Gå til innhold

Tesla Model Y kommer seint, men viser konkurrentene hvordan man får folk til å velge elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
trikola skrev (1 time siden):
Da pass på at du heller ikke velger noen som er omtalt nedenfor:
[...]

Det er enkelttilfeller eller tilbakekalte biler. Hos Tesla gjelder det alle biler, hele tiden. Tesla-Bjørn, som ikke akkurat er ukjent med noen av Teslas modeller, fremhever jo spesielt i tester av andre biler at de ikke fantombremser i løpet av tiden han har testet dem. Tipper det er fordi han i likhet med andre Tesla-eiere er meget irritert over fantombremsingen som de ikke har klart å fikse ennå. Har lest en del på diverse forumer der f.eks. Model 3-eiere diskuterer fantombremsingen. Når man f.eks. ser at noen i diskusjonen svarer som det nedenfor her, som er et veldig typisk foruminnlegg om dette, forstår man hvor mye fantombremsing det faktisk er snakk om (sitat fra elbilforum):

Sitat

Vet ikke om andre har erfaringer med dette strekket, men kjørte i går fra Oslo til Stavanger langs kysten i min nye M3 2021 I går og det var svært få fantombrakes  :+1:

Model 3-eieren sier altså "Svært få fantombrakes". Altså ikke ingen. Og det på en strekning på rundt 550 km. Til sammenligning har Tesla-Bjørn kjørt f.eks. VW ID4 GTX Oslo-Nordkapp, over 4000 km, og mange tusen km utenom det med vanlig ID4 og GTX-versjonen, og framhever at han ikke har opplevd fantombremsing med den. Se her på YouTube fra ca. 12:30 hvor han forklarer at kona er så mye mer fornøyd med den for hun er så irritert på fantombremsingen på Tesla hele tiden: https://youtu.be/7hgioMI6-cM?t=745

Endret av Cleanupordie
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Phantombremsningene som foregår ellers hos andre OEM's og det Tesla sliter med er også stort sett to ulike problemer. Der det ene i hovedsak handler om feil lagret informasjon innenfor kartene + skiltgjenkjenning fra skilt utenfor bilens ODD (operational design domain) - noe man kan skru av og fremdeles ha normal ACC, så opplever Tesla problemer med AI algoritmene hvor den fysisk trur at blant annet at enkelte skygger er harde objekter. 

Lex Vieldman tok jo opp AI Day og var overbegeistret over å se at Tesla endelig setter mer fokus på "vector space" assosiasjoner over "image space" assosiasjoner. Det siste er grunnen til at skygger oppleves som harde objekter, da man ikke rekker løse gode "vector space" definisjoner for dybde innunder utgangspuntktet fra kameraer som gir 2D pixel informasjon på kjapp nok tid. Bilene har altså ikke en fjerneste anelse rundt hvor dypt inn i "image space" skyggen ligger, og den bremser som en forhåndsregel når løsningen for dybde-informasjonen kommer ut med stor usikkerhet i seg. Det er jo problemet med maskinlæring når man skal trene på å finne kontraster mot CMOS data, og kun være avhengig av disse. Når man da ikke klarer å definere "objektet" som jo bilen trur det er, så bremser man. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Inntil vidare kjører eg utan noko form for intelligent ACC som justerer hastigheit automatisk. Har ingen interesse av fantombremsing eller at bilen brått skal ned frå 120 km/t til 60 km/t. Så stort poeng er det ikkje med automagiske ting for min del. Får heller prøve det når dei har luka ut sånne feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (7 timer siden):

Hvordan henger dette på greip? Førerassistenten er den mest stabile, men man må regne med plutselige og harde nedbremsinger(som har ført til ulykker)?

På TACC(radarbasert cruise-kontroll) er normalen å holde foten over bremsepedalen i de tilfellene man er litt usikker på forholdene. Tesla-eiere derimot melder om at de har foten over gasspedalen for å være klar når Autopiloten plutselig skulle finne på å bremse helt ut av det blå. Sprøtt.

Når den er den mest stabile til tross for fantombremsing en sjelden gang så sier jo det litt om hvor dårlige de andre er.

Men gratulerer med enda mer oppgulp for å avspore tråden da.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er det demobilen som mangler gitter mellom bagasjerom og kupé, eller er det slik at det ikke er mulig å få gitter? For det er en vesentlig forskjell.

Er det sistnevnte, så er den jo fullstendig utelukket for enhver oppegående person som planlegger å ha med bagasje på tur. Å ikke ha gitter mellom bagasjerom og kupé er faktisk like idiotisk som å kjøre uten sikkerhetsbelte.

Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (15 minutter siden):

Er det demobilen som mangler gitter mellom bagasjerom og kupé, eller er det slik at det ikke er mulig å få gitter? For det er en vesentlig forskjell.

Er det sistnevnte, så er den jo fullstendig utelukket for enhver oppegående person som planlegger å ha med bagasje på tur. Å ikke ha gitter mellom bagasjerom og kupé er faktisk like idiotisk som å kjøre uten sikkerhetsbelte.

Driver du med dykking eller transporterer ting som er litt tunge er det ikke helt trygt.

 

Lenke til kommentar
6 hours ago, (not the real) Dr. Bombay said:

Er det demobilen som mangler gitter mellom bagasjerom og kupé, eller er det slik at det ikke er mulig å få gitter? For det er en vesentlig forskjell.

Er det sistnevnte, så er den jo fullstendig utelukket for enhver oppegående person som planlegger å ha med bagasje på tur. Å ikke ha gitter mellom bagasjerom og kupé er faktisk like idiotisk som å kjøre uten sikkerhetsbelte.

Av nysgjerrighet, hvor utbredt er egentlig tilgangen og bruken av gitter? Selv om jeg har sett et par VW Torans (feil stava) med det, opplever jeg sjeldent å se folk bruke det. Hvor bra / dårlig det er skal jeg ikke mene så mye om. Og, om man har en koffert som ligger bak, med mindre bilen ruller rundt, hvor sannsynlig er det at denne kommer frem i en ulykke?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Chriselv skrev (12 timer siden):

Opplever en del fantombremsing i Model 3, men kongen av fantombremsing er utvilsomt BMW i3.

Helt uenig, i3 bremser kun når sola står lavt rett imot, eller ved veldig mye regn osv. Veldig forutsigbart. Og når den bremser er det full regen og ikke noe mer. 

 

Model 3 kan bremse når du minst aner det, spesielt på nye veistrekninger. Og da hogger den til så kraftig at man får nakkesleng. 

Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (7 timer siden):

Er det demobilen som mangler gitter mellom bagasjerom og kupé, eller er det slik at det ikke er mulig å få gitter? For det er en vesentlig forskjell.

Er det sistnevnte, så er den jo fullstendig utelukket for enhver oppegående person som planlegger å ha med bagasje på tur. Å ikke ha gitter mellom bagasjerom og kupé er faktisk like idiotisk som å kjøre uten sikkerhetsbelte.

Delenett er noko Tesla manglar som trekk mykje ned for min del. Det er ingenting over bagasjerommet heller. Ingen hattehylle og ingen rullegardin. Ikkje at dei ev. hadde vore definert som lastsikring, men å ha noko der er betre enn ingenting. Dei som har små born i barnesete sit jo perfekt plassert for å få bagasjen over seg i ein kollisjon. Alt kan sjølvsagt sikrast utan gitter eller nett, men kor mange tenker over det eller gidd bruke tid på det i det daglege?

Det finnes i alle fall gitter til Model X har eg sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hver koffert kan ikke veie mer enn 20kg på de fleste flyselskap uten at det er overvekt. 3stk 60kg. pluss noe småtteri 10kg ved siden av og 10kg i frunk? En person på 80kg, en på 70kg og to på 40kg så er vi på 310kg.. Tror det går helt fint for de aller fleste. Er man 100kg pluss så ødelegges skinnsetene uansett og man får "tjukkassete"(fold/brett på skinnet på sidekantene)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (19 timer siden):

Som vanlig blir det et helvetes gnål mellom gubbene som skal hate Tesla / elbiler og de som biter på.

Kanskje på tide å bli enige om å være uenige når det kommer til smak?

Er Gubbene som kritiserer Tesla mer eller mindre gubbete enn gubbene som liker Tesla?

I en diskusjon om en ny bilmodell så er vel skryt og kritikk det man kan forvente?

-k

Lenke til kommentar
magb skrev (1 time siden):

Helt uenig, i3 bremser kun når sola står lavt rett imot, eller ved veldig mye regn osv. Veldig forutsigbart. Og når den bremser er det full regen og ikke noe mer. 

 

Model 3 kan bremse når du minst aner det, spesielt på nye veistrekninger. Og da hogger den til så kraftig at man får nakkesleng. 

Jeg har en 5 år gammel BMW 5-serie. Den kan "høgge til" hvis en bil i nabofila bremser brått opp (typisk når den andre kjører av fra motorveien). Jeg antar at det skyldes at den feilvurderer fil-grensene og tror at jeg ligger bak den andre bilen. Det har hendt at den har plukket opp biler på tilgrensende småveier, men det er ikke noe stort problem.

Ellers så er den største irritasjonen at den kan akselerere litt brått. Verkstedet så på det og skrudde på ett eller annet, men jeg synes fremdeles at den kan akselerere unødig brått. Jeg trenger ikke og vil ikke ha en cruise kontroll som har muligheten til stor akselerasjon.

Det at bilprodusentene tilsynelatende fremdeles ikke har løst et såpass enkelt problem gjør meg litt skeptisk til lovnader om full-autonom kjøring "snart".

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
26 minutes ago, knutinh said:

Er Gubbene som kritiserer Tesla mer eller mindre gubbete enn gubbene som liker Tesla?

I en diskusjon om en ny bilmodell så er vel skryt og kritikk det man kan forvente?

-k

I enhver annen setting ville jeg vært forsiktig med å stemple hele grupper av mennesker, men i akkurat denne typen diskusjoner er det en viss type mennesker som stikker frem for å lage kvalme. Gangen er som regel lik; Poste noe irrelevant og / eller provoserende, med mål om å fremme reaksjoner hos de som synes dette er feil. Av en eller annen grunn skjer det veldig ofte i emner som omhanlder elbiler, og enda mere de som omhandler Tesla. Skulle jeg spekulere tenker jeg at det har sammenheng med at man enten liker eller misliker selskapet, samt en blanding av frykt for selskapets og dets påvirkning (den ene siden) eller ønske om å rettferdiggjøre egen synspunkter og evntuelle innvesteringer (den andre siden).  Førstnevnte gruppe her er godt voksne menn, og derfor jeg gir den et litt sleivete navn som gubber - iom. at dette ofte er en betegnelse for litt vokse menn som er gretne mot utvikling (hvorfor kan ikke alt være som det alltid har vært?).  

Men som alt annet, det er min mening og fult lov å være uenig. Synes bare det er synd at disse emnene blir rene krigssonen og alltid den samme gamle avsporing og samme argumenter som trekkes frem. Og ja - jeg ser ironien i at begge av mine innlegg i denne tråden har lite med originale emnet i tråden å gjøre. 

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (14 minutter siden):

Jeg har en 5 år gammel BMW 5-serie. Den kan "høgge til" hvis en bil i nabofila bremser brått opp (typisk når den andre kjører av fra motorveien). Jeg antar at det skyldes at den feilvurderer fil-grensene og tror at jeg ligger bak den andre bilen. Det har hendt at den har plukket opp biler på tilgrensende småveier, men det er ikke noe stort problem.

Ellers så er det største irritasjonen at den kan akselerere litt brått. Verkstedet så på det og skrudde på ett eller annet, men jeg synes fremdeles at den kan akselerere unødig brått. Jeg trenger ikke og vil ikke ha en cruise kontroll som har muligheten til stor akselerasjon.

Det at bilprodusentene tilsynelatende fremdeles ikke har løst et såpass enkelt problem gjør meg litt skeptisk til lovnader om full-autonom kjøring "snart".

-k

Ikke opplevd det på i3, men tror systemene er ganske forskjellige. Din 5 serie har vel radar? I3 har kun kamera. Kraftig akselerasjon løses ved å bruke Eco pro drive mode. 

Listen av ting som må utbedres før vi har full autonom kjøring er laaaang ja! 

Lenke til kommentar
magb skrev (7 minutter siden):

Ikke opplevd det på i3, men tror systemene er ganske forskjellige. Din 5 serie har vel radar? I3 har kun kamera. Kraftig akselerasjon løses ved å bruke Eco pro drive mode. 

Jeg har radar ja. Og kamera. "Eco" løser som du sier problemet med akselerasjon, men da er også bilen helt "død" hvis jeg ser behov for å trykke ned pedalen og ta over styringen.

Litt tangent, men jeg opplever automatisk fjernlys (nedblending og styring dødsone) som vesentlig bedre på BMWen enn Audi 2010 (det skulle også bare mangle). Audien var fæl til å feilvurdere møtende lastebiler ved bakketopp (lastebiler har ofte lysene montert lavt, mens føreren sitter 2.5 meter høyere). BMWen greier på en eller annen måte å unngå å blende dem i så stor grad (høyere montert kamera?). Hvis den bommer (og jeg er for treig til å kompensere) så kommer et "flash" fra lysrekka på lastebilen som gjør deg halv-blind i noen minutter.

Sitat

Listen av ting som må utbedres før vi har full autonom kjøring er laaaang ja! 

Silicon Valley har fått venture kapitalen sin. Radar/lidar/kamera-produsentene har fått solgt sensorer. ML ekspertene har fått godt betalte jobber. Alle er fornøyd, og ingen har hatt noen interesse av å påpeke at det er et vanskelig problem selv med all verdens regnekraft, ingeniør-innsats og moderne algoritmer.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...