Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Vaksinefiasko i Norge?


rotekte

Anbefalte innlegg

Men er jo en tabbe: https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/08/28/195783253/to-ulike-vaksinedoser-kan-gi-innreisekarantene-for-nordmenn

Så glem tyskland usa og england om man vil slippe karantene. I Verstefall må man i karantene begge veier.

Sitat

– Om vi ikke kombinerte vaksiner, ville det forsinket vaksineringen i Norge med minst to-tre uker, sier Bukholm.

Så er manglene informasjon om problemene om pfizer, hadde jeg vist det ville jeg spurt om morderna på første dose men spiller lite rolle nå må vente til neste år minimum for å få dose nr 3 hvis man er så heldig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
31 minutes ago, Morromann said:

Vaksinene virker som de skal. Det at man leser at så det likevel er så ufattelig mange smittede nå er fordi man massestester befolkningen under en lav sko; men det overveldende flertall av de som tester positivt er veldig lite syke. Det er noe som heter at man finner om man leter.

Kilde på det? Antalet inlagda går ju opp, både vaksinerade och ovaksinerade blir smittede och hvorfor fant man ikke lika många tidigare med samma strategi? En annan sak är hvorfor man ikke finner fler smittede i länder som Danmark och Sjekkia som tester mye mer än Norge vis det nu bara eller mest handlar om testing?

Antagligen så blir vaksinerade mindre sjuka men att de överveldigande er veldigt lite syke tror jag ikke du har belägg för.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (35 minutter siden):

Men er jo en tabbe: https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/08/28/195783253/to-ulike-vaksinedoser-kan-gi-innreisekarantene-for-nordmenn

Så glem tyskland usa og england om man vil slippe karantene. I Verstefall må man i karantene begge veier.

Så er manglene informasjon om problemene om pfizer, hadde jeg vist det ville jeg spurt om morderna på første dose men spiller lite rolle nå må vente til neste år minimum for å få dose nr 3 hvis man er så heldig.

Du må legge til Sveits også. Men EUs vaksinepass avslører ikke at du har fått to forskjellige. Ingen grunn til hysteri. Det står hva din siste dose var og antall doser. Så med mindre du har en trang til å fortelle dette er det ikke et problem.

 

Ellers, så er det nok ikke usannsynlig at det blir en endring. Norge er langt fra eneste land som har mikset. Det hele bunner nok ut i det igjennom byråkratiet til EU før det blir lik praksis. Mulig det må gjøres noen fagfellevurderte studier først. Jeg har i alle fall god tro på at det kommer til å gå i orden.

Endret av Nedward
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (16 timer siden):

antallet deltakere forandrer ikke noe prinsippielt på hva vi diskuterer, dvs. om hva slags metode for testing som gir mest mulig troverdig svar.

Du er en flisespikker som bare leter detaljer og fant at jeg bommet på antallet personer. (som altså ikke har egentlig betydning for hva saken gjelder)

Selvsagt har det betydning. Flere personer gir bedre datagrunnlag.

Og du tar altså feil. Som du ser gir fase 3-testing troverdig svar.

Du aner virkelig ikke hva du snakker om, men sprer bare feilinformasjon. Er det i henhold til forumreglene?

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (14 timer siden):

Akkurat dette har jeg faktisk reagert litt på selv. AstraZeneca og Johnson ble jo omtalt som så farlig at man ikke engang kunne få den frivillig med mindre man hadde en svært god grunn, og en fastlege som ikke reserverte seg mot det. Men å sende de til andre har visst myndighetene ingen problemer med. Men det skal jo sies at de helt sikkert vil gjøre mer nytte enn skade på steder som har vært langt mer angrepet av covid enn norge.

Det handler om vurdering av risiko. I Norge er ikke virusets herjinger like ille som i mange andre land. Dermed vil "skadene" påført av vaksinen være større relativt sett, enn et land der viruset virkelig herjer og en vaksine med mer alvorlige bivirkninger likevel gir et bedre resultat totalt sett fordi det å la være å vaksinere vil forårsake enda større skade.

Endret av hekomo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Morromann said:

Vaksinene virker som de skal. Det at man leser at så det likevel er så ufattelig mange smittede nå er fordi man massestester befolkningen under en lav sko; men det overveldende flertall av de som tester positivt er veldig lite syke. Det er noe som heter at man finner om man leter.

Tja vi massetesta ganske heftig i fjor sommer også, men da var antall positive svar mellom 0.1% og 0.2%. Nå er den vel rundt 3% hvis jeg ikke husker feil? Den er uansett over ti ganger høyere enn hva den var ifjor sommer. Dvs at ifjor med likt antall tester, ville vi hatt over ti ganger så mange smittede. Så det at det er utrolig mange smittede nå fordi vi massetester under lav sko, imotsetning til før, stemmer ikke.

 

Men sånn ontopic, vi har jo allerede en tråd for covid konspirasjonsteorier, hører ikke denne tråden hjemme der?

 

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (1 minutt siden):

Tja vi massetesta ganske heftig i fjor sommer også, men da var antall positive svar mellom 0.1% og 0.2%. Nå er den vel rundt 3% hvis jeg ikke husker feil? Den er uansett over ti ganger høyere enn hva den var ifjor sommer. Dvs at ifjor med likt antall tester, ville vi hatt over ti ganger så mange smittede. Så det at det er utrolig mange smittede nå fordi vi massetester under lav sko, imotsetning til før, stemmer ikke.

 

 

 

Vel, da hadde vi flere restriksjoner så det sier seg jo selv at nå som man har droppet mange av disse blir flere eksponerte for viruset; noe som ikke er noen katastrofe fordi vi har vaksiner som i stor grad ufarliggjør viruset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, Kajac said:

Selv med 10 vaksinedoser vil det fremdeles forekomme dødsfall. Ingen vaksine er 100 % effektiv. Men det er mye mer effektivt enn å ikke vaksinere seg. Helt ærlig, corona-vaksinen burde vært påbudt for alle som ikke har en medisinsk grunn til å ikke ta den. Samfunnet har ikke råd til at noen få vaksinemotstandere skal ødelegge for alle andre.

Håper aldri du noen gang får makt av noe som helst form. Tankegangen (vaksinepåbud) kan vell nærmest sammenlignes med Hitler/Stalin politikk. Galskap uten like. Staten skal ALDRI tvinge innbyggere til å vaksinere seg. Jeg er vaksinert selv, og oppfordrer alle til å ta den. Men ingen skal tvinges. Det må være frivillig, alt annet er direkte brudd på både grunnloven vår og menneskerettighetene. 

Lenke til kommentar
Frontyer skrev (52 minutter siden):

Håper aldri du noen gang får makt av noe som helst form. Tankegangen (vaksinepåbud) kan vell nærmest sammenlignes med Hitler/Stalin politikk. Galskap uten like. Staten skal ALDRI tvinge innbyggere til å vaksinere seg. Jeg er vaksinert selv, og oppfordrer alle til å ta den. Men ingen skal tvinges. Det må være frivillig, alt annet er direkte brudd på både grunnloven vår og menneskerettighetene. 

Damn, son! Traff jeg en nerve eller?

Vi lever allerede i en verden med mange påbud og forbud for at samfunnet skal fungere. Kan ikke helt se at vaksinepåbud skulle utgjøre noen forskjell fra den andre reglene man må forholde seg til.

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (16 timer siden):

Hallo alle sammen. Jeg kjenner jo dere nordmenn og vet at dere er godtroende, blåøyde og naive til de grader. Verdensmestre i å logre for øvrigheten og gjøre som dere blir tilsagt uten å mukke. Nisselua godt trukket ned over øynene. Et folk av husmenn. Dere kritiserer aldri noe som kommer ovenfra, protesterer aldri, mistror aldri myndighetene. Sånn er dere bare og jeg vet ikke hvordan det skal gå med dere i en ond verden.

 

DaniNichi skrev (16 timer siden):

Skal si meg enig i at dette beskriver den gjevne Nordmann ganske godt, men etter dette så falt jeg helt av.

Som også er en av hovedgrunnene til at vi lever i et av verdens rikeste og beste land, altså tillitt til myndighetene, og tillitt til hverandre. 
I den onde verdenen, er denne tillitten borte, så vi får håpe vi ikke havner der, men fortsetter med høy grad av tillitt til hverandre, slik at vi kan fortsette å ha det så bra som vi har det :) 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
a_aa skrev (15 timer siden):

NEJM-artikkelen med resultater fra Pfizer/BioNTech-vaksinen: https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa2034577

21 720 frivillige fikk vaksine, mens kontrollgruppen på 21 728 fikk saltvann (placebo):

image.thumb.png.febed6bff9ea1d6e2951992d02a19842.png

 

NEJM-artikkelen med resultater fra Moderna-vaksinen: https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa2035389

15 210 frivillige fikk vaksine, mens kontrollgruppen på 15 210 fikk saltvann (placebo):

image.thumb.png.284a117e0bd9b2878c7565e32f279c2d.png

 

Men dette er de gamle undersøkelsene som vaksine-selskapene selv gjennomførte for å få nødgodkjennelse av FDA. Det er bukken som passer havresekken. Jeg skulle gjerne se en undersøkelse av en uavhengig instans utført i dag etter over et halvårs massevaksinasjon. En realistisk, upartisk og troverdig utredning. Som IKKE er finansiert av vaksine-industrien, slik disse undersøkelsene var.

Her er vi tilbake på det springende punkt: Nordmenns naivitet. Tror du Pfizer gjennomførte denne undersøkelsen for at den skulle vise at deres vaksine ikke hjelper? Trukke det gitt. Har slike undersøkelser noensinne vist annet enn at vaksinene er kjempebra? Trukke det gitt. Finnes det mange måter å fuske på? Selvfølgelig.

Jeg gidder ikke gi meg inn på å kritisere disse rapportene ettersom det bare vil styrke dem. Jeg anerkjenner dem ikke som vitenskap. Dette er reklame og markedsføring, ikke noe annet. Det er enormt mye penger i denne industrien og de kan lett smøre omgivelsene med millioner av dollar som få kan si nei takk til. Penger korrumperer og mye penger korrumperer totalt.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (2 timer siden):

 

Men sånn ontopic, vi har jo allerede en tråd for covid konspirasjonsteorier, hører ikke denne tråden hjemme der?

 

Er det blitt slik her i landet at alt som avviker fra myndighetenes og mainstreams narrativ er en "konspirasjonsteori" som skal hives i en felles søppeltråd? I så fall er det slutt på all ytringsfrihet.

Lenke til kommentar

Det blir konspiratorisk når du skriver på måten du gjør, ved å kalle alle nordmenn naive nisser, at vaksinene er laget kun for å tjene penger, og at de ikke fungerer fordi folk ikke tenker selv og bare tror på det som blir sagt av medier som er styrt av BigPharma. 

En god trådstart, hadde vært å stilt spørsmålstegn med hvorfor det oppdages så mange smittede nå som vaksinene er rullet ut til så mange. Da hadde man kanskje lært noe, og tråden hadde ikke sporet helt ut i masse tull. Det er i tillegg også et godt spørsmål å stille. 

Generelt om vaksiner (ikke bare de mot C19): 
Vi vet vaksiner fungerer
Vi vet at man kan bli smittet selvom man er vaksinert
Vi vet at man raskere blir frisk, og får mindre alvorlige symptomer når man er vaksinert men blir smittet. 

Når det gjelder C19, så er det fortsatt for tidlig å trekke noen konklusjoner, men vi har jo sett at det er en dødelig sykdom som smitter lett. Jeg vil ikke kalle det naivt å la seg vaksinere, det er foreløpig tydelig at det har hatt en effekt når det kommer til å forhindre alvorlige sykdomsforløp og innleggelser. At det er mange flere smittede nå, er jo fordi vi har åpnet samfunnet helt, selvom viruset fremdeles er der. Jeg mener vi har kommet til et vippepunkt, der vi må ta sjansen på å åpne nå, det er tydelig at viruset ikke forsvinner, og da er det bedre at befolkningen er vaksinert enn ikke, selvom vaksinene skulle vise seg å ikke være så effektive som man hadde håpet. 

Så vil jo tiden vise om vaksinene er farlige, foreløpig er det vel omtrent ingenting som tyder på det? 
 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Når det gjelder C19, så er det fortsatt for tidlig å trekke noen konklusjoner, men vi har jo sett at det er en dødelig sykdom som smitter lett

https://www.dagbladet.no/nyheter/vaksinene-gjor-underverker/74157404

Tja noen steder virker ut som det gir full effekt, Men USA\spania\afrika asia etc vil man nok neppe få samme og england.

Men kan jo fort skje endringer om folk reiser dit eller om det blir uforutsette ting, polen er fakisk mindre smitte en i norge per dags dato.

Har kun vaksinert under 50% av befolkning mot 54% her i i landet. Så er litt rart om vi normenn er mere uforsiktige eller utleninger er blandt de som sprer smitte mest?

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (2 minutter siden):

https://www.dagbladet.no/nyheter/vaksinene-gjor-underverker/74157404

Tja noen steder virker ut som det gir full effekt, Men USA\spania\afrika asia etc vil man nok neppe få samme og england.

Men kan jo fort skje endringer om folk reiser dit eller om det blir uforutsette ting, polen er fakisk mindre smitte en i norge per dags dato.

Har kun vaksinert under 50% av befolkning mot 54% her i i landet. Så er litt rart om vi normenn er mere uforsiktige eller utleninger er blandt de som sprer smitte mest?

Usikker på hvor mye Polen tester, og hvordan reglene er der borte? I Norge må jo brått 50stk teste seg uten symptomer fordi en på samme arrangement har fått påvist virus. Hadde vært morsomt å visst hvor mange av de som tester positivt faktisk har mistenkt selv å være smittet. 

 

Lenke til kommentar

Så gir det ikke 100% bilde av virkeligheten viser bare de som blir satt i karantene eller antagelser basert på sykehus inleggelser og karantene, men kan være mange som ikke blir oppdaget.

Men forstår ikke hvorfor norge har større risiko om folk tar mere buss\tog eller driter mere i smittevern eller dårligere kontroll i polen.

Lenke til kommentar
rotekte skrev (50 minutter siden):

Er det blitt slik her i landet at alt som avviker fra myndighetenes og mainstreams narrativ er en "konspirasjonsteori" som skal hives i en felles søppeltråd? I så fall er det slutt på all ytringsfrihet.

Du lever i et samfunn der du gjennom stemmeretten din har anledning til å påvirke hvem som på vegne av deg beslutter hvilke lover og regler som skal gjelde og hvordan disse skal endres til det beste for innbyggerne. Du bestemmer også selv om og hvordan du, innenfor samfunnets normer, vil delta i dette samfunnet.

 

Dette samfunnet har bestemt seg for å gjøre vaksiner tilgjengelig for befolkningen, men det har ikke påbudt vaksiner. Vaksiner har 2 funksjoner. De skal beskytte deg mot sykdom, og de skal beskytte andre mot deg. Det er igjen 2 forpliktelser man har ovenfor seg selv og samfunnet. Du skal ikke belaste helsevesenet unødig ved å pådra deg sykdom som helsevesenet kan beskytte deg mot, og du har en forpliktelse til å ikke påføre alle du måtte omgås og/eller bry deg om sykdom. 

Om noen ønsker å pådra seg smitte uten å belaste helsevesenet eller utsette andre for smitte må de gjerne få lov til å gjøre det, men vi har altså alle en forpliktelse ovenfor andre individer og samfunnet til ikke å spre smitte.

Med mindre man har spesielle helseutfordringer som tilsier noe annet, så er det enhvers "borgerplikt" å vaksinere seg.  

Det finnes godt om eksempler på det du tilsynelatende definerer som "konspirasjonsteoretikere" i anførselstegn som har bidratt til tildels store utbrudd med påfølgende alvorlig sykdom og død. Det er absolutt ingenting som tilsier at vaksinasjon har noe som helst med noen form for konspirasjon å gjøre.

Det står enhver fritt å stille seg på sidelinjen og avstå fra å ta tilbudt vaksine, og det får være opp til dem. Men dette pådrar de seg også et ekstra stort individuelt ansvar for ikke å viderebringe smitte, og jeg ser mer enn gjerne at de sanksjoner offentlige myndigheter måtte ha i forhold til smittevern håndheves strengt ovenfor individer og grupper som måtte kunne holdes ansvarlig for å ha påført andre smitte.

Noen har reagert på påbudt vaksinering i forbindelse med reisevirksomhet. Men innreiserestriksjoner knyttet til manglende vaksinasjon har vært helt normalt i mange tiår. 

  

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (5 timer siden):

Kilde på det? Antalet inlagda går ju opp, både vaksinerade och ovaksinerade blir smittede och hvorfor fant man ikke lika många tidigare med samma strategi? En annan sak är hvorfor man ikke finner fler smittede i länder som Danmark och Sjekkia som tester mye mer än Norge vis det nu bara eller mest handlar om testing?

Antagligen så blir vaksinerade mindre sjuka men att de överveldigande er veldigt lite syke tror jag ikke du har belägg för.

 

Handler nok meir om at samfunnet har gjenåpnet i stor grad, og viruset får fotfeste igjen. Og om ein har ein delta variant som Pfizer kun er 30-50% effektiv mot (i henhold til smitte) vil nok tallene på smitte gå opp, naturligvis, samtidig som innleggelsene også vil gå opp. Dette er nok ikkje veldig dramatisk, så sant som dødstallene fortsatt holder seg nede.

Endret av Pallehysa
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (23 timer siden):

Tja de har ikke testet risikogruppen som fikk pfizer og AstraZeneca og ble fyllvaksinert.

https://www.aftenposten.no/norge/i/JEE89R/kan-det-bli-noedvendig-med-en-tredje-vaksinedose-derfor-er-helsemyndig

https://www.nettavisen.no/nyheter/studie-viser-at-3-pfizer-dose-gir-svart-hoy-beskyttelse-dette-er-losningen-pa-delta-utbruddet/s/12-95-3424169551

Desverre er det første gang er dødsfall etter 3 pfizer dose https://www.tv2.no/a/14045144/

Men vi aner ikke om det skyldes vaksinen eller hva årsaken er.

Men vil jo alltid være noen saken på fleste vaksiner uansett er vel risikoen liten.

Ikke vaksinemotstander, men familien min har hatt noen merkelige opplevelser rundt vaksiner.
Min bestemor ble lagt inn på overvåkning etter første og andre dose med pfizer. Hun ble sterkt redusert av bivirkningene og klarte ikke gjøre rede for seg selv og snakket usammenhengende. Kan legge til at hun er snart 100 år og med sukkersyke.
Har også en slekning som utviklet epilepsi etter at personen ble vaksinert mot svineinfluesa. Om det skyldes vaksinen strides det fortsatt om, men familien innad er sterkt mistenksom mot vaksinen.

Lenke til kommentar
rotekte skrev (3 timer siden):

Her er vi tilbake på det springende punkt: Nordmenns naivitet.

Vel, jeg er i hvert fall ikke så usannsynlig naiv at jeg stoler på en anonym bruker på diskusjon.no når han hevder at vitenskapelige artikler publisert i meget anerkjente New England Journal of Medicine er å regne som fusk og reklame, uten at han bringer til torgs annet enn ullen synsing - ikke en eneste påpekning av noe konkret feil "gidder" han å legge frem.

rotekte skrev (3 timer siden):

Er det blitt slik her i landet at alt som avviker fra myndighetenes og mainstreams narrativ er en "konspirasjonsteori" som skal hives i en felles søppeltråd? I så fall er det slutt på all ytringsfrihet.

Det kunne vært interessant å høre hvordan du oppfatter konseptet "ytringsfrihet", når denne friheten i dine øyne synes å avhenge helt og holdent av at personer må stå fritt til å få opprette sine tråder som de vil på forum som andre eier, administrerer og lager reglene for. Det virker litt pussig for meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...