Gå til innhold

Tesla Model Y kommer seint, men viser konkurrentene hvordan man får folk til å velge elbil


Anbefalte innlegg

DrAlban3000 skrev (1 time siden):

For de som ville unngå panel-glipper så er det nok bedre å vente på fabrikken i Tyskland. Flere grove glipper kan sees med øynene i videoen.

Dette er ikke et "jeg hater Tesla" innlegg. Jeg er overbevist om at det blir mange fornøyde eiere de neste dagene.

 

 

12311.JPG.c59cc186421b06280360e3d1230774bf.JPG

Fra hvilken video? Alt kommer an på perspektiv. Fra en vinkel så kan det se mye verre ut enn det er...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MrMarbles skrev (12 minutter siden):

Fra hvilken video? Alt kommer an på perspektiv. Fra en vinkel så kan det se mye verre ut enn det er...

Beklager det glemte jeg å spesifisere, det er fra Tesla Bjørns video.

Jeg så panelglipper ved fromtfanger, C stolpe og ved bakluke/lykt. 

1: det er ikke panel gaps

2: her er bilder og video av panelgaps

1: Feil, det er feil vinkel.

 

Legger den død her. Sjekk dette om du kjøper bil er mitt tips. 

Her er et bilde sett nesten ovenfra, fra andre siden:

321232.JPG.627a5e05cafd4e829882d8850deeaf99.JPG

 

 

 

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Sier ikke at du har mye rett i innlegget ditt, og er til dels enig i de tingene du nevner. Jeg tenker at vi allikevel skal skille mellom de som konstruktivt mener bilen ikke holder mål (f.eks nyttelast problematikken) og de som er gjengangere i hva angår å skape litt stemning i trådene (som du også påpeker). Om du ble provosert kan jeg forsikre deg om at du er den siste som skal føle deg truffer av karakteristikken.

Men sånn til faktiske temaet, det kan ikke tenkes at folk er litt optimistiske i forhold til hva de faktisk har med seg på reiser? Nå kan jeg kun snakke for en familie på 4, men bagasje veier ikke så alt for mange kilo, selv når man fyller opp bilen med folk og bagasje. Eventuelt, er det noen beregninger / "standarder" ute og går i hva angår familiereise og vekt? 

Folk driver med forskjellige aktiviteter, og vil gjerne ha med seg endel utstyr, som de uten problemer får lovlig med seg ellers. Og enkelte bedriver slike aktiviteter alt fra flere dager i uka, til en gang i måneden eller noen få helger i sesongen. Det vil derfor være veldig individuelt hvor ofte vektbegrensninger slår til for dem. Noen er dog ikke helt klar over hvor fort små tall summerer seg opp.

Om vi tar en familie på 4 som vil dra på campingferie med stort telt, som er en aktivitet man kanskje gjør en gang i året eller opp til 3-4 ganger i året, så vil selvsagt behovet bli temmelig forskjellig ut fra hvilke aktiviteter man ønsker å utføre. Også sammenlignet med en familie som foretrekker å leie seg en hytte der bestikk, kjøkkenutstyr, dyner, puter og sengetøy allerede er på plass.

Men jeg går ut fra familien som vil telte. Her antar jeg at ungene er i tenårene, og jeg legger opp noen tall for vekt som jeg tror ikke er veldig usannsynlige. Starter med far, som er normalt kraftig bygd og trent, så veier han kanskje 90 kg uten å være i nærheten av overvektig. Mor er og godt trent, men ligger på en ikke uvanlig vet på 60 kg. 2 unger med henholdsvis 40 og 50 kg. Det gir i seg selv 240 kg. Men vi legger på 2,5 kg for bekledning, nøkler, mobiler og pengebok, totalt 10 kg, og da er vi oppe i 250 kg.

Et greit familietelt veier fort 20 kg i seg selv. Familien foretrekker campingsenger med soveposeunderlag oppå, sovepose, pute og et teppe, som fort drar seg til 7 kg per pers, og derved 28 kg til. Man skal gjerne ha en god grill med seg og tilhørende kull og tennvæske, så her drar man med seg nye 10 kg. Man vil og ha med seg campingstoler (2,5 kg hver) til alle 4, og et bord til si 3 kg. Og så må man ha med seg en 10-literskanne med vann. Det er 10 kg til, og nå er vi oppe i 81 kg til, og vi er da ved 321 kg.

Vi har altså her passert grensen for nyttelast, før vi har tatt med kjøkkenutstyr, øks/kniv/sag, bagger/sekker til klær, ekstra tursko og støvler, hengerfeste med tilhørende sykkelstativ og sykler, og kanskje en kano på taket. Selvsagt kunne vi slanket litt på noe av utstyret, som teltet som kanskje går i glampingstil fremfor ren nøkternt behov. Og kanskje heller velge en 1,5-litersflaske med vann som man fyller på ved behov enn en 10-literskanne.

Vi snakker altså ikke om sære tilfeller, men relativt normale krav, og der alt utenom sykler og kano/kajakk går inni bilen. En henger kan løse dette problemet for mange, men det er ofte ikke ønskelig å måtte dra en tilhenger etter seg, som man kanskje ikke har parkeringsplass til engang. Spesielt om det fører til at man kjører med relativt tomt bagasjerom som kunne rommet alt dette uten problemer.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (9 minutter siden):

Beklager det glemte jeg å spesifisere, det er fra Tesla Bjørns video.

Jeg så panelglipper ved fromtfanger, C stolpe og ved bakluke/lykt. 

1: det er ikke panel gaps

2: her er bilder og video av panelgaps

1: Feil, det er feil vinkel.

 

Legger den død her. Sjekk dette om du kjøper bil er mitt tips 

 

Jeg så at Bjørn Nyland gikk over bilen ved overtakelse. Fikk ikke med meg at han påpekte panel gaps. Men du så de jo på videoen, så da er det jo sånn selvfølgelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (2 minutter siden):

Jeg så at Bjørn Nyland gikk over bilen ved overtakelse. Fikk ikke med meg at han påpekte panel gaps. Men du så de jo på videoen, så da er det jo sånn selvfølgelig.

Han påpekte det ikke, det har du helt rett i. Akkurat som flere andre testere "glemmer" dette, særlig de med mye Teslavennlig innhold. Hmm. Hva kan grunnen være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 minutt siden):

Krasjer du med overvekt og forsikring finner ut dette kan du redusert dekningen din. Det er det mange som ikke tenker på. 

En hyttetur med en utkjøring kan bli et økonomisk helvete om dette stemmer. Har man litt større barn og hund kan det medføre at man kjører bil "uten forsikring".

Lenke til kommentar

Litt skuffet er det jo også lov til å bli, når man har reservert en 7-seter, og den registreres med 392 kg til fordeling på passasjerer, sete 6 og 7, og ev hengerfeste.

Det blir neppe 50 kg til manns, med klær og bagasje, for å si det sånn, men kanskje greit for barnehagen på tur?

Lenke til kommentar

Hva kan grunnen være for denne strenge begrensningen i nyttelast? Bilen er akkurat 2 tonn, så det er ikke noe problem med 3.5t grensen. Gjøres WLTP-målinger med full nyttelast, slik at de får lengre oppgitt rekkevidde ved å skru maksvekt ned? Er det for å komme unna med enklere bremser/kollisjons-beskyttelse?

-k

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (58 minutter siden):

Hva har det med saken å gjøre egentlig?

At du ikkje veit om 7-seteren til Europa får så lite nyttelast. Eg har sett bilete av ein der det sto 525 kg eller noko sånt, men det var på klistremerke i dørkarmen, så kva maksvekt og eigenvekta var veit eg ikkje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, DrAlban3000 said:

Han påpekte det ikke, det har du helt rett i. Akkurat som flere andre testere "glemmer" dette, særlig de med mye Teslavennlig innhold. Hmm. Hva kan grunnen være.

Grunnen kan jo være at 99.9% av folket verken legger merke til det, eller bryr seg? Jeg ser ingenting galt med bildene du postet, men det er jo fordi jeg ikke ser etter problemer.
Ja det finnes grelle eksempler, men det er ekstremt sjelden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (5 timer siden):

Han påpekte det ikke, det har du helt rett i. Akkurat som flere andre testere "glemmer" dette, særlig de med mye Teslavennlig innhold. Hmm. Hva kan grunnen være.

Autogefühl gikk gjennom byggekvaliteten og panel gaps i en review. Han sa Model Y fra Kina var bedre skrudd sammen enn den Model 3 han prøvde tidligere og viste samtidig nærbilder av de områdene på Model Y.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (30 minutter siden):

Autogefühl gikk gjennom byggekvaliteten og panel gaps i en review. Han sa Model Y fra Kina var bedre skrudd sammen enn den Model 3 han prøvde tidligere og viste samtidig nærbilder av de områdene på Model Y.

Det virker absolutt slik utifra hva jeg har sett også 👍

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...