Gå til innhold

Fremtiden til Afghanistan


Anbefalte innlegg

 

delfin skrev (8 timer siden):

Hvis dette, eller noe lignende, hadde skjedd under Trump hadde kritikken haglet fra alle kanter, men det gikk "dessverre" aldri veldig galt da Trump gjorde ting på sin måte...

Nei det gikk heldigvis aldri galt da Trump gjorde ting på sin måte. 650k døde Amerikanere, etter Trumps handtering av ein Pandemi, var "riktig måte" må vite. Trumps handtering av valget var vel også "riktig måte". 6 Januar der han oppildnet både før og under til eit angrep på Kongressen. Og kordan han presset Ukraina til å hjelpe han i valget var alt "riktig måte". Bøy deg ned og kyss skoa hans nå!

Ellers får Biden rettmessig kritikk for at han ikkje forutsåg scenarioet der regjeringstyrkene var totalt handlingslammet. Men at Trump ikkje fortjener kritikk for sin deltagelse i uttrekkingen i Afganistan, er bare tåpelig kult vissvass.

Endret av Pallehysa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi bør huske at Taliban sin overtakelse av Afghanistan er en krise for Vesten ikke for Afghanere selv. 

At en liten andel Afghanere vil ut av landet og bort fra et Taliban regime, sier ikke så mye. 

Taliban har såpass sterk akseptert plass hos befolkningen, at det ikke kunne fortsette med innblanding fra Vestlige land lengre. Taliban har også reformert seg noe.

Vi bør da være kunnskapsrike nok i dag til å forstå at det er mange måter å leve sine liv og samfunn. Vårt styresett og lovverk i Norge har da sine mangler det også. F. eks. fravær av reaksjoner og straff som gir økt kriminalitet og mer utrygge byer.

Vår definisjon av menneskerettigheter har kanskje gått litt for langt for deler av verden.

Mat på bordet, helsehjelp, lese og skrive er basisen som nok er sett som ønsket universelt. Noe også Taliban vil innfri.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (4 minutter siden):

At en liten andel Afghanere vil ut av landet og bort fra et Taliban regime, sier ikke så mye. 

Taliban har såpass sterk plass hos befolkningen, at det ikke kunne fortsette med innblanding fra Vestlige land lengre. Taliban har også reformert seg noe.

Dette er en påstand jeg ser flere her komme med, at dette liksom skal være noe afghanere flest ønsker. Det er det motsatte av hva eksperter sier, motsatt av hva som rapporteres i medier, og stemmer heller ikke overens med egne inntrykk fra mine to reiser dit. Det stemmer heller ikke overens med undersøkelsen jeg lenket tidligere i tråden. Heller ikke denne store undersøkelsen fra 2019 tyder på at det er noe særlig støtte for deres ideer: https://asiafoundation.org/where-we-work/afghanistan/survey/

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (17 minutter siden):

Dette er en påstand jeg ser flere her komme med, at dette liksom skal være noe afghanere flest ønsker. Det er det motsatte av hva eksperter sier, motsatt av hva som rapporteres i medier, og stemmer heller ikke overens med egne inntrykk fra mine to reiser dit. Det stemmer heller ikke overens med undersøkelsen jeg lenket tidligere i tråden. Heller ikke denne store undersøkelsen fra 2019 tyder på at det er noe særlig støtte for deres ideer: https://asiafoundation.org/where-we-work/afghanistan/survey/

Ønsker er mulig å ta litt i, men aksepterer og tar som greit. Det blir interessant å se mer inngående analyser av dette i månedene fremover.

En sak har to sider, forhåpentligvis vil vi få mer nøytrale og grundigere analyser etterhvert.

Prøver å lese meg opp selv i disse dager. Da jeg har hatt en del fordommer om Taliban.

Jeg liker ikke utviklingen, men jobber med å forstå og ha aksept for at ikke alle ønsker vår livsstil. Forøvrig et tema jeg har mye i mitt arbeid med flerkulturelle i Norge.

Vi må i større grad ha aksept for at verden blir ulik ut fra verdisyn og livsstil. Selv Taliban vil ha kontakt med resten av verden og ha økonomiske handelsavtaler med mere. 

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, Pallehysa said:

God tale av Biden. Argumenterte godt for besluttninga han tok.

Jaha? 

Legger skylden på dette på tidligere president? Klarer ikke å kommentere den katastrofen som alle fikk med seg direkte på tv'en? 

Nei, fullstendig virkelighetsfjern var det.. At han klarte å lese riktig av teleprompter er vel det eneste som var bra.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva som er best for Afghanistan vet nok afghanere best selv. Det som er nedsiden med denne overtakelsen er at man er prisgitt hva Taliban finner på. Taliban sitter ved makten helt til neste borgerkrig/kupp. Taliban kan finne på mye rart men så fort man kan linke terrorisme mot vesten så får de Apache helikoptre på besøk. Og skulle de få ideer om å vokse ut av grensene vil de også få besøk av en stor militærmakt fra Vesten. En islamstat med mye faenskap for befolkningen innenfor grensene kan de drive på med i god tid framover, flere 10år.

Lenke til kommentar
Alfon skrev (1 minutt siden):

Hva som er best for Afghanistan vet nok afghanere best selv. Det som er nedsiden med denne overtakelsen er at man er prisgitt hva Taliban finner på. Taliban sitter ved makten helt til neste borgerkrig/kupp. Taliban kan finne på mye rart men så fort man kan linke terrorisme mot vesten så får de Apache helikoptre på besøk. Og skulle de få ideer om å vokse ut av grensene vil de også få besøk av en stor militærmakt fra Vesten. En islamstat med mye faenskap for befolkningen innenfor grensene kan de drive på med i god tid framover, flere 10år.

Vel, erfaringene fra de siste 20 årene har jo vist at så fort USA+allierte invaderer et land for å røyke ut terrorister som bruker det som en base flytter bare de samme terroristene basen sin til et annet sted i verde; som Irak, Syria, Jemen, Libya eller land i Afrika.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (17 minutter siden):

Jaha? 

Legger skylden på dette på tidligere president? Klarer ikke å kommentere den katastrofen som alle fikk med seg direkte på tv'en? 

Nei, fullstendig virkelighetsfjern var det.. At han klarte å lese riktig av teleprompter er vel det eneste som var bra.  

"I stand squarely behind my decision", etter å ha forklart at han hadde valget mellom å sende tusenvis av amerikanere tilbake til krig, eskalere krigen mot Taliban, eller å følge avtalen som blei gjort med Taliban. 

"This did unfold more quickly than we anticipated" , er å ta ansvar for at dei ikkje forutsåg at kollapsen skulle skje så fort.

Kva som var virkelighetsfjernt? Kva tenker du han burde ha sagt som han ikkje sa? Kor la han skylden på tidligere president?

Endret av Pallehysa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jake Tapper/CNN: The president said that the buck stopped with him, but in fact the speech was full of finger pointing and blame..

Will Cain/FOX: described it as 'a masterclass in double speak,' echoing Tapper's bafflement at Biden's claim to take responsibility, and his blame of Trump, the Afghan forces, and President Ashraf Ghani, who fled at the weekend.


After Biden’s speech, ABC, CBS, and NBC lambasted it for having “missed the moment” in failing to “accept responsibility” for this “catastrophe” he’s caused and explain how the U.S. and Afghan allies move forward
.

Jonathan Karl/ABC slammed Biden for possessing a falsehood that “the options here” were “a simple choice between withdrawing all American forces or having a war that never ends,” which drew an assist from chief national correspondent Terry Moran.

Moran was scathing, saying Biden “seem[ed] to miss the moment” with a misplaced speech that “didn't answer the question as to how his administration bungled this” and instead “shifted the blame” to everyone from Afghans to Donald Trump.
“He did not, in any way, accept responsibility for the catastrophe that's unfolded in Kabul and I think missed a moment to demonstrate the kind of leadership to live up to that saying the buck stops here,” Moran added.

CBS wasn’t any less charitable. After correspondent Roxanna Sabieri gave a description of the hellscape, longtime Pentagon correspondent David Martin brutally and methodically tore into Biden’s speech and said “the honor of the United States depends on getting” Afghan allies out..

Over on NBC, White House correspondent Kelly O’Donnell took note of what Biden didn’t explain in “why this has been such a devastating unfolding at the airport and what he will do right now.”

For once, Meet the Press (NBC) moderator Chuck Todd made himself useful as even he realized there “was the big gap in his remarks was not explaining why this is happening, why this is so chaotic” and cited Biden’s attempt to blame Trump for the chaos.


Hårda bud.

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (11 timer siden):

Å være en tolk for norske styrker er ikke å "gå inn for å drepe egne landsmenn".

Så om man jobber som tolk er man automatisk terrorist og voldtektsmann. Notert. 

Tolkene har vel allerede blitt godkjent/hentet til Norge?    Det ble tidligere referert til de som var med i patruljer på skarpe oppdrag. Det var de jeg tenkte på.

Ellers så er det faktisk slik i krig at det å skaffe/røpe informasjon som gjør at landsmenn blir drept er likestilt med å ta livet av.  Spesielt om slik info gjør at mange blir drept.  (Derav spesielt høye straffer for spioner).  En tolk er dermed ikke nødvendigvis uskyldig.

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (11 timer siden):

Å være en tolk for norske styrker er ikke å "gå inn for å drepe egne landsmenn".

Så om man jobber som tolk er man automatisk terrorist og voldtektsmann. Notert. 

Jeg har ikke sagt et ord om tolker - her bringer du inn som et (feil) premiss at det kun er tolker som skal "hentes hjem" (selv om deres hjemland vitterlig ikke er Norge).   Er halve Afghanistan tolker som har jobbet for Norge ? - virker nesten slik på debatten.  Jeg vil i stedet si at her er det mange nyanser og langt i fra alle som vi ønsker til Norge.  Tolker for å ta den yrkesgruppen kan ha mye info om NATO og kan være verdifulle for Taliban om de skifter side.  Utmerkede dobbeltagenter.

I neste omgang bruker du premisset om at jeg kun snakker om tolker i din retorikk, selv om jeg altså ikke har nevnt tolker.  Fantastisk.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Rune_says said:

Tolkene har vel allerede blitt godkjent/hentet til Norge?    Det ble tidligere referert til de som var med i patruljer på skarpe oppdrag. Det var de jeg tenkte på.

Ser ikke sånn ut

https://www.nrk.no/norge/tolker-frykter-for-livet_-_-taliban-star-ved-dora-til-kabul-1.15604018

Quote

NRK har snakket med tre menn som sier de har jobbet som kamptolker for norske styrker for flere år siden. Da de søkte om opphold i Norge, skal de ha fått avslag. Og ifølge dagens bestemmelser har de ikke rett til å søke om det på nytt.

 

Dette er også noe av grunnlaget til at tidligere hærsjef Robert Mood, anser vår behandling av eks-ansatte i Afghanistan som et svik.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor er ex-presidenten Gahni oppi alt dette? Er det i det hele tatt mulig at vi noen gang får se han i f.eks BBC Hard Talk for å få høre hans versjon .På samme tid få kritiske spørsmål om hva han kunne gjøre annerledes. Hvorfor hadde hans regime ingen legitimitet og var avhengig av Vesten med evige overføringer av penger og andre lands soldater for å kjempe deres kamp?

Lenke til kommentar

Alle er liksom sjokkerte over Taliban har kommet til makten, men det var jo faktisk meningen de skulle nettopp det. Med USA & NATO sin velsignelse.

Var derfor partene har sittet i Qatar å forhandlet i flere år. De skulle inn i styre og stell, for at det skulle kunne oppnås fred.

Det eneste som egentlig var strek i regningen , er at USA/Nato trodde det ville gå 90 dager før Taliban oppnådde totalt herredømme over landet. Såvidt jeg har skjønt, hadde de altså ikke noen forhåpninger om at regjeringsstyrker ville stå imot i det lange løp.

Så  kanskje det egentlig var bra på en måte, at det gikk så raskt som det gikk? Alternativet var jo en langvarig borgerkrig med masse lidelser.

Hvis Taliban i tillegg greier holde nye signaler, dvs. invitere bredt til deltagelse i regjering, ha en litt mildere fasong vs. sivilbefolkningen, og roe seg litt når det gjelder kvinner (men ikke forvent tangatruser og bikini) så kan det kanskje bli liv laga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Pallehysa said:

"I stand squarely behind my decision", etter å ha forklart at han hadde valget mellom å sende tusenvis av amerikanere tilbake til krig, eskalere krigen mot Taliban, eller å følge avtalen som blei gjort med Taliban. 

"This did unfold more quickly than we anticipated" , er å ta ansvar for at dei ikkje forutsåg at kollapsen skulle skje så fort.

Kva som var virkelighetsfjernt? Kva tenker du han burde ha sagt som han ikkje sa? Kor la han skylden på tidligere president?

En dag hvor hele verden ser kollapsen i Kabul så bruker han tiden på å snakke om hvorfor USA må ut som de aller fleste er enige i. Hva med å kommentere hva som faktisk har skjedd de siste dagene? Neida..

Quote

"This did unfold more quickly than we anticipated"

Er da ikke i nærheten til å ta ansvar.. hva er planene fremover? Hva skjer ? Nada .. ingenting. Helt surrealistisk..

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (13 minutter siden):

En dag hvor hele verden ser kollapsen i Kabul så bruker han tiden på å snakke om hvorfor USA må ut som de aller fleste er enige i. Hva med å kommentere hva som faktisk har skjedd de siste dagene? Neida..

Kollapsen startet ikkje i Kabul. Taliban har i rekordfart tatt over heile landet. Dette er nåke dei aller fleste meinte var usannsynlig. Men likevel burde ansett som eit mulig scenario, og stålsett seg for det. Ein kan argumentere for kva som burde ha blitt gjort, som ikkje har blitt gjort. 

Og kva skal han kommentere om kva som har skjedd? Veit du ikkje kva som har skjedd?

Eg spør deg igjen siden du ikkje makter å forsvare påstandene dine:

"Kva som var virkelighetsfjernt? Kva tenker du han burde ha sagt som han ikkje sa? Kor la han skylden på tidligere president?"

Vær spesifik..

scuderia skrev (20 minutter siden):

Er da ikke i nærheten til å ta ansvar.. hva er planene fremover? Hva skjer ? Nada .. ingenting. Helt surrealistisk..

Jo det er det. Det er å innrømme at ein tok feil. Sikkert litt uvant å gjenkjenne akkurat dette etter 4 år med eit småbarn i det kvite hus som mangler evnen.

 Planene fremover er å trekke ut troppene og personell fra Afganistan. Sånn. Nå veit du det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Pallehysa said:

Kollapsen startet ikkje i Kabul. Taliban har i rekordfart tatt over heile landet. Dette er nåke dei aller fleste meinte var usannsynlig. Men likevel burde ansett som eit mulig scenario, og stålsett seg for det. Ein kan argumentere for kva som burde ha blitt gjort, som ikkje har blitt gjort. 

Igjen med stråmann greiene dine.. hvor skriver jeg at det STARTET i kabul? Du syntes kanskje ikke at det som skjedde i går var dramatisk men for andre så var dette et saigon øyeblikk. Biden administrasjon har fullstendig feilberegnet alt og har null kontroll.

Quote

Og kva skal han kommentere om kva som har skjedd? Veit du ikkje kva som har skjedd?.

Ifølge deg så trengte han da heller ikke å kommentere hvorfor USA trekker seg ut.. alle vet jo det..  men logikk ass..

Quote

Eg spør deg igjen siden du ikkje makter å forsvare påstandene dine:

"Kva som var virkelighetsfjernt? Kva tenker du han burde ha sagt som han ikkje sa? Kor la han skylden på tidligere president?"

Vær spesifik..

Hoho.. virkeligheten her.. Han la skylden på at han kun fulgte tidligere planer.. sånn.. 

Quote

Jo det er det. Det er å innrømme at ein tok feil. Sikkert litt uvant å gjenkjenne akkurat dette etter 4 år med eit småbarn i det kvite hus som mangler evnen.

 Planene fremover er å trekke ut troppene og personell fra Afganistan. Sånn. Nå veit du det

Å innrømme at man har ballet det fullstendig til er da ikke "å ta ansvar" som du påstod. 

Skjerp deg!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...