døren. 

 

Jeg møter ikke meg selv i døren. Vet du i det hele tatt hva det betyr? Eller hva "tvinne tommeltotter" betyr? Det virker ikke sånn. Det virker bare som du har tapt diskusjonen og vrir det over på noe som har med meg å gjøre. Gi deg.

Utgangspunktet var at alle burde få barn fordi denne ene personen opplever det som en bra ting å oppdra barn, og jeg argumenterer da imot fordi det for mange er for store ofre forbundet med dette. Jeg har til gode å se holdbare argumenter mot dette i denne tråden.

For sikkert tiende gang: har du barn, må du velge bort noe annet. Hvis det du velger bort har mer verdi for deg enn det å ha en familie, velger du å ikke ha en familie.

Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (15 minutter siden):

Folk med barn har åpenbart mindre tid til slike sysler enn folk uten. Og for noen er den tidsforskjellen et vesentlig argument mot å ha barn.

Jeg tror vi, eller de folkene du nevner, har noe ulikt syn på hva fritidsaktiviteter er for noe. For noen er det kun voksenaktiviteter, for meg er det ikke noe klart skille. Jeg og barna har en rekke fritidssysler som vi i varierende grad deler gleder over. Noe er bare mitt, noe er delt og noe er helt klart barnas. Spørsmålet er vel heller om summen av aktiviteter er større eller lavere enn før jeg fikk barn, og det er jeg faktisk usikker på. Mange av de delte aktivitetene ville jeg ikke gjort uten barna. Og kan man egentlig summere ulike aktiviteter lineært? Jeg tror summen av livsglede i et utvalg aktiviteter er større enn om jeg hadde brukt samme timetall på én aktivitet.

Til slutt, ennå et filosofisk spørsmål: Teller kun organisert/betalt aktivitet som fritidssyssel, eller kan man si at f.eks familiehygge generelt er en fritidssyssel. Ville jeg hatt samme livsglede om jeg hadde omgjort denne tida til alenetid eller tid med venner? Jeg har selvsagt ikke noen fasit, for folk vil vekte ting veldig ulikt. Det som for en person vekter mot å ha barn, vekter for å ha barn for en annen.

Endret av Simen1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (På 28.12.2023 den 8:06 PM):

Jeg var av samme oppfatning som deg en gang. At barn ikke var noe jeg ville ha. Men etter første graviditet så endret det seg kan man trygt si.

 

Jepp, jeg syns det er gøy å tilbringe tid samme med mine barn. Betingelsesløs kjærlighet fungerer gjerne på den måten, at man ønsker å tilbringe tid med dem. Og ikke bare blir mine aktiviteter deres, men deres blir også mine :)

Lykke til med det når ungene begynner å sysle med det som for dem er moderne ting og som er godt forbi det foreldregenerasjonen holdt på med. Det er mange som er i 20-30-åriene som bruker en god del tid på f.eks. FPS-spill eller liknende på PC eller konsoll. Hvor mange foreldre blir en del av den aktiviteten? Forsvinnende få. Du har jo selv vist hvor lite du begriper av det universet ut fra det du har svart meg om dataspill, og hvis du hadde hatt en 15-åring som brukte noen timer om dagen på å spille Counter-Strike, ville du virkelig slengt deg med og lagt ned innsatsen for å være på et tilsvarende nivå?

Som sagt, jeg har en god del fritidssysler. Tror ikke min mor deler noen av dem. Og, hun er akkurat like glad i meg som du er i dine barn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...