Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tinder er skadelig for menn.


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (1 minutt siden):

Jeg tror vi, eller de folkene du nevner, har noe ulikt syn på hva fritidsaktiviteter er for noe. For noen er det kun voksenaktiviteter, for meg er det ikke noe klart skille. Jeg og barna har en rekke fritidssysler som vi i varierende grad deler gleder over. Noe er bare mitt, noe er delt og noe er helt klart barnas. Spørsmålet er vel heller om summen av aktiviteter er større eller lavere enn før jeg fikk barn, og det er jeg faktisk usikker på. Mange av de delte aktivitetene ville jeg ikke gjort uten barna. Og kan man egentlig summere ulike aktiviteter lineært? Jeg tror summen av livsglede i et utvalg aktiviteter er større enn om jeg hadde brukt samme timetall på én aktivitet.

Til slutt, ennå et filosofisk spørsmål: Teller kun organisert/betalt aktivitet som fritidssyssel, eller kan man si at f.eks familiehygge generelt er en fritidssyssel. Ville jeg hatt samme livsglede om jeg hadde omgjort denne tida til alenetid eller tid med venner? Jeg har selvsagt ikke noen fasit, for folk vil vekte ting veldig ulikt. Det som for en person vekter mot å ha barn, vekter for å ha barn for en annen.

Voksenaktiviteter, som sex? Eller snakker vi stereotypiske nedlatendskaper av sorten "kryssord=voksent, og gaming=barnslig"?

Det viktigste er uansett det du skriver til sist, som er poenget - å anta at folk som bevisst har valgt å ikke få barn har gått glipp av noe som for dem ville vært bra, er i beste fall spekulativt - men som regel galt. Man gjør jo vurderingen i løpet av livet, helt åpenbart (i alle fall de som ikke er kronisk single).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knopflerbruce skrev (42 minutter siden):

Jeg møter ikke meg selv i døren. Vet du i det hele tatt hva det betyr? Eller hva "tvinne tommeltotter" betyr? Det virker ikke sånn. Det virker bare som du har tapt diskusjonen og vrir det over på noe som har med meg å gjøre. Gi deg.

Meg bekjent har vi knapt hatt noen diskusjon og jeg registrerer at du ikke virker å ha forstått helt hva samtalen vår dreide seg om, så jeg synes dette "tapt diskusjonen" blir litt søkt. 

Sitat


Utgangspunktet var at alle burde få barn fordi denne ene personen opplever det som en bra ting å oppdra barn, og jeg argumenterer da imot fordi det for mange er for store ofre forbundet med dette. Jeg har til gode å se holdbare argumenter mot dette i denne tråden.

Nei. Utgangspunktet var en bruker som fortalte om gleden det hadde skapt da denne nylig fikk barn, hvorpå du svarte med å erklære deg "skeptisk" og skissere barn som mer attraktivt om en "tvinnet tommeltotter", i motsetning til deg selv som hadde så mye å henge fingrene i, som å spille dataspill og "loke rundt på internett". Det jeg har forsøkt å forklare for deg er at barneønsket nok i svært liten grad kommer av at en sitter og "tvinner tommeltotter" fordi en mangler slike aktiviteter å "henge fingrene i", men fordi en finner disse andre aktivitetene mindre givende enn barneønsket. 

 

Sitat

For sikkert tiende gang: har du barn, må du velge bort noe annet. Hvis det du velger bort har mer verdi for deg enn det å ha en familie, velger du å ikke ha en familie.

Og her har du tilsynelatende kommet frem til samme konklusjon som jeg forsøkte å forklare innledningsvis, i forrige innlegg og over. De som velger barn velger nok stort sett bort andre ting, de satt ikke og tvinnet tommeltotter i utgangspunktet. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (33 minutter siden):

Lykke til med det når ungene begynner å sysle med det som for dem er moderne ting og som er godt forbi det foreldregenerasjonen holdt på med. Det er mange som er i 20-30-åriene som bruker en god del tid på f.eks. FPS-spill eller liknende på PC eller konsoll. Hvor mange foreldre blir en del av den aktiviteten? Forsvinnende få. Du har jo selv vist hvor lite du begriper av det universet ut fra det du har svart meg om dataspill, og hvis du hadde hatt en 15-åring som brukte noen timer om dagen på å spille Counter-Strike, ville du virkelig slengt deg med og lagt ned innsatsen for å være på et tilsvarende nivå?

Som sagt, jeg har en god del fritidssysler. Tror ikke min mor deler noen av dem. Og, hun er akkurat like glad i meg som du er i dine barn.

Mine barn har litt sunnere interesser enn de du har nevnt. (De sitter nemlig ikke inne og tvinner tommeltotter slik som du gjør). Og vi deler veldig mange av interessene, selv nå etter at de har blitt voksne. At moren din ikke hadde interesse for dine aktiviteter som du holder på med / holdt på med kan du ikke laste meg og alle andre foreldre som faktisk bryr oss om hva ungene holder på med for. Jeg syns forøvrig at du burde lese innlegget til @Simen1 nøye. Kanskje du kan få litt mer forståelse for hva vi med barn snakker om. Jeg respekterer valget ditt med å la være å få barn. Jeg godtar derimot ikke at du snakker på en slik måte at vi som har valgt å få barn ikke har noe å ta oss til for egen del. Men for all del, det kan hende vi bare snakker forbi hverandre, og ikke forstår hva den andre vil frem til. 

Ja, jeg hadde lagt ned innsatsen for å være på et tilsvarende nivå, og det ble også gjort da de vokste opp. Men som sagt, de hadde litt sunnere interesser enn spill. Det er fordelen med å bli forelder som ung. Man henger gjerne litt mer med i hva ungene holder på med enn eldre foreldre gjør. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (9 minutter siden):

Meg bekjent har vi knapt hatt noen diskusjon og jeg registrerer at du ikke virker å ha forstått helt hva samtalen vår dreide seg om, så jeg synes dette "tapt diskusjonen" blir litt søkt. 

Nei. Utgangspunktet var en bruker som fortalte om gleden det hadde skapt da denne nylig fikk barn, hvorpå du svarte med å erklære deg "skeptisk" og skissere barn som mer attraktivt om en "tvinnet tommeltotter", i motsetning til deg selv som hadde så mye å henge fingrene i, som å spille dataspill og "loke rundt på internett". Det jeg har forsøkt å forklare for deg er at barneønsket nok i svært liten grad kommer av at en sitter og "tvinner tommeltotter" fordi en mangler slike aktiviteter å "henge fingrene i", men fordi en finner disse andre aktivitetene mindre givende enn barneønsket. 

 

Og her har du tilsynelatende kommet frem til samme konklusjon som jeg forsøkte å forklare innledningsvis, i forrige innlegg og over. De som velger barn velger nok stort sett bort andre ting, de satt ikke og tvinnet tommeltotter i utgangspunktet. 

 

 

"Jeg tror mye av problemene rundt fruktbarhet hadde blitt løst av at folk ble eksponert for babyer. En ond sirkel rett og slett." - det er det jeg startet å argumentere mot. Hennes opplevelse av å ha barn, skal jeg ikke argumentere imot. Den opplevelsen kan hun ha i fred, men jeg tror ikke noe på at folk ville hatt barn om de ble eksponert for babyer. Tvert imot, ref argumentene mine. En generelt "busy" person vil jo ikke få lyst på barn når man ser hvor mye tid de i slekten som har småbarn faktisk bruker på dem. Eventuelt dem som har dårlig råd (barn er ikke gratis).

Folk flest ER eksponert for babyer i løpet av tiden som ungdom/ung voksen, og klarer å vurdere om de har nok tid/penger/lyst til å ta seg av dem.

Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (1 time siden):

Utgangspunktet var at alle burde få barn fordi denne ene personen opplever det som en bra ting å oppdra barn,

Hvem var det egentlig som skrev at alle burde få barn? Selv om jeg har barn selv og trives med det, så mener jeg ikke at alle burde få barn, så håper virkelig ikke det er meg du sikter til her. Barn passer for noen, men ikke for andre, mens  noen igjen vil ha barn men får det ikke til. 

Valget skal man ta selv, ikke føle seg presset til det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Hvem var det egentlig som skrev at alle burde få barn? Selv om jeg har barn selv og trives med det, så mener jeg ikke at alle burde få barn, så håper virkelig ikke det er meg du sikter til her. Barn passer for noen, men ikke for andre, mens  noen igjen vil ha barn men får det ikke til. 

Valget skal man ta selv, ikke føle seg presset til det. 

"Alle" er å ta i, men det virker jo som at du tror at flere ville fått barn hvis de ble eksponert for dem. Det er dine ord. Og jeg skjønner jo da ikke hvordan du mener folk ikke har tatt den vurderingen før fylte 40 - du kan telle på en hånd det antallet som har unngått å bli eksponert for babyer (hvertfall av dem som ikke er kronisk single) innen den alderen. Det er alltid en søster, bror, kamerat e.l. som har fått en unge eller to, hvor man kan gjøre seg opp en mening om tidsbruk, økonomi etc. Jeg er ikke noe unntak.

Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (5 minutter siden):

Vel, hva fylte du tiden med før som du ikke fyller den med nå? Noe må det ha vært, ut fra det du skriver. Hvis du setter opp et konkret tidsregnskap, mener jeg.

Jeg fikk barn såpass tidlig at jeg ikke var ferdig med videregående. Så jeg brukte tiden på skole  før jeg fikk barn. I tillegg drev jeg med idrett og var politisk aktiv.

Etter jeg fikk barn så brukte jeg framdeles tiden på skole (fram til jeg var ferdig utdannet), bare på et høyere nivå (altså universitet). I tillegg så drev jeg med idrett, var politisk aktiv og hadde verv både innen idretten og politikken, pluss fulgte opp barnas aktiviteter på skolen og idretten deres. 

Forskjellen var at før jeg fikk barn så gjorde jeg aktivitetene mine alene. Etter at jeg fikk barn så var vi 2 stykker som kunne dele på og kose oss med de samme aktivitetene samt å dele på å ta ansvar for barna. Mye koseligere :) 

Så jeg har altså økt min kapasitet og mine aktiviteter etter jeg fikk barn enn før jeg fikk dem. Men jeg ønsker ikke å gå så mye mer i detalj her nå, jeg føler det begynner å bli vel personlig. 

Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (10 minutter siden):

"Jeg tror mye av problemene rundt fruktbarhet hadde blitt løst av at folk ble eksponert for babyer. En ond sirkel rett og slett." - det er det jeg startet å argumentere mot. Hennes opplevelse av å ha barn, skal jeg ikke argumentere imot. Den opplevelsen kan hun ha i fred, men jeg tror ikke noe på at folk ville hatt barn om de ble eksponert for babyer. Tvert imot, ref argumentene mine. En generelt "busy" person vil jo ikke få lyst på barn når man ser hvor mye tid de i slekten som har småbarn faktisk bruker på dem. Eventuelt dem som har dårlig råd (barn er ikke gratis).

Folk flest ER eksponert for babyer i løpet av tiden som ungdom/ung voksen, og klarer å vurdere om de har nok tid/penger/lyst til å ta seg av dem.

Og den årsakssammenhengen kan en være enig eller uenig i. At barneønsket skulle ha noe å gjøre med at en "satt og tvinnet tommeltotter", i motsetning til de som har nok å "henge fingrene i", virker derimot mindre sannsynlig. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (6 minutter siden):

"Alle" er å ta i, men det virker jo som at du tror at flere ville fått barn hvis de ble eksponert for dem. Det er dine ord. Og jeg skjønner jo da ikke hvordan du mener folk ikke har tatt den vurderingen før fylte 40 - du kan telle på en hånd det antallet som har unngått å bli eksponert for babyer (hvertfall av dem som ikke er kronisk single) innen den alderen. Det er alltid en søster, bror, kamerat e.l. som har fått en unge eller to, hvor man kan gjøre seg opp en mening om tidsbruk, økonomi etc. Jeg er ikke noe unntak.

Du har tydeligvis ikke noen rugesyke venninner i din omgangskrets forstår jeg. Mange damer får lyst på barn ved å bli eksponert for dem. Men det kan helt klart gå andre veien også, at man finner ut at man ikke vil ha barn fordi man blir eksponert for dem. Jeg ser ikke noe problem ved verken det ene eller andre valget ut fra denne erfaringen man får ved å se andres barn. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, herzeleid said:

Og den årsakssammenhengen kan en være enig eller uenig i. At barneønsket skulle ha noe å gjøre med at en "satt og tvinnet tommeltotter", i motsetning til de som har nok å "henge fingrene i", virker derimot mindre sannsynlig. 

Är rätt säker på att det är en hel del av de som verkligen vill ha barn och familj som inte har så väldigt många andra fritidsintressen men många har det självklart också. 

Tycker mycket av diskussioen er merklig. Tycker knopflerbruce har rätt i mycket av det han skriver, eller kanske snarare att man mycket väl kan ha det perspektivet. Sen försöker andra motbevisa honom och andra trots att folk er forskjellige och det självklart ikke finns en sanning. Lite väl många generella slutsatser utifra  sin egna subjektiva erfarenhet är det också. 

Lenke til kommentar
herzeleid skrev (13 minutter siden):

Og den årsakssammenhengen kan en være enig eller uenig i. At barneønsket skulle ha noe å gjøre med at en "satt og tvinnet tommeltotter", i motsetning til de som har nok å "henge fingrene i", virker derimot mindre sannsynlig. 

Og dette er egentlig det eneste som diskuteres her. At man får lyst på barn fordi man ellers sitter og tvinner tommeltotter det er så sykt, så villt at jeg har egentlig ikke ord...:wallbash:

Lenke til kommentar
1 minute ago, leticia said:

Det spørsmålet kan hvertfall jeg gi et tydelig svar på. Fritidsaktivitetene er mye større / flere enn før jeg fikk barn. 

Om man får barn som 17 åring kanske ens egen erfaring är så väldigt generell i dagens samfunn?

Min egen erfarenhet är att jag har många saker jag skulle vilja göra nu men ikke kan göra på grund av barnen. (sen är allt självklart ikke bara dåligt). 

Men diverse anektoder betyder ju inget når det finns folk som mest tvinnade tummeltotter innan de fick barn, andra som var aktiva innan och aktiva med barn utan att de forsakar noe, andra som var aktiva innan men som ikke kan göra allt de vill når de fått barn och milliontals andra varianter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (25 minutter siden):

Jeg fikk barn såpass tidlig at jeg ikke var ferdig med videregående

For meg gir det et litt annet syn på det du nevnte tidligere om at du mente du ikke ville ha barn fram til du ble gravid. Tolket det som at du var voksen og hadde det synet. Med mindre du brukte veldig lang tid på videregående så var du såpass ung at det fleste vet ikke om de vil ha barn på den alderen, det blir bare litt luftige tanker.

De fleste finner nok ut av det når de er i midten av 20-årene. Noen tidligere, noen senere, men du visste det jo ikke siden du "tok feil". Jeg vil si det er stor forskjell på å være mellom 15-25 og endre mening kontra hvis man er 25+ og har tenkt lenge at man ikke vil ha barn. Er man 18 eller noe så har man ikke rukket å utvikle seg nok til å vite om det er et endelig valg eller ei.

Du nevnte også at du som har barn vet mer om forskjellen å være med og uten barn, men avhengig av hvor gammel du var så var du såvidt myndig selv når du fikk barn, så du vet vel kun hvordan livet med barn er.

Og det er helt greit, men det var kanskje litt relevant i noen av de tidligere postene :) 

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (5 minutter siden):

Men diverse anektoder betyder ju inget når det finns folk som mest tvinnade tummeltotter innan de fick barn, andra som var aktiva innan och aktiva med barn utan att de forsakar noe, andra som var aktiva innan men som ikke kan göra allt de vill når de fått barn och milliontals andra varianter.

Ja, og da kan man ikke ta utgangspunkt i at folk får barn fordi de ellers ville sitte og tvinne tommeltotter. Det er masse forskjellige varianter, og barnløse kan likesågodt sitte og tvinne tommeltotter som det folk har gjort før de fikk barn. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...